2496
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

886 421 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
hbxservice.com
1 471 Inlägg
22 juli 2009
#21
grymt projekt:P

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

1 290 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#22
torpis skrev:
Exsicco skrev:
torpis skrev:
slipa om de två kammarna på en S40 kostar 3500kr då hoppar man från kapacitet för 300 till 450hk, från max effekt vid 4500rpm till 6500rpm.  rätt lagomt faktiskt.  Mer lyft gör att du inte tappar nämnvärt i botten heller.

Men då är det nån som antagligen har slipat om en hel drös med S40-kammar och lärt sig en del på vägen. Lämnar jag min kam till samma ställe så lär det vara första gången dom ser en Smart-kam.... Kommer dom kunna räkna ut vad som behöver göras och vad resultatet blir?

Man mäter upp kammen och ser vilka värden dne har sedan modifierar man i princip så långt det går genom omslipning vilket brukar bli ganska lagomt.

Enklast är ju om du själv frågar killen med kamaxelslipen, axelsson engineering exempelvis.

Kanon, ska googla lite.

1 290 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#23
torpis skrev:
Exsicco skrev:
sorken_NO1 skrev:
rotrex.(com) kanske??

Mvh

Kanon... det var inte Rotex jag tittade på men här har vi samma teknik. Nu blev idén iofs sågad av Torpis big_smile

Hehe, men notera att jag inte använder kompressor själv och således inte har koll på exakt hur det funkar. Kanske finns det små rackans effektiva kompressorer som klarar av 1.5bar vid ett ganska lågt flöde, så kasta inte idén ändå :p

Sidan jag tittade på hade en kompressor för motorer upp till 1.2l (om jag kommer ihåg rätt), jag ska leta och se om jag kan hitta samma firma igen... skulle vara kul med lite rappare respons som kompressorn ger.

1 290 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#24
Här är den mentala ”To Do”-listan i text, den är dock föremål för förändring då jag inte vet om alla delarna är görbart.

Porta top. Större ventiler och hårdare fjädrar?
Slipa om kam alternativt ny kam från BIG Performance
Smidda stakar & kolvar
Uppgradera IC, Dubbel IC för Renault 5 från Forge ser ut att kunna fungera.
Bygga nytt insug och insprut, kanske mer för att jag vill än att det behövs...
Bygga nytt grenrör för större turbo (12T?)
Lätta svänghjul alternativt nytt svänghjul från Bonalume

Jag behöver tips på vem som jag ska lämna toppen till, kanske någon med erfarenhet av små motorer?
Senast redigerat av Exsicco (30 juli 2009)

1 290 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#25
Efter att hunnit skruva lite mer idag å är kammen loss och toppen av. Fick en lätt depression när jag lyfte av toppen och fann märken i tvåans kolv och och topp som påminde om en gravyr utförd av någon med Parkinsons.

Någon hög på ecstasy har varit i cylindern och dansat rumba....
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/723960_5hhepj.jpg

Motsvarande skador syns även på kolven.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/723969_9zgzl2.jpg

Till min stora glädje är cylindrarna i toppskick. Nu behöver jag nu ha tag på någon som kan sig an toppen. Som det ser ut (för en lekman som mig) så finns det plats för större ventiler.
Senast redigerat av Exsicco (8 augusti 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 augusti 2009
#26
Hur stora är ventikerna? har du flödat toppen?

Skicka den till nån filur med fködesbänk så du vet vad den ger innan du börjar smile  det räcker kanske med portning eller annan kamutan portning smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 290 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#27
torpis skrev:
Hur stora är ventikerna? har du flödat toppen?

Skicka den till nån filur med fködesbänk så du vet vad den ger innan du börjar smile  det räcker kanske med portning eller annan kamutan portning smile

Jag håller på och mailar lite med ett företag som verkar ha koll på toppar (la ett pm till dig med vilka dom är). Dom vill veta kamlyft och max varv.... så nu måste jag få klart med kammen, om den ska slipas om eller om jag ska lägga pengar på en trimkam som jag inte vet nått om... För jag antar att man måste ha bestämt kam om man ska veta kamlyft eller? Känns lite som "Hönan eller ägget" just nu...

1 290 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#28
torpis skrev:
Hur stora är ventikerna? har du flödat toppen?

Skicka den till nån filur med fködesbänk så du vet vad den ger innan du börjar smile  det räcker kanske med portning eller annan kamutan portning smile

Hur mäter jag storleken på ventilerna, är det ytterdiametern på tallriken eller kanalens diameter?

Nikkelilltroll
180 Inlägg
9 augusti 2009
#29
de var fan på tiden att någon brutaliserar en smart:D

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578

1 290 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#30
Nikkelilltroll skrev:
de var fan på tiden att någon brutaliserar en smart:D

Brutaliserar vet jag inte.... försöker bara få till den prestanda som borde ha varit där redan från fabirk smile

86 Inlägg
10 augusti 2009
#31
Ang toppen skulle jag höra av mig till Jens Gustavsson på Savarturbo.se han kan det där med toppar och har en egen flödesbänk.

Erland Cox på http://www.topplocksverkstan.se/ är riktigt duktig också och har erfarenhet av moppar och tvåtaktare, tänkte eftersom din motor inte är den största heller.

