2951
Sök

En tanking två händelser.

469 Inlägg
17 juli 2009
#21
decib3L skrev:
torpis skrev:
Mortalis skrev:
Saxat från Internet: Bensin har joner i sig. Joner är laddade. När laddning rör sig får man ström. Ström skapar potentialskillnad. Som kan "normalisera" sig via en gnista. Som kan antända saker.
Därför ska man tydligen inte ha motorn igång...

Det intressanta är att bensin går att tända eld på, det gör inte diesel. Bilar jordar man aldrig när man tankar, men det gör man med flygplan som går på... just det, diesel...  smile  lite bakvänt kan tyckas.

Inte så konstigt när det är såna enorma mängder smile

nä flygplan går väl på fotogen hehe (a)

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

12 Inlägg
17 juli 2009
#22
Förutom att det är enorma mängder bränsle så är det ju även väldigt mycket säkerhetskrav och regler inom flygtrafiken..

Soppan är denna iaf, http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_A-1

blacken
17 juli 2009
#23
torpis skrev:
Mortalis skrev:
Saxat från Internet: Bensin har joner i sig. Joner är laddade. När laddning rör sig får man ström. Ström skapar potentialskillnad. Som kan "normalisera" sig via en gnista. Som kan antända saker.
Därför ska man tydligen inte ha motorn igång...

Det intressanta är att bensin går att tända eld på, det gör inte diesel. Bilar jordar man aldrig när man tankar, men det gör man med flygplan som går på... just det, diesel...  smile  lite bakvänt kan tyckas.

Visst går det att tända eld på diesel, vadan denna "tankevurpa"..

Evolution Garage
478 Inlägg
17 juli 2009
#24
Jet A bärnsle är en renare form av Diesel, således falled det under kategorin diesel smile

"En kropp sägs vara jämnt accelererad när den med utgång från vilande tillstånd förvärvar samma ökning i hastighet under lika tidsintervaller".
Galileo Galilei
(1564 - 1642)

Handledare
1 481 Inlägg
17 juli 2009
#25
Regeln att stänga av motorn är en gammal regel. Förr när inte återsugutrustning fanns på pumparna så ångade det ganska bra när man tankade. Detta tillsammans med att tändkablar på en gammal bil kan vara skadade och ge upphov till gnistor gjorde att det var stor risk, i alla fall vid varmt väder, att det kunde ta eld. Idag har de flesta bilar helkapslade tändsystem så risken är inte så stor.
På en dieselbil så finns inget tändsystem och alltså inte samma risk för gnistor, samtidigt som flampunkten för diesel är mycket högre än för bensin.


blacken
17 juli 2009
#26
saab_sonett skrev:
Regeln att stänga av motorn är en gammal regel. Förr när inte återsugutrustning fanns på pumparna så ångade det ganska bra när man tankade. Detta tillsammans med att tändkablar på en gammal bil kan vara skadade och ge upphov till gnistor gjorde att det var stor risk, i alla fall vid varmt väder, att det kunde ta eld. Idag har de flesta bilar helkapslade tändsystem så risken är inte så stor.
På en dieselbil så finns inget tändsystem och alltså inte samma risk för gnistor, samtidigt som flampunkten för diesel är mycket högre än för bensin.

Sedan så finns ju även den aspekten att man lämnar bilen med motorn igång, när man går in och betalar. Vilket man heller inte får göra..


Sök