4818
Sök

Opel rekord 1900 -69 (avställd sen 92) Uppdatering 26/7

482 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#1
Nu har jag och sambon tagit oss vatten över huvudet, vi ska bruks renovera hennes gammla opel.

Det vi tänkt göra är:

* Laga rost

* Fixa i ordning motorn, det var inga fel på den när bilen ställdes av , nån som har en anning om vad som kan behöva göras med den får gärna tipsa mig

* Bromsar , byta rör, skivor, belägg, trummor och renovera oken

* El : lite nya kablar, få allt att funka, ny stereo och högtalare

* Lacka den lutar åt att den blir svart

* Nya fälgar o däck

https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/712204_j2661o.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/712206_re7g7b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/712191_tlho4d.jpg
reservhjulsbaljan


https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/712192_35cthm.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/712193_m8k3n2.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/712194_p7pcjd.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/712197_hhlc7e.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/712198_h76yg7.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/712200_dld6ck.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/712202_g9m1fr.jpg
Senast redigerat av snackcalahan (26 juli 2009)

just real power
no turbo shit

-sommar ska de va....
4 529 Inlägg
19 juli 2009
#2
Ett tips i all välmening. En renovering av denna bil kommer att bli otroligt kostsam och tidskrävande , har själv renoverat en Rekord som såg så fin ut men jag höll på bli knäckt av allt som dök upp eftersom.

Så , lägg tid och pengar på något annat :-)  det är mitt råd.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

482 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#3
eastmotorsport skrev:
Ett tips i all välmening. En renovering av denna bil kommer att bli otroligt kostsam och tidskrävande , har själv renoverat en Rekord som såg så fin ut men jag höll på bli knäckt av allt som dök upp eftersom.

Så , lägg tid och pengar på något annat :-)  det är mitt råd.

Jo skulle gärna skrota den, men den har ett värde för sambon vet att det kommer gå på runt 10 -15 000 att bara få bilen i skick så den klarar den besiktning som tur är så slipper jag pynta för det , tidsmässigt så har jag inte en aning om hur lång tid det kan ta.

just real power
no turbo shit

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
19 juli 2009
#4
Ang motorn, Byt olja , oljefilter , Vatten , tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock.
Borde räcka gott o väl. Ta en titt på hur remmarna ser ut med innan ni vrider igång bilen ! smile

C H E V R O L E T <3

Snål gnällspik
402 Inlägg
19 juli 2009
#5
Att laga den rosten, om det skall göras snyggt, kommer att bli otroligt mycket arbete.  Jag skulle tro att det är svårt att få tag i en vettig reservdelsbil också, gamla oplar är ju inte direkt vanliga. Är nog enklare att byta sambo...  ;-)

Volvo S80 2,9.

482 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#6
Children-Of-Bodom skrev:
Ang motorn, Byt olja , oljefilter , Vatten , tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock.
Borde räcka gott o väl. Ta en titt på hur remmarna ser ut med innan ni vrider igång bilen ! smile

Var vad jag tänkte, men undrar om packningar och sånt klarar sig om de bara får stå lr om man antagligen åker på att byta dom oxå.  tack så mycket wink

just real power
no turbo shit

482 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#7
perzy skrev:
Att laga den rosten, om det skall göras snyggt, kommer att bli otroligt mycket arbete.  Jag skulle tro att det är svårt att få tag i en vettig reservdelsbil också, gamla oplar är ju inte direkt vanliga. Är nog enklare att byta sambo...  ;-)

det som ej är synligt blir ihop lappat efter bästa förmåga det synliga ska se så orginal ut som möjligt, det som är sämt på bilen av det synliga är skärmkanter bak, reservhjulsbaljan och front plåten som tur är finns det nya skämkanter att beställa från mekonomen, det jobbigaste blir reservhjulsbaljan och listen runt bagaget

just real power
no turbo shit

15 Inlägg
19 juli 2009
#8
reservbaljan tar du bort om det inte är drag på den lättast. listen kan man finna på veteranmarknader tror även det finns liknande på lösmeter på swedol vet hur dom rostar renoverar en sj


482 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#9
commodore skrev:
reservbaljan tar du bort om det inte är drag på den lättast. listen kan man finna på veteranmarknader tror även det finns liknande på lösmeter på swedol vet hur dom rostar renoverar en sj

jo det är drag på den o det ser fint ut så det ska va kvar, har lite maskiner på jobbet så tänkte göra baljan där sen, tack så mycket för tipset ska titta närmare på det, vad skoj att du med givit dig på en wink

just real power
no turbo shit

Hillbilly
206 Inlägg
19 juli 2009
#10
mmm gammel opel smile bara ge gärnet

Living my life sideways!

482 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#11
i_like_beer skrev:
mmm gammel opel smile bara ge gärnet

hehe tack smile

just real power
no turbo shit

482 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#12
Nu är vi igång med rostlagningen, husen till framljusen är knepiga att få till, men det är mycket bättre än innan smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/713631_bmtiht.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/713632_j4268s.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/713633_278uyy.jpg

just real power
no turbo shit

4 682 Inlägg
20 juli 2009
#13
trevligt att nån tar sig tid att rädda en gammal opel smile.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juli 2009
#14
*...se naturen genom plåten. Men det är bra att någon räddar dem också! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

482 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#15
Moparboy440 skrev:
trevligt att nån tar sig tid att rädda en gammal opel smile.

Hehe får hoppas att den blir bra också det är första gången som nån av oss ger oss på nåt så omfattande som det här.

Rquired skrev:
*...se naturen genom plåten. Men det är bra att någon räddar dem också!

Det stämmer ganska bra på denna tongue tackar wink

just real power
no turbo shit

482 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#16
Då har det hänt lite igen smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/719025_h47sx2.jpg
Lagat golvet är lappat på två ställen på bilden, vart tre och sen är allt ner slippat och lackat nu men glömde ta bild


https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/719029_7eax3h.jpg
Inte världens bästa lagning med det duger och biten var för kneppig att forma för att ta i ett stycke


https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/719036_9z4ubt.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/22508/719037_wvvszj.jpg
Självklart var hunden med ,fast han var inte till nån vidare hjälp
Senast redigerat av snackcalahan (26 juli 2009)

just real power
no turbo shit

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
26 juli 2009
#17
Underbart projekt, jag är ledsen att säga att eran rekord verkar vara i bättre skick än min. sad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/6415/719070_svq9oo.jpg
Balkarna på förarsidan, eller ja, resterna av dem.


Hoppas ni färdigställer, jag ska strax börja, den måste bara mogna lite först wink


482 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#18
SoL skrev:
Underbart projekt, jag är ledsen att säga att eran rekord verkar vara i bättre skick än min. sad

http://www1.garaget.org/gallery/archive/6415/719070_svq9oo.jpg
Balkarna på förarsidan, eller ja, resterna av dem.


Hoppas ni färdigställer, jag ska strax börja, den måste bara mogna lite först wink

tack så mycket smile körbar ska den bli.
det ser lite lätt rostigt ut ja ... men det är ju ganska smidigt att byta så, bara att det finns fler som räddar dom smile

just real power
no turbo shit

15 Inlägg
27 juli 2009
#19
jag tycker det e rätt skoj å laga rost men hade det varit så illa med balkarna hade jag nog tänkt om men man ska ju rädda så många oplar man kan


RMR-Crew
478 Inlägg
28 juli 2009
#20
commodore skrev:
jag tycker det e rätt skoj å laga rost men hade det varit så illa med balkarna hade jag nog tänkt om men man ska ju rädda så många oplar man kan

Helt rätt inställning! gammelopels ftw!  lycka till.


Sök