2137
Sök

Köpråd: hjälp med förslag till första bil?

30 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#1
tja

jag ska köpa min först bil och jag är ute efter en bil från 90-talet med sportkupe med minium 150 hk med möljighet till chippning och inom prisklassen 0 - 40 000 kr och då utan förstora rostskador.

tar alla förslag

mvh matte

754 Inlägg
17 juli 2009
#2
Jag varmt rekommendera en Bmw E36 Coupe!...har själv en Bmw 328 Coupe och jag är så sjukt nöjd med den! De har inte turbomotorer så chippning är ganska onödigt (till just Bmw;)...fast det är ett gött tryck i dom ändå!wink...kraften kommer som en stekpanna rätt mellan ögonen...det smäller direkt!wink Ingen fördröjning som med turbomotorer:P

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

ingen livslust
169 Inlägg
17 juli 2009
#3
Mitsu Eclipse smile

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

7 120 Inlägg
17 juli 2009
#4
Saab 900ng ?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 juli 2009
#5
D_Nilsson skrev:
Jag varmt rekommendera en Bmw E36 Coupe!...har själv en Bmw 328 Coupe och jag är så sjukt nöjd med den! De har inte turbomotorer så chippning är ganska onödigt (till just Bmw;)...fast det är ett gött tryck i dom ändå!wink...kraften kommer som en stekpanna rätt mellan ögonen...det smäller direkt!wink Ingen fördröjning som med turbomotorer:P

Håller med om 328 coupé, men där finns en sak D_Nilsson glömde nämna, modellen är strypt så genom att byta till en insug från en 325 E36 (bolt on) så får du en 20-30hp till och lite vassare/sportigare karaktär. Ett 325-insug hittar du för ett par lappar och monteras med en dags arbete på uppfarten. Och med lite annan vässning, säg mappning och nytt avgas är en 220-230hp på bakhjulen ingen omöjlighet. Det är en bil som drar en hel del starkare bilar, och så behöver man inte oroa sig för drivlinan heller då det är samma som i M3an och hållet för betydligt mer effekt.

Till skillnad från ryktet om Bmw är det bara dyr försäkring man behöver oroa sig för, Bmw är billigast att underhålla (vilket framkom under teknikens världs undersökning då Bmw vann varenda klass de hade modeller i), delarna ligger runt/under snittpriset och driftsäkerheten är bra mycket högre än snittet

Och när det svänger räcker det med en 320, det är många bilar som inte hänger på ändå...

En annan vacker 90-tals coupé är Mercedes 230/320ce, den första är en snål fyra och den andra en go sexa. Riktig kvalitetsbil och denna modellen är innan den generationen som sägs rosta så mycket så där finns inte mycket att oroa sig över.

Nackdelar: Sexan är rätt törstig och Mercedes ligger snäppet efter Bmw när det svänger det är mer en cruiser; en väldigt bekväm sådan. Sedan är underhåll och delar till Mercedes något dyrare än snittet. Men vaf*n det är betydligt mer bil än snittet också smile

Båda bilarna är bakhjulsdrivna vilket kan vara kul att ha och busa med samt har riktigt vassa köregenskaper. Personligen föredrar jag Bmw eftersom de har något vassare köregenskaper.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 Inlägg
18 juli 2009
#6
Celica GT med 174 hk motorn. Fanns en sjukt fin och välskött röd för ca 37.000:- på blocket häromdan.
Och nej, det är ingen hårfrisörskebil. smile
Senast redigerat av Pakanajuhla (18 juli 2009)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
18 juli 2009
#7
D_Nilsson skrev:
Jag varmt rekommendera en Bmw E36 Coupe!...har själv en Bmw 328 Coupe och jag är så sjukt nöjd med den! De har inte turbomotorer så chippning är ganska onödigt (till just Bmw;)...fast det är ett gött tryck i dom ändå!wink...kraften kommer som en stekpanna rätt mellan ögonen...det smäller direkt!wink Ingen fördröjning som med turbomotorer:P

Turbolagg är inget hållbart argument... och vad jag har fått erfara så kräver sugmotorer i regel att du varvar för att det ska hända grejer... så trådskaparen bör ta ovanstående inlägg med en nypa salt då det enda vettiga i det är att en chippning är meningslös, som på de flesta bilar utan turbo..

