2590
Sök

740 Turbo

Bilplåtslagare
4 Inlägg
21 april 2006
Trådstartare
Hejsan!

Jag har nyligen köpt en 740 turbo från 87 och har en hel del frågor som ja skulle vilja ha svar på..
Förra ägaren sa att denna skulle vara chippad men det finns inga papper på det och ladd trycket ska tydligen vara nedställt pga vinter väglaget, hur kan man se om den är chippad och hur får man ordning på ladd trycket?

Det sägs att det ska vara ca 180 hästar i maskin men det känns knappast som det då den är lite orkes lös, det händer inget under 3000 varv och när det väl händer nåt så blir effekten kort varig..
Ska den vara så eller är det nåt som är galet?

Vad kan jag göra för att maskin ska gå bättre?..kan ett sportlufts filltret påverka effekten? finns det några skisser på motorn ute på nätet?.

Ska man tanka 98 och hälla i bly ersättning i, eller går det bra med vanlig 95:a utan tillsats?
En sista fråga..vad kan hända om man häller i insprut rengöring i tanken?..är d bra el dåligt?

Tacksam för svar!

Mvh Vilsen turbo ägare

Galen, bil intresserad plåtslagare. skruvar på allt som har hjul.

260 Inlägg
21 april 2006
visst ger ett sportlutfilter mer effekt men knappast märkbart. Förövrigt är du nog lurad.

styling har egentligen bara med pengar att göra.

558 Inlägg
21 april 2006
Det är nog säkert en b230et motor med 182hk. Den motorn har a-kam orginal + att turbon har rätt seg spool-up så den motorn känns väldigt slö innan turbotryck. Men vid turbotryck ska dom gå riktigt bra enda till varvstoppen.

Lättaste sättet att se om den är chipad är att kolla i din styrbox till insprutningen som sitter nere vid fötterna på passagerarsidan. http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=29434

Tanka utan höjt laddtryck så kan du köra på 95 utan problem men vid höjning av laddtryck ska du nog tanka 98 för att minska risken för spikningar och du ska inte ha i nå blyersättnings-medel.

Inspruts-rengöring ska du hälla i när det är bara några liter kvar och det kan nog vara bra att göra så spridare och sånt blir rengjort.
Senast redigerat av 744tic (21 april 2006)

Bilplåtslagare
4 Inlägg
21 april 2006
Trådstartare
Hej Igen!

Tack för hjälpen..trodde att det skulle svårare att kolla upp chippet..men det verkar rätt lätt.
Ha d bäst!

1 489 Inlägg
21 april 2006
Dreamcatcher skrev:
visst ger ett sportlutfilter mer effekt men knappast märkbart. Förövrigt är du nog lurad.

Kanske 0.001HK då. Bilen ger inte mer effekt. Men kan däremot låta lite porrigare från luftfiltret och på så sätt så blir du lurad att du kör en F1 bil smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

558 Inlägg
22 april 2006
b230et har motronic boxen utifall du ska leta chip sen. Sportluftfilter ger inte mycket. Möjligen lite bättre gas-respons men inte mer. Och sen ska du gärna bygga varmluft-avskiljare om du ska köra med öppet luftfilter.
Senast redigerat av 744tic (22 april 2006)

Bilplåtslagare
4 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
Tjena!

Har ett nytt problem med bilen, kan starta och gå ett tag men sen lägger den av och vägrar starta efter det..har du nån aning om va felet kan vara? Jag har bytt bränsle relä 2 ggr den senaste tiden men det verkar inte ha hjälpt..
ha d bra!

Mr,
219 Inlägg
25 april 2006
Har du kollat bränsle filter?

35 Inlägg
19 maj 2006
jag hade en sådan trycket satte i gång vid 4000 varv och sen uppåt men när jag toppade bilen den toppade 240 km/H men jag pressade den rejällt ja växlade vid 5000 varv i varje växel upp till 5an då var jag uppe i 220 så gick det segt så jag växlade ner till 4an då känndes det rejällt varvräknaren gick ju upp på 6500 varv det e då bilen kommer utt me alla hästarna vid 6000 varv för jag brukade ju gasa vid 3000 varv men det hände inte mycket

8 Inlägg
20 maj 2006
man kan väl inte gärna chippa en 740 från 80talet ???

Chevrolet, The Heartbeat Of America!

10 287 Inlägg
20 maj 2006
Att man kan!

/Göran

Mr-Wunderbaum skrev:
man kan väl inte gärna chippa en 740 från 80talet ???

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök