2908
Sök

En tanking två händelser.

Adder
972 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Tanka bilen tidigare idag, medans jag gör de kommer V70 med en kostymnisse som pratar i mobilen samtidigt som han ska tanka. 1 min senare hör jag bara han skrika "helvete" då tog han fel dvs diesel när han skulle ha bensin.

I nästa veva fråga han mig om de kunde hända något med bilen, då ställde jag motfrågan hur mycket han tanka i. Då sa han att han bara dutta till och släppte när han såg att de var fel så max 1 dl kanske inte änns de, då sa jag fyller du upp med besin resten så du får full tank tror jag inte de är nog fara.

Rätt/fel ? Gör de någon skillnad med säg 1 dl diesel i 60-70 liter bensin ?

-------------

Strax innan pumpen skulle slå ifrån kom en Saab 9000 och skulle börja tanka men han stängde inte av bilen. Så han tanka med bilen gång. Iallafall några minuter då jag åkte så vet jag inte mer än så.

Har för mig att jag läst någon stanns att man absolut inte ska tanka med bilen igång, stämmer de ?

Kan nått "hända" eller är de värsta att den drar lite soppa under tankningen wink ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
15 juli 2009
diesel i en bensinbil brukar inte vara något större problem framför allt inte så lite diesel smörjer bara värre med bensin i dieslar

jag brukar tanka med bilen igång när det är kallt

Kör fort så hinner inget hända...

273 Inlägg
15 juli 2009
Har för mig att det kan ta ett tag innan bensinmätaren visar rätt värde om du tankar när bilen är igång, det stod det iaf i en instruktionsbok till en bil jag hade förut.

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
15 juli 2009
Bobo skrev:
Har för mig att det kan ta ett tag innan bensinmätaren visar rätt värde om du tankar när bilen är igång, det stod det iaf i en instruktionsbok till en bil jag hade förut.

min gamla 855:a var jag tvungen att starta om innan mätaren visar rätt igen

Kör fort så hinner inget hända...

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
16 juli 2009
Adder skrev:
Tanka bilen tidigare idag, medans jag gör de kommer V70 med en kostymnisse som pratar i mobilen samtidigt som han ska tanka. 1 min senare hör jag bara han skrika "helvete" då tog han fel dvs diesel när han skulle ha bensin.

I nästa veva fråga han mig om de kunde hända något med bilen, då ställde jag motfrågan hur mycket han tanka i. Då sa han att han bara dutta till och släppte när han såg att de var fel så max 1 dl kanske inte änns de, då sa jag fyller du upp med besin resten så du får full tank tror jag inte de är nog fara.

-------------

Strax innan pumpen skulle slå ifrån kom en Saab 9000 och skulle börja tanka men han stängde inte av bilen. Så han tanka med bilen gång. Iallafall några minuter då jag åkte så vet jag inte mer än så.

Har för mig att jag läst någon stanns att man absolut inte ska tanka med bilen igång, stämmer de ?

Kan nått "hända" eller är de värsta att den drar lite soppa under tankningen wink ?

händer inte ett skit på den lilla promillen...
å varför skulle det vara farligt att ha motorn igång för? mer än tomgångs lagen men har man turbo måste man ju ändå kyla turbon...

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
16 juli 2009
Förstår inte hur han kan lyckas tanka diesel då dieselmunstycket är för stort för att passa i tankröret på en bensinarna. Iallfall här uppe tongue

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

Adder
972 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
_Norrland_ skrev:
Förstår inte hur han kan lyckas tanka diesel då dieselmunstycket är för stort för att passa i tankröret på en bensinarna. Iallfall här uppe tongue

De var ju de han dutta till för att börja tanka men såg väl att nått var fel så han släppte eller nått smile

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
_Butcher_ skrev:
Adder skrev:

-------------

händer inte ett skit på den lilla promillen...
å varför skulle det vara farligt att ha motorn igång för? mer än tomgångs lagen men har man turbo måste man ju ändå kyla turbon...

Så säg att de vart ca 15 promille diesel, de är som en droppe i havet alltså ?

Farligt påstår jag inte mer att de inte var bra av någon anledning.

En som en ovan nämde var ju att tankmätaren inte visa rätt.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 juli 2009
Saxat från Internet: Bensin har joner i sig. Joner är laddade. När laddning rör sig får man ström. Ström skapar potentialskillnad. Som kan "normalisera" sig via en gnista. Som kan antända saker.
Därför ska man tydligen inte ha motorn igång...

blacken
16 juli 2009
Har för mig att jag läst någon stanns att man absolut inte ska tanka med bilen igång, stämmer de

Det ska stå någonstans på pumpen och andra ställen på bensinmacken "stäng av motorn vid tankning". Orsaken till det är brandrisken..