Dock så kan jag liksom required ändå rekomendera BMW då de flesta verkar nöjda med dem, samt att de går bra även om en chippad t5 lätt hänger av en BMW m3 e36, svänger det så är det nog ombytta roller.. men hur ofta rejsar man igentligen på kurviga vägar? det mesta görs upp på motorväg och dylikt.

Annars är kanske golf 3 gti 16v något? 150hk och lär gå som ett skott, själv har jag en 8v på 115hk och t.o.m den är rolig att köra, räcker inte det så finns vr6 med ca175 respektive typ 190hk, bereoende på motoralternativ, men dem verkar vara törstiga och alla jag pratat med som haft en har sagt att det är problem bilar... annars är iaf 8v otroligt driftsäker och 16v lär inte vara mycket sämre.

Annars är kanske 850/855 turbo/t5 något för dig? för din budget borde du kunna hitta ett fint exemplar i originalskick, allt som ens är chippat är inte av intresse då det är sönderkört skrot. Leta hellre upp en svensonbil ibra skick och få mil och trimma den själv. 300hk är busenkelt att plocka ur utan att ens byta något, förutsatt att motorn är fräsch givetvis.
Senast redigerat av AcesHigh666 (18 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

754 Inlägg
18 juli 2009
#8
AcesHigh666 skrev:
D_Nilsson skrev:
Jag varmt rekommendera en Bmw E36 Coupe!...har själv en Bmw 328 Coupe och jag är så sjukt nöjd med den! De har inte turbomotorer så chippning är ganska onödigt (till just Bmw;)...fast det är ett gött tryck i dom ändå!wink...kraften kommer som en stekpanna rätt mellan ögonen...det smäller direkt!wink Ingen fördröjning som med turbomotorer:P

Turbolagg är inget hållbart argument... och vad jag har fått erfara så kräver sugmotorer i regel att du varvar för att det ska hända grejer... så trådskaparen bör ta ovanstående inlägg med en nypa salt då det enda vettiga i det är att en chippning är meningslös, som på de flesta bilar utan turbo..

Dock så kan jag liksom required ändå rekomendera BMW då de flesta verkar nöjda med dem, samt att de går bra även om en chippad t5 lätt hänger av en BMW m3 e36, svänger det så är det nog ombytta roller.. men hur ofta rejsar man igentligen på kurviga vägar? det mesta görs upp på motorväg och dylikt.

Annars är kanske golf 3 gti 16v något? 150hk och lär gå som ett skott, själv har jag en 8v på 115hk och t.o.m den är rolig att köra, räcker inte det så finns vr6 med ca175 respektive typ 190hk, bereoende på motoralternativ, men dem verkar vara törstiga och alla jag pratat med som haft en har sagt att det är problem bilar... annars är iaf 8v otroligt driftsäker och 16v lär inte vara mycket sämre.

Annars är kanske 850/855 turbo/t5 något för dig? för din budget borde du kunna hitta ett fint exemplar i originalskick, allt som ens är chippat är inte av intresse då det är sönderkört skrot. Leta hellre upp en svensonbil ibra skick och få mil och trimma den själv. 300hk är busenkelt att plocka ur utan att ens byta något, förutsatt att motorn är fräsch givetvis.

Njae, nu håller jag inte riktigt med dig!wink BMW´s sugmotorer skiljer sig från många andra tillverkares sugmotorer. Just motorn som sitter i 328:an (M52B28) har ett grymt bottenvrid t.ex. Ligger du på ca 3000 varv och ger fullt kan jag lova att man kommer behöva nackkrage ett tag...man får en galen smäll i ryggen. Min kompis 850R (orginal) har inte suck t.ex, jag drar han utan problem vid rätt förutsättningar då min tutar på som tåget medans han måste vänta på sitt laddtryck. Däremot VW´s VR6-motorer (sugmotor) behöver mycket varv för att komma igång, ganska lik en turbomotor i karaktären om jag förstått det rätt.

