2903
Sök

Ta Taxilegitimation?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
Sitter å ser att massa taxiföretag erbjuder mig jobb, men sen säger jag att jag inte har taxileg. Så säger dom jaaha. Sen hör man inte mycke av dom.

Så jag tänkte se med er,

vad är åldersgränsen? Å Hur ska jag gå till vägar för att få Taxilegi?

Mvh!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
Finns det ingen chans att Taxi företaget kan göra att jag kan få taxilegitimation ?

fotointresserad
2 307 Inlägg
7 juli 2009
Finns lite att läsa här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 37&p=1

Kopierat från den tråden:
- det är kartprov, lagstiftning, säkerhet o beteènde sen en uppkörning

- 21år och haft körkort i 2år

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
Taack. Tycker de e lite skumt att dom erbjuder mig jobb fast jag inte har taxilegi å jag är bara 89a? xD hahaha

DFFL
9 020 Inlägg
7 juli 2009
emijl skrev:
Taack. Tycker de e lite skumt att dom erbjuder mig jobb fast jag inte har taxilegi å jag är bara 89a? xD hahaha

De erbjuder dig inte jobb fastän att du inte har leg, när de får reda på det så är du ju inte intressant längre.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Saabifierad
2 031 Inlägg
7 juli 2009
Ringer taxiföretagen till dig och frågar om du vill ha jobb? eller är det så att du läser jobbannonser som säger att dom behöver taxichaufförer och ringer? det är en stor skillnad tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
Är medlem på ams. å har fått ett erbjudande att börja där!
står så här!

Rubrik:
Taxi förare

Beskrivning:
Hej!

Jag såg ditt CV på arbetsförmedlingens hemsida!

Är du intresserad att jobba hel eller deltid som taxiförare i Lund?
Vi är anslutna till Taxi 020 och kör därmed färdtjänst inom Lunds Kommun.

Mvh
Liz Grahn
sen ett nummer.

12 086 Inlägg
7 juli 2009
Eftersom du är 89 kan du inte änns få taxikort, och du kan inte köra taxi utan.

Muttley
7 juli 2009
Och nej företagen betalar inte ditt leg även om du haft åldern inne. det får du betala själv. de går på ca 5tusen.

Annars hade du garanterat haft jobb direkt smile

STREETRACER
892 Inlägg
8 juli 2009
tkd_rille skrev:
Och nej företagen betalar inte ditt leg även om du haft åldern inne. det får du betala själv. de går på ca 5tusen.

5000?!?!

fan mitt kostade 1200kr hehe  det kör man juh in svart första helgen efter man har sitt leg juh =P 

det är inte så svårt att ta och böckerna kostade mig 700 sen avgifterna för skrivningarna

dock hann jag ta mitt innan det blev uppkörning så vet inte hur mkt det kostar.. 

men tar man alla proven på en dag så kostar det juh ca 300kr för en teori avgift..  sen kostar det väl nån 100lapp att ta kort o greja smile

så säg max 2000 spänn om du läser själv...

men taxi är inte världen skojjigaste jobb direkt =/  men fina extra pengar smile

Bmc Crew

Muttley
8 juli 2009
Sketstopp24v skrev:
tkd_rille skrev:

5000?!?!

fan mitt kostade 1200kr hehe  det kör man juh in svart första helgen efter man har sitt leg juh =P 

det är inte så svårt att ta och böckerna kostade mig 700 sen avgifterna för skrivningarna

dock hann jag ta mitt innan det blev uppkörning så vet inte hur mkt det kostar.. 

men tar man alla proven på en dag så kostar det juh ca 300kr för en teori avgift..  sen kostar det väl nån 100lapp att ta kort o greja smile

men taxi är inte världen skojjigaste jobb direkt =/  men fina extra pengar smile

Teoriprov 660 kr

Uppkörning 700??lånebil blir de totalt 1200 tror jag.
= 1360.utan bil smile

För de som lärde sig till 100% och kör heltid pluss övertid = 5tusen. Alltså en kurs på Affes trafikskola smile

Jag betalade = 0 kronor så jag kör nog rätt lätt in de på lite dricks.. Du vet jag fick mitt betalt av staten smile.
Svårt att köra svart, och sen försöka övertyga chefen vad alla tommilen är till??

