4292
Sök

Ta B-körkort innan 18. Vart hittar man information och övrigt??

1 207 Inlägg
4 juli 2009
Tråkigt att det blev så dålig stämning här i tråden. Lägg ned attityden och skriv något konstruktivt.

Tillbaka till topic. Jag tror bestämt att man inte kan få dispens för b-kortet, det är bara att gilla läget och vänta ett år till. Men om man googlar kan man få fram denna sida http://www.lansstyrelsen.se/ostergotlan … regler.htm , vad som står i "8 kap 9 och 10 §§ körkortsförordningen" orkade jag helt ärligt inte läsa.

Läs vad som står där och se efter.

Min åsikt är dock att 18 års gränsen är där av en anledning. Man blir mognare, tro det eller ej, men du kommer att märka det sedan när du blir äldre.

804 Inlägg
4 juli 2009
lelleal skrev:
kör utan körkort ,de gjorde ja ibland när ja va 17 för man kan inte få dispans!

Garaget.org-regler:
§8 Uppmaning till brott
• Du får inte uppmana till brott eller sprida någon annan persons uppmaning till brott.

BrB:
4 § Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.

Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det.

Hoppas du inte sitter och bölar när någon rattfull 16åring kommer genom sovrumsväggen när du kommer med sådana uppmaningar.
Senast redigerat av beta (4 juli 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 juli 2009
beta skrev:
Hoppas du inte sitter och bölar när någon rattfull 16åring kommer genom sovrumsväggen när du kommer med sådana uppmaningar.

Bättre med en rattfull 18-åring? tongue

Tror inte åldern har jättemycket med det där att göra, bara hur mogen man är och vilket ansvar man tar som förare...
Har ju märkt själv att man har blivit enormt försiktig med alkoholen för man tänker hela tiden "fan, måste köra imorgon" eller "måste kunna köra hem ikväll" o.s.v.

Men jag har åtminstone aldrig hört talas om dispans för körkort.
Bättre du flyttar till USA då isåfall, där får dom ju ta körkort vid 16års ålder väl?
Senast redigerat av TurbOla (4 juli 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

804 Inlägg
4 juli 2009
TurbOla skrev:
beta skrev:

Tror inte åldern har jättemycket med det där att göra, bara hur mogen man är och vilket ansvar man tar som förare...
Har ju märkt själv att man har blivit enormt försiktig med alkoholen för man tänker hela tiden "fan, måste köra imorgon" eller "måste kunna köra hem ikväll" o.s.v.

Bättre du flyttar till USA då isåfall, där får dom ju ta körkort vid 16års ålder väl?

Är ju trotts allt en del om berusning när man tar körkort och jag hoppas ju att man mognat till och tänker två gånger extra när man är över 18 och har tagit körkort. Men sen är jag rätt naiv med.

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
4 juli 2009
TurbOla skrev:
beta skrev:

då tare nog längre tid ifall han skulle göra det big_smile skulle tippa på att man behöver vara amerikans medborgare för det

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 juli 2009
xorox_88 skrev:
TurbOla skrev:
beta skrev:

då tare nog längre tid ifall han skulle göra det big_smile skulle tippa på att man behöver vara amerikans medborgare för det

typ sen även om han skulle dra till usa bara för att få körkortet innan 18 så kan han ju inte göra om de till svenskt körkort föräns han är 18 iaf  hur än än gör så får han vänta om han vill köra här i sverige annat fall ha så kul med övningskörningen tills dess lr nått

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 juli 2009
MrEricsson skrev:
typ sen även om han skulle dra till usa bara för att få körkortet innan 18 så kan han ju inte göra om de till svenskt körkort föräns han är 18 iaf  hur än än gör så får han vänta om han vill köra här i sverige annat fall ha så kul med övningskörningen tills dess lr nått

Jag syftade på att han skulle flytta dit permanent... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 juli 2009
TurbOla skrev:
MrEricsson skrev:

Jag syftade på att han skulle flytta dit permanent... tongue

ah ok då äre ju en annan sak

men iaf bra dumt och dra till usa permanent för och få körkortet 1 år tidigare;) om de är sjävla anledningen till och flytta dit;)

Meister
6 763 Inlägg
4 juli 2009
Jag har hört att man kan få dispens om man bor i norrland och man har sjuka föräldrar så man måste hjälpa de till sjukhus och liknande. Men om det är sant eller inte det kan jag inte svara på

1 150 Inlägg
4 juli 2009
beta skrev:
lelleal skrev:
kör utan körkort ,de gjorde ja ibland när ja va 17 för man kan inte få dispans!

