jag har idag fyllt bilenoch det kyler som bara den!!!!!!
F**k you kylgubbe som ville ha närmare 10 000kr för att konvertera s4:an från r12 till r134a!!
Jag gjorde som så att jag faktiskt beställde ett r12a kitt på ebay: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/R-12R-13 … ccessories
Samma säljare har en hel shop på ebay: http://stores.shop.ebay.com/Frosty-Free … QQ_armrsZ1
R12a ska ej förväxlas med r12 utan är en HCblandning(liknade gasol) speciellt anpassad för att funka som kylmedel.
Det funkar med den befinliga oljan som finns i r12 system vilket ej r134a kit gör.
I vanlig gasol finns en lukt tillsatt (svaveldioxid?) som skapar syror i ac system, r12a har ist tillsatt tallbarrsdoft som ej skadar systemet.
Kan tillägga att paketet skickades som gåva med ett värde på 9,95usd så jag slapp både tull och moms.
Om vi tar hela proceduren från början:
Eftersom det var 30grader varmt i dag och jag svettades som en gris så orkade jag inte ta några bilder tyvärr.
Hade ju tidigare försökt lossa korken på lågtrycksanslutningen med en polygrip utan att lyckas så jag tog nu en liten handslägga och en flat skruvmejsel och knackade runt korken så den lossnade.
Jag kunde nu se att det var en riktig anslutning jag hade hittat.
Steg 1 var att kolla om det var något tryck kvar i systemet för annars var det nog ganska kört.
Siktade in skruvmejseln på schraderventilen och flyttade sedan på huvudet, med bara armen kvar underbilen(heltäckande klädsel) så tryckte jag in ventilen fram och tillbaka och hörde ett litet slött pys.
Alltså var det fortfarande övertryck i systemet och ingen fukt borde ha trängt in.
Steg 2 var att koppla första burken till slangen och sedan slangen till bilen.
Frågan var ju nu i vilken ordning jag skulle fylla burkarna för kittet innehöll tre burkar med bara kylmedel, 1 burk med hälften olja/kylmedel och en burk med hälften läcktätare/kylmedel.
Jag körde olja sedan läcktätare och sist den rena kylmediet.
Det går säkert att göra annorlunda?
Burken med olja var på 113gram och det motsvarar en full sats olja ungefär vad jag har kunnat läst mig till.
Här får man chansa lite, hur mycket kan ha läckt ut? Hur mycket tryck har du kvar när du kopplar in?
När jag kopplade på första burken(obs fyll lite i slangen innan inkoppling) så hade jag bara 5psi(0,35bar)
Jag valde därför att fylla i hela burken med olja, troligtvis så blev det lite mycket men om bilen behöver fyllas igen så behöver jag inte beställa någon olja.
Jag startade bilen ställde ac:n på LO, ställde sedan in kanal 52 för att även där kunna se när kompressorn gick.
Sedan öppnade jag på burken och började fylla.
Under fyllning av första burken slog kompressorn till och från eftersom gasnivån fortfarande var för låg.
Sedan var det samma procedur med "läcktätningsburken", observera att själva läcktätning bara gör att gamla torra packningar sväller och blir mjuka alltså inga mirakel.
Efter denna burk gick ac:n kontinuerligt men gav inte så mycket kyla att prata om.
Dax för de större burkarna med kylmedel!
I en gasolblanding ska bara runt 50% av mängden r12 behöva användas så jag hade räknat med att jag skulle behöva använda 2 av de 3 burkarna med kylmedel( kom ihåg att räkna med 50% i olje och läckburken)
För mig gick dock alla tre burkarna åt för att få hyffsad kyla.
Eftersom jag inte tömde systemet så får jag fylla på tryck ist för vikt.
Enligt denna: http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/tumregler.html
Skulle jag vid 30grader ute ha ca 6,5bar i vilotryck och 1-2bar i arbetstryck på lågtryckssidan.
Efter tre burkar hade jag 5,8bar i vilotryck och 2,3 bar i arbetstryck och 10grader ur munstyckerna i bilen enligt medföljande temometer, så jag nöjde mig med detta.
Ac:n funkar nu perfekt förutom det att den bara ger 10grader ur munstyckena vid stillastående och 7grader efter en tur på 10km, dock var det 30gradervarmt ute när jag kollade detta.
Fläkten går hela tiden i fall någon undrar.
Dock kan det ju även vara för mycket olja som spökar.
Nu återstår bara att se om bilen klarar av att hålla trycket, funkar det i sommar så är det ju klart värt det.
Sammanfattningsvis så kan jag säga att det blev ganska lyckat och jag skulle starkt rekommendera andra att köpa påfyllnadskitt ifall ni fortfarande har övertryck i systemet.
Mig kostade det 39,95usd + 39,95usd i frakt totalt 644sek
Skulle jag sedan behöva fylla mer så behöver jag bara köpa lösa burkar.
Tips är dock: skyddsglasögon, heltäckande kläder och se till att ni har en manometer på kittet ni köper.