Men de är skoj på sitt sätt. gillar man inte att jobba över 8 timmar om dagen kan man ju lika gärna skita i det. då de oftast är 10 timmars pass hos oss.
Gillar man folk och bilar så är de ju skoj jobb smile dock lite smått dåligt betalt men de tjänar man igen på dötimmarna man får betalt för ändå ju.
Senast redigerat av tkd_rille (8 juli 2009)

Saabifierad
2 031 Inlägg
8 juli 2009
Sketstopp24v skrev:
tkd_rille skrev:

5000?!?!

Du glömmer att hälsoundersökningen kostar pengar och att Länsstryelsen ska ge sitt godkännande kostar pengar plus att tillverka legget också kostar tongue Så jag tror inte 1200 kronor är rimligt, kanske när du tog det, inte idag. Vi snackar minst 2500 kronor.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Muttley
8 juli 2009
Slash skrev:
Sketstopp24v skrev:
tkd_rille skrev:

5000?!?!

Du glömmer att hälsoundersökningen kostar pengar och att Länsstryelsen ska ge sitt godkännande kostar pengar plus att tillverka legget också kostar tongue Så jag tror inte 1200 kronor är rimligt, kanske när du tog det, inte idag. Vi snackar minst 2500 kronor.

ja de har du ju rätt i smile 700 spänn ska länstyrelsen ha. läkarundersökningen kosta mig 250 spänn eller nått sådant billigt. smile

Sen får man inte vara kriminell, dvs ha förskingrat pengar rånat eller våldtagit eller grov misshandel. då kan man lika gärna hoppa proven.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
9 juli 2009
Taxi förare ska jag satsa att jobba som i höst * ler *

Nissan Silvia

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Men grabbar, jag har tänkt börja plugga nu, å köra upp å teorin när jag fyller 21. Hur går jag till vägar för att börja? smile Mvh

DFFL
9 020 Inlägg
10 juli 2009
emijl skrev:
Men grabbar, jag har tänkt börja plugga nu, å köra upp å teorin när jag fyller 21. Hur går jag till vägar för att börja? smile Mvh

Allt görs hos vägverket. (Utom pluggandet)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Aa..

Tänkte beställa hem studiematerialet nu i veckan å börja plugga.. Sen är de bara att kontakta vägverket för uppskrivning å uppköriing?

DFFL
9 020 Inlägg
10 juli 2009
emijl skrev:
Aa..

Tänkte beställa hem studiematerialet nu i veckan å börja plugga.. Sen är de bara att kontakta vägverket för uppskrivning å uppköriing?

Jepp.

Russel Crowe, Gladiator.

Saabifierad
2 031 Inlägg
10 juli 2009
emijl skrev:
Aa..

Lycka till cool proven kan vara lite kluriga men inte omöjliga, när jag gjorde provet för lagstiftning var det många frågor som fokuserade på vart man vände sig om man tappat bort sin legitimation, om man fick köra utan m.m. Står typ i en mening  i boken om detta så det är bra att kunna hela mer eller mindre utantill wink Kartprovet är enklast tyckte jag där du bara behöver kunna 3 formler, hur man slår i en kartbok och hur man mäter cool Bor du i Stockholmsområdet får du inte glömma att du måste göra ytterligare ett prov i lokalkännedom sad

Edit: ser nu att du bor i Landskrona så Lokalkännedomen för Stockholm kan du skippa lol
Senast redigerat av Slash (10 juli 2009)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Tur då att man bor i Skåne! ;D haha..

Sök