Jag menade inte sugmotorer överlag utan motorn i 328:an, det var ju den bilen jag rekommenderade!wink Så då tycker jag inte att trådskaparen bör ta mitt ovanstående inlägg med en nypa salt.
Senast redigerat av D_Nilsson (18 juli 2009)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

754 Inlägg
18 juli 2009
#9
Elda skrev:
http://www.blocket.se/dalarna/Porsche_924_944_turbo_21906980.htm?ca=20&w=3&last=1
Köp en porsche vafan wink jag ignorerar det falktum att du ville ha en 90-talare, 80-talet byggdes det snyggare bilar på.

porsche 944 med sugmotor är nog ett trevligt alternativ smile lär gå så in i helvete och framförallt på kruviga vägar, jämfört med BMW 328a så kan du nog gissa vilken som får pisk när det svänger, rakt fram vågar jag dock inte gissa.

Här håller jag verkligen med!big_smile Porsche är jävligt bra grejer! Hade själv tänkt att köpa en 944 S2 som förstabil, men jag var verkligen tvungen att ha en 6:a under huven, därför blev det 328:an:P
Men Porschenörd är jag i själen och hjärtat!wink
Senast redigerat av D_Nilsson (18 juli 2009)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

Snål gnällspik
402 Inlägg
18 juli 2009
#10
Han hade ju upp till 40 000 kr. Det får man väl inte mycket till 328 eller porsche för...? Finns inte en 944 på blocket för de pengarna, och fanns det så skulle jag inte rekommendera köp...
De pengarna räcker väl "bara" till nån celica eler liknande? (Om det nu absolut skall vara sportcupe' alltså)

Volvo S80 2,9.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
18 juli 2009
#11
D_Nilsson skrev:
AcesHigh666 skrev:
D_Nilsson skrev:
Jag varmt rekommendera en Bmw E36 Coupe!...har själv en Bmw 328 Coupe och jag är så sjukt nöjd med den! De har inte turbomotorer så chippning är ganska onödigt (till just Bmw;)...fast det är ett gött tryck i dom ändå!wink...kraften kommer som en stekpanna rätt mellan ögonen...det smäller direkt!wink Ingen fördröjning som med turbomotorer:P

Turbolagg är inget hållbart argument... och vad jag har fått erfara så kräver sugmotorer i regel att du varvar för att det ska hända grejer... så trådskaparen bör ta ovanstående inlägg med en nypa salt då det enda vettiga i det är att en chippning är meningslös, som på de flesta bilar utan turbo..

Dock så kan jag liksom required ändå rekomendera BMW då de flesta verkar nöjda med dem, samt att de går bra även om en chippad t5 lätt hänger av en BMW m3 e36, svänger det så är det nog ombytta roller.. men hur ofta rejsar man igentligen på kurviga vägar? det mesta görs upp på motorväg och dylikt.

Annars är kanske golf 3 gti 16v något? 150hk och lär gå som ett skott, själv har jag en 8v på 115hk och t.o.m den är rolig att köra, räcker inte det så finns vr6 med ca175 respektive typ 190hk, bereoende på motoralternativ, men dem verkar vara törstiga och alla jag pratat med som haft en har sagt att det är problem bilar... annars är iaf 8v otroligt driftsäker och 16v lär inte vara mycket sämre.

Annars är kanske 850/855 turbo/t5 något för dig? för din budget borde du kunna hitta ett fint exemplar i originalskick, allt som ens är chippat är inte av intresse då det är sönderkört skrot. Leta hellre upp en svensonbil ibra skick och få mil och trimma den själv. 300hk är busenkelt att plocka ur utan att ens byta något, förutsatt att motorn är fräsch givetvis.

Njae, nu håller jag inte riktigt med dig!wink BMW´s sugmotorer skiljer sig från många andra tillverkares sugmotorer. Just motorn som sitter i 328:an (M52B28) har ett grymt bottenvrid t.ex. Ligger du på ca 3000 varv och ger fullt kan jag lova att man kommer behöva nackkrage ett tag...man får en galen smäll i ryggen. Min kompis 850R (orginal) har inte suck t.ex, jag drar han utan problem vid rätt förutsättningar då min tutar på som tåget medans han måste vänta på sitt laddtryck. Däremot VW´s VR6-motorer (sugmotor) behöver mycket varv för att komma igång, ganska lik en turbomotor i karaktären om jag förstått det rätt.

