3716
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

890 382 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#81
torpis skrev:
Att ni inte kör solidworks eller inventor.  Vi använder Inventor på jobbet och det är i mina ögon extremt enkelt att använda.  lite "paint" över det, alltså man kommer igång väldigt fort.

Autocad är i mina ögon extremt svårt att använda, ska kanske kolla på Inventor istället så att det blir lagom svårt smile

1 290 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#82
fish skrev:
Tror den heter gt17 49V (S2) Men kan kolla mer noga sen. den är inte dyr iaf och den är jättefin inget glapp eller nåt annat.

Googlat lite och det verkar finnas lite olika varianter av GT1749V. Det är inte riktigt den modellen jag söker men jag är ändå intresserad. Kan du slänga upp en bild och skicka ett PM med vad du vill ha för den.

1 290 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#83
Fick leverans av 6st kolvar från JE-Pistons idag men bara 4 uppsättningar med kolvringar, det och ett frågetecken till måste rätas ut...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/796023_xvsfms.jpg

JE-Pistons vs Mercedes/Smart original
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/796024_7npszr.jpg

Pro detailer
417 Inlägg
4 november 2009
#84
Ett projekt helt i min smak, smågalet!!

Vem portade toppen åt dig?

Lycka till med projektet, kan bara bli kanon detta smile

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

1 290 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#85
Fartsyndare skrev:
Ett projekt helt i min smak, smågalet!!

Vem portade toppen åt dig?

Lycka till med projektet, kan bara bli kanon detta smile

Lägger ett PM till dig med vem som har portat toppen. Ska jag göra reklam här så ska det finnas ett incitament. smile

Jackass
801 Inlägg
11 november 2009
#86
Riktigt seriöst, skall följas!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

1 290 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
#87
Leverans från Bonalume, luftfiltret är till min "standardmotor" och svänghjul i aluminium och kraftigare koppling till projektmotorn.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/800460_zuz4nd.jpg

Svänghjul i aluminium som väger 60% mindre än originalet och en ny koppling som förhoppningsvis klarar av den dubblade effekten.. Startkrans och sensorring flyttas över från originalet till det nya svänghjulet.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/800461_l29b98.jpg

1 290 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#88
I väntan på att alla delar till motorn ska ramla in så har jag dragit igång en annan del av projektet. På Smartarna sitter det bromstrummor bak, trummor räcker till för att få stop på bilen men det ser inte så kul ut med stora öppna fälgar med en rostig trumma i mitten. Visst är det en fördel med att fälgarna håller sig rena men ibland tar fåfänga över och praktiska konstruktioner får stiga åt sidan.

Så nu har jag börjat skissa på en adapter som med en liten budget låter mig konvertera från trummor till skivor. Om adaptern fungerar så kan jag tillverka fler och sälja till både Fortwo- & Roadster-ägare då dessa har samma konstruktion.

Var förbi Biltema idag och kontrollmätte bromsoket till en Audi A3 och det ser ut att kunna fungera till mitt lilla projekt.  Jag missade att ta ett par av måtten så om någon har en skiss på oket så tar jag gärna del av det.

Jag är även på jakt efter nämnda bromsok, sitter på Audi A3 96-, Seat Leon 00-, Seat Toledo 00-, Skoda Octavia 96-, VW Bora 98-, Golf 98-, Beetle 98-, Polo 4.97-9.01 och Polo 99-
Skicka PM om du har en skiss eller ok till salu.
Senast redigerat av Exsicco (15 november 2009)

1 290 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#89
En efterlängtad leverans kom idag. Jag har jagat för att hitta runners/trattar som är tillräckligt små men allt som finns färdigt är för större motorer och många gånger överdimensionerat även för de ”större motorerna” . Även de som jag till slut hittade är för stora för min lilla motor men med lite metallarbete så ska dom nog passa för ändamålet.

Antingen ska jag fräsa ur en remsa och tvinga ihop trattarna och svetsa eller så måste jag ”tratta ut” ena änden på böjen så att den får samma diameter som trattens smala ända och sedan svetsa ihop. Innerdiametern på tratten är 35,3mm och på rörböjen är innerdiametern 29mm.

Om jag ska fräsa ur tratten så är det 19,80mm som ska bort innan jag tvingar ihop glipan. Jag är lite orolig för att jag inte får tratten rund igen efter den övningen. Tror mer på att såga fyra spår in i ena ändan på rörböjen och svetsa i kilar på 4,95mm, men då blir det kanske problem med luftflödet?!

