2450
Sök

Mätarfusk??

53 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Hur vet man egentligen om en milräknare är tillbakasnurrad? Går det att se?
Har nämligen hittat en Audi A3:a -04 med "nya" karossen som gått 6000 mil för 80 000:-
Det är något billigare än liknande annonser och ända anlednongen till att jag inte köpt den är att jag misstänker mätarfusk. Jag provkörde den tidigare idag och den verkar helr okej invändigt, känns hyffsat ny, något sliten på vänstra sittdelen på förarsätet men ratt mm var helt ok, inte speciellt slitet. Utvändigt fanns det lite smått att göra men inget allvarligt. Dock var det en glipa mellan spoilern och vänster framlykta, ägaren trode att förra ägaren bytt lampa. Inte för att verka fördomsfull men han som har den nu är invandrare och de två senaste ägarna på den är invandrare. Vill inte dra alla över en kamm men vet att många försörjer sig på att sälja vidare bilar. Han själv hade fått bilen i mellanskillnad när han sålde sin dyrare merca och ville nu bli av med den snabbt två veckor senare. Den var helt ren på senaste besiktningen. Dock fanns inga gammla besiktningspapper kvar...
Är lite fundersam men är ändå sugen på bilen... Någon som vet hur jag kan få reda på om mätaren är nedställd?

Random Hero
4 047 Inlägg
17 juli 2009
Polon skrev:
Har nämligen hittat en Audi A3:a -04 med "nya" karossen som gått 6000 mil för 80 000:-
Det är något billigare än liknande annonser och ända anlednongen till att jag inte köpt den är att jag misstänker mätarfusk. Jag provkörde den tidigare idag och den verkar helr okej invändigt, känns hyffsat ny, något sliten på vänstra sittdelen på förarsätet men ratt mm var helt ok, inte speciellt slitet. Utvändigt fanns det lite smått att göra men inget allvarligt. Dock var det en glipa mellan spoilern och vänster framlykta, ägaren trode att förra ägaren bytt lampa. Inte för att verka fördomsfull men han som har den nu är invandrare och de två senaste ägarna på den är invandrare. Vill inte dra alla över en kamm men vet att många försörjer sig på att sälja vidare bilar. Han själv hade fått bilen i mellanskillnad när han sålde sin dyrare merca och ville nu bli av med den snabbt två veckor senare. Den var helt ren på senaste besiktningen. Dock fanns inga gammla besiktningspapper kvar...
Är lite fundersam men är ändå sugen på bilen... Någon som vet hur jag kan få reda på om mätaren är nedställd?

det finns nåt på bilprovningens sida som heter mina bilar, där du kan kolla hur de senaste besiktningarna har gått till m.m, men då måste du ha reg nr och ägarens sista siffror i person nummret

Dog food lid. Backwards

1 534 Inlägg
17 juli 2009
Kolla vart bilen är servad så frågar man dem om de kan kolla i deras databas vad mätarställningen stod på vid "den" och "den" servicen på den bilen, allting brukar skrivas upp.

Jag och polaren gjorde exakt samma grej då hans farsa kollade på en mercedes som det var lite lur med...då vi kollade upp där den varit servad, då såg vi att mätaren var tillbaka vriden wink

214 Inlägg
17 juli 2009
DusanMandick skrev:
det finns nåt på bilprovningens sida som heter mina bilar, där du kan kolla hur de senaste besiktningarna har gått till m.m, men då måste du ha reg nr och ägarens sista siffror i person nummret

Bara att åka in till närmaste bilprovning och uppge reg nr så kan dom skriva ut tidigare protokoll

53 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Ah, fast jag läste nånstans att de kan skruva ner mätaren inför varje service samt besiktning. då syns det inte.. Fast bilen har redan haft 7 ägare så de kanske inte är så troligt...Borde väll egentligen inte köpa när man är osäker, men andra liknande har gått längre och är dyrare... Nån sa att de ska finnas plombering på nyare bilar? finns det, isåfall kan man ju se om den är bruten?

4 005 Inlägg
17 juli 2009
Mr_dOhC skrev:
Att du ens känner dig osäker är svar nog! Köp inte den bilen!