Jag menade inte sugmotorer överlag utan motorn i 328:an, det var ju den bilen jag rekommenderade!wink Så då tycker jag inte att trådskaparen bör ta mitt ovanstående inlägg med en nypa salt.

skulle 328 gå bättre än m3 menar du? tror inte så speciellt mycket på att du drar en t5 på motorvägen, har nämligen sett när min kompis drar mot m3or och dem har inte en suck. Dock i dragrace starter ligger nog bmw före tack vare bakhjulsdrift... bmw bygger bra bilar, men när man läser dina inlägg så får man en känsla av att det överdrivs ganska rejält.

PS. du har själv skrivit, inne på din bil att du inte kört ifrån t5 utan endast kört jämnt med en... som dessutom är automat=långsammare.
Senast redigerat av AcesHigh666 (18 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

754 Inlägg
18 juli 2009
#12
AcesHigh666 skrev:
D_Nilsson skrev:
AcesHigh666 skrev:
Turbolagg är inget hållbart argument... och vad jag har fått erfara så kräver sugmotorer i regel att du varvar för att det ska hända grejer... så trådskaparen bör ta ovanstående inlägg med en nypa salt då det enda vettiga i det är att en chippning är meningslös, som på de flesta bilar utan turbo..

Dock så kan jag liksom required ändå rekomendera BMW då de flesta verkar nöjda med dem, samt att de går bra även om en chippad t5 lätt hänger av en BMW m3 e36, svänger det så är det nog ombytta roller.. men hur ofta rejsar man igentligen på kurviga vägar? det mesta görs upp på motorväg och dylikt.

Annars är kanske golf 3 gti 16v något? 150hk och lär gå som ett skott, själv har jag en 8v på 115hk och t.o.m den är rolig att köra, räcker inte det så finns vr6 med ca175 respektive typ 190hk, bereoende på motoralternativ, men dem verkar vara törstiga och alla jag pratat med som haft en har sagt att det är problem bilar... annars är iaf 8v otroligt driftsäker och 16v lär inte vara mycket sämre.

Annars är kanske 850/855 turbo/t5 något för dig? för din budget borde du kunna hitta ett fint exemplar i originalskick, allt som ens är chippat är inte av intresse då det är sönderkört skrot. Leta hellre upp en svensonbil ibra skick och få mil och trimma den själv. 300hk är busenkelt att plocka ur utan att ens byta något, förutsatt att motorn är fräsch givetvis.

Njae, nu håller jag inte riktigt med dig!wink BMW´s sugmotorer skiljer sig från många andra tillverkares sugmotorer. Just motorn som sitter i 328:an (M52B28) har ett grymt bottenvrid t.ex. Ligger du på ca 3000 varv och ger fullt kan jag lova att man kommer behöva nackkrage ett tag...man får en galen smäll i ryggen. Min kompis 850R (orginal) har inte suck t.ex, jag drar han utan problem vid rätt förutsättningar då min tutar på som tåget medans han måste vänta på sitt laddtryck. Däremot VW´s VR6-motorer (sugmotor) behöver mycket varv för att komma igång, ganska lik en turbomotor i karaktären om jag förstått det rätt.

Jag menade inte sugmotorer överlag utan motorn i 328:an, det var ju den bilen jag rekommenderade!wink Så då tycker jag inte att trådskaparen bör ta mitt ovanstående inlägg med en nypa salt.

skulle 328 gå bättre än m3 menar du? tror inte så speciellt mycket på att du drar en t5 på motorvägen, har nämligen sett när min kompis drar mot m3or och dem har inte en suck. Dock i dragrace starter ligger nog bmw före tack vare bakhjulsdrift... bmw bygger bra bilar, men när man läser dina inlägg så får man en känsla av att det överdrivs ganska rejält.

PS. du har själv skrivit, inne på din bil att du inte kört ifrån t5 utan endast kört jämnt med en... som dessutom är automat=långsammare.