F**k you kylgubbe som ville ha närmare 10 000kr för att konvertera s4:an från r12 till r134a!!
Jag gjorde som så att jag faktiskt beställde ett r12a kitt på ebay: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/R-12R-13 … ccessories
Samma säljare har en hel shop på ebay: http://stores.shop.ebay.com/Frosty-Free … QQ_armrsZ1
R12a ska ej förväxlas med r12 utan är en HCblandning(liknade gasol) speciellt anpassad för att funka som kylmedel.
Det funkar med den befinliga oljan som finns i r12 system vilket ej r134a kit gör.
I vanlig gasol finns en lukt tillsatt (svaveldioxid?) som skapar syror i ac system, r12a har ist tillsatt tallbarrsdoft som ej skadar systemet.
Kan tillägga att paketet skickades som gåva med ett värde på 9,95usd så jag slapp både tull och moms.
Om vi tar hela proceduren från början:
Eftersom det var 30grader varmt i dag och jag svettades som en gris så orkade jag inte ta några bilder tyvärr.
Hade ju tidigare försökt lossa korken på lågtrycksanslutningen med en polygrip utan att lyckas så jag tog nu en liten handslägga och en flat skruvmejsel och knackade runt korken så den lossnade.
Jag kunde nu se att det var en riktig anslutning jag hade hittat.
Steg 1 var att kolla om det var något tryck kvar i systemet för annars var det nog ganska kört.
Siktade in skruvmejseln på schraderventilen och flyttade sedan på huvudet, med bara armen kvar underbilen(heltäckande klädsel) så tryckte jag in ventilen fram och tillbaka och hörde ett litet slött pys.
Alltså var det fortfarande övertryck i systemet och ingen fukt borde ha trängt in.
Steg 2 var att koppla första burken till slangen och sedan slangen till bilen.
Frågan var ju nu i vilken ordning jag skulle fylla burkarna för kittet innehöll tre burkar med bara kylmedel, 1 burk med hälften olja/kylmedel och en burk med hälften läcktätare/kylmedel.
Jag körde olja sedan läcktätare och sist den rena kylmediet.
Det går säkert att göra annorlunda?
Burken med olja var på 113gram och det motsvarar en full sats olja ungefär vad jag har kunnat läst mig till.
Här får man chansa lite, hur mycket kan ha läckt ut? Hur mycket tryck har du kvar när du kopplar in?
När jag kopplade på första burken(obs fyll lite i slangen innan inkoppling) så hade jag bara 5psi(0,35bar)
Jag valde därför att fylla i hela burken med olja, troligtvis så blev det lite mycket men om bilen behöver fyllas igen så behöver jag inte beställa någon olja.
Jag startade bilen ställde ac:n på LO, ställde sedan in kanal 52 för att även där kunna se när kompressorn gick.
Sedan öppnade jag på burken och började fylla.
Under fyllning av första burken slog kompressorn till och från eftersom gasnivån fortfarande var för låg.
Sedan var det samma procedur med "läcktätningsburken", observera att själva läcktätning bara gör att gamla torra packningar sväller och blir mjuka alltså inga mirakel.
Efter denna burk gick ac:n kontinuerligt men gav inte så mycket kyla att prata om.
Dax för de större burkarna med kylmedel!
I en gasolblanding ska bara runt 50% av mängden r12 behöva användas så jag hade räknat med att jag skulle behöva använda 2 av de 3 burkarna med kylmedel( kom ihåg att räkna med 50% i olje och läckburken)
För mig gick dock alla tre burkarna åt för att få hyffsad kyla.
Eftersom jag inte tömde systemet så får jag fylla på tryck ist för vikt.
Enligt denna: http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/tumregler.html
Skulle jag vid 30grader ute ha ca 6,5bar i vilotryck och 1-2bar i arbetstryck på lågtryckssidan.
Efter tre burkar hade jag 5,8bar i vilotryck och 2,3 bar i arbetstryck och 10grader ur munstyckerna i bilen enligt medföljande temometer, så jag nöjde mig med detta.
Ac:n funkar nu perfekt förutom det att den bara ger 10grader ur munstyckena vid stillastående och 7grader efter en tur på 10km, dock var det 30gradervarmt ute när jag kollade detta.
Fläkten går hela tiden i fall någon undrar.
Dock kan det ju även vara för mycket olja som spökar.
Nu återstår bara att se om bilen klarar av att hålla trycket, funkar det i sommar så är det ju klart värt det.
Sammanfattningsvis så kan jag säga att det blev ganska lyckat och jag skulle starkt rekommendera andra att köpa påfyllnadskitt ifall ni fortfarande har övertryck i systemet.
Mig kostade det 39,95usd + 39,95usd i frakt totalt 644sek
Skulle jag sedan behöva fylla mer så behöver jag bara köpa lösa burkar.
Tips är dock: skyddsglasögon, heltäckande kläder och se till att ni har en manometer på kittet ni köper.
Senast redigerat av enpatte (3 juli 2009)
0
0
0
0