Jag håller med.

Ett bilköp ska kännas "rätt" hela tiden, oavsett pris.

214 Inlägg
17 juli 2009
7 ägare, det var inte dåligt på en -04

Jag säger det igen, är du osäker köp inte bilen. Det ska kännas 100% rätt, eller iallafall 90 tongue

Se det som att du lärt dig lite om vad du ska kolla efter m.m.

Finns väl en anledning till att den är billigare, antagligen för att den ska bli mer attraktiv. Så att man ska stirra sig blind på priset.
Är mätaren skruvad så tjänar dom sig en hacka iallafall och du kommer att få betala mkt mer än vad en av dom andra finare/dyrare bilarna kostar.
Senast redigerat av Mr_dOhC (17 juli 2009)

53 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Ja så är det kanske. tråkigt bara om den inte är fifflad med..Borde egentligen vara störst chans att den inte är fifflad med?tongue Jag kikade under bilen och det var rost på katten och själva avgasröret, men det blir de kanske snabbt i vilket fall när den står ute. Frågan är hur långt den kan ha gått egentligen om de nu fifflat med den? Hade den gått 20000 mil så borde de ju ha synts på inredning? Den kändes ju faktiskt ganska ny innuti de går inte att komma ifrån.
Och de här med att få fram tidigare besiktningsprotokoll går väll inte när han bara haft den i två veckor. Då måste jag väll ha de tidigare ägarnas fyra sista siffror i personnummret? Och även om jag får fram alla besiktnignspapper från -04 och framåt och de varkar stämma med milen där är väll de ingen garanti eller? Hur svårt är det att fiffla med den, är det något man orkar göra innan varje besiktning å service?
Frågan är vem i ledet av de 7 ägarna som ändrat den isåfall. Vore grymt att få fram besiktningsprotokolen iaf.

214 Inlägg
17 juli 2009
Polon skrev:
Vore grymt att få fram besiktningsprotokolen iaf.

Gör som jag skrev längre upp. Så har jag gjort flertalet ggr

Quattro User
260 Inlägg
17 juli 2009
"något sliten på vänstra sittdelen på förarsätet"

Har garanterat gått mer än 6000 mil, Audis inredning håller längre än så.

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

1 853 Inlägg
17 juli 2009
Ringa/maila SBP och upp ge regnr, så kan du få alla besiktnings protokoll den vägen och se om mätarna är skruvad... Ring Audi/Berners upp ge regnr och kolla om den är servad på någon auktoriserad verkstad. Även där kan du kanske se mätarställningen... Du kan även se om den är krockad och mycket delar till den är beställd (med tanke på glipan fram vid spoilern)

Själv skulle jag aldrig köpa en bil av en invandrare, inte heller skulle jag sälja bil till en invandrare.

har du regnumret på bilen ?

/mvh soyd

1 587 Inlägg
17 juli 2009
soyd skrev:
Ringa/maila SBP och upp ge regnr, så kan du få alla besiktnings protokoll den vägen och se om mätarna är skruvad... Ring Audi/Berners upp ge regnr och kolla om den är servad på någon auktoriserad verkstad. Även där kan du kanske se mätarställningen... Du kan även se om den är krockad och mycket delar till den är beställd (med tanke på glipan fram vid spoilern)

Själv skulle jag aldrig köpa en bil av en invandrare, inte heller skulle jag sälja bil till en invandrare.

har du regnumret på bilen ?

/mvh soyd

Va i helvete har invandrare med saken att göra haha.. Du menar att bara invandrare fuskar med bilar då eller ??

Handledare
1 481 Inlägg
17 juli 2009
Kolla med en VAG-verkstad. De kan se om det fifflats med mätaren. De har alla data från de tillfällen bilen varit inne på service. Men som nämnts här. "något sliten på vänstra sittdelen på förarsätet" Det finns inte på en bil som bara gått 6000 mil. Min VW har gått 6000 mil. Sätet är som nytt. Byte av ratt och strålkastarglas är ett känt knep liksom omlack av motorhuv för att dölja stenskott.

