4945
Sök

Byta vindruta själv? Eventuella Komplikationer osv?

1 150 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Till en början vill jag säga att jag är osäker på om detta är rätt kategori. Dock hör frågan till mitt Audi projekt..

Jo, jag har en jävla massa sprickor i min framruta, vilken inte är godkänd på Bilprovningen, naturligtvis. Då undrar jag om det är större svårigheter att byta rutan själv? Den är limmad och att få loss den ska inte vara några problem, men de jag tror kan bli svårt är att få dit den nya så de blir tätt osv.. Är de någon som har några kunskaper om detta??

Med vänliga Hälsningar S_Henjer

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

180 Inlägg
14 juli 2009
Jag har försökt på en gammal audi en gång i tiden och de var inte de lättaste, om man ska få tillbaka alla lister och sånt blir det ganska så svårt om man inte har vanan inne. Har du själv skaffat egen ruta kostar det inte mer än 2-300kr hos en glasmästare. De är värt pengarna kan jag lova iaf då chansen att man pajjar den nya är ganska så stor om man inte har rätt verktyg och kunskap. Jag kommer aldrig mer att försöka kan jag lova smile

Viktorsson, Borås
Mustang 1967 Projekttråd

342 Inlägg
14 juli 2009
det är bara att sätta på 2 stycken sugkoppar på vardera sida på vindruta sen kollar du hur dom har limmat innan så du limmar någorlunda likadant. ta någorlunda tjockt med lim. vi har ett slags munstycke på våran lim pistol på jobbet som man kan ställa in i olika tjocklekar beroende på bil.. jag brukar hellre ta så mycket lim som möjligt. hellre mycket än för lite å det börjar läcka

1 150 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Viktorsson skrev:
Jag har försökt på en gammal audi en gång i tiden och de var inte de lättaste, om man ska få tillbaka alla lister och sånt blir det ganska så svårt om man inte har vanan inne. Har du själv skaffat egen ruta kostar det inte mer än 2-300kr hos en glasmästare. De är värt pengarna kan jag lova iaf då chansen att man pajjar den nya är ganska så stor om man inte har rätt verktyg och kunskap. Jag kommer aldrig mer att försöka kan jag lova smile

Aa får la kolla upp priset på de kanske..

a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Onee skrev:
det är bara att sätta på 2 stycken sugkoppar på vardera sida på vindruta sen kollar du hur dom har limmat innan så du limmar någorlunda likadant. ta någorlunda tjockt med lim. vi har ett slags munstycke på våran lim pistol på jobbet som man kan ställa in i olika tjocklekar beroende på bil.. jag brukar hellre ta så mycket lim som möjligt. hellre mycket än för lite å det börjar läcka

Ao fan.. Får la se hur jag gör då, men de är ju bättre med för mycket än för lite i detta fallet...

a slice of lemon
and a shot tequila..

33 Inlägg
14 juli 2009
Tjena! Nej de e inga problem så länge du fått väck allt de gamla limmet...  Först tvättar du med en speciell washer/activator både på kanten av rutan, ca 20 - 30 mm in, och på listen på bilen som gamla rutan satt mot.. Sen målar du med en speciell primer på samma ställe sen måste nu vänta ca 15 - 20 minuter.. sen börjar du i en nedre kant och går runt listen på bilen tills du kommit tillbaks där du började..

De limmen jag använder inom jobbet är: Sikaflex <- starkt, dyrt och Dinotrol <- lättarbetat, "gott nock"

Our Greatest Glory Is Not In Never Failing..
But In Rising Everytime We Fall!

180 Inlägg
14 juli 2009
Min ruta var inte limmad, den satt med gummilist och lister man tryckte i för att spänna allt på plats. Mycket bändande och skit. Har dock aldrig provat att montera ruta som limmas.

Viktorsson, Borås
Mustang 1967 Projekttråd

Sök