Liten Dieselmotor på 740.

Diesel_77
20 juli 2009 · 407 Inlägg

Första inlägget jag gör.

Jag undrar om det är lätt att att skruva dit en dieselmotor på min 740. Det är inspurtning på den.
Tänkte köpa en dieselmotor för ca 2000-3000 kr. Motorn ska dra ca 0.6 i milen. eller helst 0.5.
Tror ni att det skulla fungera?

262turbo
20 juli 2009 · 1 004 Inlägg

absolut inga problem... hur lätt som helst... bara att sätta igång direkt..  bara att det har varit insprutare gör ju saken mycke lättare  mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Diesel_77
20 juli 2009 · 407 Inlägg

262turbo skrev:
absolut inga problem... hur lätt som helst... bara att sätta igång direkt..  bara att det har varit insprutare gör ju saken mycke lättare  mvh jimmy

Var du ironisk nu?

262turbo
20 juli 2009 · 1 004 Inlägg

Diesel_77 skrev:

262turbo skrev:
absolut inga problem... hur lätt som helst... bara att sätta igång direkt..  bara att det har varit insprutare gör ju saken mycke lättare  mvh jimmy

Var du ironisk nu?

nix det var jag inte... jag utgår från att du är tekniker på nasa... då är det ju inga problem?..

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Diesel_77
20 juli 2009 · 407 Inlägg

262turbo skrev:

Diesel_77 skrev:

262turbo skrev:
absolut inga problem... hur lätt som helst... bara att sätta igång direkt..  bara att det har varit insprutare gör ju saken mycke lättare  mvh jimmy

Var du ironisk nu?

nix det var jag inte... jag utgår från att du är tekniker på nasa... då är det ju inga problem?..

Nej. Jag är inte tekniker från nasa. Jag jobbar med Cnc operatör.

Eller så säljer jag 740:n. Jag får väll några lappar för den. Den går igenom bes felfri.
Men då söker jag en Dieselbil som drar mycket lite.
0.5 skulle passa bra. Skattebefirad skulle också passa bra. Jag vet inte hur mycket dieselskatten går på?

Senast redigerat av Diesel_77 (20 juli 2009)

262turbo
20 juli 2009 · 1 004 Inlägg

det jag försöker komma fram till är att det är en svår fråga att svara på... du själv borde väll veta bäst vad du har för förutsättningar? kunskap?garage?verktyg?..... skriv gärna vad det är för motor du har tänkt dig.. att den kostar 3000kr är ganska onödig fakta i sammanhanget... som sagt är man nasa tekniker eller förlamad från nacken och neråt så är ju redan förutsättningarna stora utan att man ens har gått in på det tekniska....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Diesel_77
20 juli 2009 · 407 Inlägg

262turbo skrev:
det jag försöker komma fram till är att det är en svår fråga att svara på... du själv borde väll veta bäst vad du har för förutsättningar? kunskap?garage?verktyg?..... skriv gärna vad det är för motor du har tänkt dig.. att den kostar 3000kr är ganska onödig fakta i sammanhanget... som sagt är man nasa tekniker eller förlamad från nacken och neråt så är ju redan förutsättningarna stora utan att man ens har gått in på det tekniska....

Jag har garaget. Jag är mycket duktig på meka i bilar. Jag har så jag kan hissa upp bilen. Jag har verktyg. en hel del faktist. Det jag är ute efter är en bil som drar lite = diesel. Den ska inte betala dieselskatt för den har jag hört att den är dyr.

Skulle en mercedes 200 D fårn 70-talet passa bra? Snål?

D_Carlsson Bonntrimmare
20 juli 2009 · 620 Inlägg

en bmw turbodiesel från tidigt -90 tal har jag funderat på att skicka i en 244 -88 pga att den är insprutare och att den är galvad sen vipps papper från en -80 så är den skattebefriad!!! billigt billigt
bmw E36 motorerna är ruggit simpla att montera i 2 och 740 kolla min tex 242a!
<-----------------------------------------------------------------------------------------------

elen gjorde jag på 20 min behövde inte dra en enda ny kabel har bara använt mig utav orginal kablage både på motorn och i bilen. så jag tror inte det är svårare med en diesel!!!
hoppas att du är nöjd med mitt svar smile

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Diesel_77
20 juli 2009 · 407 Inlägg

Smedhult skrev:
med ombyggda motorfästen mm mm så går de. och att du inte ska betala skatt? smart drag!

men bara o slänga över, som dom flesta tror =S

Okej. Bygga om motorfästen vet jag redan. Men hur mycket tror ni att en liten diesel motor 1.9 typ från Ctiroen drar som har ca 90 hk.