1 853 Inlägg
17 juli 2009
Severin skrev:
Va i helvete har invandrare med saken att göra haha.. Du menar att bara invandrare fuskar med bilar då eller ??

Inget illa ment mot speciell folk grupp eller liknande men jag upplever det som mindre problem, allmänt om man göra bilaffärer(köp/sälj) med en Svensk jämfört med en invandrare/utländsk person.

Sedan finns det givetvis undantag. Men jag vill inte chansa och gör där för inte bilaffärer med invandrare/utlänningar för att slippa problem.

Det är väll samma sak som invandrare/utlänningar oftast säljer bilar till varandra för dom tycker det är lättare...

/mvh soyd

806 Inlägg
17 juli 2009
soyd skrev:
Severin skrev:

Inget illa ment mot speciell folk grupp eller liknande men jag upplever det som mindre problem, allmänt om man göra bilaffärer(köp/sälj) med en Svensk jämfört med en invandrare/utländsk person.

Sedan finns det givetvis undantag. Men jag vill inte chansa och gör där för inte bilaffärer med invandrare/utlänningar för att slippa problem.

Det är väll samma sak som invandrare/utlänningar oftast säljer bilar till varandra för dom tycker det är lättare...

/mvh soyd

True true

53 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
regnr uee513

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
17 juli 2009
FourRings skrev:
"något sliten på vänstra sittdelen på förarsätet"

Har garanterat gått mer än 6000 mil, Audis inredning håller längre än så.

Ägarna kanske bara har kört kortare sträckor på typ en mil åt gången, då har de ju klivit i och ur bilen 6000 gånger på 6000 mil. Bara en tanke...

1 050 Inlägg
17 juli 2009
Polon skrev:
regnr uee513

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2010-01-01 - 2010-05-31
Senast godkända besiktning: 2009-07-02

Vägmätarställning: 60142

Tekniska data
Motornummer: 
Motoreffekt, kw: 75,0
Effektnorm: EG
Kaross: Täckt (01)
Karosserikod särskilda ändamål: 
Slagvolym, cm3: 1595
Växellåda: MANUELL 
Tankvolym, liter: 

Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max: 
Antal bältade passagerare, max: 
Antal passagerare i rullstol, max: 
Antal stående passagerare, max: 

Fordonet är enligt uppgift försedd med krockkudde främre passagerarplats.

Skattevikt, kg: 1360
Tjänstevikt, kg: 1360
Totalvikt, kg: 1770
Sänkt totaltvikt, kg: 

Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 640
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1360
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3015
Max lastvikt, kg: 410

Kopplingsavstånd, mm: 
Kopplingsavstånd EU, mm: 

Effektiv bromsanordning: Nej
Lastutrymmets längd, mm: 
Främre överhäng, mm: 
Bakre överhäng, mm: 
Utrustning: 
Drivande axlar fram: 
Drivande axlar bak: 
Antal hjul: 

Däckdimension axel 1: 205/55 R16 91H Fälgdimension axel 1: 7Jx16H2,ET53
Däckdimension axel 2: 205/55 R16 91H Fälgdimension axel 2: 7Jx16H2,ET53

Bandbredd, mm: 

Längd, mm: 4200 Bredd, mm: 1770
Höjd, mm: 

Max hastighet, km/h: 185,0

Drivmedel 1: BENSIN
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,1 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 170,0 G/KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,6 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 
Bränsleförbrukning, stadskörning: 9,7 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 
Röktäthet, M-1: 

Kolmonoxid, CO: 0,6440 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0300 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0600 G/KM

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

1 050 Inlägg
17 juli 2009
Polon skrev:

Bilen skulle varit besiktigad redan den 31/5-2009? på vägverkets dokument står det dock att den vart godkänd först den 2/7-2009. Detta bör ju innebära att den tidigare haft körförbud eller tvingats till ombesiktning.

Eftersom samtliga tidigare besiktningsdokument saknas, så kan du lugnt räkna med att bilfan är krockad eller liknande. Undvik att handla av tattare, du blir totalt upplurad. (förmodligen så är bilen tidigare krockad och kanske även ramsned) big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Sök