Haha nej nej!wink På motorvägen vette sjutton, har jag aldrig provat. Från stilla stående tänkte jag på...det nämnde jag inte...ber om ursäkt för det. Sen skrev jag "under rätt förutsättningar drar jag han"...t.ex vid drag race. "Köra jämnt grejen" körde vi från 50km/h till 120km/h, då gick det jämnt. Sen är det ingen T5, det är en R. Sen finns det ju en grej som heter ironi, att man behöver nackkrage efter att ha åkt 328:a är ju såklart krydd från min sida (ironi)!...just det uttalandet kan man ta med en nypa salt!wink

Däremot en 850R manuell skulle jag ha det svårare emot såklart! Men en orginal Turbo/T5 (226hk) drar jag vid dragrace...kör jämnt vid 50-120.

Om du inte tror att min går jämnt med en 850R eller nån sketen Volvo så kan man ju räkna lite på vikten...R:en väger ca 1650kg? Om min väger ca 1350kg...det gör stor skillnad!smile

Tycker dock inte att vi borde ha den diskussionen här, vi kan tjabbla på i våra gästböcker istället.

Menar du förresten att en orginal T5 (?) skulle dra en M3 E36 med 321hk på motorväg?...det låter väldigt konstigt. Eller du kanske tänker på chippat?
Senast redigerat av D_Nilsson (18 juli 2009)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
18 juli 2009
#13
D_Nilsson skrev:
AcesHigh666 skrev:
D_Nilsson skrev:
Njae, nu håller jag inte riktigt med dig!wink BMW´s sugmotorer skiljer sig från många andra tillverkares sugmotorer. Just motorn som sitter i 328:an (M52B28) har ett grymt bottenvrid t.ex. Ligger du på ca 3000 varv och ger fullt kan jag lova att man kommer behöva nackkrage ett tag...man får en galen smäll i ryggen. Min kompis 850R (orginal) har inte suck t.ex, jag drar han utan problem vid rätt förutsättningar då min tutar på som tåget medans han måste vänta på sitt laddtryck. Däremot VW´s VR6-motorer (sugmotor) behöver mycket varv för att komma igång, ganska lik en turbomotor i karaktären om jag förstått det rätt.

Jag menade inte sugmotorer överlag utan motorn i 328:an, det var ju den bilen jag rekommenderade!wink Så då tycker jag inte att trådskaparen bör ta mitt ovanstående inlägg med en nypa salt.

skulle 328 gå bättre än m3 menar du? tror inte så speciellt mycket på att du drar en t5 på motorvägen, har nämligen sett när min kompis drar mot m3or och dem har inte en suck. Dock i dragrace starter ligger nog bmw före tack vare bakhjulsdrift... bmw bygger bra bilar, men när man läser dina inlägg så får man en känsla av att det överdrivs ganska rejält.

PS. du har själv skrivit, inne på din bil att du inte kört ifrån t5 utan endast kört jämnt med en... som dessutom är automat=långsammare.

Haha nej nej!wink På motorvägen vette sjutton, har jag aldrig provat. Från stilla stående tänkte jag på...det nämnde jag inte...ber om ursäkt för det. Sen skrev jag "under rätt förutsättningar drar jag han"...t.ex vid drag race. "Köra jämnt grejen" körde vi från 50km/h till 120km/h, då gick det jämnt. Sen är det ingen T5, det är en R. Sen finns det ju en grej som heter ironi, att man behöver nackkrage efter att ha åkt 328:a är ju såklart krydd från min sida (ironi)!...just det uttalandet kan man ta med en nypa salt!wink

Däremot en 850R manuell skulle jag ha det svårare emot såklart! Men en orginal Turbo/T5 (226hk) drar jag vid dragrace...kör jämnt vid 50-120.

Om du inte tror att min går jämnt med en 850R eller nån sketen Volvo så kan man ju räkna lite på vikten...R:en väger ca 1650kg? Om min väger ca 1350kg...det gör stor skillnad!smile

Tycker dock inte att vi borde ha den diskussionen här, vi kan tjabbla på i våra gästböcker istället.

Menar du förresten att en orginal T5 (?) skulle dra en M3 E36 med 321hk på motorväg?...det låter väldigt konstigt. Eller du kanske tänker på chippat?

Bilen är såklart chippad och har ca 300hk +/- lite...

