12 oktober 2010
Trådstartare
Då var man hemma igen, glad och trött med en defekt nissan....tar det från start.
Startade EM veckan i måndags förra veckan, jag och Hewi åkte ifrån bro vid 12 tiden och åkte ner till Helsingborg till ett par bekanta till familjen för övernattning.
Tisdag: Mötte upp delar av team DLS runt 9 tiden i helsingborg för vidare färd mot malmö för att köra över bron och sen vidare till röby. Färjan över från Röby till puttgarden gick riktigt smidigt, dock tog vi "fel" resturang och åt överkokt spagetti istället för en bra buffé (som låg en trappa upp). Resan fortsatte sen vidare mot rotterdam och efter några tankningar och bensträckningar senare var vi framme vid hotellet (runt 20 tiden).
Åt en bit mat i baren resturang och drack ett par öl, sen var det dags att krama kudden, man var rätt mör efter att ha suttit i bilen så pass länge.
Onsdag: Frukost på hotellet sen avfärd mot Ahoy (mässan). Vi tvättade av bilen och ställde in den i hallen, hälsade sen på alla i team sweden som var nere samt hjälpte til att plocka ihop montern.
Tror vi åkte ifrån nmässan runt 20 tiden, så det blev sen en repris på tisdagen, dvs mat i baren, någon öl och sen krama kudden.
Torsdag: Första tävlingsdagen, blev själv ej bedömd alls under dagen utan gick runt och tittade på andras byggen och pratade. Kvällen blev riktigt lugn,kände mig lite krasslig så kudden blev min kompis riktigt tidigt den kvällen.
Fredag: Frukost på hotellet, sen avfärd in till mässan, blev bedömd i installation på eftermiddagen och fick en bra känsla när det var klar (12 poäng från fullt). En stund senare kom ljuddomaren som även han tyckte om bilen (39 av 40 poäng), ytterligare en stund senare var det dags för SPL delen, gick bra det med, spelade 142 db och fick full poäng (40). Vi gick ut och åt på kvällen och gick sen vidare för lite vätskepåfyllning.
Lördag: Första dagen som mässan var öppen för publik vilket var roligt, mässan växte och ett par hallar till öppnades upp med "100% tuning cars". Nivån på många av byggena var riktigt hög, men i vissa fall undrade man varför bilarna stod där.....man kan väl åtminstone kosta på sin bil en polering eller iaf ta och tvätta bilen ordentligt om man ska ställa ut den. Över lag var det en bra mässa.
Kl:15 var det dags för mig att köra, sjukt nervös och ut först på banan. Första varvet som var en känna på varv gick bra...även utan gps
Andra varvet som gick på tid gick bra, men jag han inte med att stoppa i tid, nästa varv gick bättre och tiden räckte till för att vinna körningen i klassen och totalt för racingbilarna så blev jag näst snabbast.
På kvällen så hade DLS fest / middag, riktigt gott och trevligt sällskap med många goa skratt, mycket nya namn och ansikten.
Söndag: Det var betydligt mycket mer besökare på mässan men dagen gick långsamt, prisutdelningen skulle dra igång vid 17 var det sagt och timmarna gick inte fort.
Sjukt nervös och egentligen utan några större förväntningar (trodde att jag hade möjlighet till pallplats) gick jag upp på scen, när man hör placeringarna räknat bakifrån så hoppas man mer och mer på att det ska räcka till en första plats och det gjorde det, med marginal. 20 poäng före 2:an så tog jag hem EM guld i Emma racing master!!
Hela team sweden gjorde bra ifrån sig, totalt 8 pallplatser.
På kvällen så blev det lungt då vi skulle köra hem dagen efter.
Måndag: Klockan ringde vid halvsex och vi kom iväg strax efter sex. Allt flöt på riktigt skapligt, hamnade i lite köer längs vägarna. Först när vi hade ca:40mil kvar i höjd med vetlanda så börjar bilen låta lite illa......hmmm...stannar till öppnar huven och konstaterar att vi har en avgasläcka.....jaja, bara att köra vidare....20mil senare så brölar det till.....grenröret hade nu gått av strax innan turbon. In på första bästa mack och köpa öronproppar sen var det bara att fortsätta färden hemmåt, för hem skulle vi och hem kom vi
Ska se sen om jag kan hitta lite bilder och någon filmsnutt från körningen.
Vill även passa på att tacka Hewi som följde med och hjälpte till, tacka mina sponsorer som gjort detta möjligt (DLS, NP däck, A3 montage, Kudoz). Även stort tock till alla som stöttat och pushat under säsongen.
Nu ska bilen rivas ner och byggas om.......näe, inte mycket, laga grenröret och fila vidare på bygget
/J
__________________
European Champion 2010 - EMMA Racing master