4408
Sök

Torkarblad Strålkastare - Volvo 740

1 339 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Tjena, har först nu checkat om torkarbladen till strålkastarna funkar, och det gör dom inte..Inte för att dom behövs men jag vill dom ska funka roll...

Var ska jag börja felsöka? Finns det någon säkring till dom?

Mvh

48 Inlägg
11 juli 2009
Jodå, säkring finns, när du har kollat den och ej fått resultat så kan du koppla + o - direkt på kablarna till torkarmotorn.
En annan sak som kan hända är att axeln fastnar, prova att lirka på axeln med en tång och se om det ger nå´t resultat....

845 Inlägg
11 juli 2009
Köp nya blad på biltema om dom inte fungerar då

1 339 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Hugo544 skrev:
Jodå, säkring finns, när du har kollat den och ej fått resultat så kan du koppla + o - direkt på kablarna till torkarmotorn.
En annan sak som kan hända är att axeln fastnar, prova att lirka på axeln med en tång och se om det ger nå´t resultat....

Okej tackar! Vet du kanske vilken säkring det är?

48 Inlägg
11 juli 2009
Dom aktiveras när man spolar på rutan, så det borde vara samma säkring...kolla insidan av säkringslådan eller baksidan på askkoppen, där står det....

1 339 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Hugo544 skrev:
Dom aktiveras när man spolar på rutan, så det borde vara samma säkring...kolla insidan av säkringslådan eller baksidan på askkoppen, där står det....

Aha okej, fast ajfan, spolarna funkar ju till rutan...Får kolla imorrn annars blir det till att vicka på bara, fast kom på en sak, ska inte det spruta spolarvätska på dom strålkstarna? För det gör det inte heller..Vad kan vara en möjlig anledning till det?

48 Inlägg
11 juli 2009
jo, där ska komma vätska genom slangar på torkararmarna, det kan vara stopp i slangen/munstycket...
prova me den lång slang kopplad till T-korset i underdelen av motorhuven, andra änden sätter du givetvis i lampspolaren

1 339 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Hugo544 skrev:
jo, där ska komma vätska genom slangar på torkararmarna, det kan vara stopp i slangen/munstycket...
prova me den lång slang kopplad till T-korset i underdelen av motorhuven, andra änden sätter du givetvis i lampspolaren

Kanske jag kan ta loss slangen från torkaren och köra in ett munstycke från kompressorn och sen köra in tryck så att det ska börja bubbla i behållaren? Kanske e helt fel ute men jag har ingen aning om hur det funkar riktigt

48 Inlägg
11 juli 2009
visst...prova men det är kanske munstycket på torkaren som behöver blåsas.....

1 339 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Ah okej, fast den kan jag också blåsa med kompressor lika lätt, tackar för svaren iallfall, jättebra hjälp..Testar imorrn

1 339 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
Okej, jag blåste igenom och nu kommer det spolarvätska, MEN torkarna går inte..Jag har testat vicka och jag tycker inte det rör sig ur fläcken alls, hur kan jag på bästa sätt vicka med tången för att tvinga axeln att röra på sig så att motorn rör sig lite smått? Kunde inte dra i torkaren precis, tog av torkararmen för att lättare komma åt men de gick inte heller, underifrån gick inte, får inget grepp. Där sitter en mutter som sitter mot torkarmotorn, lossade lite på den utan resultat

Jag följde kablarna från torkarmotorn och det är 3 kablar från ena motorn, en som går till jord och 2 som går till en kontakt..Likadant på den andra fast det är olika kontakter bara..

Jag antar att jag ska koppla jordkabeln till minus fast vilken av dom andra två ska jag ta till plus för att göra en direktkoppling? :o

Sök