Det gäller att vara övertydlig med vad man skriver på internet för  ironi är fruktansvärt svårt att tolka över nätet.. annars får man helt enkelt skriva (ironi) efter skojjet så att folk fattar smile
Senast redigerat av AcesHigh666 (18 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2009
#14
Äh en (normalt) trimmad 850 drar inte en M3, alla dessa historier om ifrånkörda M3or härstammar från tuffingar som satt M3-emblemet på sin 316, 320 eller vad det nu är...

Däremot drar en trimmad 850 en 328, även en med M50 insug. Men är det  bara "fort rakt fram" man har för ögonen så har man inte riktigt fattat grejen med en Bmw ändå så...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 278 Inlägg
18 juli 2009
#15
audi s4?

Street Knight

754 Inlägg
18 juli 2009
#16
AcesHigh666 skrev:
D_Nilsson skrev:
AcesHigh666 skrev:
skulle 328 gå bättre än m3 menar du? tror inte så speciellt mycket på att du drar en t5 på motorvägen, har nämligen sett när min kompis drar mot m3or och dem har inte en suck. Dock i dragrace starter ligger nog bmw före tack vare bakhjulsdrift... bmw bygger bra bilar, men när man läser dina inlägg så får man en känsla av att det överdrivs ganska rejält.

PS. du har själv skrivit, inne på din bil att du inte kört ifrån t5 utan endast kört jämnt med en... som dessutom är automat=långsammare.

Haha nej nej!wink På motorvägen vette sjutton, har jag aldrig provat. Från stilla stående tänkte jag på...det nämnde jag inte...ber om ursäkt för det. Sen skrev jag "under rätt förutsättningar drar jag han"...t.ex vid drag race. "Köra jämnt grejen" körde vi från 50km/h till 120km/h, då gick det jämnt. Sen är det ingen T5, det är en R. Sen finns det ju en grej som heter ironi, att man behöver nackkrage efter att ha åkt 328:a är ju såklart krydd från min sida (ironi)!...just det uttalandet kan man ta med en nypa salt!wink

Däremot en 850R manuell skulle jag ha det svårare emot såklart! Men en orginal Turbo/T5 (226hk) drar jag vid dragrace...kör jämnt vid 50-120.

Om du inte tror att min går jämnt med en 850R eller nån sketen Volvo så kan man ju räkna lite på vikten...R:en väger ca 1650kg? Om min väger ca 1350kg...det gör stor skillnad!smile

Tycker dock inte att vi borde ha den diskussionen här, vi kan tjabbla på i våra gästböcker istället.

Menar du förresten att en orginal T5 (?) skulle dra en M3 E36 med 321hk på motorväg?...det låter väldigt konstigt. Eller du kanske tänker på chippat?

Bilen är såklart chippad och har ca 300hk +/- lite...

Det gäller att vara övertydlig med vad man skriver på internet för  ironi är fruktansvärt svårt att tolka över nätet.. annars får man helt enkelt skriva (ironi) efter skojjet så att folk fattar smile

Aa okaj=) Ja då är det klart att det blir jämnare!wink
Ja det har du rätt i såklart!smile...blir tyvärr lätt missförstånd över nätet:P

Fast egentligen tycker jag att man inte borde jämföra en trimmad 850 (eller trimmad bil överhuvudtaget) med en orginalbil...de spelar ju i 2 helt olika ligor om man tänker efter. Inte jämför Top Gear eller Motorjournalen t.ex en trimmad S60R med en orginal M3 E92 t.ex;) Så det är ju självklart att en 328:a inte har en chans mot en trimmad 850 t.ex=) Men en orginal 850 T5 och en 328 spelar i samma liga tycker jag=)
Senast redigerat av D_Nilsson (18 juli 2009)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

1 435 Inlägg
18 juli 2009
#17
Hälften av er vekar ha glömt att trådskaparen är ute efter en sportkupé, inte ett 855 skåp, 850 sedan eller en S4.

Ja tycker trådksparen ska kika närmare på BMW E36 som redan nämnts, alternativ är opel calibra, toyota celica, honda prelude osv.


