2620
Sök

Köpråd: Familjebil med knuff under 7000mil

518 Inlägg
11 juli 2009
#21
BOLIN_ skrev:
KG skrev:
Skoda Octavia RS kanske? Ja, jag ryser också av namnet men det ska tydligen vara bra bilar trots allt tongue

Skodan är inget att ha!! Går ju sönder i parti och minut! Mitt råd: köp INTE Skoda Octavia RS!!!!

skitsnack. själv haft en och har flertalet kompisar som har. inga problem alls , bara serva som man ska och åka.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

518 Inlägg
11 juli 2009
#22
Volvo740an skrev:
Volvo V70 4200 Mil..Säker vinterbil med fyrhjulsdrift

Insaxat från annat inlägg vad gäller volvos awd:

vilket fall som helst så är det mycket viktigt att du kollar så att bilen verkligen ÄR fyrhjulsdriven, då viskokopplingen som är det som gör så att bakhjulen hänger med framhjulen är en ganska svag punkt, spec om ägaren innan har kört hårt med AWDn, kopplingen slits ut vilket som sagt kan medföra att bilen helt enkelt inte är fyrhjulsdriven alls... !

Volvo ska inte hålla på å laborera med fyrhjulsdrift helt enkelt. ska man ha fyrhjulsdrift ska man hålla sej till andra märken som tex Audi eller Subaru som hållt på med det i årtionden.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

1 339 Inlägg
11 juli 2009
#23
Skaffa en som inte gått långt och som inte körts hårt, och ja det går ganska lätt att avgöra på så pass ya bilar smile..Men hur lätt går dom sönder? Efter hur många mil vid normal körning? Och i vilket fall som helst så gör det ju knappast något om den har fyrhjulsdrift från början heller, skillnaden när den blir sleten blir ju att den blir som en normal bil :p...


Vet inte riktigt hur det är på dom här men är det så att bakhjulen driver vid behov?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juli 2009
#24
Eller så köper man en V70 med Haldexkopplingen som är starkare, är det inte 2002 eller nyare? Inte säker...

Volvo740an: Volvos AWD är framhjulsdriven där bakhjulen hjälper till vid behov. Volvos viscokoppling är lite känslig för både hårdkörning (kanske inte så konstigt) och om man kör med däck som har olika rullomkrets.

Du kan alltså hitta den mest pedantskötta awd du sett, men eftersom framhjulen fick punka och ägarn bytte dessa till ett par av annat märke är viscon körd. Risken finns, men så svårt är det inte att kolla att bilen driver på fyra. Lite kul på grusväg så vet du smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 339 Inlägg
11 juli 2009
#25
Rquired skrev:
Eller så köper man en V70 med Haldexkopplingen som är starkare, är det inte 2002 eller nyare? Inte säker...

Volvo740an: Volvos AWD är framhjulsdriven där bakhjulen hjälper till vid behov. Volvos viscokoppling är lite känslig för både hårdkörning (kanske inte så konstigt) och om man kör med däck som har olika rullomkrets.

Du kan alltså hitta den mest pedantskötta awd du sett, men eftersom framhjulen fick punka och ägarn bytte dessa till ett par av annat märke är viscon körd. Risken finns, men så svårt är det inte att kolla att bilen driver på fyra. Lite kul på grusväg så vet du smile

Ah okej då va de som jag tänkte...Aja men bra att dom tog bort Viskokopplingarna då :p..Har man köpt en AWD vill man ju trots allt ha AWD roll..Detta måste varit Volvos första AWD bilar nästan eller?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juli 2009
#26
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Eller så köper man en V70 med Haldexkopplingen som är starkare, är det inte 2002 eller nyare? Inte säker...

Volvo740an: Volvos AWD är framhjulsdriven där bakhjulen hjälper till vid behov. Volvos viscokoppling är lite känslig för både hårdkörning (kanske inte så konstigt) och om man kör med däck som har olika rullomkrets.

Du kan alltså hitta den mest pedantskötta awd du sett, men eftersom framhjulen fick punka och ägarn bytte dessa till ett par av annat märke är viscon körd. Risken finns, men så svårt är det inte att kolla att bilen driver på fyra. Lite kul på grusväg så vet du smile

Ah okej då va de som jag tänkte...Aja men bra att dom tog bort Viskokopplingarna då :p..Har man köpt en AWD vill man ju trots allt ha AWD roll..Detta måste varit Volvos första AWD bilar nästan eller?

