2855
Sök

Så här fyllde jag själv min gamla freon(r12) ac

498 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#1
jag har idag fyllt bilenoch det kyler som bara den!!!!!!
F**k you kylgubbe som ville ha närmare 10 000kr för att konvertera s4:an från r12 till r134a!!

Jag gjorde som så att jag faktiskt beställde ett r12a kitt på ebay:   http://cgi.ebay.com/ebaymotors/R-12R-13 … ccessories

Samma säljare har en hel shop på ebay: http://stores.shop.ebay.com/Frosty-Free … QQ_armrsZ1

R12a ska ej förväxlas med r12 utan är en HCblandning(liknade gasol) speciellt anpassad för att funka som kylmedel.
Det funkar med den befinliga oljan som finns i r12 system vilket ej r134a kit gör.
I vanlig gasol finns en lukt tillsatt (svaveldioxid?) som skapar syror i ac system, r12a har ist tillsatt tallbarrsdoft som ej skadar systemet.
Kan tillägga att paketet skickades som gåva med ett värde på 9,95usd så jag slapp både tull och moms.

Om vi tar hela proceduren från början:
Eftersom det var 30grader varmt i dag och jag svettades som en gris så orkade jag inte ta några bilder tyvärr.
Hade ju tidigare försökt lossa korken på lågtrycksanslutningen med en polygrip utan att lyckas så jag tog nu en liten handslägga och en flat skruvmejsel och knackade runt korken så den lossnade.
Jag kunde nu se att det var en riktig anslutning jag hade hittat.

Steg 1 var att kolla om det var något tryck kvar i systemet för annars var det nog ganska kört.
Siktade in skruvmejseln på schraderventilen och flyttade sedan på huvudet, med bara armen kvar underbilen(heltäckande klädsel) så tryckte jag in ventilen fram och tillbaka och hörde ett litet slött pys.
Alltså var det fortfarande övertryck i systemet och ingen fukt borde ha trängt in.

Steg 2 var att koppla första burken till slangen och sedan slangen till bilen.
Frågan var ju nu i vilken ordning jag skulle fylla burkarna för kittet innehöll tre burkar med bara kylmedel, 1 burk med hälften olja/kylmedel och en burk med hälften läcktätare/kylmedel.
Jag körde olja sedan läcktätare och sist den rena kylmediet.
Det går säkert att göra annorlunda?
Burken med olja var på 113gram och det motsvarar en full sats olja ungefär vad jag har kunnat läst mig till.
Här får man chansa lite, hur mycket kan ha läckt ut? Hur mycket tryck har du kvar när du kopplar in?
När jag kopplade på första burken(obs fyll lite i slangen innan inkoppling) så hade jag bara 5psi(0,35bar)
Jag valde därför att fylla i hela burken med olja, troligtvis så blev det lite mycket men om bilen behöver fyllas igen så behöver jag inte beställa någon olja.

Jag startade bilen ställde ac:n på LO, ställde sedan in kanal 52 för att även där kunna se när kompressorn gick.
Sedan öppnade jag på burken och började fylla.
Under fyllning av första burken slog kompressorn till och från eftersom gasnivån fortfarande var för låg.

Sedan var det samma procedur med "läcktätningsburken", observera att själva läcktätning bara gör att gamla torra packningar sväller och blir mjuka alltså inga mirakel.

Efter denna burk gick ac:n kontinuerligt men gav inte så mycket kyla att prata om.
Dax för de större burkarna med kylmedel!
I en gasolblanding ska bara runt 50% av mängden r12 behöva användas så jag hade räknat med att jag skulle behöva använda 2 av de 3 burkarna med kylmedel( kom ihåg att räkna med 50% i olje och läckburken)
För mig gick dock alla tre burkarna åt för att få hyffsad kyla.
Eftersom jag inte tömde systemet så får jag fylla på tryck ist för vikt.

Enligt denna: http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/tumregler.html
Skulle jag vid 30grader ute ha ca 6,5bar i vilotryck och 1-2bar i arbetstryck på lågtryckssidan.
Efter tre burkar hade jag 5,8bar i vilotryck och 2,3 bar i arbetstryck och 10grader ur munstyckerna i bilen enligt medföljande temometer, så jag nöjde mig med detta.

Ac:n funkar nu perfekt förutom det att den bara ger 10grader ur munstyckena vid stillastående och  7grader efter en tur på 10km, dock var det 30gradervarmt ute när jag kollade detta.
Fläkten går hela tiden i fall någon undrar.
Dock kan det ju även vara för mycket olja som spökar.
Nu återstår bara att se om bilen klarar av att hålla trycket, funkar det i sommar så är det ju klart värt det.

Sammanfattningsvis så kan jag säga att det blev ganska lyckat och jag skulle starkt rekommendera andra att köpa påfyllnadskitt ifall ni fortfarande har övertryck i systemet.
Mig kostade det 39,95usd + 39,95usd i frakt totalt 644sek
Skulle jag sedan behöva fylla mer så behöver jag bara köpa lösa burkar.
Tips är dock: skyddsglasögon, heltäckande kläder och se till att ni har en manometer på kittet ni köper.
Senast redigerat av enpatte (3 juli 2009)


3 235 Inlägg
2 juli 2009
#2
Bra att veta att det finns påfyllningskit att köpa även för r12 system. Jag trodde att bara fanns r134a som man även kunde ha i gamla r12 system. Håller på med en veteran Cadillac Eldoradå, och eftersom vi demonterade motorn måste ju systemet tömmas..,inte kul när man ska fylla/konvertera till r134a. Beställde ett kit med läcktätning,gas och olja, och till dess fyllde systemet med gasol (50/50 propan butan) för att se om systemet klarar hålla trycket. Än så länge inga läckage, och det kyler rätt bra, men man märker att effekten är inte så imponerande när det verkligen blir tokvarmt ute.

Har gasol i min andra bil, och effekten där är betydligt bättre (samma gasolblandning), fast det kanske beror på att pumpen klarar bygga upp högre tryck, är ju modern bil trots allt.
Senast redigerat av engolf (3 juli 2009)


498 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#3
engolf skrev:
Bra att veta att det finns påfyllningskit att köpa även för r12 system. Jag trodde att bara fanns r134a som man även kunde ha i gamla r12 system. Håller på med en veteran Cadillac Eldoradå, och eftersom vi demonterade motorn måste ju systemet tömmas..,inte kul när man ska fylla/konvertera till r134a. Beställde ett kit med läcktätning,gas och olja, och till dess fyllde systemet med gasol (50/50 propan butan) för att se om systemet klarar hålla trycket. Än så länge inga läckage, och det kyler rätt bra, men man märker att effekten är inte så imponerande när det verkligen blir tokvarmt ute.

Har gasol i min andra bil, och effekten där är betydligt bättre (samma gasolblandning), fast det kanske beror på att pumpen klarar bygga högre tryck, är ju modern bil trots allt.

Jag tror det ska vara 60-70% propan och resten N-butan, butan av annan molekylstruktur ger sämre effekt.


498 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#4
Det har nu gått ett dygn och bilen kyler fortfarande lika bra så jag har ingen jätteläcka iaf.


3 235 Inlägg
3 juli 2009
#5
Yes, ska vara mer propan än butan, men i den blandningen jag använde finns också isopropan, vilket ger bättre kyleffekt. (25% propan, 25% isopropan, 50% butan).


kevlar_soul
3 juli 2009
#6
Sådana här guider är ju ovärderligt. Inte för att jag är i behov men mer sådant till garaget.org!

Keep it up wink

Smålänning
7 883 Inlägg
3 juli 2009
#7
Kul att det funkade. Fick du med lappar och klistermärken att sätta dit för att upplysa eventuell senare ägare om att det är annan gas i den?
Annars ser jag det som en ren fullagning som kan bli dyr för nästa ägare om den skulle börja läcka igen... Om någon AC-firma ens vill ta i ett system som vart fyllt med gasol...
Hur brandfarlig är den gasolblandningen som används? Du kan ju inte räkna med att få ut nått på försäkringen vi eventuell olycka där AC-gasen tagit eld wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

