3310
Sök

Gjorde lådan mindre, blev den för liten?

4 693 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Vet att det är discobasar och att dom inte kostar många kronor. Men jag har så svårt att stå emot 15" då jag tycker att dom är ruskigt fräna.

Booyakasha!

1 435 Inlägg
14 juli 2009
Vilken generation av F-serien är de? Gul, silvrig eller den nyaste som är mörkare silver med klingmönster?

Hur som helst så tror jag inte att de kommer spela speciellt bra i bil. Jag har själv haft ett par 10" med silverkon som jag lekt med här hemma, båda två är uppeldade nu, de gillade inte 1000 WRMS från ett PA-steg smile

Även fast jag inte gillar MDS så är den basen ett grymt mycket bättre byte.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (14 juli 2009)

4 693 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Jaha okej, bra att du sa det då dessa hade fått 1400 rms big_smile Då blir det nog MDS 12" kanske om ingen ERBJUDER MIG 1-2 ST 15" *wink wink* wink

Booyakasha!

21 761 Inlägg
14 juli 2009
Kör på den där MDS 12". Eftersom den redan sitter i en låda så kan du testa hur det låter i din bil, låter den inte bra så bygger du en ny låda. Lådan blir inte så väldigt stor och då blir det utrymme kvar i bilen så att du kan sätta i jättemånga ölback.....matkassar menar jag. wink

4 693 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Problemet är nu att han som hade MDS basen inte får byta för sin farsan hmm Han var bara 17....

Åter till min låda. Du sa att jag skulle ha 1 st 6" rör på 6,5 cm vs 10 cm. Men kan jag ha 2 st 6" rör istället? Skulle bli snyggare på lådan tror jag.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
15 juli 2009
Två 6" rör, 40 Hz avstämning.

142 liter: 33 cm långa
167 liter: 25 cm långa

4 693 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Okej, tack smile Nu börjar det likana något. Ser lådan bra ut i programmet? Hög lufthastighet i portarna?

Booyakasha!

4 693 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Om jag känner att jag har orken och vetskapen och lim till att göra ett sånt här rör kan jag göra det då?

Tänkte ha öppningen framåt i bilen isf, kan det vara bra?

http://imageshack.dk/imagesfree/i8Y52307.jpg
Senast redigerat av Softis (15 juli 2009)

Booyakasha!

21 761 Inlägg
15 juli 2009
Softis skrev:
Ser lådan bra ut i programmet? Hög lufthastighet i portarna?

Softis skrev:
Om jag känner att jag har orken och vetskapen och lim till att göra ett sånt här rör kan jag göra det då? Tänkte ha öppningen framåt i bilen isf, kan det vara bra?

Frekvenskurvan såg inte så tokig ut, lufthastigheten var det inga problem med. Däremot tar ju rören och basarna upp en hel del plats, för att få 40 Hz avstämning så måste rören göras längre. Frågan är hur mycket av rören som ska sitta i lådan.

Varje bas kan man räkna med att den tar upp ca 2 liter (som Lonefox skrev i början av tråden), varje rör tar upp 0,2 liter per cm.

Det är alltid bättre att ha så rak port som möjligt, för att undvika luftvirvlar och annat konstigt, men visst bör det fungera att vinkla röret som du funderar på också. smile
Vill du så kan du förstås sätta en kamera i röret och låtsas att det är ett periskop. wink
Senast redigerat av Drönirettab (15 juli 2009)

4 693 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Haha, ja... Jag har ju uttag för backkamera i stereon så tongue

Men du tycker alltså inte att jag ska ha röret i lådan utan så att det sticker ut? Bättre att ha rören bakåt eller uppåt? Tänker mest på att jag har för lite utrymme bakom basarna. Det är konstaterat av AntonioGotti då han har tittat på min bil.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
15 juli 2009
Jag vet inte vilket som funkar bäst i din kupetyp, portar uppåt eller bakåt. Fördelen med att låta portarna sticka ut från lådan är att det blir mer lådvolym till basarna. Sedan behöver du ju inte ha rör, du kan göra vanlig fyrkantig port och forma den så att den inte tar upp alltför stor plats.

4 693 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Jo, men vill ha 6" rör då jag har det hemma. Går mycket fortare att fixa med det också än att bygga en slot. Har semester så ingen tillgång till snickeri, material eller dyl.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
15 juli 2009
Okej, då säger vi väl så då. wink

4 693 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Kan man limma fast röret med karlssons klister tro? Jag har det och trälim hemma. Kan jag använda något av det? Röret är ett gjutrör av papp.

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 juli 2009
Softis skrev:
Kan man limma fast röret med karlssons klister tro? Jag har det och trälim hemma. Kan jag använda något av det? Röret är ett gjutrör av papp.

KK borde väl ta papp rätt bra...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Okej, känns så iaf. Men vet inte om de håller lika som som trälim. De blir ju iaf stenhårt när de torkar. Känns som att KK är för klent på något sätt
Senast redigerat av Softis (15 juli 2009)

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 juli 2009
Softis skrev:
Okej, känns så iaf. Men vet inte om de håller lika som som trälim. De blir ju iaf stenhårt när de torkar. Känns som att KK är för klent på något sätt

Eh....går det att limma porslin med det och man kan diska det i diskmaskin så....
Stumt blir det men jag är mer osäker på hur trälim funkar ihop med papp...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Jag limmade en drivaxel (av plast) till grabben radiostyrda bil. Det fick härda över natten och dagen efter tog jag bara tag i den så lossnade det igen :S

Därför jag är lite skeptisk till KK

Booyakasha!

21 761 Inlägg
15 juli 2009
Plast är ju lite knepigt ibland, där gäller det verkligen att ha rätt sorts lim. smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg

Sök