Diesel_77
20 juli 2009 · 407 Inlägg

D_Carlsson skrev:
en bmw turbodiesel från tidigt -90 tal har jag funderat på att skicka i en 244 -88 pga att den är insprutare och att den är galvad sen vipps papper från en -80 så är den skattebefriad!!! billigt billigt
bmw E36 motorerna är ruggit simpla att montera i 2 och 740 kolla min tex 242a!
<-----------------------------------------------------------------------------------------------

elen gjorde jag på 20 min behövde inte dra en enda ny kabel har bara använt mig utav orginal kablage både på motorn och i bilen. så jag tror inte det är svårare med en diesel!!!
hoppas att du är nöjd med mitt svar smile

Jass. BMW har jag hört att dom ha bra motorer. Kanske inte lika hållbar som en gammal volvo men dom håller tongue och drar mindre.
Men då är frågan? Hur mycket drar en dieselmotor?

Senast redigerat av Diesel_77 (20 juli 2009)

henke_99 Offroad Racing
20 juli 2009 · 3 122 Inlägg

Stirra dig inte blind på att det ska vara en liten, trött dieselmotor. En gammal 740 väger sina kilon, och den drar soppa att släpa omkring dom. För liten motor kommer ge högre soppaförbrukning än en "för stor" motor (till en viss gräns, och om du alls kommer orka åka i en bil som kanske toppar 100km/h...). Detta för att den lilla stackars motorn kommer få jobba allt den orkar hela tiden... Med tanke på trött hur en caddy diesel är (1.9liter) så skulle jag nog inte ens vilja försöka köra en bil som väger dubbelt så mkt men med samma lilla motor...

Senast redigerat av henke_99 (20 juli 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
262turbo
20 juli 2009 · 1 004 Inlägg

D_Carlsson skrev:
en bmw turbodiesel från tidigt -90 tal har jag funderat på att skicka i en 244 -88 pga att den är insprutare och att den är galvad sen vipps papper från en -80 så är den skattebefriad!!! billigt billigt
bmw E36 motorerna är ruggit simpla att montera i 2 och 740 kolla min tex 242a!
<-----------------------------------------------------------------------------------------------

elen gjorde jag på 20 min behövde inte dra en enda ny kabel har bara använt mig utav orginal kablage både på motorn och i bilen. så jag tror inte det är svårare med en diesel!!!
hoppas att du är nöjd med mitt svar smile

vad i hela världen har insprutning att göra med en gammal diesel snurra att göra?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Diesel_77
20 juli 2009 · 407 Inlägg

henke_99 skrev:
Stirra dig inte blind på att det ska vara en liten, trött dieselmotor. En gammal 740 väger sina kilon, och den drar soppa att släpa omkring dom. För liten motor kommer ge högre soppaförbrukning än en "för stor" motor (till en viss gräns, och om du alls kommer orka åka i en bil som kanske toppar 100km/h...).

Hmm. nu blev jag förvirrad. Så man ska ha en stor dieselmotor.
Men om bränsleförbrukningen blir högre än den jag har nu 0.8 så är det inte värt att ha diesel.
Då kan det räcka med att jag fuskregga om 740:n till en -84 740 tongue

D_Carlsson Bonntrimmare
20 juli 2009 · 620 Inlägg

262turbo skrev:

D_Carlsson skrev:
en bmw turbodiesel från tidigt -90 tal har jag funderat på att skicka i en 244 -88 pga att den är insprutare och att den är galvad sen vipps papper från en -80 så är den skattebefriad!!! billigt billigt
bmw E36 motorerna är ruggit simpla att montera i 2 och 740 kolla min tex 242a!
<-----------------------------------------------------------------------------------------------

elen gjorde jag på 20 min behövde inte dra en enda ny kabel har bara använt mig utav orginal kablage både på motorn och i bilen. så jag tror inte det är svårare med en diesel!!!
hoppas att du är nöjd med mitt svar smile

vad i hela världen har insprutning att göra med en gammal diesel snurra att göra?

han slipper lägga ytterligare pengar på pumpar och jobbet att montera dom du tror väl inte att diesel pumpen på motorn suger fram soppan från tanken???

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
D_Carlsson Bonntrimmare
20 juli 2009 · 620 Inlägg

billigt jobb för att tjäna 3-4000kr varje år på att blåsa staten

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Volvo_Mannen Volvoskadad
20 juli 2009 · 6 017 Inlägg

Smedhult skrev:

Diesel_77 skrev:

henke_99 skrev:
Stirra dig inte blind på att det ska vara en liten, trött dieselmotor. En gammal 740 väger sina kilon, och den drar soppa att släpa omkring dom. För liten motor kommer ge högre soppaförbrukning än en "för stor" motor (till en viss gräns, och om du alls kommer orka åka i en bil som kanske toppar 100km/h...).