498 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#8
twin_cam skrev:
Kul att det funkade. Fick du med lappar och klistermärken att sätta dit för att upplysa eventuell senare ägare om att det är annan gas i den?
Annars ser jag det som en ren fullagning som kan bli dyr för nästa ägare om den skulle börja läcka igen... Om någon AC-firma ens vill ta i ett system som vart fyllt med gasol...
Hur brandfarlig är den gasolblandningen som används? Du kan ju inte räkna med att få ut nått på försäkringen vi eventuell olycka där AC-gasen tagit eld wink

Japp det följde med klisterlapp som man fyller i och sätter fast.
Varför skulle det bli dyrt för nästa ägare? (kommer nog aldrig att säljas iaf)
Skulle det vara så att man prompt vill lämna in bilen för lagning av något så är det bara att släppa ur all gas, hur svårt är det?
Den r12a jag köpte innehåller antiflammmedel vad det nu innebär, men i vilket fall så är r134a mer brandfarligt än gasol under de tryck som ac:n jobbar.
Sen om de 500g som finns i bilen skulle vädras ut och antändas blir det nog inte mer än en liten poff.
Jag skulle nog vara betydligt mer bekymrad över de flera kg gasol jag har bak i husvagnen och ännu mer bekymrad över den extremt brandfarliga bensinen som pumpas i flertalet bar på flera ställen under huven. wink

Svara ärligt nu: jobbar du inom "branschen" ? Gissning från min sida.
Senast redigerat av enpatte (3 juli 2009)


498 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#9
alseryd skrev:
Är mot lag förbjudet att fylla själv.
Ska endast hanteras av fackmän inom området.
Mvh Eva.

Hösten 04 hårdgranskade Naturvårdsverkets jurister de föreskrifter som juridiskt sett omgärdar arbete med köldmediekretsar. De kom fram till att dessa föreskrifter samt ackrediteringskravet bara gäller yrkesmässig verksamhet. Privatpersoner som själva utför sådana arbeten i sina egna anläggningar, omfattas i stället av miljöbalkens krav på försiktighetsmått och kunskaper. Det innebär att om man som privatperson, vet vad man gör och är försiktig, är det helt lagligt att repa och serva sin AC på samma sätt som allt annat i bilen.


3 235 Inlägg
3 juli 2009
#11
twin_cam skrev:
Kul att det funkade. Fick du med lappar och klistermärken att sätta dit för att upplysa eventuell senare ägare om att det är annan gas i den?
Annars ser jag det som en ren fullagning som kan bli dyr för nästa ägare om den skulle börja läcka igen... Om någon AC-firma ens vill ta i ett system som vart fyllt med gasol...
Hur brandfarlig är den gasolblandningen som används? Du kan ju inte räkna med att få ut nått på försäkringen vi eventuell olycka där AC-gasen tagit eld wink

r134a är minst lika bransdfarlig som gasol,om inte farligare, för den jobbar under högre tryck.
Dessutom måste gasol ha öppen flamma för att antändas, den antänds inte ens av rödglödande metall.

Jag är ingen AC-tekniker, men kan verkligen inte tänka att det kan bli ett problem att tömma ett fungerande och tätt system på gasol och fylla på nytt med t ex r134a. Så länge pumpen är Oko och torkfiltret inte är dåligt borde det inte vara något problem. Fast det finns säkert ruttna ac-tekniker som vill ha extra betalt bara för att det har varit gasol i systemet.
Senast redigerat av engolf (3 juli 2009)


498 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#12
engolf skrev:
twin_cam skrev:
Kul att det funkade. Fick du med lappar och klistermärken att sätta dit för att upplysa eventuell senare ägare om att det är annan gas i den?
Annars ser jag det som en ren fullagning som kan bli dyr för nästa ägare om den skulle börja läcka igen... Om någon AC-firma ens vill ta i ett system som vart fyllt med gasol...
Hur brandfarlig är den gasolblandningen som används? Du kan ju inte räkna med att få ut nått på försäkringen vi eventuell olycka där AC-gasen tagit eld wink

r134a är minst lika bransdfarlig som gasol,om inte farligare, för den jobbar under högre tryck.
Dessutom måste gasol ha öppen flamma för att antändas, den antänds inte ens av rödglödande metall.

Jag är ingen AC-tekniker, men kan verkligen inte tänka att det kan bli ett problem att tömma ett fungerande och tätt systet på gasol och fylla på nytt med t ex r134a. Så länge pumpen är Oko och torkfiltret inte är dåligt borde det inte vara något problem. Fast det finns säkert ruttna ac-tekniker som vill ha extra betalt bara för att det har varit gasol i systemet.

Problemet tror jag är att gasolen kontaminerar deras återvinningsutrustning som bara ska ha r12 och r134a.
Därför luftar man ur all gas själv först om man ska lämna in den.


3 235 Inlägg
3 juli 2009
#13
enpatte skrev:
engolf skrev:
twin_cam skrev:
Kul att det funkade. Fick du med lappar och klistermärken att sätta dit för att upplysa eventuell senare ägare om att det är annan gas i den?
Annars ser jag det som en ren fullagning som kan bli dyr för nästa ägare om den skulle börja läcka igen... Om någon AC-firma ens vill ta i ett system som vart fyllt med gasol...
Hur brandfarlig är den gasolblandningen som används? Du kan ju inte räkna med att få ut nått på försäkringen vi eventuell olycka där AC-gasen tagit eld wink

r134a är minst lika bransdfarlig som gasol,om inte farligare, för den jobbar under högre tryck.
Dessutom måste gasol ha öppen flamma för att antändas, den antänds inte ens av rödglödande metall.

Jag är ingen AC-tekniker, men kan verkligen inte tänka att det kan bli ett problem att tömma ett fungerande och tätt systet på gasol och fylla på nytt med t ex r134a. Så länge pumpen är Oko och torkfiltret inte är dåligt borde det inte vara något problem. Fast det finns säkert ruttna ac-tekniker som vill ha extra betalt bara för att det har varit gasol i systemet.

Problemet tror jag är att gasolen kontaminerar deras återvinningsutrustning som bara ska ha r12 och r134a.
Därför luftar man ur all gas själv först om man ska lämna in den.

Och då vill de gärna trycksatta systemet för att vara säker på att det är tätt, och det kostar extra:)
Det kan man ju förstå, kommer nån nisse med helt tomt system och ska ha påfyllning blir man skeptisk...


498 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#14
Manny skrev:
Blir en härlig värmekälla/eldkastare/majbrasa om ni krockar bara....

Antändningstemperatur r134a vs r12a

R134a:  0psi= 766,1 grader  5psi(0,35bar)=186 grader

r12a:     0psi=862 grader     5psi(0,35bar)= 862 grader

Freon:     icke brännbart


Smålänning
7 883 Inlägg
9 juli 2009
#15
enpatte skrev:
twin_cam skrev:
Kul att det funkade. Fick du med lappar och klistermärken att sätta dit för att upplysa eventuell senare ägare om att det är annan gas i den?
Annars ser jag det som en ren fullagning som kan bli dyr för nästa ägare om den skulle börja läcka igen... Om någon AC-firma ens vill ta i ett system som vart fyllt med gasol...
Hur brandfarlig är den gasolblandningen som används? Du kan ju inte räkna med att få ut nått på försäkringen vi eventuell olycka där AC-gasen tagit eld wink

Japp det följde med klisterlapp som man fyller i och sätter fast.
Varför skulle det bli dyrt för nästa ägare? (kommer nog aldrig att säljas iaf)
Skulle det vara så att man prompt vill lämna in bilen för lagning av något så är det bara att släppa ur all gas, hur svårt är det?
Den r12a jag köpte innehåller antiflammmedel vad det nu innebär, men i vilket fall så är r134a mer brandfarligt än gasol under de tryck som ac:n jobbar.
Sen om de 500g som finns i bilen skulle vädras ut och antändas blir det nog inte mer än en liten poff.
Jag skulle nog vara betydligt mer bekymrad över de flera kg gasol jag har bak i husvagnen och ännu mer bekymrad över den extremt brandfarliga bensinen som pumpas i flertalet bar på flera ställen under huven. wink

Svara ärligt nu: jobbar du inom "branschen" ? Gissning från min sida.

Beror på vad man menar med inom branchen... Jag säljer reservdelar... Så inom fordonsbranchen JA, inom A/C-branchen NEJ.
Men har grundutbildning från skolan (fick inte hel licens för de va för dyrt sad )

Att det kan bli dyrt för nästa ägare är för att många AC-firmor inte vill ta i en AC om det vart annat än R12 eller R134 i den. Men det är bara vissa. Sen att risken finns att förstöra sin utrustning och sånt förståss...

