2907
Sök

Val av arbetsbil - Skåp bil eller liknande modell

654 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#1
Är på jakt efter att köpa en bil till firman, kommer inte leasa, utan bara köpa loss en vettig bil som det finns hyfsat med utrymme i och som håller ihop.

Kraven är dessa:
Max 1l/mil blandat
Bensin/diesel
Max 50,000kr
Så ny som möjligt
Ej VW
Öppning bak och på sida/sidor
Hel plåt i "skåp utrymmet" (inge glas helst alltså)
Inte för stor och klumpig (ungefär i storlek som caddy,kangoo)

I övrigt så är väl tankarna rätt så fria.

Så vad för bil/bilar rekommenderar ni?

Random Hero
4 047 Inlägg
7 juli 2009
#2
opel combo, peugeot partner

Dog food lid. Backwards

Smålänning
7 887 Inlägg
7 juli 2009
#3
Peugeot partner skulle jag passa mig för. Jobbets är inne på verkstad nu för 10:e gången sen den va ny -06.
Opel Combo vet jag dock inget om, men är väll en corsa pickup...

Citroen Jumpy, Peugeot Boxter, Fiat Scudo däremot är grymt bra och hållbara bilar. Jobbets Jumpy är plågad sen -02 och gått snart 30 000 mil, och det enda som pajat är gaswiren.

Kommer typ 110 mil på en tank med om man pressar max ur bilen, blir typ 0,65. De e sugisdieseln i den som e trött som fan, men denna kanske hade vart nått?
http://www.blocket.se/varmland/Citroen_ … 18&w=3
Samma odödliga motor fast med turbo smile

Eller en HDI, pigga som fasen och drar inte så mycket soppa smile
http://www.blocket.se/stockholm/Citroen … 18&w=3
4 år nyare än den andra med smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 259 Inlägg
7 juli 2009
#4
Har en fin Kangoo 1.9D LB-reggad till salu! nybes, nyskatt, ny kamrem, nya däck m.m! PM:a om intresse finns!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 juli 2009
#5
Mercedes vito?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

654 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#6
twin_cam skrev:
Peugeot partner skulle jag passa mig för. Jobbets är inne på verkstad nu för 10:e gången sen den va ny -06.
Opel Combo vet jag dock inget om, men är väll en corsa pickup...

Citroen Jumpy, Peugeot Boxter, Fiat Scudo däremot är grymt bra och hållbara bilar. Jobbets Jumpy är plågad sen -02 och gått snart 30 000 mil, och det enda som pajat är gaswiren.

Kommer typ 110 mil på en tank med om man pressar max ur bilen, blir typ 0,65. De e sugisdieseln i den som e trött som fan, men denna kanske hade vart nått?
http://www.blocket.se/varmland/Citroen_ … 18&w=3
Samma odödliga motor fast med turbo smile

Eller en HDI, pigga som fasen och drar inte så mycket soppa smile
http://www.blocket.se/stockholm/Citroen … 18&w=3
4 år nyare än den andra med smile

Den modellen verkar rätt skaplig:)
Vad är det för tjänstevikt på dom där?
Den första du nämner som är trött som fan, hur är det att dra ett släp med lite tyngre last på?
Tänkte om det är helt fuckt att ens tänka en sådan sak utan att man plågar ihjäl den stackars bilen.


Mer tips önskas: gärna lite mer ingående som vilka olika motoralt som finns, hur dom ser ut osv.
Bra att veta bal bla bla bla.

Körv
3 535 Inlägg
8 juli 2009
#7
Vw CADDY förfan.. Har ju varit med i typ 30 år snart smile

Truckdriving Man

I got Dubs!
2 423 Inlägg
626 Inlägg
8 juli 2009
#9
Varför inte en VW? Caddyn har ju hängt med länge och håller än idag. Finns rättså skapliga bilar på auktion, besök ww.kvd.se Dom är något billigare än t.ex. blocket.se smile

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!

654 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#10
Alla märkes entuiaster för VW får tyvärr försöka hålla sig lugna nu.
VW tar jag inte i om det inte är under vapen tvång.
Kvalitet är det inte i mitt tycke och erfarenhet.
Lådor som rasar på löpande band, hjulager som håller 4-6k mil, vattenpumpar som måste bytas efter ~7k mil, dyra i inköp pga VW och dess andra hands värde, osv osv.
Så nej, VW är inte ett märke som är aktuellt/intressant.


