2661
Sök

Påkörd bakifrån

5 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
Hej!

Jag blev påkörd bakifrån idag när jag skulle svänga av en huvudled och in på en parkering. Jag kan inte se att jag har gjort något fel eller har någon skuld i det hela men det skulle vara intressant att höra andras åsikter. Har gjort en bild på det i mitt galleri, försökte få in bilden i inlägget men det ville sig inte riktigt.

Men iaf bilden visar en cyklist, bil A (jag) och bil B (den som körde på mig). Det var en huvudled med hastighetsbegränsning 50km/h jag skulle svänga av från men jag stannade för en cyklist som kom snabbt bakom som jag såg i "döda vinkeln". Jag har inte tvärnitat eller något sådant och jag såg ett par sekunder i backspegeln när bilen bakom kom. Det var gott om tid för bilen bakom att bromsa eller köra om vid sidan men personen i andra bilen måste ha suttit med sms eller något för den körde rakt in i min vänstra sida. Det fanns inte utrymme för mig att göra någon undanmanöver heller, då hade cyklisten kunnat bli skadad.

Cyklisten körde bara lugnt vidare medan personen i bil B stannade och vi växlade kontaktuppgifter osv. Jag ringde till polisen men de sa att vi får lämna in en skadeanmälan, de hade iaf inte tid att komma dit.

Någon som vet vad som gäller i en sådan här situation?

Sådär nu ska nog fotot funka:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/121309/699341_a3mmqj.jpg

Mvh
Senast redigerat av gren832 (2 juli 2009)

7 274 Inlägg
2 juli 2009
Han som körde på blir ansvarig.

5 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
Tackar för snabbt svar Brains!

Ja det låter rimligt att det är personen som körde på som får ta på sig ansvaret. Jag bara funderar på hur det blir ifall man är oeniga när vi ska skriva en skadeanmälan i morgon? Ifall personen som körde på hävdar att jag gjort något jag inte gjort eller liknande...

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
2 juli 2009
Den andra bilisten är ansvarig. Du SKA släppa förbi cyklisten och bilen bakom dig SKA kunna stanna utan att köra dig i röven om du bromsar.

gren832 skrev:

Ja det låter rimligt att det är personen som körde på som får ta på sig ansvaret. Jag bara funderar på hur det blir ifall man är oeniga när vi ska skriva en skadeanmälan i morgon? Ifall personen som körde på hävdar att jag gjort något jag inte gjort eller liknande...

Inga vittnen som du tog information av, cyklisten till exempel?
Senast redigerat av _ZooN_ (2 juli 2009)

5 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
_ZooN_ skrev:
Den andra bilisten är ansvarig. Du SKA släppa förbi cyklisten och bilen bakom dig SKA kunna stanna utan att köra dig i röven om du bromsar.

gren832 skrev:

Inga vittnen som du tog information av, cyklisten till exempel?

Nej cyklisten försvann snabbt från platsen men min mor samt min bror satt i bilen också och såg vad som hände.

med lem
63 Inlägg
2 juli 2009
brukar man inte säga att röven e fri?

4 005 Inlägg
2 juli 2009
Instämmer med tidigare talar, du har inte gjort något fel såvida du inte har vårdslöst bromsat hårt, tex tvärnitat i sista sekund. Vilket du förmodligen inte har gjort.

Du korsar cyklistens körfält och har därmed väjningsplikt mot denna så visst är detta korrekt med.

Om personen bestrider din skadeanmälan så kan du få lämna ytterligare uppgifter, jag tycker din ritning är väldigt enkel. Skriv lite namn på vägar och lite detaljer så kan du skicka med den förutom den lilla kartan ni förmodligen ritade på skadeanmälningspappret på plats.

Lycka till, glöm inte att uppdatera tråden när du har fått svar från försäkringsbolagen.

2 283 Inlägg
2 juli 2009
JLilja skrev:
brukar man inte säga att röven e fri?

HAAHHAHA

R.I.P. Michael Jackson!

5 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
OK! Tyvärr hade vi ingen blankett för skadeanmälan på plats men ska åka över till tanten i morgon och så får vi ordna ihop något.

Tackar för alla svar, jag uppdaterar tråden när jag vet hur det blir.

Mvh

1 688 Inlägg
2 juli 2009
gren832 skrev:
OK! Tyvärr hade vi ingen blankett för skadeanmälan på plats men ska åka över till tanten i morgon och så får vi ordna ihop något.