Galen
849 Inlägg
18 juli 2009
#18
D_Nilsson skrev:
AcesHigh666 skrev:
D_Nilsson skrev:
Jag varmt rekommendera en Bmw E36 Coupe!...har själv en Bmw 328 Coupe och jag är så sjukt nöjd med den! De har inte turbomotorer så chippning är ganska onödigt (till just Bmw;)...fast det är ett gött tryck i dom ändå!wink...kraften kommer som en stekpanna rätt mellan ögonen...det smäller direkt!wink Ingen fördröjning som med turbomotorer:P

Turbolagg är inget hållbart argument... och vad jag har fått erfara så kräver sugmotorer i regel att du varvar för att det ska hända grejer... så trådskaparen bör ta ovanstående inlägg med en nypa salt då det enda vettiga i det är att en chippning är meningslös, som på de flesta bilar utan turbo..

Dock så kan jag liksom required ändå rekomendera BMW då de flesta verkar nöjda med dem, samt att de går bra även om en chippad t5 lätt hänger av en BMW m3 e36, svänger det så är det nog ombytta roller.. men hur ofta rejsar man igentligen på kurviga vägar? det mesta görs upp på motorväg och dylikt.

Annars är kanske golf 3 gti 16v något? 150hk och lär gå som ett skott, själv har jag en 8v på 115hk och t.o.m den är rolig att köra, räcker inte det så finns vr6 med ca175 respektive typ 190hk, bereoende på motoralternativ, men dem verkar vara törstiga och alla jag pratat med som haft en har sagt att det är problem bilar... annars är iaf 8v otroligt driftsäker och 16v lär inte vara mycket sämre.

Annars är kanske 850/855 turbo/t5 något för dig? för din budget borde du kunna hitta ett fint exemplar i originalskick, allt som ens är chippat är inte av intresse då det är sönderkört skrot. Leta hellre upp en svensonbil ibra skick och få mil och trimma den själv. 300hk är busenkelt att plocka ur utan att ens byta något, förutsatt att motorn är fräsch givetvis.

Njae, nu håller jag inte riktigt med dig!wink BMW´s sugmotorer skiljer sig från många andra tillverkares sugmotorer. Just motorn som sitter i 328:an (M52B28) har ett grymt bottenvrid t.ex. Ligger du på ca 3000 varv och ger fullt kan jag lova att man kommer behöva nackkrage ett tag...man får en galen smäll i ryggen. Min kompis 850R (orginal) har inte suck t.ex, jag drar han utan problem vid rätt förutsättningar då min tutar på som tåget medans han måste vänta på sitt laddtryck. Däremot VW´s VR6-motorer (sugmotor) behöver mycket varv för att komma igång, ganska lik en turbomotor i karaktären om jag förstått det rätt.

Jag menade inte sugmotorer överlag utan motorn i 328:an, det var ju den bilen jag rekommenderade!wink Så då tycker jag inte att trådskaparen bör ta mitt ovanstående inlägg med en nypa salt.

Haha galen smäll i ryggen tongue njae min polare har en 328 och någon galen smäll får man inte tycker jag. Sedan tycker jag att man inte kommer iväg med en 328a förens 3k 4k rpm det är då trycket kommer vad jag har upplevt iaf... Då kan man ju llika gärna köpa en turbo bil där trycket kommer mellan 3k 4k rpm och ta tex min bil som laddar 0,9 då trycker det på bra mer än en 328a.

Visst 328an är bekvämare mer bil för pengarna drar säkert lika mycket soppa som en 200sx, försäkringarna ligger ungefär på samma nivå ( jämfört med min och min polares 328) men hur många vänder ryggen till en 328 coupe ? och hur många vänder till en rätt så ovanlig bil som 200sx. Så vill du ha en bekväm bil som är stadig och relativt ny köp en 328. Vill du ha en kul lättrimmad bil som är obekvämare men mer uppseende väckande ta nissan 200sx.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

754 Inlägg
18 juli 2009
#19
Frippe08 skrev:
D_Nilsson skrev:
AcesHigh666 skrev:
Turbolagg är inget hållbart argument... och vad jag har fått erfara så kräver sugmotorer i regel att du varvar för att det ska hända grejer... så trådskaparen bör ta ovanstående inlägg med en nypa salt då det enda vettiga i det är att en chippning är meningslös, som på de flesta bilar utan turbo..

