4166
Sök

Supra mk3 eller nissan 200 s13 ??

6 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#1
jag är ute efter en rolig bakhjulsdriven turbo matad bil och har fastnat för dessa 2
och undrar vilken som är bäst anpassad för trimning och race/lek osv

många säger att mk3 är så tung så de märks knappt av hästarna ??

har lite erfarenhet av 200 pgr av att många kompisar har sådana  men inte så mkt av mk3 

skriv fritt om fördelar och nackdelar   vad ni tycker är det bästa valet .

ska användas till bus körning/drift/race och vill verkligen känna suget i bilen

mvh REliasson

587 Inlägg
2 juli 2009
#2
jag tycker helt klart att 200an känns piggare orginal mot en orginal mk3. Har själv en egen 200a som var org. när jag köpte den ,  en polare hade i samma veva en org. mk3 å den kändes precis som du skrev tung. Däremot så är stolarna mkt skönare än 200ans , mk3an kändes också stabilare på vägen tyckte jag iaf.

Det är mina personliga erfarenheter.
Jag är väl att räknas som en aning jävig ifrågan men jag hade iaf valt 200an
Senast redigerat av einherjer (2 juli 2009)


En gång till nu
760 Inlägg
2 juli 2009
#3
om du ska ha en busbil så känns de ju som 200an kanske är vettigare, bilar går sönder och de finns ju överdrivet mycket grejer på beg och eftermarknad till just 200an.
om du nu ska ha de som busbil?

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Toker
491 Inlägg
3 juli 2009
#4
Supran känns inte tung, den är bra balanserad med viktförhållanden.
Om man ska jämföra supra med nissan så gör det nissan 300.
Lite fel att jämföra MK3 och en 200, tycker jag.
Celica och 200 passar lite bättre, även fast det skiljer på drivningen.

De som kör nissan väljer nissan och de som kör MK3 väljer den.
Men jag tycker att om du ska bara ha något att busa i så ska du välja 200.
Vill du ha mer bil och kunna busa med, då ska du välja supra.

Provkör dig fram, du kanske inte gillar någon av bilarna ?

Toker Jr 081102

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 juli 2009
#5
REliasson skrev:
ska användas till bus körning/drift/race och vill verkligen känna suget i bilen

mvh REliasson

Då är väl knappast en 200sx något för dig. 169hk ger inget sug. Motorerna har dessutom känsliga lager i motorn så du bör byta dem samt montera en oljekylare innan du trimmar bilen något. risken är alltså att du får betala en massa pengar för att ens kunna åka runt med bilen i original.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

6 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#6
torpis skrev:
REliasson skrev:
ska användas till bus körning/drift/race och vill verkligen känna suget i bilen

mvh REliasson

Då är väl knappast en 200sx något för dig. 169hk ger inget sug. Motorerna har dessutom känsliga lager i motorn så du bör byta dem samt montera en oljekylare innan du trimmar bilen något. risken är alltså att du får betala en massa pengar för att ens kunna åka runt med bilen i original.

jo jag vet allt det där att man måste ha en 18 till 19 raders oljekylare  och det är jag berädd på .  och vilken av bilarna jag än väljer så kommer dom inte gå orginal men har läst runt på bloggar o då har dom skrivit att 200 känns piggare orginal än supran  och att man behöver 50 häst mer i supran för o komma upp i samma efffekt som 200 alltså om 200 har 250 häst så måste supran ha 300 pgr av vikten . därför jag la upp denna tråd smile

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
3 juli 2009
#7
Sök gärna lite i forumet för just denna fråga har varit uppe tidigare.

- Time Attack -

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 juli 2009
#8
Visst är det så att en lättare bilgår bättre. Supra har jag ingen direkt uppfattning om däremot 200sx S13 har jag haft mer kontakt med. S13 vägerhelt lagom men behöver förmodligen ses över för driftsäkra "steg3" hästar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
3 juli 2009
#9
2 st kompisar hade till mig en mk3 supra och en 200sc s13.. men tyckte definitivt att mk3:an kändes lyxigare, inte lika plastig, stabilare, och bra mycket roligare att köra... han slänge dit ett lättare trimchip och ett rakt 3" rör med en ljuddämpare och den gick som ett skollat ollon efter det... hade jag varit i din sists hade jag kört direkt på supran...  lycka till hur du än gör...

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

6 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#10
okej okej . du vet inte hur mkt man kan ladda med org kolvar ? i supra mk3 ?  turbon ska ju klara 1.5 bar  men klarar kolvarna det ?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
12 juli 2009
#11
7MGTE motorn är rätt potent. Dock inte lika potent som jp sålda 1JZ versionen av Supra MK3.

Däremot så är 1500kilo inte direkt så sjukt mycket enligt mig. 7MGTE motorn ska hålla för runt 350 - 400 hästar utan några större problem.

Men testkör och se vad som passar dig mest.



PS; Synd att du inte hade fått tag i en jp modell av Supran med 1JZ motorn, den är inte bara mer potent, den har samma motorfästen som 2JZ så du kunde annars bara ha slängt i en sån. wink
Senast redigerat av Siarnaq (12 juli 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

34 Inlägg
14 april 2011
#12
Av personlig erfarenhet så föredrar jag MK3 före 200an. Delvis för att MK3an håller längre då 200an har en del problem när de gäller både lager och packningar, MK3an måste man dock ha en stål topp packning på för att det sen ska hålla med ARP bultar. Och man har lite mer möjligheter när det gäller att trimma MK3an med tanke på att övriga delar håller för 400hk+

Sen måste jag också erkänna att 200an känns både smidigare och lättare, men MK3an känns bekvämare och lite lyxigare. Testa på själv och se vilken du fastnar mest för smile

If it feels like you have full controll, then your not driving fast enough!


Sök