Toyota Hiace är väl den där stora skåp bilen? Med skjut dörrar och hela super skåpet i storlek?
Om ja, för stor, klumpig och törstig.
Hade Toyota haft en mindre variant så hade det helt klart varit intressant.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
8 juli 2009
#11
Tänkte bara lägga in ett till minus med caddy:n, vi har en caddy på jobbet som servades härom veckan. En 07a som gått 9500mil. En stor service men INGENTING var trasig, services gick på 27500:-!!!

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 juli 2009
#12
Rquired skrev:
Mercedes vito?

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=vi … &md=li

Tex: http://www.blocket.se/halland/Mercedes_ … 20&w=3

Mercedes=kvalitet och håller bra, i alla fall när det gäller personbilar men tvivlar på att dessa är sämre. Mercedes har haft problem med rost men det är mest E-klassen, iaf hade jag kostat på den en rostskyddbehandling om jag köpt en smile
Senast redigerat av Rquired (8 juli 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Smålänning
7 887 Inlägg
8 juli 2009
#13
Blida skrev:
twin_cam skrev:
Peugeot partner skulle jag passa mig för. Jobbets är inne på verkstad nu för 10:e gången sen den va ny -06.
Opel Combo vet jag dock inget om, men är väll en corsa pickup...

Citroen Jumpy, Peugeot Boxter, Fiat Scudo däremot är grymt bra och hållbara bilar. Jobbets Jumpy är plågad sen -02 och gått snart 30 000 mil, och det enda som pajat är gaswiren.

Kommer typ 110 mil på en tank med om man pressar max ur bilen, blir typ 0,65. De e sugisdieseln i den som e trött som fan, men denna kanske hade vart nått?
http://www.blocket.se/varmland/Citroen_ … 18&w=3
Samma odödliga motor fast med turbo smile

Eller en HDI, pigga som fasen och drar inte så mycket soppa smile
http://www.blocket.se/stockholm/Citroen … 18&w=3
4 år nyare än den andra med smile

Den modellen verkar rätt skaplig:)
Vad är det för tjänstevikt på dom där?
Den första du nämner som är trött som fan, hur är det att dra ett släp med lite tyngre last på?
Tänkte om det är helt fuckt att ens tänka en sådan sak utan att man plågar ihjäl den stackars bilen.


Mer tips önskas: gärna lite mer ingående som vilka olika motoralt som finns, hur dom ser ut osv.
Bra att veta bal bla bla bla.

Dne trötta är ju 1,9D sugdiesel på 69 hk. Men den verkar inte bli slöare med mycket last wink Har kört två stycken 208 liters oljefat i jobbets utan problem smile Sen finns ju 1,9TD som en samma motor men med turbo, och 2,0 HDI som e piggast smile Dem väger 1470 i tjänstevikt, så så farligt e de inte. Får lagligt lasta 730 kg, men det går mer wink

Skulle själv satsat på en sån om jag hade firma faktiskt. Med tanke på hur våra jobbarbilar körs och hur lite problem det varit med den...


Mercedes Vito rostar rätt mycket, och så får man inte lika mycket för pengarna som citroen/peugeot. Samma gäller VW, förutom att dom inte rostar fullt så mycket. Även om både mercedes och VW är grymt bra tansportbilar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
8 juli 2009
#14
marwin_of_sweden skrev:
Tänkte bara lägga in ett till minus med caddy:n, vi har en caddy på jobbet som servades härom veckan. En 07a som gått 9500mil. En stor service men INGENTING var trasig, services gick på 27500:-!!!

Och sen vaknade du och kudden var borta? Hade en Caddy 06:a som jag plågade utav bara fan i 14 000 mil på ett år, INGEN service gick på den summan, och då byttes tamefan det mesta på den hinken.
Och nej, inga pga dålig kvalitet, utan att jag verkligen våldade den bilen. Fullstämplad servicebok = Garantiärenden = Gratis
Senast redigerat av J-P-R (8 juli 2009)

4 767 Inlägg
8 juli 2009
#15
Jag hade satsat på en citroen/peugeot transportbil.
VW har många kunder också problem med att dom åker på verkstaden hela tiden, med sjuka räkningar som följd osv..
Vito är kanonbilar kvalitetsmässigt, fast dom rostar utav bara den. Utöver det så brukar dom tuffa på riktigt bra.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
8 juli 2009
#16
Erick skrev:
Jag hade satsat på en citroen/peugeot transportbil.
VW har många kunder också problem med att dom åker på verkstaden hela tiden, med sjuka räkningar som följd osv..
Vito är kanonbilar kvalitetsmässigt, fast dom rostar utav bara den. Utöver det så brukar dom tuffa på riktigt bra.

