4339
Sök

Volvo C30 D2 2011 motorn stannar vid inbromsning -P0172

4 Inlägg
4 februari
Trådstartare
#1
Volvo C30 D2 2011 - antogs ha igensatt DPF, felkod P2002, P244A, försämrad motorprestanda vid högre motorbelastning. Fann den egentliga orsaken vara en vittrad slang till DPF trycksensor.

Felkoder för lambda och hög förbrukning. Första lambdan (P0135) testades och byttes. Andra lambdan gav koder P0131 och P2297, byttes också men tredje lambdan gav samma koder.

Efter slangbytet försvann försämrad motorprestanda men nya felkoder dök upp, P1131 vid lugnare landsvägskörning och P0172 vid inbromsning efter belastning, vilket också stoppar motorn.

Uppdatering:

Provade blåsa ur slangar och rör till trycksensorn, en hel del motstånd i röret för referensvärde så det kan ha varit blockerat. Rengjorde också MAF sensorn med elektronikrengöring.

Bilen var fri från felkoder men förbrukningen oförändrat hög. MAF ger inte optimala värden så mitt nästa steg är att ersätta den.

-uppdatering nedan-
Senast redigerat av LoveFreak (söndag 21:10)

4 Inlägg
lördag 20:08
Trådstartare
#2
Jag bytte MAF och förbrukningen blev bättre.

Men efter några felfria körningar blev bilen stillastående i ännu en rondell av felkod p0172 - fet luftbränsleblandning

Jag börjar få slut på ideer. Vart ska jag leta nu? MAP sensorn?
Senast redigerat av LoveFreak (lördag 20:08)

1 736 Inlägg
lördag 21:18
#3
Hmm, skumma fel på en oljebrännare. MAF o MAP är ju saker man får felkoder på bensinbilar. En oljebrännare går ju med konstant överflöde på luft o all reglering sker ju via pump/spridare. DPF filter och Difftrycksensor o dess slangar låter ju mera troligt när vi snackar Diesel. Att lambdasonder får en diesel att stanna låter inte troligt. Antingen får den för mkt. soppa- läckande spridare osv. Eller får den för lite luft- stopp nånstans/luftfilter osv.
Klurig historia på en Oljebrännare.. Lycka till Husse

4 Inlägg
söndag 11:47
Trådstartare
#4
För vetenskapen provade jag byta lambda #3 med lambda #2. Testade 30 min på motorväg och bilen fick försämrad motorprestanda vid nästan varje acceleration. Felkoder var på MAF och otillräcklig turbo (weird).

Bytte omedelbart tillbaka till lambda #3 och bilen gick som vanligt, gjorde två varv av den tidigare sträckan utan ett pip.

Svart lambda kanske är normalt men den blev riktigt sotig efter den korta körningen. Jag har läst att skitiga lambda åldras fortare och kan trigga feta bränsleförhållanden.

Kan mitt bränsle vara kontaminerat av olja eller är det troligtvis bara för mycket bränsle som orsakar detta, tex om bilen regenererar för ofta?

Blir en dyr bil om den käkar lambda sonder..
Senast redigerat av LoveFreak (söndag 22:26)


Sök