214 Inlägg
16 juli 2009
Adder skrev:

Jag har tankat bilen igång x antal ggr.

Det som "kan hända" och som jag vet händer titt som tätt, bland annat min fd chef, är att man sätter sig i bilen under tiden. För att sen köra iväg utan att ta ur och hänga tillbaks munstycket. Det kostade chefen 5000kr.

I Norge är det förbjudet att prata i mobilen när man tankar, antagligen av just ovan nämda anledning
Senast redigerat av Mr_dOhC (17 juli 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 juli 2009
Tankar du med motorn igång får du aldrig full tank wink

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 juli 2009
Mr_dOhC skrev:
Adder skrev:

Det som "kan hända" och som jag vet händer titt som tätt, bland annat min fd chef, är att man sätter sig i bilen under tiden. För att sen köra iväg utan att ta ur och hänga tillbaks munstycket. Det kostade chefen 5000kr.

I Norge är det förbjudet att prata i mobilen när man tankar, antagligen av just ovan nämda anledning

Den troliga anledningen till varför det är förbjudet är återigen brandrisken, man har hävdat att det kan ske gnistor mellan mobiltelefonen och den här gasen och elektroniska laddningen då..
Sen är detta troligtvis bullshit då det krävs ganska mkt för att få bensin/diesel att börja brinna och de fall som rapporterades in med sambandet mobil+tankning (var väl i USA?) hade nog andra anledningar som egentligen låg bakom..

1 749 Inlägg
17 juli 2009
Varför ha bilen igång när man tankar?
Kyl turbon,,,, kör inte så förbenat alldeles innan macken så löser det sig med det.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

4 005 Inlägg
17 juli 2009
Mortalis skrev:
Mr_dOhC skrev:
Adder skrev:

Den troliga anledningen till varför det är förbjudet är återigen brandrisken, man har hävdat att det kan ske gnistor mellan mobiltelefonen och den här gasen och elektroniska laddningen då..
Sen är detta troligtvis bullshit då det krävs ganska mkt för att få bensin/diesel att börja brinna och de fall som rapporterades in med sambandet mobil+tankning (var väl i USA?) hade nog andra anledningar som egentligen låg bakom..

Exakt.

Tidigare så rekommenderade/förbjöd de stora bensinmackägarna att man inte får tala i mobilen bredvid tankstationerna i sverige.

Efter många undersökningar och rapporter om denna myt (tror de flesta rapporter kom från kalifornien) så är det nu OK att prata i mobiltelefonen samtidigt som man tankar.
Det är därför nästan alla mobilförbudsskyltar är borttagna på mackarna.

1 268 Inlägg
17 juli 2009
det här me att fordonet är igång när man tankar.... har vid flertal tillfället sett bussar samt lastbilar stå igång vid pumpen när dom tankar.... lathet eller fyller det någon funktion?

har som vana att alltid stänga av lastbil/personbil när jag tankar... dels för att jag tar nyckeln med mig så man slipper råka ut för att få bilen snodd (vilket har hänt vid några tillfällen vad man läst i tidningar och så...)
Senast redigerat av LazerHawke (17 juli 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juli 2009
Mortalis skrev:
Saxat från Internet: Bensin har joner i sig. Joner är laddade. När laddning rör sig får man ström. Ström skapar potentialskillnad. Som kan "normalisera" sig via en gnista. Som kan antända saker.

Det intressanta är att bensin går att tända eld på, det gör inte diesel. Bilar jordar man aldrig när man tankar, men det gör man med flygplan som går på... just det, diesel...  smile  lite bakvänt kan tyckas.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

767 Inlägg
17 juli 2009
jag har som ovana att aldrig stänga av bilen när jag tankar tongue vet inte varför men man tar kortet och går ut och tankar och bilen får gå:P

469 Inlägg
17 juli 2009
men antändnings risken finns ju alltid! varm katalysator, eller som denna kvinna som har fleece/ylle tröja på sig och säkert plysh inredning= statisk elektricitet! hehe http://www.kossan.se/roliga-filmer/det_ … tankar.htm
Senast redigerat av exoop (17 juli 2009)

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Körv
3 535 Inlägg
17 juli 2009
torpis skrev:
Mortalis skrev:

Det intressanta är att bensin går att tända eld på, det gör inte diesel. Bilar jordar man aldrig när man tankar, men det gör man med flygplan som går på... just det, diesel...  smile  lite bakvänt kan tyckas.

Inte så konstigt när det är såna enorma mängder smile

Truckdriving Man

Sök