Vi har en Jumpy på jobbet, bra motor, resten ger jag inte mycket för, och det kostar att serva franskt med.

Dieselgypsy
538 Inlägg
8 juli 2009
#17
Det jag kan säga om arbetsbilar är följande:

Beroende på hur man sköter bilarna kan arbetsbilar gå hur länge som helst, men de kan också gå sönder hur fort som helst.

Mest erfarenhet har jag av: Mercedes Sprinter (Lång (14m^3), och Fågelholk), Mercedes Vito, Citroen Berlingo och Peugeot Boxer fågelholk.


Det jag kan säga om dessa bilar:
Mercedes ALLA: Man måste tvätta dom regelbundet och ta bort industrinedfallet, annars börjar dom rosta som bara den! Sprintermotorerna är nästan odödliga med tanke på hur mycket stryk dom tål. Karosserna är en annan femma, och så fort man ser första rostfläcken är det redan för sent.
Svagheter: Växellänkage, elsystem (hade konstant c-lås och belysningsfel) och handbroms.
Styrka: Stryktåliga som få (sprintrarna), Bränsleförbrukningen är nästan konstant även om man kör med 500 kg last eller 2500 kg (enorm överlast, men tyvärr så hände det)

Citra Berlingo: Värdelös skit som fanns på förra jobbet. Så fort man hade lite last i så var bränsleförbrukningen värdelöst hög. Fjädringen och växellänkaget var slut efter 14000 mil. Största problemet vi hade var att vi hade problem med bromsoken som vår mekaniker vägrade fixa. På 1 år så fick vi 3 skeva uppsättningar bromsar. OBS: bilen var en 03a som inte ens hade ABS!
Positivt: Ättrig bil, ideal för stadstrafik, och billig att köra landsväg tom!

Peugeot Boxer fågelholk (Haft på jobbet i 1 månad, och har nu gått 1500 mil). Riktigt bekväm och behändig dock är lådan inte världens bästa och mest exakta. Hade mycket hellre kört en automat! Bränsleförbrukning är mindre i stan än på landsväg!


Det jag tror i alla fall är:

Köper man en ny bil, köp tyskt och underhåll fordonet som det är ens privata bil. Då får man definitivt ut mest  för pengarna. Köper man en beggad som bara ska hålla ett tag: Köp tyskt, men köp av en privatperson. Även om det inte är något alternativ i denna tråd: VW eller MB är dom tryggaste valen!
Senast redigerat av TheDeadDorkster (8 juli 2009)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

Smålänning
7 887 Inlägg
8 juli 2009
#18
Erick skrev:
Jag hade satsat på en citroen/peugeot transportbil.
VW har många kunder också problem med att dom åker på verkstaden hela tiden, med sjuka räkningar som följd osv..
Vito är kanonbilar kvalitetsmässigt, fast dom rostar utav bara den. Utöver det så brukar dom tuffa på riktigt bra.

Tuffar på gör dem smile Gjorde en 120 000 milaservice på en gammal FWD-vito taxi när jag praktiserade i gymnasiet smile

Vet itne om någon upplevt att jumpyn rostar, för jag har fått intrycket att den inte gör de...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
8 juli 2009
#19
Nissan Kubistar ska tydligen vara rätt så bra o Renault Kangoo kryllar det av b-la Posten har ju såna o dom körs inte snällt direkt http://www.youtube.com/watch?v=G0xpW4Q_ONc


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
8 juli 2009
#20
merca Vito tror jag är rätt bra, lagom stora och bör vara någolunda kvalitet på dom även om dom rostar f**n. Har dessvärre hört om tokrasade lådor samt skenande motorer men får väll hoppas att det bara varit otur.

En bil du bör passa dig för är Kangoo (såvida du inte älskar att ha skrället ståendes inne på verkstaden). Felen verkar avlösa varandra, fattar inte varför man ens gör en så dålig bil, lika bra att lägga ned skiten.

Rock'n Roll


Sök