Någon som har koll på om det är dåligt med en avsmalning från 35mm till 29mm i en 120º böj?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/806597_8ikxfk.jpg
Senast redigerat av Exsicco (23 november 2009)

1 290 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#90
Köpt en till Roadster!!!

Hittade en Roadster på Blocket som är totalt kvaddad, inte en enda panel var hel på bilen och det mesta verkar vara snett och skrynkligt. Motorn går att vrida runt så den är det nog inga problem med. Det ser ut som att bilen inte har gått mer än ett par hundra mil men den har stått öppen i flera år så inredningen är helt förstörd. Planen är att strippa bilen helt på ett par veckor och endast spara det som är helt och som har ett värde. Skicka PM om du behöver delar från en Roadster.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/810142_9sbz52.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/810143_eeglio.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/810144_c1v94y.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/810147_ir42jn.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/810149_4h2kll.jpg

1 290 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#91
Otroligt enkel bil att "strippa", två timmars arbete och alla panelerna är av. I helgen är den redo för ett möte med Herr Tigersåg....

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/810714_lw6xbd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/810716_pjizjw.jpg

730 Inlägg
30 november 2009
#92
Köpte du den bara för att tag reservdelar ifrån? eller är det något du kommer att renovera?

1 290 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#93
master_- skrev:
Köpte du den bara för att tag reservdelar ifrån? eller är det något du kommer att renovera?

Bara för att plocka delar, det finns inga hopp för det chassit. Allt är snett och vint.... fattar inte riktigt vad den här bilen har råkat ut för. Vissa delar kommer jag ha nytta av till projektbilen, delarna som som jag inte har nytta av säljer jag för att finansiera projektet.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
30 november 2009
#94
Exsicco skrev:
master_- skrev:
Köpte du den bara för att tag reservdelar ifrån? eller är det något du kommer att renovera?

Bara för att plocka delar, det finns inga hopp för det chassit. Allt är snett och vint.... fattar inte riktigt vad den här bilen har råkat ut för. Vissa delar kommer jag ha nytta av till projektbilen, delarna som som jag inte har nytta av säljer jag för att finansiera projektet.

Nej! släng inte inredningen!!!! skinnstolarna går att rädda med lite jobb!!!

Behöver du hjälp kan du komma förbi med dom i antingan linköping eller skövde!

tr¨kigt att kasta fina saker!

1 290 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#95
Turbomatte skrev:
Exsicco skrev:
master_- skrev:
Köpte du den bara för att tag reservdelar ifrån? eller är det något du kommer att renovera?

Bara för att plocka delar, det finns inga hopp för det chassit. Allt är snett och vint.... fattar inte riktigt vad den här bilen har råkat ut för. Vissa delar kommer jag ha nytta av till projektbilen, delarna som som jag inte har nytta av säljer jag för att finansiera projektet.

Nej! släng inte inredningen!!!! skinnstolarna går att rädda med lite jobb!!!

Behöver du hjälp kan du komma förbi med dom i antingan linköping eller skövde!

tr¨kigt att kasta fina saker!

Det växer mossa i stolarna då bilen har stått öppen för väder och vind i flera år och så är dom skadade iom krocken.  Bältet är fäst i stolarna på Smartarna och då är det en del som stäcks ut om man smäller. Har fräscha stolar ligganades om jag skulle vilja använda det istället för Sparco-stolarna... men då blir bilen 30kg tyngre igen smile

Ska spara all plastinredning i bilen och lacka eller flocka vid tillfälle, men det får bli ett senare projekt.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
30 november 2009
#96
Exsicco skrev:
Turbomatte skrev:
Exsicco skrev:

Bara för att plocka delar, det finns inga hopp för det chassit. Allt är snett och vint.... fattar inte riktigt vad den här bilen har råkat ut för. Vissa delar kommer jag ha nytta av till projektbilen, delarna som som jag inte har nytta av säljer jag för att finansiera projektet.

Nej! släng inte inredningen!!!! skinnstolarna går att rädda med lite jobb!!!

Behöver du hjälp kan du komma förbi med dom i antingan linköping eller skövde!

tr¨kigt att kasta fina saker!

Det växer mossa i stolarna då bilen har stått öppen för väder och vind i flera år och så är dom skadade iom krocken.  Bältet är fäst i stolarna på Smartarna och då är det en del som stäcks ut om man smäller. Har fräscha stolar ligganades om jag skulle vilja använda det istället för Sparco-stolarna... men då blir bilen 30kg tyngre igen smile

Ska spara all plastinredning i bilen och lacka eller flocka vid tillfälle, men det får bli ett senare projekt.