Dock så kan jag liksom required ändå rekomendera BMW då de flesta verkar nöjda med dem, samt att de går bra även om en chippad t5 lätt hänger av en BMW m3 e36, svänger det så är det nog ombytta roller.. men hur ofta rejsar man igentligen på kurviga vägar? det mesta görs upp på motorväg och dylikt.

Annars är kanske golf 3 gti 16v något? 150hk och lär gå som ett skott, själv har jag en 8v på 115hk och t.o.m den är rolig att köra, räcker inte det så finns vr6 med ca175 respektive typ 190hk, bereoende på motoralternativ, men dem verkar vara törstiga och alla jag pratat med som haft en har sagt att det är problem bilar... annars är iaf 8v otroligt driftsäker och 16v lär inte vara mycket sämre.

Annars är kanske 850/855 turbo/t5 något för dig? för din budget borde du kunna hitta ett fint exemplar i originalskick, allt som ens är chippat är inte av intresse då det är sönderkört skrot. Leta hellre upp en svensonbil ibra skick och få mil och trimma den själv. 300hk är busenkelt att plocka ur utan att ens byta något, förutsatt att motorn är fräsch givetvis.

Njae, nu håller jag inte riktigt med dig!wink BMW´s sugmotorer skiljer sig från många andra tillverkares sugmotorer. Just motorn som sitter i 328:an (M52B28) har ett grymt bottenvrid t.ex. Ligger du på ca 3000 varv och ger fullt kan jag lova att man kommer behöva nackkrage ett tag...man får en galen smäll i ryggen. Min kompis 850R (orginal) har inte suck t.ex, jag drar han utan problem vid rätt förutsättningar då min tutar på som tåget medans han måste vänta på sitt laddtryck. Däremot VW´s VR6-motorer (sugmotor) behöver mycket varv för att komma igång, ganska lik en turbomotor i karaktären om jag förstått det rätt.

Jag menade inte sugmotorer överlag utan motorn i 328:an, det var ju den bilen jag rekommenderade!wink Så då tycker jag inte att trådskaparen bör ta mitt ovanstående inlägg med en nypa salt.

Haha galen smäll i ryggen tongue njae min polare har en 328 och någon galen smäll får man inte tycker jag. Sedan tycker jag att man inte kommer iväg med en 328a förens 3k 4k rpm det är då trycket kommer vad jag har upplevt iaf... Då kan man ju llika gärna köpa en turbo bil där trycket kommer mellan 3k 4k rpm och ta tex min bil som laddar 0,9 då trycker det på bra mer än en 328a.

Visst 328an är bekvämare mer bil för pengarna drar säkert lika mycket soppa som en 200sx, försäkringarna ligger ungefär på samma nivå ( jämfört med min och min polares 328) men hur många vänder ryggen till en 328 coupe ? och hur många vänder till en rätt så ovanlig bil som 200sx. Så vill du ha en bekväm bil som är stadig och relativt ny köp en 328. Vill du ha en kul lättrimmad bil som är obekvämare men mer uppseende väckande ta nissan 200sx.

Haha;) Fast bottenvridet är riktigt bra i 328:an men det är som du säger, ligger man i ca 50km/h runt 3000-4000rpm händer det mest grejer såklart! Åk med din kompis och säg att han ska ligga på 2:an, ca 3500-4000rpm och stampa fullt! En galen smäll i ryggen var lite krydd från min sida såklart!wink Men responsen är allt lite mer het på gröten än hos en turbomotor. En referens angående "smällen i ryggen" kan vara erikaeger här på garaget t.ex...han kör själv en S70 2.5t, han märkte en väldigt stor skillnad på motorkaraktärerna när han åkte med och även provkörde min 328=)

Haha, fast en E36 328 Coupe kan allt vrida blickarna till sig också!wink Det har jag fått erfara många gånger!smile
Min 328:a ligger på ca 0.88-0.92 liter/mil smile
Senast redigerat av D_Nilsson (18 juli 2009)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

220 Inlägg
18 juli 2009
#20
Du får en skaplig Calibra Turbo för 35-40k.

4wd, 6 växlad och 204hp. Ett chip ger väl en 250hp ungefär..

Dessutom en snygg coupé.



Sök