2685
Sök

Använda bara en talspole på en bas med dubbla spolar

28 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#1
hej jag undrar om man kan använda en talspole på en bas med dubbla talspolar.tacksam för svar

16 197 Inlägg
14 juli 2009
#2
jackhammer skrev:
hej jag undrar om man kan använda en talspole på en bas med dubbla talspolar.tacksam för svar
kan man köra en motor om du tar bort hälften av tändstiften??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

28 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#3
ett bättre svar

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juli 2009
#4
Ja det går, såklart, men det blir ju inte bra. Varför inte göra som man ska och använda båda? Tycker faktist att Evilaudios svar var bra...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

carsound.se
244 Inlägg
14 juli 2009
#5
Var det en nödvändig kommentar ?

Det går men det är inte att rekommendera, skaffa hellre en 4 ohms bas om det är de du är ute efter.

Niklas "Kofoten" Bengtsson
carsound.se LjudiBil.com
Importör av Audiopipe i Sverige

21 761 Inlägg
14 juli 2009
#6
Bättre rubrik. wink

Basens effekttålighet minskar och parametrarna ändras när man bara använder en talspole, min åsikt är att det användningssättet är dåligt.
Senast redigerat av Drönirettab (14 juli 2009)

186 Inlägg
14 juli 2009
#7
evilaudio skrev:
jackhammer skrev:
hej jag undrar om man kan använda en talspole på en bas med dubbla talspolar.tacksam för svar
kan man köra en motor om du tar bort hälften av tändstiften??
Va är det för fel på vissa i detta forum? Ofta man ser oseriösa, onödiga svar och kommentarer. Killen är nybörjare och vill ha hjälp, ha överseende med detta, alla är vi okunniga vad det gäller olika saker.

Varför ens skriva något som inte hjälper, det hade väl räckt med "nej, det går inte".

186 Inlägg
14 juli 2009
#8
oj var några som han svara innan.

16 197 Inlägg
14 juli 2009
#9
Kofoten skrev:
Var det en nödvändig kommentar ?

Det går men det är inte att rekommendera, skaffa hellre en 4 ohms bas om det är de du är ute efter.
anser att de e en vettig jämförelse.. istället för att gå in på en massa termer så e de väl bättre att säga nåt folk fattar..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

28 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#10
det är en 4 ohm bas.kan man koppla en talspole per kanal

16 197 Inlägg
14 juli 2009
#11
jackhammer skrev:
det är en 4 ohm bas.kan man koppla en talspole per kanal
jo då de funkar.    exakt va e de för bas å steg du har??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

28 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#12
jag har två kenwood 1200w inget steg än vet inte vilket det ska inte va för dyrt

4 693 Inlägg
14 juli 2009
#13
Vad heter basarna? Är det 1200 watt ihop eller styck, är det rms eller maxwatt? Är det 2 s 4 ohms spolar per bas?

Booyakasha!

2 665 Inlägg
14 juli 2009
#14
evilaudio skrev:
Kofoten skrev:
Var det en nödvändig kommentar ?

Det går men det är inte att rekommendera, skaffa hellre en 4 ohms bas om det är de du är ute efter.
anser att de e en vettig jämförelse.. istället för att gå in på en massa termer så e de väl bättre att säga nåt folk fattar..
Nej det tycker inte jag.
Använder du en talspolen har du inte plockat bort något från motorn.

Ett flygplan som har 2motorer kan flyga med bara en motor igång. Men det är ju inget de gör för skojs skull.

Så visst kan du använda en spolen men det är ju att rekomendera att använda båda.
Inget går sönder men det funkar nog inte så bra som den kan göra.

Berätta gärna mera om basarna, typ modellnamn då kan man troligen hitta all info på nätet om du inte vet allt.
Vad är budgeten på steget.
Så ska jag(vi) nog klura ut något...

Ja visst kan du koppla en bas per kanal. Då bör du köpa en stereo steg med 2x???w i 4ohm som ger nästan det dubbla i 2ohm eftersom du då kör varje kanal i 2ohm.
Senast redigerat av Rickard-v (14 juli 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

16 197 Inlägg
14 juli 2009
#15
Rickard-v skrev:
evilaudio skrev:
Kofoten skrev:
Var det en nödvändig kommentar ?

Det går men det är inte att rekommendera, skaffa hellre en 4 ohms bas om det är de du är ute efter.
anser att de e en vettig jämförelse.. istället för att gå in på en massa termer så e de väl bättre att säga nåt folk fattar..
Nej det tycker inte jag.
Använder du en talspolen har du inte plockat bort något från motorn.

Ett flygplan som har 2motorer kan flyga med bara en motor igång. Men det är ju inget de gör för skojs skull.

Så visst kan du använda en spolen men det är ju att rekomendera att använda båda.
Inget går sönder men det funkar nog inte så bra som den kan göra.

Berätta gärna mera om basarna, typ modellnamn då kan man troligen hitta all info på nätet om du inte vet allt.
Vad är budgeten på steget.
Så ska jag(vi) nog klura ut något...
att bara använda en spole e som att KOPPLA UR hälften av tändstiften..   funkar gör de säkert men inte bra..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
14 juli 2009
#16
Håller med EA här.. Man vinner INGET på att bara köra en talspole..
Dels ändras ju parametrarna så har du bara halva effekttåligheten.

Så kör BÅDA talspolarna.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 juli 2009
#17
Kopierat från N-Core:
http://n-core.se/index.php?option=com_c … ;Itemid=38

Tips & Tricks med 2 talspolar
2006-03-01

En bas med två talspolar kan kopplas som du vet på olika sätt elektriskt, men här lär du dig lite mer finesser.

Båda talspolarna inkopplade:

Normalfallet, basen uppför sig precis så kontrollerat som tillverkaren tänkt sig.

En talspole inkopplad, den andra ej ansluten.

Basen spelar mindre kontrollerat och får ett mycket högre Qts-värde, som ger mer volymnivå eller mer djupbas i större lådor, men också en effektivitetssänkning med 3 dB.

En talspole ansluten och den andra kortsluten.

Basen uppför sig som den gör när båda talspolarna är inkopplade, men tappar lite snabbhet eftersom den bara har halva kraften (och 70%  av effekttåligheten)

En talspole ansluten och den andra kopplad till ett motstånd.

Basens Qts-värde kommer att vara beroende på storleken på motståndet eller potentiometern .

Du kan alltså välja vilket Qts-värde din bas skall ha från det uppgivna värdet med två talspolar till det dubbla! Nackdelarna är fortfarande minskad effekttålighet och något försämrad snabbhet. Men man kan t.ex. bygga en större sluten låda med en potentiometer lättåtkomligt monterad som ger en torr ”hifi”-bas och som man då kan vrida in en fetare partykaraktär på. Eller en tvålägesbrytare mellan ”musik” och ”bio”.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

28 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#18
tack för svar jag är inte den bästa på billjud

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 september 2009
#19
då har du säkert all intresse i världen att vilja lära dig eller hur smile

34 Inlägg
13 oktober 2009
#20
jackhammer skrev:
tack för svar jag är inte den bästa på billjud
Jag är inte heller den bästa på billjud:) men jag försöker lära mig, och då är det jobbigt och få kommentarer som evil audios kommentar, fattar inte hur man kan skriva så till en nybörjare!


Sök