Det jag kan säga om arbetsbilar är följande:
Beroende på hur man sköter bilarna kan arbetsbilar gå hur länge som helst, men de kan också gå sönder hur fort som helst.
Mest erfarenhet har jag av: Mercedes Sprinter (Lång (14m^3), och Fågelholk), Mercedes Vito, Citroen Berlingo och Peugeot Boxer fågelholk.
Det jag kan säga om dessa bilar:
Mercedes ALLA: Man måste tvätta dom regelbundet och ta bort industrinedfallet, annars börjar dom rosta som bara den! Sprintermotorerna är nästan odödliga med tanke på hur mycket stryk dom tål. Karosserna är en annan femma, och så fort man ser första rostfläcken är det redan för sent.
Svagheter: Växellänkage, elsystem (hade konstant c-lås och belysningsfel) och handbroms.
Styrka: Stryktåliga som få (sprintrarna), Bränsleförbrukningen är nästan konstant även om man kör med 500 kg last eller 2500 kg (enorm överlast, men tyvärr så hände det)
Citra Berlingo: Värdelös skit som fanns på förra jobbet. Så fort man hade lite last i så var bränsleförbrukningen värdelöst hög. Fjädringen och växellänkaget var slut efter 14000 mil. Största problemet vi hade var att vi hade problem med bromsoken som vår mekaniker vägrade fixa. På 1 år så fick vi 3 skeva uppsättningar bromsar. OBS: bilen var en 03a som inte ens hade ABS!
Positivt: Ättrig bil, ideal för stadstrafik, och billig att köra landsväg tom!
Peugeot Boxer fågelholk (Haft på jobbet i 1 månad, och har nu gått 1500 mil). Riktigt bekväm och behändig dock är lådan inte världens bästa och mest exakta. Hade mycket hellre kört en automat! Bränsleförbrukning är mindre i stan än på landsväg!
Det jag tror i alla fall är:
Köper man en ny bil, köp tyskt och underhåll fordonet som det är ens privata bil. Då får man definitivt ut mest för pengarna. Köper man en beggad som bara ska hålla ett tag: Köp tyskt, men köp av en privatperson. Även om det inte är något alternativ i denna tråd: VW eller MB är dom tryggaste valen!
Senast redigerat av TheDeadDorkster (8 juli 2009)
Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna