3620
Sök

Bilder från drifting och utställning i Hässleholm

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#21
Vill tillägga att jag är inte någon fotograf, har haft min systemkamera i 1 vecka, när driftingdagen va slut hade ja 210 kort på min kamera å jag har aldrig fottat med systemkamera förr..så efter 210 kort är man ingen expert..
Ja la bara upp bilder för att ingen annan hade gjort det..


342 Inlägg
15 juli 2009
#22
eplamojje skrev:
Vill tillägga att jag är inte någon fotograf, har haft min systemkamera i 1 vecka, när driftingdagen va slut hade ja 210 kort på min kamera å jag har aldrig fottat med systemkamera förr..så efter 210 kort är man ingen expert..
Ja la bara upp bilder för att ingen annan hade gjort det..
En god gärning med andra ord smile Skickar ett diplom lite senare wink


Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
#23
Happytart skrev:
eplamojje skrev:
Vill tillägga att jag är inte någon fotograf, har haft min systemkamera i 1 vecka, när driftingdagen va slut hade ja 210 kort på min kamera å jag har aldrig fottat med systemkamera förr..så efter 210 kort är man ingen expert..
Ja la bara upp bilder för att ingen annan hade gjort det..
En god gärning med andra ord smile Skickar ett diplom lite senare wink
nej diplom vill ja inte ha, spara det till dom som vinner istället wink


342 Inlägg
16 juli 2009
#24
eplamojje skrev:
Happytart skrev:
eplamojje skrev:
Vill tillägga att jag är inte någon fotograf, har haft min systemkamera i 1 vecka, när driftingdagen va slut hade ja 210 kort på min kamera å jag har aldrig fottat med systemkamera förr..så efter 210 kort är man ingen expert..
Ja la bara upp bilder för att ingen annan hade gjort det..
En god gärning med andra ord smile Skickar ett diplom lite senare wink
nej diplom vill ja inte ha, spara det till dom som vinner istället wink
lol


RE-雨宮
481 Inlägg
16 juli 2009
#25
RaggeNo1 skrev:
Jo, du har rätt, men ett objektiv med större omfång hade hjälpt till att komma närmare.
Platserna att stå på är begränsade och dåliga på denna banan.
Du menar ett Teleobjektiv?  Ja det hade hjälpt. Men det är fortfarande roligare att se en bild med panorering. Ställ dig på sidan av bilarna istället så du kan följa efter dom istället för att dom kommer emot dig. Har du en systemkamera är det ju lättare att ställa en långsam slutartid.. Jag brukar ligga på mellan 1/30 del till 1/250 del om jag inte har Polfilter på när jag fotar bilar som rör sig. Annars ännu längre slutartid. Försök att få bilder där iaf hjulen är oskarpa (snurrar) om du inte kan panorera. smile

RE-Amemiya Kitted FD3S

60 Inlägg
16 juli 2009
#26
Darkie skrev:
dahboy skrev:
Hur är det möjligt att den fokusen kammade hem tredje priset i utställningen?
flest kompisar vinner, om bilen inte är lika stilig som elg's får då är det förtjänat.

Hade varit mycket bättre med en jury som bestämmer. Enligt mig.
(ej avundsjuk) bara säger min åsikt. För kolla på forden, helt orginal?

Slår vad om att det fanns finare bilar (var ej på plats denna gången) opeln i slutet var till och med fräschare.
Vill bara rätta till några frågetecken. Det var meningen att min Focus skulle vara med på ljudtävlingen å INTE på utställningen! Men eftersom det inte blev ngn ljudtävling så tyckte funktionärerna att vi som skulle varit med på ljudtävlingen kunde ställa oss vid utställarnas bilar och visa upp våra ljudbyggen ist för att åka hem igen!

Att bilen sen fick pris blev ja sj förvånad över eftersom den är, som ni redan sagt, nästan orginal.

Att ja skulle haft massa kompisar som röstat på min bil känns inte heller särskilt troligt då ja endast kände ett fåtal där.

Om ni går in på min profil så tror jag nog att ni ganska snabbt kmr märka att de va ljudtävlingen som den skulle varit med på!

Hoppas ni fick svar på era frågor.

MVH Jeppe

Samarbetspartner 2012: Autohifi.se, Åhus solskyddscenter
http://www.autohifi.se/ http://www.solskyddscenter.com/
SVENSK MÄSTARE DBL EXTREME 2010
EUROPEAN MASTER DBL EXTREME 2010

8 Inlägg
16 juli 2009
#27
Du menar ett Teleobjektiv?  Ja det hade hjälpt. Men det är fortfarande roligare att se en bild med panorering. Ställ dig på sidan av bilarna istället så du kan följa efter dom istället för att dom kommer emot dig. Har du en systemkamera är det ju lättare att ställa en långsam slutartid.. Jag brukar ligga på mellan 1/30 del till 1/250 del om jag inte har Polfilter på när jag fotar bilar som rör sig. Annars ännu längre slutartid. Försök att få bilder där iaf hjulen är oskarpa (snurrar) om du inte kan panorera. smile
Jag har också nyligen inköpt en systemkamera och är tacksam för dessa tipsen. Testade en himla massa olika lägen tyckte jag, men lyckades inte få till oskarpa hjul även vid dessa slutartider. Ser ut som hjulen står helt stilla. Trist. Misstänker att du använder kamerans "S" läge då för att styra slutartiden specifikt?. Men panorera så menar du att följa bilen med kameran och fota i egen rörelse? Testade detta på stativ och det gick sådär. Antiskak på eller av? Vad är ett Polfilter? smile...haha..massa frågor. Men intresserad av alla tips för bättre fotografering av just bilar i rörelse.


RE-雨宮
481 Inlägg
17 juli 2009
#28
Photo:  Precis. Jag använder S eller A eller M (Nikon) där A är Bländarstyrd slutarautomatik å S är Slutarstyrd bländarautomatik. M är helmanuell. 

Använd aldrig stativ när du fotar saker som rör sig. Det är stört omöjligt. I värsta fall om du har ett hubble teleskop typ 400mm och uppåt kan du ha ett enbensstativ men det är mer för att avlasta mellan bilderna.

1/250 dels sekund är ganska snabbt så du bör nog nästan vara mellan 1/8 å 1/30 för att få mest "effekt".
Dom flesta bilderna i mitt Galleri från Tsukuba i år är tagna med 1/30  Några när bilarna kommer rakt emot mig är tagna med 1/250del för det är för långt mellan bilen och mig å det är för mkt ljus som kommer in. Hade jag inte glömt mitt ND eller Polfilter hade det inte varit ett problem. (ND filter är som ett solglasöga för objektivet. Det tar bort ungefär 2-3steg i slutartid eller bländare och gör att du kan ha längre slutartider där det är väldigt ljust. Polfilter eller Cirkulärt polarisationsfilter som de så fint heter är ett filter där du för bilfoto praktiskt förklarat kan justera bort reflektioner i vindrutor och liknande. Du får en "blåare himmel mot vitare moln (högre färgmättnad) och du tar bort ca 1 1/2 steg i slutartid/bländare)  Jag har alltid Anti skak på så länge jag inte har objektivet på stativ vilket jag bara har vid foto av stillastående bilar där jag har riggat upp saker. Om jag går på en träff så är det bara handhållet.

Och Panorering är mkt riktigt att följa med i bilen rörelse för att sedan "frysa bilen"
Om kameran har ett C eller kontinuerligt autofocus läge är detta att föredra. På Canon hette de AI Servo eller ngt såndant för några år sen. Kommer inte ihåg va de heter idag.

Hoppas de är förståligt. Har precis vaknat å de kan vara en hög me svammel. tongue

RE-Amemiya Kitted FD3S

8 Inlägg
17 juli 2009
#29
Tack för bra info. Ska testa lite mer med ännu längre slutartider. Alla mina visade sig ligga  runt 250-600 så det beror ju klart på det . Min Sony A-300 verkar ha samma lägen som du nämner, så jag förstår vad du menar. Mycket intressant med polfilter. Läste en jättebra artikel om det där just efter jag frågat dig. Fantastisk effekt just med att kunna fotografera "genom" rutor istället för att se en massa reflektioner. SKa bli intressant och se om man överhuvud taget KAN få skarpa bilder med så långsam slutartid.
Kameran har ett läge för kontinuerlig autofokus, så jag antar att det bara är att skjuta av så många bilder man kan och hoppas att en är skarp.  Föressten. Några tips om vitbalans och ISO vid denna teknik som fungerar bäst?
Senast redigerat av Photo (17 juli 2009)


Fotograf
316 Inlägg
17 juli 2009
#30
Photo skrev:
Tack för bra info. Ska testa lite mer med ännu lägre slutartider. Alla mina visade sig ligga  runt 250-600 så det beror ju klart på det . Min Sony A-300 verkar ha samma lägen som du nämner, så jag förstår vad du menar. Mycket intressant med polfilter. Läste en jättebra artikel om det där just efter jag frågat dig. Fantastisk effekt just med att kunna fotografera "genom" rutor istället för att se en massa reflektioner. SKa bli intressant och se om man överhuvud taget KAN få skarpa bilder med så långsam slutartid.
Kameran har ett läge för kontinuerlig autofokus, så jag antar att det bara är att skjuta av så många bilder man kan och hoppas att en är skarp.  Föressten. Några tips om vitbalans och ISO vid denna teknik som fungerar bäst?
Ju lägre ISO ju bättre. Har du hög ISO får du brusigare bilder. De olika förinställda "vitbalanserna" funkar finfint om man väljer rätt. När jag fotograferade driftingen använde jag "utomhus" eller "molnigt". Jag kör oftast aldrig högre än ISO-100.

www.rp-photography.se
roger@rp-photography.se
076-5787880

8 Inlägg
17 juli 2009
#31
Ok...Vid ISO -100 borde man kunna köra med lite längre slutartid utan att det blir för ljust.


RE-雨宮
481 Inlägg
17 juli 2009
#32
Vad gäller vitbalans så beror det helt på vad din kamera gör med dom olika inställningarna. Det enda vitbalansen gör är ju att se till så att vitt verkligen är vitt i bilderna.. Fotar du någon form av RAW så spelar det ingen roll vilken vitbalans du ställer kameran på då du ändå kan ändra detta sen när du "framkallar" bilderna.

Vad gäller ISO så är det smart att hålla den låg av två anledningar. Ena är att du får mindre brus. Andra är precis som du säger för att du ska kunna använda längre slutartider.

Vad gäller polfiltret så är det ganska trevligt att lägga på en "reflektion" istället för att ta bort den på endel kort.. Men detta är ju helt upp till den som fotar att avgöra.

RE-Amemiya Kitted FD3S

8 Inlägg
18 juli 2009
#33
Sitter nu med mitt polfilter monterat på kameran och tittar ut på ösregnet. Man kan bara älska den svenska sommaren.


Och nu när man är förvisad inomhus av den anledningen, skulle man ju kunna undra vad ni grabbar gör för att få till de här sakerna i datorn i efterhand?. Själv använder jag Adobe CS3 och har labbat en del med gaussisk blur på bakgrunden och svampat fälgarna  för att få rörelseeffekt. Jag är säker på att det finns något mer effektivt. var inte helt nöjd med resultatet. Hur gör ni?
Senast redigerat av Photo (18 juli 2009)


Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#34
detta blev ju en intressant tråd smile  bra å lära sig lite av dom som kan...
jag har iag en Nikon d60 så det som stod ovanför med AMSP lägen passar mig bra


8 Inlägg
18 juli 2009
#35
https://www1.garaget.org/gallery/archive/122198/711374_7ria1h.jpg
Innan redigering. Helt klart för snabb slutartid. 1/500




https://www1.garaget.org/gallery/archive/122198/711375_x16gyl.jpg
Efter motion blur och radial blur i CS3.





https://www1.garaget.org/gallery/archive/122198/711391_0u7i7z.jpg
Före


https://www1.garaget.org/gallery/archive/122198/711392_bfi2uf.jpg
Efter
Senast redigerat av Photo (18 juli 2009)


RE-雨宮
481 Inlägg
19 juli 2009
#36
Photo: Allt går att göra i Photoshop. Jag gör dock väldigt sällan annat än att skärpa bilderna en aning.

Det tar aldeles för lång tid att fixa 100 eller fler bilder om varje bild måste få oskärpa,skärpning,justering av färger osv... Men visst det du testat funkar ju kanonbra, jag är bara för lat och har för lite tid.

RE-Amemiya Kitted FD3S

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
19 juli 2009
#37
Darkie skrev:
dahboy skrev:
Hur är det möjligt att den fokusen kammade hem tredje priset i utställningen?
flest kompisar vinner, om bilen inte är lika stilig som elg's får då är det förtjänat.

Hade varit mycket bättre med en jury som bestämmer. Enligt mig.
(ej avundsjuk) bara säger min åsikt. För kolla på forden, helt orginal?

Slår vad om att det fanns finare bilar (var ej på plats denna gången) opeln i slutet var till och med fräschare.
Helt galet ju !!!
Sånt ska inte få hända, de som organiserar måste ta tag i en sån sak om de vill att folk ska fortsätta ställa ut..


60 Inlägg
19 juli 2009
#38
Jill skrev:
Darkie skrev:
dahboy skrev:
Hur är det möjligt att den fokusen kammade hem tredje priset i utställningen?
flest kompisar vinner, om bilen inte är lika stilig som elg's får då är det förtjänat.

Hade varit mycket bättre med en jury som bestämmer. Enligt mig.
(ej avundsjuk) bara säger min åsikt. För kolla på forden, helt orginal?

Slår vad om att det fanns finare bilar (var ej på plats denna gången) opeln i slutet var till och med fräschare.
Helt galet ju !!!
Sånt ska inte få hända, de som organiserar måste ta tag i en sån sak om de vill att folk ska fortsätta ställa ut..
Som jag skrev innan var det meningen att den skulle varit med på ljudtävlingen å INTE utställningen!!! Tror nog ni förstått de om ni sett mer än utsidan på bilen!

Folk som röstat på min bil har antagligen inte kollat på utsidan utan på ljudbygget!!!

Samarbetspartner 2012: Autohifi.se, Åhus solskyddscenter
http://www.autohifi.se/ http://www.solskyddscenter.com/
SVENSK MÄSTARE DBL EXTREME 2010
EUROPEAN MASTER DBL EXTREME 2010


Sök