intifadaman skrev:
Vad ska du köra? När du skriver tjänstebil gissar jag på mycket motorväg, brukar vara så nämligen. Insignia ger ett mycket gott intryck, har inte kört på den men känt på den. I den här klassen tycker jag dock den är för dyr, bra bil eller inte du kan få en Audi istället och det är så mycket bättre bil.
Q5 eller A6? Tja suv är härligt och man sitter högt och ser väl samt fyrhjulsdrift är en extra säkerhet. Men hur stor nytta har du egentligen av detta om du nu kör långsträckor? A6 är stabil som tåget i höga hastigheter, nästan så att du kan luta dig tillbaka och vakna när du är framme. Det väger över gentemot Q5 för mig, speciellt eftersom du får mer utrustning i A6an.
Tycker i alla fall du skall överväga en mindre bil som ger ännu mer utrustning, till exempel en A4 så kan du fortfarande använda dina 10% rabatt på Audi. Det räcker till en större motor eller någon annan kul grej jämfört med A6an.
Tycker dock precis som ovanstående att du skall överväga Bmw 318 igen, men OM du nu kör längre sträckor är A6 en större och stabilare bil. Eftersom du inte har någon rabatt på bmw är 5-serien inte aktuell, och lilla 3-serien kan inte tävla med långfärdsloket A6. Kommer du köra mycket stad eller landsväg istället tycker jag dock fortfarande en mer utrustad Bmw 318 är ett bättre köp.
Så med antagandet att du kör långt, köp en A6
Tack för bra och konstruktivt svar. Grejen är den att jag bor i centrala sthlm och kör till 90% inne i stan. På arbetstid har jag bilen till att åka på kundbesök i stor-sthlm, så det är inga långa sträckor jag kör. Det är av den anledningen jag så gärna vill ha en automat-växlad.
Får väl ta mig ännu en titt på BMW. Vem vet, jag kanske kan styra upp en bra rabatt även där.
Problemet med A4:an är den är aningen för liten. Hade en sån hyrbil en gång när min passat sedan var på service, och jag upplevde att A4:an som var en kombi var betydligt trängre en min passat. Antar att samma sak gäller för en 318..
Som svar på ett inlägg du skrev ovan, jag har växt upp med Bmws 3a. En familj på 4a med två hundar har funkat i dessa utan problem. E90 är dessutom en "halv klass" större än vad E36 och E91 är, detta bör rymmas utan problem. Undantaget är väl barnvagnen, en sådan+övrig last kan bli lite krångligt men det funkar om man stället kassarna ovanpå barnvagnen. Och dessutom har du små barn? Glöm inte att du kan lasta i fotutrymmet där dessa sitter för att väga upp platsen barnvagnen tar, där ryms lätt en 4 matkassar åtminstone. Är ungarna skitiga kan man slänga en filt eller nått över som skydd för skorna
Att köra i stan med A6 är inget jag gjort, tycker den är för klumpig.
Där är Q5 ett bra val däremot, att sitta högt är väldigt skönt i stadstrafik med god överblick och fyrhjulsdrift är skönt att ha under vinterhalvåret. Tyvärr får du bara en snik Q5, och en sådan är kanske inte kul att ha samtidigt som den blir iskall på begagnatmarknaden när det är dags att sälja den.
3-serien är smidig(are) att köra i stadstrafik samtidigt som den bör rymma familjen, i budgeten får du plats med en del kul prylar dessutom. Jag tror inte att A4 är trängre än 3-serien för övrigt, men jag hade valt den senare i alla fall.
Föresten, ett alternativ kanske? Varför inte en Mercedes A eller B-klass? Välbyggd och riktigt bra bilar, även om Mercedes har haft ett litet lågkonjuktur när det gäller kvalitet. Men jag tycker det verkar som de tagit sig igenom denna nu.
A-klass är en liten bulle där man både sitter högt samtidigt som den är stabil som betydligt större bilar att köra, samtidigt som storleken nära 3.5m gör den till en barnlek att köra. Inredningen är (i alla fall i gamla modellen) praktisk och man kan skjuta baksätet rejält i längsled för att få maximalt bagage eller benutrymme, och dessutom ta ut alla stolar utom förarstolen om man vill köra något riktigt stort.
B-klass är som en A-klass "modellen större" Samma smidiga koncept men mer utrymme. Eftersom dessa bilarna är byggda med ett dubbelt golv är de dessutom mycket säkra och har klarat sig bra i krocktester. Den finns också som miljö(gas)bil, lägre förmånsvärde är kanske inte fel?
En A180 CDI är pigg så det räcker, att modellen känns större än den är bekräftades av teknikens världs Jonas Borglund då han med familj körde 160 mil i ett svep och kom fram fullt utvilade. Denna börjar på 225kkr, kanske ett alternativ?
*Jag är inte säker på att man kan plocka ut sätena på nya A-klass. Nånting säger mig att så inte var fallet, men man kan på våran "gamla" A-klass modell i alla fall