3003
Sök

Bygga min egen bil

11 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#1
Hejsan allihopa:)

Jag har funderingar på att bygga en egen bil tillsammans med hjälp av några vänner. Jag vet inte riktigt var man bör börja när man gör detta och söker råd. Mina funderingar kring detta är så att jag helst vill ha en speciell motor, bmw n62b48, alltså motorn som man finner i x5:or, 550, 650 och 750. Skulle det vara möjligt att hitta en sådan motor och bara köpa den, om den är i bra skick. Om  detta är möjligt, vad bör man tänka på i övrigt?

Vet ni om det är möjligt att kunna specialbygga en kaross, tips om var?

Jag är tacksam för tips och råd om vad ma bör tänka på, hur man borde kunna göra?

Vad skulle ni uppskatta att ett sådant projekt skulle kosta, om ni ger förslag på hur ett sådant här projekt skulle kunna genomföras?

Tack på förhand:)

129 Inlägg
9 juli 2009
#2
Hitta en motor kan du ju göra på skroten och renovera upp. sen special bygga en kaross så finns det ju vissa bilar som har rör ram och glasfiber men kolla med SEB ang regler.

11 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#3
Jo det är en möjlighet, saken är den att vi helst vill bygga med just en sådan motor. Den är lite speciell för mig och jag vill helst ha denna motorn. Problemet ligger i att jag inte är tillräckligt duktig för att genomföra ett sådant projekt själv, det är därför jag frågar om tips och råd:) Jag har ju mina vänner som bollplank men jag vill höra tankar från andra också, det är inte något som är skrivet i sten att vi ska göra det och det kan vara bra om  jag kan få hjälp och vinna några nya kunskaper:)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 juli 2009
#4
inte bara köpa en kittcar sen tar du den motor och ram du vill ha och bygger den till kittet?

vet dock inte vad man får tag i såna kitt men inte ovanligt att folk bygger kitt


225 Inlägg
9 juli 2009
#5
ac cobra är ju en drömbil för mig.....cool

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.

11 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#6
MrEricsson skrev:
inte bara köpa en kittcar sen tar du den motor och ram du vill ha och bygger den till kittet?

vet dock inte vad man får tag i såna kitt men inte ovanligt att folk bygger kitt

Vilken sorts kitcar skulle man isf använda? För det hade kanske blivit fräckt, men jag vill helst kunna använda bilen till vardagsbruk och kitcars brukar inte vara så väldigt bekväma, men rätta mig gärna om jag har fel:)

11 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#7
mbfidde skrev:
ac cobra är ju en drömbil för mig.....cool

Hehe, gärna med 7 liters v8a:rolleyes:big_smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 juli 2009
#8
xdreamxcatcherx skrev:
MrEricsson skrev:
inte bara köpa en kittcar sen tar du den motor och ram du vill ha och bygger den till kittet?

vet dock inte vad man får tag i såna kitt men inte ovanligt att folk bygger kitt

Vilken sorts kitcar skulle man isf använda? För det hade kanske blivit fräckt, men jag vill helst kunna använda bilen till vardagsbruk och kitcars brukar inte vara så väldigt bekväma, men rätta mig gärna om jag har fel:)

ingen aning vad de finns för några sett as många amatör byggen på tv allt från ac korbor replicor , nån typ av lamborgini replica , catherham hur de nu stavas replica.

skulle nog mera tro på att de är så bekväma man bygger dem  vad jag förstått så är själva kittet karossen typ rästen är upp till en sj / regelverket om man vill ha den som lagligt bruk


832 Inlägg
9 juli 2009
#9
MrEricsson skrev:
xdreamxcatcherx skrev:
MrEricsson skrev:
inte bara köpa en kittcar sen tar du den motor och ram du vill ha och bygger den till kittet?

vet dock inte vad man får tag i såna kitt men inte ovanligt att folk bygger kitt

Vilken sorts kitcar skulle man isf använda? För det hade kanske blivit fräckt, men jag vill helst kunna använda bilen till vardagsbruk och kitcars brukar inte vara så väldigt bekväma, men rätta mig gärna om jag har fel:)

ingen aning vad de finns för några sett as många amatör byggen på tv allt från ac korbor replicor , nån typ av lamborgini replica , catherham hur de nu stavas replica.

skulle nog mera tro på att de är så bekväma man bygger dem  vad jag förstått så är själva kittet karossen typ rästen är upp till en sj / regelverket om man vill ha den som lagligt bruk

Vad jag har förståt så är det ju bara karossen som man byter plus en massa annat oxå såklart. Men man bygger väll på en befintlig bottenplatta från i stort sett vilken bil man vill ha om man inte vill bygga ett rörchassie.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