Men bra att du satt dit lappar i alla fall.

Att försäkringen inte täcker vid olycka beror inte på gasolen, det beror på att det inte finns en signatur från en ackrediterad firma i dokumentationen.

Jämför med att bygga hus...

Jag, och säkert du med, kan lätt koppla all el i huset och dra alla kablar minst lika bra som vissa licencierade elektriker, men eftersom att det inte finns en licencierad elektrikers signatur på pappret så kanske inte försäkringen gäller vid brand eftersom arbetet inte är "Fackmannamässigt utfört".

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 353 Inlägg
9 juli 2009
#16
engolf skrev:
enpatte skrev:
engolf skrev:

r134a är minst lika bransdfarlig som gasol,om inte farligare, för den jobbar under högre tryck.
Dessutom måste gasol ha öppen flamma för att antändas, den antänds inte ens av rödglödande metall.

Jag är ingen AC-tekniker, men kan verkligen inte tänka att det kan bli ett problem att tömma ett fungerande och tätt systet på gasol och fylla på nytt med t ex r134a. Så länge pumpen är Oko och torkfiltret inte är dåligt borde det inte vara något problem. Fast det finns säkert ruttna ac-tekniker som vill ha extra betalt bara för att det har varit gasol i systemet.

Problemet tror jag är att gasolen kontaminerar deras återvinningsutrustning som bara ska ha r12 och r134a.
Därför luftar man ur all gas själv först om man ska lämna in den.

Och då vill de gärna trycksatta systemet för att vara säker på att det är tätt, och det kostar extra:)
Det kan man ju förstå, kommer nån nisse med helt tomt system och ska ha påfyllning blir man skeptisk...

Om systemet är tomt och man bara fyller på utan att läcksöka så kan man få ganska dyra böter om Swedac kommer på det, då det är olagligt, så dom är tvungna att göra läcksökning.

hittar dom ingen läcka på en gång så brukar dom ha i en spårvätska och fylla på AC'n, så¨får man komma tillbaka 2-3 veckor senare så letar dom vidare.

jag jobbar INTE inom branschen heller, men har jobbat på en verkstad som höll på med AC.

There's no replacement for displacement

498 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#17
Tänkte bara uppdatera med att meddela att ac:n fortfarande funkar. smile

I går när det var +9 ute så fick jag knappt +4grader i utblåsen om jag ställde ac:n på low.
Återstår dock att se hur mycket effekt den ger när det blir lite varmare.


299 Inlägg
18 april 2010
#18
lite tips från en erfaren här,... kul kitt du lyckades hitta, dock skulle ja inte vilja ha nån gasolblandning i acn. heller aldrig varit med om att behövt efterfylla olja. brukar aldrig behövs.. hoppas du inte fått för mycket i nu! eller något jag befarar tyvärr att du fått, enligt dig har du ju nu all den gamla oljan kvar + den nya "kompatibla" oljan. det kommer tyvärr ge lite kylförlust då för mycke olja har en tendens att bromsa upp köldmediumet, främst i förångaren där det är som kallast. och r12 och r134a är ersättningsbara, de jobbar ungefär på samma temperaturer, men som du säger så ska egentligen oljorna bytas, då r12 hade det lättare för sig att transportera med oljan i systemet än 134an har när den blir riktigt kall.  men att få ut den gamla oljan hade varit ett helvete, oljan har en tendens att lägga sig där det är som kallast, alltså i förångaren (batteriet på insidan). skulle man dock ändå vilja göra en seriös konvertering hade man kunnat ta bort torkfiltreet där mycket olja också finns, mätt upp den o helt lika mycket av den nya "kompatibla oljan" brukar va mobil 1 arctic 22. men oftast är allt det där säljartrix o eftersom systemet inte ska gå på minusgrader kan aldrig oljan bli så jätte tjock i vilket fall.
funkar oftast bra att hälla i r134a direkt och förlita sig att det är korrekt mängd olja i, det får ju va en dunderläcka om olja ska ha försvunnit.