Mvh

Tant? Som i 80 år, halvblind med en liten hund i passagerarsätet och som inte ser mer än 2 meter framför bilen?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

4 005 Inlägg
2 juli 2009
gren832 skrev:

Mvh

Den lokala poliskontoren brukar ha dessa lappar.

Annars ring ditt försäkringsbolag så får du ett par stycken gratis som du SKA (enklast så) ha i bilen.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 511 Inlägg
2 juli 2009
Bil B i detta fall har väl legat för närma och är vållande?
även om du tvärnitat för nånting ska dom bakomvarnade ha tillräckligt avstånd för att hinna
väja eller stanna vad jag vet..

och du glöm inte gå till farbrordoktorn & kolla nacken.
bra att ha papper på följdskador som kan komma långt efter.
Senast redigerat av farbrorbozze (2 juli 2009)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

4 005 Inlägg
3 juli 2009
farbrorbozze skrev:
Bil B i detta fall har väl legat för närma och är vållande?
även om du tvärnitat för nånting ska dom bakomvarnade ha tillräckligt avstånd för att hinna
väja eller stanna vad jag vet..

Ja och nej.

Huvudregeln som du skriver är helt korrekt, man måste hålla tillräckligt avstånd att man kan stanna på ett tryggt sätt. Kan man inte det, så kör man för fort.
"Man får inte köra fortare än vad man kan stanna"

Men! Om fordonsföraren framför tvärnitar av ej godkänd anledning (för att jävlas/bestraffa bakomvarande t ex ) så kan båda fordonsförarna bli dömda med delat ansvar på brottet. Det finns flera trådar om detta undantag i forumet.

2 911 Inlägg
3 juli 2009
Skillnaden mellan hur domstolar och försäkringsbolag dömer är väldigt stor.

Domstolar (lagen) anser att bakomvarande är vållande, medan försäkringsbolag kan anse att en svängande bilist ska iakta sådan stor uppmärksamhet och försiktighet att ingen skada kan uppstå och om risk finns avvakta med svängen.
Försäkringsbolag skiljer sällan på höger och vänstersväng, du ska svänga och "stör" trafikrytmen.

Har själv suttit i rätten där försäkringsbolag vägrat ersättning för den som bromsade p.g.a. just detta, dock löste det sig till slut men den som körde på blev inte vållande, dock gick försäkringsbolaget in och löste tvisten i s.k. förlikning.

Så, var övertydlig i beskrivningen av olyckan, ta med klockslag, övrig trafikintensitet, din hastighet i de olika momenten, innan, under sväng, när du upptäcker cyklisten, avståndet bakomvarande bil har när du upptäckte cyklisten o.s.v.
I en sånhär krock finns det 3-4-5 saker de kan nypa dig som vållande på.

1 050 Inlägg
3 juli 2009
Ett SOLKLART fall. Tanten i bakomvarande fordon har ej hållit tillräckligt avstånd & uppmärksamhet  till framförvarande fordon. Kör man på någon bakifrån, så är man oftast vållande till olyckan. big_smile

Det låter på TS som att kärringen redan gruffat om vem som är skyldig? hon skrev väl förmodligen ned ett recept på småkakor samtidigt som hon körde på dig.
Senast redigerat av E-30 (3 juli 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

171 Inlägg
3 juli 2009
Man skriver inte vem som är skyldig på skadeanmälan bara händesle förloppet. vart sj påkörd i tisdag.

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5

1 050 Inlägg
3 juli 2009
Bjorling skrev:
Man skriver inte vem som är skyldig på skadeanmälan bara händesle förloppet. vart sj påkörd i tisdag.

Hehe..näe det är nog onödigt att skriva vem som är skyldig. Solklart fall. big_smilewink
Tur att kärringen inte körde ihjäl någon. Fast det kan hon ju istället gjort på hemvägen lol

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

12 086 Inlägg
3 juli 2009
Bjorling skrev:

Det gör man visst, på baksidan skriver man vem man tycker är skyldig lr liknande.

patrikfaremo
3 juli 2009
glöm ej å kolla nacken sånt kan komma i efterhand jag vet

171 Inlägg
3 juli 2009
JO  till sitt egna bolag ja men menade att man behöver inte vara överäns om vem som är skyldig när man fyller i framsidan. Sen när han signerat så fyller man ju självfallet i baksidan och skyller på den andra.

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5

Sök