Annars har du ju Dr Ernie aka DTE Racing http://dteracing.se/ i Katrineholm som är lite närmare dig, han har ju byggt allt mellan himmel och jord och ligger ju bla bakom Hot Wok Björns 950hk Nissan 2.0lit motor, Johan Wigstrands dubbelturbo v8 som dom krämade 2000hk ur har jag för mig, och Kensons Ultima motor har han också byggt.

Nissar som kan ta på sig att porta lite finns ju över allt men dom tre ovan är ju erkänt duktiga.

1 290 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#32
tetepeb skrev:
Ang toppen skulle jag höra av mig till Jens Gustavsson på Savarturbo.se han kan det där med toppar och har en egen flödesbänk.

Erland Cox på http://www.topplocksverkstan.se/ är riktigt duktig också och har erfarenhet av moppar och tvåtaktare, tänkte eftersom din motor inte är den största heller.

Annars har du ju Dr Ernie aka DTE Racing http://dteracing.se/ i Katrineholm som är lite närmare dig, han har ju byggt allt mellan himmel och jord och ligger ju bla bakom Hot Wok Björns 950hk Nissan 2.0lit motor, Johan Wigstrands dubbelturbo v8 som dom krämade 2000hk ur har jag för mig, och Kensons Ultima motor har han också byggt.

Nissar som kan ta på sig att porta lite finns ju över allt men dom tre ovan är ju erkänt duktiga.

Jättetack för bra tips! En av de du nämner har jag redan en dialog med, känns bra att du också nämner dom.

1 290 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#33
Topp och kam är nu skickat till två olika delar av Sverige, väntar med spänning på resultatet blir.

Har ett dilemma gällande kolvar och stakar, jag har kollat med en firma som kan göra måttbeställda kolvar och stakar. Dom kan åta sig jobbet men notan skulle hamna på ca 24000kr. Känns som en ripoff...

Några tips på var jag kan hitta kolvar och stakar som håller? Känns som projektet står och faller med de här delarna...

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 augusti 2009
#34
kolvar köper du från JE pistons, jag gav 6000kr ink frakt för 4st smidda. Du shoppar via Steve på Topend, Hälsa gärna från Henke in Sweden wink Steve är en riktigt bra prick som dessutom modellflyger också smile


vevstakar borde Verdi kunna fixa åt dig, de tar i regionen 2500kr/st.    då har vi DYRA saker och du kommer undan med "bara" 12000kr smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
424 Inlägg
19 augusti 2009
#35
kanon häftigt att stressa upp en smart tongue Skall definitivt följas med spänning.

team Svineri. Volvos under construction.

225 Inlägg
20 augusti 2009
#36
Det här kan bara bli underbart tongue


1 290 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#37
torpis skrev:
kolvar köper du från JE pistons, jag gav 6000kr ink frakt för 4st smidda. Du shoppar via Steve på Topend, Hälsa gärna från Henke in Sweden wink Steve är en riktigt bra prick som dessutom modellflyger också smile


vevstakar borde Verdi kunna fixa åt dig, de tar i regionen 2500kr/st.    då har vi DYRA saker och du kommer undan med "bara" 12000kr smile

Kanon, ska kolla med dom. Fösta stället jag kollade med tog inte hänsyn till att det var tre cylindrar, minimiorder var 4st.... diskriminering... smile

1 290 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#38
daNNe_maN skrev:
Det här kan bara bli underbart tongue

Eller så blir det *POFF* och oljigt i motorrummet...

driftsättare
169 Inlägg
20 augusti 2009
#39
vad är diametern på kolvarna o så?! kanske snöskoter grejer kan användas eller vattenskoter tex med tanke på de tre cylindrarna...

kan ju vara så att den lille snickaren har varit på besök i mitten cyllen du kanske har problem med värmen där kan vara ett problem att de yttre cylindrarna är kalla o den i mitten spikar...

sen på effketen så kan det bli hur roligt som helst min golf bänkade jag ut 164hk och den väger 800kg torr =P hur roligt som helst


1 290 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#40
jooeell skrev:
vad är diametern på kolvarna o så?! kanske snöskoter grejer kan användas eller vattenskoter tex med tanke på de tre cylindrarna...

kan ju vara så att den lille snickaren har varit på besök i mitten cyllen du kanske har problem med värmen där kan vara ett problem att de yttre cylindrarna är kalla o den i mitten spikar...

sen på effketen så kan det bli hur roligt som helst min golf bänkade jag ut 164hk och den väger 800kg torr =P hur roligt som helst

Kolvarna är 66 mm eller om det var 66,5 mm i diameter, så det finns säkert kolvar som har rätt diameter. Måste dock hitta kolvar som har rätt mått i övrigt (tex avstånd mellan kolvbult och topp) och som klarar av ett högt laddtryck.

Märkena i topp kommer med största sannolikhet från när dom testade motorn på bildemonteringen. Bilen var smälld och när jag köpte hela subframen låg det glas i luftboxen och filtret var borta. Jag är rätt säker på att det har sugits in glasbitar vid testet.

Bilen är kul redan nu när den är måttligt trimmad, tror att de blir hysteriskt roligt med 164hk+


Sök