11 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#10
Lurken_85 skrev:
MrEricsson skrev:
xdreamxcatcherx skrev:

Vilken sorts kitcar skulle man isf använda? För det hade kanske blivit fräckt, men jag vill helst kunna använda bilen till vardagsbruk och kitcars brukar inte vara så väldigt bekväma, men rätta mig gärna om jag har fel:)

ingen aning vad de finns för några sett as många amatör byggen på tv allt från ac korbor replicor , nån typ av lamborgini replica , catherham hur de nu stavas replica.

skulle nog mera tro på att de är så bekväma man bygger dem  vad jag förstått så är själva kittet karossen typ rästen är upp till en sj / regelverket om man vill ha den som lagligt bruk

Vad jag har förståt så är det ju bara karossen som man byter plus en massa annat oxå såklart. Men man bygger väll på en befintlig bottenplatta från i stort sett vilken bil man vill ha om man inte vill bygga ett rörchassie.

Jag vill inte bygga något själv:) Men är det någon som gjort något liknande själv och är villig att berätta hur de gick tillväga?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 juli 2009
#11
Tänk på att där finns ett bestämt maximalt vikt/effekt förhållande, den V8an har ju en del hästar så bilen får väga upp detta alltså. Kanske svårt/onödigt att få en AC Cobra eller Lotus 7 att väga såpass?

Varför inte ta tex en gammal 7-serie (en kass 750i får man för under 10k) och bygga om denna till tex en linjeskön coupé? 750 ligger ju runt samma effekt, så det borde gå att regga den som ombyggt fordon med denna V8a. Förmodligen är det en lite enklare och billigare lösning smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

11 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#13
Rquired skrev:
Tänk på att där finns ett bestämt maximalt vikt/effekt förhållande, den V8an har ju en del hästar så bilen får väga upp detta alltså. Kanske svårt/onödigt att få en AC Cobra eller Lotus 7 att väga såpass?

Varför inte ta tex en gammal 7-serie (en kass 750i får man för under 10k) och bygga om denna till tex en linjeskön coupé? 750 ligger ju runt samma effekt, så det borde gå att regga den som ombyggt fordon med denna V8a. Förmodligen är det en lite enklare och billigare lösning smile

Tack så mycket för förslaget:) Men om man gör detta, vad borde man ha för hjulupphängning? Jag vill ju ha en bil som går bra i kurvorna, men jag inser att det finns ju begräsningar när det är hemmabygge och man använder en stor motor.

Jag hade inte för avsikt att lägga en sådan motor i  en lotus 7, det inser jag själv att det hade blivit för stor motor:P

Camaro67:
Jag gillar inte riktigt att prata ekonomi men om vi räknar bort kostnaden för motorn, så har jag åtminstone några hundratusen att använda:) några förslag då?smile

7 100 Inlägg
9 juli 2009
#14
köp en taskig bmw med den motorn du vill ha,skitsamma hur den ser ut,bara motorn funkar.
sen köp nån billig bil som du tkr är snygg,ta den karrosen och bygg på och sen gör lite egna mods smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

11 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#15
bmx skrev:
köp en taskig bmw med den motorn du vill ha,skitsamma hur den ser ut,bara motorn funkar.
sen köp nån billig bil som du tkr är snygg,ta den karrosen och bygg på och sen gör lite egna mods smile

Också ett bra förslag:) Motorn kan jag dock få den jag vill via några kontakter, så där är det inga problem. Men hur mycket arbete skulle det innebära att göra något sånt här?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 juli 2009
#17
Det är en rätt modern motor med mycket j*vla skrot på (läs el). Detta kan bli problem om motorns elsystem är utbyggt till minsta lilla pissgrejj. Så det är kanske inte så bara att plocka en snurra, som tur är håller jag på med aningen mer hedenhösliknande teknik så jag spekulerar bara..

Ang vikt/effektförhållande så tror jag det är 15kw/100kg (dvs i runda slängar 200pollar/1ton) för amatörbyggt fordon

Rock'n Roll

4 005 Inlägg
10 juli 2009
#18
troll?

Att man ens frågar om hur man gör visar ju att man inte har kunskaperna om det, och således är en omöjlig uppgift.

Enklaste om du verkligen ska bygga en bil är att bygga en kit-car. Alternativt bygger om en befintlig. Då lär ni er mycket för att gå vidare.

Själv hade jag nog tagit en så enkel motor som möjligt.

