3693
Sök

Trimm tips b230e?

4 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#1
tjaa vill ha lite trimm tips till min 240
har extraktor grenrör 3tums avgassystem. 405 topp och k kam men har en h kam ligger som jag ska sätta och sen ska jag sätta dit sklett svänghjul.
Senast redigerat av LunQ (2 juli 2009)

Lunqan här ;)

1 196 Inlägg
2 juli 2009
#2
3 tum låter som det är för stort..

4 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#3
Spiike skrev:
3 tum låter som det är för stort..

har funderat på att bygga 2.5 istället. tycker också det verkar lite stort

Lunqan här ;)

402 Inlägg
2 juli 2009
#4
LunQ skrev:
Spiike skrev:
3 tum låter som det är för stort..

har funderat på att bygga 2.5 istället. tycker också det verkar lite stort

Nja 3" funkade fint på min 740 gle med b230f. Märkte stor skilnad från orginal o 3" på vridet från lägre varv.
Monterade även extraktor när jag bytte till 3" så det kanske mer va det som märktes. Men ahh det funkade bra på min 740 iaf!

4 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#5
Hedlisch skrev:
LunQ skrev:
Spiike skrev:
3 tum låter som det är för stort..

har funderat på att bygga 2.5 istället. tycker också det verkar lite stort

Nja 3" funkade fint på min 740 gle med b230f. Märkte stor skilnad från orginal o 3" på vridet från lägre varv.
Monterade även extraktor när jag bytte till 3" så det kanske mer va det som märktes. Men ahh det funkade bra på min 740 iaf!

ofan vad bra då wink men hur många burkar hadde du då??

Lunqan här ;)

1 800 Inlägg
3 juli 2009
#6
2,5" är rätt ihop med extraktorrör, 3" är för stort.
Behåll K-kammen då H-kammen enbart funkar på mkt höga varv i en sugis, K är mycket bättre med bl a ett bättre bottendrag men drar samtidigt långt upp i registret utan att tappa för mycket.

B23/230E med 405-topp och K.kam ska ha en tändinställning på 5°öd vid 750v/m, en inställning som fungerar mkt bra med dessa komponenter och dessutom rekommenderas utav Volvo själva i deras infohäfte.


63 Inlägg
3 juli 2009
#7
Svetsa 2,5" rakt rör från downpipen till utblåset tongue , ta bort katten och ljuddämparn tongue fint fint


1 800 Inlägg
4 juli 2009
#8
Lindberg87 skrev:
Svetsa 2,5" rakt rör från downpipen till utblåset tongue , ta bort katten och ljuddämparn tongue fint fint

Läs gärna innehållet i tråden innan du lägger tid på att svara...
B230E har ingen downpipe, ingen kat och ljuddämpare är ett måste på en sugis.


63 Inlägg
4 juli 2009
#9
Hilmer skrev:
Lindberg87 skrev:
Svetsa 2,5" rakt rör från downpipen till utblåset tongue , ta bort katten och ljuddämparn tongue fint fint

Läs gärna innehållet i tråden innan du lägger tid på att svara...
B230E har ingen downpipe, ingen kat och ljuddämpare är ett måste på en sugis.

ber om ursäkt läste inte riktigt!


1 335 Inlägg
4 juli 2009
#10
531 Topp, vx3-kam, 2,5" avgas, öppet filter. så körde jag på min GLE + lite annat godis.

4 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#11
Hilmer skrev:
2,5" är rätt ihop med extraktorrör, 3" är för stort.
Behåll K-kammen då H-kammen enbart funkar på mkt höga varv i en sugis, K är mycket bättre med bl a ett bättre bottendrag men drar samtidigt långt upp i registret utan att tappa för mycket.

B23/230E med 405-topp och K.kam ska ha en tändinställning på 5°öd vid 750v/m, en inställning som fungerar mkt bra med dessa komponenter och dessutom rekommenderas utav Volvo själva i deras infohäfte.

okej okej tackar tongue

Lunqan här ;)

Långtradarchaufför
282 Inlägg
4 juli 2009
#12
OphanWitehall skrev:
531 Topp, vx3-kam, 2,5" avgas, öppet filter. så körde jag på min GLE + lite annat godis.

531 topp funkar inte på b230e, då spridarna sitter i toppen direkt, inte i insuget alltså, de e antingen 405 lr 398 topp som gäller, men vx3 kam duger finfint, plocka bort höfläkten och sätt dit en elfläkt istället, bara de gör 5 häst, sen extraktor och 2,5" resten, 3" är för stort, sånt ska va till turbomotorer

BMW - Det stavas som det låter:)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 juli 2009
#13
Poulsen462 skrev:
OphanWitehall skrev:
531 Topp, vx3-kam, 2,5" avgas, öppet filter. så körde jag på min GLE + lite annat godis.

531 topp funkar inte på b230e, då spridarna sitter i toppen direkt, inte i insuget alltså, de e antingen 405 lr 398 topp som gäller, men vx3 kam duger finfint, plocka bort höfläkten och sätt dit en elfläkt istället, bara de gör 5 häst, sen extraktor och 2,5" resten, 3" är för stort, sånt ska va till turbomotorer

Bara att lämna in 531-an till en mekanisk verkstad och få uttagen urfrästa för spridare.
Detta gjorde vi på en topp som sattes på en B21ET med k-skit-systemet.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 800 Inlägg
5 juli 2009
#14
Lonefox skrev:
Poulsen462 skrev:
OphanWitehall skrev:
531 Topp, vx3-kam, 2,5" avgas, öppet filter. så körde jag på min GLE + lite annat godis.

531 topp funkar inte på b230e, då spridarna sitter i toppen direkt, inte i insuget alltså, de e antingen 405 lr 398 topp som gäller, men vx3 kam duger finfint, plocka bort höfläkten och sätt dit en elfläkt istället, bara de gör 5 häst, sen extraktor och 2,5" resten, 3" är för stort, sånt ska va till turbomotorer

Bara att lämna in 531-an till en mekanisk verkstad och få uttagen urfrästa för spridare.
Detta gjorde vi på en topp som sattes på en B21ET med k-skit-systemet.

Det finns 531-toppar med spridarhål så det är bara till att leta, men lättare att hitta en 405-topp.



Sök