Nja långt bak i tiden finns där väl exempel, valpen får väl nästan räknas dit tex? Men 855 awd är den första fyrhjulsdrivna moderna Volvon jag kan komma på i alla fall.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 juli 2009
#28
Om du ska ha en Saab och vill ha en med lite körglädje och som går bra även när det svänger lite så är det 9-3SC som gäller, om du vill ha lite mer bagageutrymme och bekvämare långfärdsbil så är det 9-5SC som gäller. smile Köper du en Aero så finns effekten, låter du sen tex Maptun, Nordicuhr eller BSR leka lite med styrboxen så får du en rejäl effektökning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

754 Inlägg
12 juli 2009
#29
Jag hade kollat efter antingen en Bmw 330i E46 sedan/Touring eller en 530i E39 sedan/Touring...delvis för att jag är tokig i Bmw men samtidigt för att de är galet roliga att köra!wink Ren körglädje kan jag lova! Sen drar de inte mycket bensin med tanke på motorvolym osv. 3-liters motor (231hk/300nm) Galet gött drag!wink

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

Yrkesförare
1 073 Inlägg
12 juli 2009
#30
BOLIN_ skrev:
KG skrev:
Skoda Octavia RS kanske? Ja, jag ryser också av namnet men det ska tydligen vara bra bilar trots allt tongue

Skodan är inget att ha!! Går ju sönder i parti och minut! Mitt råd: köp INTE Skoda Octavia RS!!!!

Hmm, konstigt att jag då är skitnöjd med min, och dessutom inne på min andra RS.
Helt underbara bilar!

2 763 Inlägg
12 juli 2009
#31
Vill bara säga det att den Volvo V70 2,5T som både jag och Volvo740an länkade till har faktist haldex fyrhjulsdrift och inte viskokoppling! Viskokoppling är rent ut sagt värdelös för sätter man på två olika sorters däck så måste man byta viskokopplingen annars kör man en framhjulsdriven v70 och inte nog med det så är man tvungat att byta två däck så att de är likadana!!!!coolsmile

Skoda RS jag pratade om innan är en 03 tror jag.

Mvh Bolin

Volvo - For Life

Fd Bannad
657 Inlägg
12 juli 2009
#32
blir förvånad över att ingen tagit upp Dodge Magnum eller motsvarande 300C( tror dom ligger högre i prisbilden dock), Bakhjulsdriven Amerikansk kombi på 350 Hemihästar kan väll ingen klaga på?

Märkesbög

2 763 Inlägg
12 juli 2009
#33
Hedning skrev:
blir förvånad över att ingen tagit upp Dodge Magnum eller motsvarande 300C( tror dom ligger högre i prisbilden dock), Bakhjulsdriven Amerikansk kombi på 350 Hemihästar kan väll ingen klaga på?

OK att det kan vara kul att ha en riktigt grym bil men ska man inte kunna köra den???big_smile En Hemi-v8 slukar väl i sig bra med bränsle så fort du tänker gasen?? tongue
Senast redigerat av BOLIN_ (12 juli 2009)

Volvo - For Life

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 juli 2009
#34
Hedning skrev:
blir förvånad över att ingen tagit upp Dodge Magnum eller motsvarande 300C( tror dom ligger högre i prisbilden dock), Bakhjulsdriven Amerikansk kombi på 350 Hemihästar kan väll ingen klaga på?

När en bil drar ca 1,5liter milen på landsväg, hur ska man då ha råd att åka 200 mil med den? lol
Rille_745 här på Garaget har en Chrysler 300C med Hemi-motorn, och visst, jäkligt tuff bil, men i förhållande till driftskostnaderna?

Tveksamt...

Volvos Haldex-mellandiff kom 02/03, då alla NR modeller (S60R och V70R) kom med Haldex.

Många klagar på viscon på de äldre bilarna, men det finns tester på Garaget gjorda av en medlem som visar hur effektivt Volvos gamla AWD-system är.
Det kopplar in snabbare än både Audi och Subaru. smile

En stor nackdel är att man inte kan bogsera bilen med upphissade framhjul, då bränner man nog lamellerna.