Garaget.org-regler:
§8 Uppmaning till brott
• Du får inte uppmana till brott eller sprida någon annan persons uppmaning till brott.

BrB:
4 § Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.

Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det.

okey ja har brutit mot reglerna, men ja kan inte ta ansvar för vad nån annan gör och tror knappast om de skulle hända nått sånt som du beskriver med 16 åringen bara för att nån skulle läsa va ja  skrev här på forumet tror många här har kört bil innan dom har haft körkort . slutpratat !
Senast redigerat av lelleal (4 juli 2009)

Yrkesförare
135 Inlägg
4 juli 2009
jag hade både b och c kort innan jag var 18 tongue ( fast enbart för jag gick transporttekniskt ) jag fick fortfarande inte ut dom förens min 18 års dag. hade redan börjat köra för e  innan jag fyllde 18

Trucker
2 710 Inlägg
4 juli 2009
Första gångne jag e med där nån snackar om dispens för B-kortet.. de finns inte wink

Fart missbrukare

Lights out.
124 Inlägg
4 juli 2009
Till trådskaparen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/30614/700102_omynd5.jpg

482 Inlägg
4 juli 2009
måste du köra innan du blir 18 av någon anledning så skulle jag rekomendera traktorkort / eu kort då får du i alla fall framföra ett bil liknande fordon. Eller om det går för långsamt så kan du ju ta lättmckort

just real power
no turbo shit

got stance?
546 Inlägg
5 juli 2009
vad jag vet så är det bara folk som går fordon inriktning transport som får ta innan dom fyller men då får dom kortet först samma dag som dom blir 18

夢の力

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 juli 2009
camaro67 skrev:
Jag har hört att man kan få dispens om man bor i norrland och man har sjuka föräldrar så man måste hjälpa de till sjukhus och liknande. Men om det är sant eller inte det kan jag inte svara på

Inte sant.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

95 Inlägg
5 juli 2009
Det är som att gå till krogen och fråga ifall du får komma in trots att du är mindreårig, men du vill komma in eftersom att du är så himla törsig!

Det finns ingen sån dispens, skaffa traktorkort eller något så länge smile

782 Inlägg
5 juli 2009
Här kommer saningen!!!

9 § /Upphör att gälla U:2009-10-01/ Länsstyrelsen får, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten, medge
1. att traktor eller terrängskoter körs av den som inte uppfyller kraven i 2 kap. 2 och 3 §§ körkortslagen (1998:488) om det är nödvändigt för att tillgodose behovet av transporter inom enskilds jordbruks-, skogsbruks- eller näringsverksamhet,
2. undantag från 2 kap. 3 och 4 §§ körkortslagen och ålderskravet för behörighet A, B och BE i 3 kap. 1 § första stycket 3b körkortslagen för person som till följd av bristande allmänna kommunikationer och sjukdom, handikapp eller liknande som inte utgör medicinskt hinder för körkortsinnehav är i behov av motordrivet fordon.
   Undantag får begränsas till att avse visst område, viss tid eller annat som är nödvändigt från trafiksäkerhetssynpunkt.

9 § /Träder i kraft I:2009-10-01/ Länsstyrelsen får i ett enskilt fall medge att en traktor, en snöskoter eller en terränghjuling körs av den som inte uppfyller behörighetskraven i 2 kap. 2 och 3 §§ körkortslagen (1998:488), om det är nödvändigt för att tillgodose behovet av transporter inom enskilds jordbruks-, skogsbruks- eller näringsverksamhet.
   Länsstyrelsen får i ett enskilt fall för en person som behöver ett motordrivet fordon till följd av bristande allmänna kommunikationer och sjukdom, funktionshinder eller liknande, som inte utgör medicinskt hinder för körkortsinnehav eller innehav av förarbevis, medge undantag från
1. behörighetskraven i 2 kap. 3 § körkortslagen,
2. ålderskraven för förarbehörigheterna A, A1, AM, B och BE i 3 kap. 1 § första stycket 3 körkortslagen, och
3. ålderskraven för förarbevis för moped klass II, snöskoter och terränghjuling i 3 kap. 19 § 1 körkortslagen.
   Undantag får medges om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten och får begränsas till att avse ett visst område, en viss tid eller annat som är nödvändigt från trafiksäkerhetssynpunkt. Förordning (2009:190).

