2666
Sök

Tips inför uppkörning av C kort å för senare även CE

1 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
Hej ..
Jag håller på att ta C körkort och skall åka iväg och göra en intensivkurs och skulle vara glad inför alla tips och råd inför själva körningen och Uppkörningen som kommer vara samma vecka..

564 Inlägg
8 juli 2009
Kör lugnt. Kolla backspeglar ofta. Lägg i rätt växel INNAN korsningen. Du ska ha växlat klart innan du börjar svänga. Allt sånt får du lära dig på kursen. Det är inte riktigt samma sak som att köra bil.

Strunta inte i att kolla lasten på uppkörningen, även om du vet att flaket är tomt. (Jag struntade i att kolla flaket eftersom både jag och kontrollanten redan visste att det inte fanns last på. Jag missade körkortet på grund av det.) Körningen blev godkänd, men inte säkerhetskontrollen.

141 Inlägg
8 juli 2009
Läs på ordentligt hur bromsarna fungerar. Du kan bli ombedd på uppkörningen att förklarar hur bromsarna fungerar och då gäller det att hålla reda på alla ventiler och allt runt i kring med bl.a. lufttorken.

Annars är det bara att lycka till!

Happines is a choise!

4 005 Inlägg
8 juli 2009
Saneringa skrev:
Läs på ordentligt hur bromsarna fungerar. Du kan bli ombedd på uppkörningen att förklarar hur bromsarna fungerar och då gäller det att hålla reda på alla ventiler och allt runt i kring med bl.a. lufttorken.

Annars är det bara att lycka till!

Instämmer. Lägg hård fokus på teorin för säkerhetskontrollen, hur lastbilen fungerar tekniskt sett och b-teori.
Körningen är den enkla delen tyckte iaf jag.

Ett pluss som imponerar vid uppkörning är att "rulla så mkt det går" alltså ecodriving, planera sin körning väldigt mycket och undvika stopp.

Sök