En bil med Haldex är ju bara tvåhjulsdriven när motorn är avstängd/säkringen till databoxen är utdragen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

371 Inlägg
12 juli 2009
#35
Hedning skrev:
blir förvånad över att ingen tagit upp Dodge Magnum eller motsvarande 300C( tror dom ligger högre i prisbilden dock), Bakhjulsdriven Amerikansk kombi på 350 Hemihästar kan väll ingen klaga på?

Varför skulle man vilja köpa en ny bil vars grund bygger på en 2 generationer gammal Mercedes?

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

1 339 Inlägg
12 juli 2009
#36
Hedning skrev:
blir förvånad över att ingen tagit upp Dodge Magnum eller motsvarande 300C( tror dom ligger högre i prisbilden dock), Bakhjulsdriven Amerikansk kombi på 350 Hemihästar kan väll ingen klaga på?

350 hästar, gött, fast besöken på mackarna lär bli täta...Killen har 2 barn och han ska köra längre sträckor, en sådan bränsleslukare är nog inte att rekommendera roll


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juli 2009
#37
TurbOla skrev:
Hedning skrev:
blir förvånad över att ingen tagit upp Dodge Magnum eller motsvarande 300C( tror dom ligger högre i prisbilden dock), Bakhjulsdriven Amerikansk kombi på 350 Hemihästar kan väll ingen klaga på?

När en bil drar ca 1,5liter milen på landsväg, hur ska man då ha råd att åka 200 mil med den? lol
Rille_745 här på Garaget har en Chrysler 300C med Hemi-motorn, och visst, jäkligt tuff bil, men i förhållande till driftskostnaderna?

Tveksamt...

Volvos Haldex-mellandiff kom 02/03, då alla NR modeller (S60R och V70R) kom med Haldex.

Många klagar på viscon på de äldre bilarna, men det finns tester på Garaget gjorda av en medlem som visar hur effektivt Volvos gamla AWD-system är.
Det kopplar in snabbare än både Audi och Subaru. smile

En stor nackdel är att man inte kan bogsera bilen med upphissade framhjul, då bränner man nog lamellerna.

En bil med Haldex är ju bara tvåhjulsdriven när motorn är avstängd/säkringen till databoxen är utdragen.

Hmm, konstigt. Min bil driver inte på några hjul när motorn är avstängd hmm

Att Viscokopplingen är seg och att Haldex är att föredra har ju bekräftats i hur många tester som helst, hur Volvo förhåller sig till Audi och Subarus system spelar ju ingen roll i det här fallet. Men att Volvo (både haldex och visco) skulle slå Audis TorSendiff (quattro) har jag svårt att tro för ändå...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 339 Inlägg
12 juli 2009
#38
Vem som inte kör typ rally bryr sig om fyrhjulsdriften tar i på 0.20 sekunder eller 0.22 sekunder..Bara som exempel roll ..Är säkert inte vara så stor skillnad


huh?
10 427 Inlägg
12 juli 2009
#39
TurbOla skrev:
Många klagar på viscon på de äldre bilarna, men det finns tester på Garaget gjorda av en medlem som visar hur effektivt Volvos gamla AWD-system är.
Det kopplar in snabbare än både Audi och Subaru. smile

Videoklippen finns inte uppe längre men så här skrev du om testen:

TurbOla 2008-10-11 20:09:21 skrev:
Här är ett test på Volvos gamla AWD-system.
http://www.garaget.org/video/frp7oogvq2my

Audi TT Quattro vs Subaru Outback
http://www.garaget.org/video/8zhuv4ohe1hc

Som beskrivningen lyder till videon med Volvon, är förutsättningarna sämst för denna bil, med över 20k på mätaren, äldst, och enligt allmänheten "sämst 4wd".

Men om man jämför med killens andra 4wd test, med bl.a. 2 audi, en subaru och en mitsubishi, klarar volvon av testet bäst, med minst hjulspinn och snabbast aktivering.

Och det som slits hårdast på drivlinan är hylsan mellan växellådan och vinkelväxeln. Den har invändiga splines, och kostar 1000kr på Volvo. smile
För övrigt är de nya hylsorna mer hållbara än originalhylsorna.


4 682 Inlägg
13 juli 2009
#40
vad menar du med "knuff"? 0-100 på 3s. eller på 9s.?


Sök