Att få igenom den genom besiktningen kan ni glömma, såvida ni verkligen inte vet vad ni håller på med.
Klart ni kan lämna bort allt arbete men gud vad mkt jobb och otroligt dyrt, och är inte det samma sätt som att köpa en färdig bil? smile

Mycket negativt, men jag är lite suspekt på sådana här trådar som är startad av en ny användare samma dag.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 juli 2009
#19
xdreamxcatcherx skrev:
Rquired skrev:
Tänk på att där finns ett bestämt maximalt vikt/effekt förhållande, den V8an har ju en del hästar så bilen får väga upp detta alltså. Kanske svårt/onödigt att få en AC Cobra eller Lotus 7 att väga såpass?

Varför inte ta tex en gammal 7-serie (en kass 750i får man för under 10k) och bygga om denna till tex en linjeskön coupé? 750 ligger ju runt samma effekt, så det borde gå att regga den som ombyggt fordon med denna V8a. Förmodligen är det en lite enklare och billigare lösning smile

Tack så mycket för förslaget:) Men om man gör detta, vad borde man ha för hjulupphängning? Jag vill ju ha en bil som går bra i kurvorna, men jag inser att det finns ju begräsningar när det är hemmabygge och man använder en stor motor.

Jag hade inte för avsikt att lägga en sådan motor i  en lotus 7, det inser jag själv att det hade blivit för stor motor:P

Camaro67:
Jag gillar inte riktigt att prata ekonomi men om vi räknar bort kostnaden för motorn, så har jag åtminstone några hundratusen att använda:) några förslag då?smile

Tja, 7-serien är inte dålig när vägen svänger och den är byggd för att hantera tyngden och vikten i ekipaget. Varför inte köra på dessa? Det finns ju dessutom väghållningskitt även till 7-serien, alternativt kanske prylar från den något sportigare 8-serien hade fungerat?

Även denna kaross hade fungerat för ett bygge, men den är betydligt ovanligare än 7an och förmodligen kostar ett sådant vrak mer än en fullt fungerande 750 om du ens hittar en.

Bmw 750 är nästan neutral i viktfördelningen, något framtung tack vare den stora V12an. Om du istället sätter i den moderna lättare V8an du vill ha kommer detta väga upp så bilen blir nästintill 50/50. Om du då flyttar om saker som tank, batteri etc kan du uppnå helt neutral viktfördelning vilket är det optimala.

Bara det kommer göra att den är hygglig i kurvorna, sedan har du Bmws chassi i grunden som är en erkänt bra konstruktion plus något väghållningskitt. Jag tror den kommer gå bra som fasen i kurvorna för att vara ett hemmabygge

Sedan gör du som de gjorde med Merccedes S-klassen i Street costums, nämligen att förkorta och svetsa fast bakdörrarna och förlänga framdörrarna med hjälp av biten du kapade av från bakdörrarna. Voila en coupé

Mycket nyttig info om Bmw och övrigt runt omkring finns på www.autopower.se, om inte annat kommer du förmodligen behöva lite hjälp när elen skall ihop.

Lycka till med ett potentiellt grymt projekt, glöm inte att lägga upp en Projekttråd här smile

Mvh

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

11 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#20
linuslinje skrev:
troll?

Att man ens frågar om hur man gör visar ju att man inte har kunskaperna om det, och således är en omöjlig uppgift.

Enklaste om du verkligen ska bygga en bil är att bygga en kit-car. Alternativt bygger om en befintlig. Då lär ni er mycket för att gå vidare.

Själv hade jag nog tagit en så enkel motor som möjligt.

Att få igenom den genom besiktningen kan ni glömma, såvida ni verkligen inte vet vad ni håller på med.
Klart ni kan lämna bort allt arbete men gud vad mkt jobb och otroligt dyrt, och är inte det samma sätt som att köpa en färdig bil? smile

Mycket negativt, men jag är lite suspekt på sådana här trådar som är startad av en ny användare samma dag.

Det är inte tänkt att jag skulle göra detta själv, jag vet mina begränsningar och jag försöker mig inte på att göra något jag inte klarar av. Tanken är den att mina vänner som ska bygga om den, gör det jag kan, men jag vill bara ha så mycket kunskaper som möjligt om detta och få tips och råd från andra medlemmar här på garaget. Poängen med att göra ett sådant bygge är att mina kompisar vill få erfarenhet, men jag vill inte ge dem chansen att göra det förrän jag vet hur duktiga de är. Sedan vet jag att man kan köpa en ny bil men jag finner en viss tjusning att ha ett specialbyggt fordon, utmaningen lär en saker också. Och blir det ett dyrt misstag så blir det. Det var hjälp och förslag till hur man skulle kunna genomföra ett sådant projekt jag ville ha, inte en massa negativitet om hur svårt det är, det förstår alla att det inte är enkelt. Vill du inte hjälpa så behöver du inte svara.


Sök