hade du nån manometer av nåt slag när du fyllde? trycken är nästan alltid ointressanta..det viktiga är dock att temperaturen på sugsidan (lågtryck) ligger på 0 grader eller helst lite över.. det varierar ju såklart på omgivningstemperaturen med och drift,. då du ej har någon avfrostningsmöjlighet så får det inte bli kallare än 0 grader i systemet..då blir det kuckel.  kan tänka mig att en audi rymmer mellan 700-1000 gram.

hoppas du va säker på ditt övertryck. normalt sett kör man alltid vakumpump ca 30 minuter för att få ur möjlig skit, gammal gas och fukt/luft i systemet.. ett system med fukt/luft fryser snart igen. men om de va gammal gas i behöver inte va någon fara. men vet man att man har ett 100% tomt och vakuumkört system är det alltid lättare att fylla.

dock om du fick kyla nu är inte så lustigt om kompressorn är hel..är det en större läcka dröjer det inte långt innan det är slut på kylan igen. problemet med läckor är stora på kondensorn som får mest salt o skit på sig då den sitter framför kylaren. den går tyvärr inte oftast laga.

10 000 va det värsta ja hört, ett skämt.om man han bara skulla provtrycka o fylla. gasen kostar ungefär 500 kr/kg. några 100 lappar för arbetet högst...är skäligt pris.
Senast redigerat av Aquilla (18 april 2010)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

299 Inlägg
18 april 2010
#19
jag fattar dock inte ens vitsen att hälla i gasol i skiten? har man ett r12 system..är det bara slänga i r134a. allt det där att det måste konverteras hit o dit är en bluff. 134a ersatte nämligen r12 som ett miljövänliga alternativ.

batta: det är nog ingen här med bil som behöver oroa sig att swedac ska komma ut o rota o undra..dumt att skrämmas över det. om du inte driver en butik/industri med maskiner över totalt 10 kg kyl soppa i.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

7 Inlägg
8 maj 2010
#20
R134a är inte alls miljövänligt, bara lite mindre skadligt än R12 då gasen fortfarande har stor växthuseffekt.

Inom snar framtid (inom några år) så är gasol den enda alternativet för hemmamekare när alternativa produkter börja försvinna eller inlåsta bakom en massa certifieringar mm.

folk som tidigare köpt burkar från England via ebay har redan känt av det (vägrar sälja om du inte kan visa upp kylcertifikat) och det är en tidsfråga innan det blir stopp också på importen från USA...

Tur att olika gasolblandningar har provats i många miljoner bilår i både USA och Australien (påhejat av Australienska staten för att minska importen av R134a) i omodifierade bil-AC utan påvisbar högre olycksrisk

Alternativen som snart kommer att gälla är antingen CO2 i speciella aggregat med dålig COP eller R1234yf som nästan brinner lika bra som gasol - förutom att det också ger giftiga förbränningsprodukter till skillnad från gasol...

Rätt trimmad och ren R290 (propan) och R600a (isobutan)-blandning så är COP-värdet samma och tom. bättre med gasol än med R134a i ett bil-AC, medans blaskar man med husvagnsgasol och campingasol på burk så kommer man troligen inte uppnå förbättring pga. andelen N-butan.

(dock förbättrar man läget betydligt om man använder speciella campinggasol-burkar som jetboil jetpower tillsammans med propan - man minimera mänden N-butan den vägen)


Fyller man en R12-anläggning  med R134a så bör man blaska in 3-5% propan/butanblandning då dessa agerar som emulgator för mineraloljan och ser till att de dras runt som mjölkaktig blandning i systemet istället för stora  sega  droppar som sakta blåser runt. R134a löser verkligen inte oljan utan det separerar sig väldigt fort till stora oljedroppar efter sakning/blandning - det experimentet kan man själv prova med biltemas kylspray i en tillstängbar  trycksluftslang med en skvätt olja och sedan skakar - för man in lite butan/propan sedan så blir det ett helt annat beteende när det gäller att vilja blanda mellan flytande gas och mineralolja.

...

Det finns kommersiella R12-dropin-blandningar som jobbar precis på det sättet som tex. R413A, SP34 mm. - men det får kunden som vill få igång sitt R12 system aldrig veta då kylnissarna tjänar betydligt mera på att konvertera...


Sök