9 a § /Upphör att gälla U:2009-10-01/ Trots bestämmelsen i 2 kap. 3 § första stycket körkortslagen (1998:488) får den som har fyllt 16 år köra terrängskoter
1. vid praktisk övning under sådan utbildning som avses i lagen (1999:877) om förarbevis för moped klass I och för terrängskoter om körningen sker under uppsikt av den som ansvarar för utbildningen, eller
2. om körningen sker inom turistnäringen i en grupp om högst tio personer som innehar körkort eller traktorkort under ledning av en person som innehar förarbevis för terrängskoter längs en sträcka som bestämts av denne före färden. Förordning (1999:992).

9 a § /Träder i kraft I:2009-10-01/ Trots bestämmelserna i 2 kap. 3 § körkortslagen (1998:488) får
1. den som har körkort eller traktorkort köra en snöskoter eller en terränghjuling inom turistnäringen, om färden sker
a) i en grupp om högst tio förare,
b) under ledning av en person som innehar förarbevis för fordonet, och
c) längs en sträcka som bestämts av denne före färden, samt
2. den som har körkort med behörigheten B köra en terränghjuling på spelytor och anlagda transportvägar inom golfanläggningar. Förordning (2009:190).

10 § Länsstyrelsen får, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten,
1. medge att ett körkort utfärdat av en stat utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) är giltigt i Sverige under begränsad tid även om körkortshavaren är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år, om körkortshavaren avser att vistas i riket under begränsad tid,
2. medge giltighet i Sverige under begränsad tid för ett körkort utfärdat av en stat utanför EES om körkortshavaren fått det utländska körkortet genom att byta ut ett svenskt körkort under en utlandsvistelse som inte medfört ändring av den permanenta bosättningen här i riket,
3. medge att en innehavare av ett utländskt körkort som är medborgare i en stat utanför EES kör svenskregistrerad lastbil eller buss i förvärvsverksamhet för transport av personer eller gods kortare sträcka eller tid,
4. medge att ett giltigt utländskt körkort byts ut mot ett svenskt körkort som är likvärdigt med ett sådant som körkortshavaren tidigare bytt mot ett utländskt körkort, om körkortshavaren är permanent bosatt i Sverige,
5. medge att ett utländskt körkort utfärdat av en annan stat inom EES byts ut om det utländska körkortet blivit ogiltigt på grund av tidigare begränsat utbyte mot svenskt körkort eller av att det inte förnyats i rätt tid i den stat där det har utfärdats,
6. medge att ett körkort utfärdat av en stat utanför EES jämställs med svenskt körkort vid tillämpningen av 4 kap. 4 eller 5 § körkortslagen (1998:488), om körkortshavaren fått det utländska körkortet genom att byta ut ett svenskt körkort och det utländska körkortet är giltigt i Sverige.
   Undantag eller medgivande får förenas med villkor. Förordning (2003:522).

Jag tror att det står: Är man sjuk (och sjukdomen inte påverkar bilkörandet) och det inte finns något annat sätt att ta sej till sjukan än med egen bil så kan man få dispens att åka till sjukan men dispensen gäller troligtvis inte om man tar 7-8 varv på den lokala raggarrundan.
Har man ett utlängst körkort så kan man få byta till ett svenskt om det inte innebär någon trafikfara.
Senast redigerat av patrik79 (5 juli 2009)

4 Inlägg
10 juli 2009
Det är inte på något sätt han menar detta?

Citerat från någon hemsida: "17 år och övningskörning
Egentligen händer ingenting speciellt när man fyller 17 om man tänker på körkort. Men vill man ha sitt körkort tills man fyller 18 så får man börja övningsköra samt skriva teori åtminstone 6 månader innan man fyller 18. Detta då det tar ett tag att få ett körkort."

Det kan ha varit det han menade med dispans, att han får skriva teorin innan han är 18? Eller tar jag fel?

Sök