Mossa är piece of cake, skinn och plast är ofta riktigt tåligt. Jobbar ju med sådant varje dag. Tråkigt dock på bältet, annars kanske stolarna kunde sponsrat en del av projektet. Erbjudandet står kvar iaf.

1 290 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#97
Turbomatte skrev:
Exsicco skrev:
Turbomatte skrev:
Nej! släng inte inredningen!!!! skinnstolarna går att rädda med lite jobb!!!

Behöver du hjälp kan du komma förbi med dom i antingan linköping eller skövde!

tr¨kigt att kasta fina saker!

Det växer mossa i stolarna då bilen har stått öppen för väder och vind i flera år och så är dom skadade iom krocken.  Bältet är fäst i stolarna på Smartarna och då är det en del som stäcks ut om man smäller. Har fräscha stolar ligganades om jag skulle vilja använda det istället för Sparco-stolarna... men då blir bilen 30kg tyngre igen smile

Ska spara all plastinredning i bilen och lacka eller flocka vid tillfälle, men det får bli ett senare projekt.

Mossa är piece of cake, skinn och plast är ofta riktigt tåligt. Jobbar ju med sådant varje dag. Tråkigt dock på bältet, annars kanske stolarna kunde sponsrat en del av projektet. Erbjudandet står kvar iaf.

Tack för erbjudandet men jag tror inte att det är nått att hålla på med i det här fallet. Det sitter samma stolar i gamla ForTwo och såna hittar men en del av på skrotarna, men tack ändå smile

Du kan kanske klä om mina Sparco-stolar? Skulle vara snyggt med skinn big_smile
Senast redigerat av Exsicco (30 november 2009)

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
30 november 2009
#98
Exsicco skrev:
Turbomatte skrev:
Exsicco skrev:

Det växer mossa i stolarna då bilen har stått öppen för väder och vind i flera år och så är dom skadade iom krocken.  Bältet är fäst i stolarna på Smartarna och då är det en del som stäcks ut om man smäller. Har fräscha stolar ligganades om jag skulle vilja använda det istället för Sparco-stolarna... men då blir bilen 30kg tyngre igen smile

Ska spara all plastinredning i bilen och lacka eller flocka vid tillfälle, men det får bli ett senare projekt.

Mossa är piece of cake, skinn och plast är ofta riktigt tåligt. Jobbar ju med sådant varje dag. Tråkigt dock på bältet, annars kanske stolarna kunde sponsrat en del av projektet. Erbjudandet står kvar iaf.

Tack för erbjudandet men jag tror inte att det är nått att hålla på med i det här fallet. Det sitter samma stolar i gamla ForTwo och såna hittar men en del av på skrotarna, men tack ändå smile

Du kan kanske klä om mina Sparco-stolar? Skulle vara snyggt med skinn big_smile

Tyvärr så är det utanför mitt kunskaps område, med lackering och rekonditionering är jag därimot ganska vass på.

finns det altså skinn i ForTwo med? Trodde dom var rätt snik:P

1 290 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#99
Turbomatte skrev:
Exsicco skrev:
Turbomatte skrev:

Mossa är piece of cake, skinn och plast är ofta riktigt tåligt. Jobbar ju med sådant varje dag. Tråkigt dock på bältet, annars kanske stolarna kunde sponsrat en del av projektet. Erbjudandet står kvar iaf.

Tack för erbjudandet men jag tror inte att det är nått att hålla på med i det här fallet. Det sitter samma stolar i gamla ForTwo och såna hittar men en del av på skrotarna, men tack ändå smile

Du kan kanske klä om mina Sparco-stolar? Skulle vara snyggt med skinn big_smile

Tyvärr så är det utanför mitt kunskaps område, med lackering och rekonditionering är jag därimot ganska vass på.

finns det altså skinn i ForTwo med? Trodde dom var rätt snik:P

Dom flesta är snik men det finns bättre utrustade också, finns även Brabus-versioner av ForTwo.

1 290 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#100
Idag fick jag leverans av flänsen till mitt nya insug. Torpis har hjälpt mig med att få flänsen urfräst efter min ritning.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/812046_8xjep2.jpg

Provmonterade flänsen på toppen för att se om jag hade fått alla måtten rätt. Jag har missat lite på utrymmet för ettans tändstift men det får jag justera i min egna hobbyfräs. Om det blir fler flänsar kommer jag att justera lite på ritningen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/812043_rx5vid.jpg


Sök