Hmm. nu blev jag förvirrad. Så man ska ha en stor dieselmotor.
Men om bränsleförbrukningen blir högre än den jag har nu 0.8 så är det inte värt att ha diesel.
Då kan det räcka med att jag fuskregga om 740:n till en -84 740 tongue

740 kom 85. så kan bli problem me en 84a. o varför en 84a? skatteberfriade måste va minst 30 år. alltså -79

740 kom 1984 och 760 kom 1982

Jonas
henke_99 Offroad Racing
20 juli 2009 · 3 122 Inlägg

Diesel_77 skrev:

henke_99 skrev:
Stirra dig inte blind på att det ska vara en liten, trött dieselmotor. En gammal 740 väger sina kilon, och den drar soppa att släpa omkring dom. För liten motor kommer ge högre soppaförbrukning än en "för stor" motor (till en viss gräns, och om du alls kommer orka åka i en bil som kanske toppar 100km/h...).

Hmm. nu blev jag förvirrad. Så man ska ha en stor dieselmotor.
Men om bränsleförbrukningen blir högre än den jag har nu 0.8 så är det inte värt att ha diesel.
Då kan det räcka med att jag fuskregga om 740:n till en -84 740 tongue

Min flickväns föräldrars nya v70 diesel drar ungefär 0.75/mil har jag för mig. (nånstans däromkring iaf) Dom ligger väl i ungefär samma viktklass, kanslke är lite tyngre. Så med andra ord, du kommer behöva en ganska ny dieselmotor, med elektronisk insprutning för o få den o gå nåt vidare snålt...

Lyckas du köra en 740 på 0.8 så tycker jag du ska vara väldigt nöjd.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Diesel_77
20 juli 2009 · 407 Inlägg

henke_99 skrev:

Diesel_77 skrev:

henke_99 skrev:
Stirra dig inte blind på att det ska vara en liten, trött dieselmotor. En gammal 740 väger sina kilon, och den drar soppa att släpa omkring dom. För liten motor kommer ge högre soppaförbrukning än en "för stor" motor (till en viss gräns, och om du alls kommer orka åka i en bil som kanske toppar 100km/h...).

Hmm. nu blev jag förvirrad. Så man ska ha en stor dieselmotor.
Men om bränsleförbrukningen blir högre än den jag har nu 0.8 så är det inte värt att ha diesel.
Då kan det räcka med att jag fuskregga om 740:n till en -84 740 tongue

Min flickväns föräldrars nya v70 diesel drar ungefär 0.75/mil har jag för mig. (nånstans däromkring iaf) Dom ligger väl i ungefär samma viktklass, kanslke är lite tyngre. Så med andra ord, du kommer behöva en ganska ny dieselmotor, med elektronisk insprutning för o få den o gå nåt vidare snålt...

Lyckas du köra en 740 på 0.8 så tycker jag du ska vara väldigt nöjd.

Då ska jag vara nöjd. Jag är ingen som tokkör tongue Lung på gasen är jag. Då är ju förstås en B230F.
Men nu har ni andra väck något nytt. Fuskregga om bilen hmm... är det lätt om man har en 740 från 88 och en 740 skräp från 84 med papper?

Senast redigerat av Diesel_77 (20 juli 2009)

D_Carlsson Bonntrimmare
20 juli 2009 · 620 Inlägg

http://www.autopower.se/modellguiden/e34.asp en bmw 525diesel drar 0.69L/Mil blandad körning och lyckas du köra en B230f på 0,8 så kan du nog köra en sådan diesel jävligt snålt!!

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Diesel_77
20 juli 2009 · 407 Inlägg

262turbo skrev:

Diesel_77 skrev:

henke_99 skrev:
Min flickväns föräldrars nya v70 diesel drar ungefär 0.75/mil har jag för mig. (nånstans däromkring iaf) Dom ligger väl i ungefär samma viktklass, kanslke är lite tyngre. Så med andra ord, du kommer behöva en ganska ny dieselmotor, med elektronisk insprutning för o få den o gå nåt vidare snålt...

Lyckas du köra en 740 på 0.8 så tycker jag du ska vara väldigt nöjd.

Då ska jag vara nöjd. Jag är ingen som tokkör tongue Lung på gasen är jag. Då är ju förstås en B230F.
Men nu har ni andra väck något nytt. Fuskregga om bilen hmm... är det lätt om man har en 740 från 88 och en 740 skräp från 84 men papper?

byta chassi nummer är inget man pratar om... det gör man...

Haha. Då ska jag försöka få tag på en 740 från 84 för ca 1 kr med papper  lol Då ska jag byta om chassi nummer och byta plåtar och ställa av min bil. Lät va big_smile Då behöver jag bara vänta tills 2014 tills den är skattebefriad big_smile

Senast redigerat av Diesel_77 (20 juli 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang