4662
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

890 602 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
7 februari 2010
#161
MrCarfreak skrev:
Exsicco skrev:
MrCarfreak skrev:
hmm, när du beställde kolvar och stakar, gav du tillverkaren org. måtten?
Verkar som att dem fått detta lite om bakfoten för som du skriver så är spelet för stort!

Att sätta distanser vid kolv bulten tror jag inte på!

Hmm, du har inte möjlighet till att montera de nya stakarna samt de nya kolvarna och försöka få upp varvet på bottendelen med hjälp av en borrmaskin eller liknande? Då hör du snabbt om stakarna skulle slå emot eller liknande, ett problem är ju dock att du inte har rätt oljetryck!

Prova att ringa någon trimfirma och råd fråga ang. detta! Bättre att vara försiktig i detta läge då det handlar om ganska mycket pengar som kan gå åt fanders om det skulle bli fel!

Tillverkaren fick till och med en originalkolv... På Savarturbo.se är det flera som säger att dom kör med distanser i aluminium och mässing... Om jag tolkar inläggen rätt så räcker det med en distans om har något grövre godstjocklek än bussningen i vevstaken och den är ju inte tjock (och iom det lätt). Som någon skrev så borde det inte bli några större krafter i sidled och då borde det hålla.....

hmm, vette tusan alltså.. distanser låter farligt då det blir metall mot metall samt ingen oljefilm under distansen.

Men om dem fick en orginal kolv och har kunnat ta reda på alla mått osv. så är det nog ingen fara!
Föresten, går vevlagret ut efter kanterna om staken?
En idé är att ha sådana kanter på vevlagret så spelet mellan stake och vevaxel blir mindre, då slipper du oroa dig för kolv och stake då staken inte kan röra sig så pass mycket nere vid veven smile

Hoppas det löser sig!!

Distansen kommer ju inte röra sig nämnvärt, så det ska inte vara något problem. Det som kan vålla problem är om distanserna inte blir lika stora och det blir obalans, men då det handlar om så extremt små vikter ska inte heller det vara något bekymmer.

För oavsett hur det ser ut på veven är det inte bra om staken kan röra sig så mycket i toppen. Men bussningarnas styrka är ju ganska uppenbart att den knappt behöver vara befintlig då staken kommer hålla sig i rätt läge naturligt. Det gäller bara att begränsa en eventuell rörelse vid extremfall...


1 290 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#162
MrCarfreak skrev:
Exsicco skrev:
MrCarfreak skrev:
hmm, när du beställde kolvar och stakar, gav du tillverkaren org. måtten?
Verkar som att dem fått detta lite om bakfoten för som du skriver så är spelet för stort!

Att sätta distanser vid kolv bulten tror jag inte på!

Hmm, du har inte möjlighet till att montera de nya stakarna samt de nya kolvarna och försöka få upp varvet på bottendelen med hjälp av en borrmaskin eller liknande? Då hör du snabbt om stakarna skulle slå emot eller liknande, ett problem är ju dock att du inte har rätt oljetryck!

Prova att ringa någon trimfirma och råd fråga ang. detta! Bättre att vara försiktig i detta läge då det handlar om ganska mycket pengar som kan gå åt fanders om det skulle bli fel!

Tillverkaren fick till och med en originalkolv... På Savarturbo.se är det flera som säger att dom kör med distanser i aluminium och mässing... Om jag tolkar inläggen rätt så räcker det med en distans om har något grövre godstjocklek än bussningen i vevstaken och den är ju inte tjock (och iom det lätt). Som någon skrev så borde det inte bli några större krafter i sidled och då borde det hålla.....

hmm, vette tusan alltså.. distanser låter farligt då det blir metall mot metall samt ingen oljefilm under distansen.

Men om dem fick en orginal kolv och har kunnat ta reda på alla mått osv. så är det nog ingen fara!
Föresten, går vevlagret ut efter kanterna om staken?
En idé är att ha sådana kanter på vevlagret så spelet mellan stake och vevaxel blir mindre, då slipper du oroa dig för kolv och stake då staken inte kan röra sig så pass mycket nere vid veven smile

Hoppas det löser sig!!

Distanserna kommer inte behöva röra på sig så det ska inte vara något problem att det inte blir en oljefilm under dom. Lagrena är helt släta, tror dock att kolvtillverkaren trodde att vevaxeln skulle hålla staken rätt.... första gången dom gör kolvar till en smart smile

Kommer ta fram distanser och testa

1 290 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#163
sirmiro skrev:
MrCarfreak skrev:
Exsicco skrev:

Tillverkaren fick till och med en originalkolv... På Savarturbo.se är det flera som säger att dom kör med distanser i aluminium och mässing... Om jag tolkar inläggen rätt så räcker det med en distans om har något grövre godstjocklek än bussningen i vevstaken och den är ju inte tjock (och iom det lätt). Som någon skrev så borde det inte bli några större krafter i sidled och då borde det hålla.....

hmm, vette tusan alltså.. distanser låter farligt då det blir metall mot metall samt ingen oljefilm under distansen.

Men om dem fick en orginal kolv och har kunnat ta reda på alla mått osv. så är det nog ingen fara!
Föresten, går vevlagret ut efter kanterna om staken?
En idé är att ha sådana kanter på vevlagret så spelet mellan stake och vevaxel blir mindre, då slipper du oroa dig för kolv och stake då staken inte kan röra sig så pass mycket nere vid veven smile

Hoppas det löser sig!!

Distansen kommer ju inte röra sig nämnvärt, så det ska inte vara något problem. Det som kan vålla problem är om distanserna inte blir lika stora och det blir obalans, men då det handlar om så extremt små vikter ska inte heller det vara något bekymmer.

För oavsett hur det ser ut på veven är det inte bra om staken kan röra sig så mycket i toppen. Men bussningarnas styrka är ju ganska uppenbart att den knappt behöver vara befintlig då staken kommer hålla sig i rätt läge naturligt. Det gäller bara att begränsa en eventuell rörelse vid extremfall...

Får ta med distanserna i balanseringen. Ska kolla om jag kan få dom framsvarvade i mässing, då blir det enkelt att justera dom genom våtslipning.

Någon här som kan tillverka dessa mot ersättning?

16 Inlägg
9 februari 2010
#164
har tillgång till  verkastad med svarvar o fräsar  på långholmen i stan  e det i närheten av dig   så kan vi ju  fixa till det där  måste dock bara kolla med kille  så det funkar     

mvh

1 290 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#165
volvo855gle skrev:
har tillgång till  verkastad med svarvar o fräsar  på långholmen i stan  e det i närheten av dig   så kan vi ju  fixa till det där  måste dock bara kolla med kille  så det funkar     

mvh

Tackar för erbjudandet men jag är precis hemkommen med motorn under armen efter ett besök hos en kille som kommer hjälpa mig. Om det skulle köra ihop sig hör jag av mig smile

1 290 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#166
Efter att ikväll fått konsulterat en mekanikguru böjar allt klarna med hur motorn är konstruerad. I den här lilla härligheten är det kolven som styr vevstakens läge i sidled, det ”normala” är att staken styrs av vevaxeln. Tyvärr är både kolv och stake konstruerad för en motor där vevstakens läge styrs av vevaxeln. Allt går att fixa men det blir lite mer jobb än planerat. ”Lilländan” på vevstaken måste justeras så att anläggningsytan blir helt slät och vinkelrät mot kolbulten, samma sak gäller anläggningsytan i kolven. Detta för att säkerställa sidobelastning inte vinklar vevstaken och sliter lagrena ojämnt . Är det nån som förstår den förklaringen? big_smile Sen är det distanser som ska tillverkas..... men långt långt bort i tunneln kan man ana lite ljus...
Senast redigerat av Exsicco (9 februari 2010)

Gasglad
3 244 Inlägg
11 februari 2010
#167
Exsicco skrev:
Efter att ikväll fått konsulterat en mekanikguru böjar allt klarna med hur motorn är konstruerad. I den här lilla härligheten är det kolven som styr vevstakens läge i sidled, det ”normala” är att staken styrs av vevaxeln. Tyvärr är både kolv och stake konstruerad för en motor där vevstakens läge styrs av vevaxeln. Allt går att fixa men det blir lite mer jobb än planerat. ”Lilländan” på vevstaken måste justeras så att anläggningsytan blir helt slät och vinkelrät mot kolbulten, samma sak gäller anläggningsytan i kolven. Detta för att säkerställa sidobelastning inte vinklar vevstaken och sliter lagrena ojämnt . Är det nån som förstår den förklaringen? big_smile Sen är det distanser som ska tillverkas..... men långt långt bort i tunneln kan man ana lite ljus...

Väldigt kul att det börjar lösa sig!!

Hoppas få se en del bilder snart!! Alltid sköjj var gång man får se lite framsteg smile

//Carfreak

5 Inlägg
11 februari 2010
#168
Hoppas att det löser sig med styrningen av stakarna !

Jag vart lite nervig på min 635a med då mina Mahle kolvar var mycket bredare än Bmw original, men min vevaxel styr ju så det funkar ju, men det ser lite obehagligt ut med 15mm spel som jag har i kolvarna.
Men så är det när man stoppar i special prylar i motorn, i mitt fall Trim kolvar till VW Bubbla wink

Ditt koncept kommer funka kanon om stakarna blir anpassade för styrning i kolven ihop med distanser.


1 290 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#169
MrCarfreak skrev:
Exsicco skrev:
Efter att ikväll fått konsulterat en mekanikguru böjar allt klarna med hur motorn är konstruerad. I den här lilla härligheten är det kolven som styr vevstakens läge i sidled, det ”normala” är att staken styrs av vevaxeln. Tyvärr är både kolv och stake konstruerad för en motor där vevstakens läge styrs av vevaxeln. Allt går att fixa men det blir lite mer jobb än planerat. ”Lilländan” på vevstaken måste justeras så att anläggningsytan blir helt slät och vinkelrät mot kolbulten, samma sak gäller anläggningsytan i kolven. Detta för att säkerställa sidobelastning inte vinklar vevstaken och sliter lagrena ojämnt . Är det nån som förstår den förklaringen? big_smile Sen är det distanser som ska tillverkas..... men långt långt bort i tunneln kan man ana lite ljus...

Väldigt kul att det börjar lösa sig!!

Hoppas få se en del bilder snart!! Alltid sköjj var gång man får se lite framsteg smile

Allt löser sig på ett eller annat sätt.... ett ”annat sätt” blir lösningen nu big_smile Tycker mest att jag handlar mer delar utan synliga framsteg i projektet, men när jag tittar tillbaka i tråden så ser man framstegen. Antar att saker och ting får ta sin tid om resultatet ska blir bra.

Just nu väntar jag på leverans leverans från PLX Devices, har beställt en WiFi-läsare för OBD och två extra moduler till den för att hålla koll på avgastemperatur och lambdavärdet (bredband). Finns en massa olika moduler man kan välja till men jag började med dom två som kändes viktigast för motorns överlevnad smile Det coolaste med prylarna är att jag inte behöver en dator för att läsa av värdena, bara att plocka fram min iPhone.... godis!

Kvar att handla in är delar till ett avgassystem, vattenkyld intercooler, spridare och renoveringssats till ”nya” turbon. Som sagt... långt borta i tunneln.....

1 290 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#170
daniel-635 skrev:
Hoppas att det löser sig med styrningen av stakarna !

Jag vart lite nervig på min 635a med då mina Mahle kolvar var mycket bredare än Bmw original, men min vevaxel styr ju så det funkar ju, men det ser lite obehagligt ut med 15mm spel som jag har i kolvarna.
Men så är det när man stoppar i special prylar i motorn, i mitt fall Trim kolvar till VW Bubbla wink

Ditt koncept kommer funka kanon om stakarna blir anpassade för styrning i kolven ihop med distanser.

Det löser sig nog. Han som hjälper mig vill kolla runt och få bekräftat att han tänkt och räknat rätt, men han verkar ha stenkoll så jag är inte orolig.

Enda som är synd är att man inte hade bättre koll från början. Men jag verkar vara först ut att ta fram smidda kolvar och stakar till en Roadster... eller... hittade en grek som tagit fram smidda kolvar men vi hade vissa språkförbistringar och han var inte så intresserad att hjälpa en snubbe i norr... smile

2 373 Inlägg
11 februari 2010
#171
Läste genom tråden precis nu, vilket jobb du gör!! Kommer att följas smile

Häls. Hervas

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
14 februari 2010
#172
Orkade inte läsa riktigt men vet motorer som har distanser original som håller nålarna på platts och förhindrar rörelser, det behöver inte vara jätte tight, ett spel på någon millimeter funkar fin fint och det på 2taktare som varvar några tusen mer än vad din bör göra

Rock'n Roll

1 290 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#173
Inte så mycket mer har hänt med motorn den sista veckan och idag gick tiden till att skotta av taket på huset.

Efter en dag med fysiskt hårt arbete belönade jag mig (och bilen) med att beställa KW Coilovers till bilen. Trevliga coliovers som klarar justering både på höjd och returdämpning. smile Beställt prylarna från en tysk sida utan att kunna ett ända ord med tyska.... läskigt hmm

Behöver även beställa nya gummin till bilen då dom som sitter bak har fått sprickor. Har kört med för mycket med luft och "tyskstuk", kanske det som är anledningen till sprickorna? Om nån vill köpa däcken för att "leka" så skicka ett PM.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/863593_yzegjm.jpg

1 290 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
#174
Behöver hitta ett större spjällhus som är mer dimensionerad efter den nya turbon (GT1752, ca 50mm). Spjällhuset är elektroniskt och min tanke är att det nya spjällhuset ska styras av ECUn precis som originalet. Originalet är en Bosch med följande siffror: Smart 000 3094 V007, Mercedes A 160 141 02 25, Bosch 0 205 003 055, >PBT-GF30<. Tror att man hittar liknande spjällhus i olika Mercedes-modeller.

Någon som har tips på nått som kan fungera, gärna med samma kontakt?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/867720_8l732g.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/867721_7w2gdo.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/867723_cp36fe.jpg
Senast redigerat av Exsicco (28 februari 2010)

1 290 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#175
Leverans av lite godis till bilen, Smart Roadster KW Varient 2 Inox Coilovers! Nu får snön försvinna så att man kan lägga på sommarpuckarna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/870048_4zucfv.jpg

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 mars 2010
#176
Härligt med lite coils till bilen! smile Lågt är fint! smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 mars 2010
#177
Jag är övertygad o matt rätt väg att gå är att montera eftermarknadssprut med mekaniskt spjäll. Om du inte har en mappare som kan justera preics allt så kommer det bli trubbel med större spjällhus på samma elektronik. förmodligen sköts tomgång av spjället direkt, likaså hur aggressiv bilen käns beroende på hur mycket mos motorn ger på en viss spjällvinkel.

meeeen, nog går det att bygga om original.  i med en rulle istället för spjäll kanske, eller montera drivservot en bit bort och låta det dra ett mekaniskt spjäll via linkage.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 290 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#178
torpis skrev:
Jag är övertygad o matt rätt väg att gå är att montera eftermarknadssprut med mekaniskt spjäll. Om du inte har en mappare som kan justera preics allt så kommer det bli trubbel med större spjällhus på samma elektronik. förmodligen sköts tomgång av spjället direkt, likaså hur aggressiv bilen käns beroende på hur mycket mos motorn ger på en viss spjällvinkel.

meeeen, nog går det att bygga om original.  i med en rulle istället för spjäll kanske, eller montera drivservot en bit bort och låta det dra ett mekaniskt spjäll via linkage.

Köpt en Grand Cherokee?!

Har en förhoppning om att kunna använda "original" ECU och elektronik i bilen. Om jag inte får det att lira så är plan B att kolla på ett piggyback.

1 290 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#179
Dåliga och bra nyheter..... Den dåliga är att ett trasigt tändstift troligen har orsakat en krökt ventil, noll komp på tvåans cylinder. Så i helgen ska gamla motorn ur bilen. Fått omprioritera projektmotorn och montera ihop den med original insug och grenrör. Nytt insug och grenrör får jag montera när motorn sitter på plats. Får de sista delarna till motorn på fredag förutom bultar till vevstakarna och distanser till kolvarna, dessa har jag inte löst ännu.

Var kan man hitta lämpliga bultar innan fredag?

Bjuder på en bild som visar hur ett tändstift ser ut när det skulle ha bytts för länge sedan smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/881348_jx9vk4.jpg

Nu till en god nyhet!

Äntligen har jag fått leverans från PLX Devices. Lade in beställningen på bredbandslambda, avgastemp och trådlös OBDII den 31/1. Blev lovad leverans den 26/2 och efter det så slutade dom svara på mail. Började tro att jag aldrig skulle på se prylarna och plötsligen kommer UPS och knackar på!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/883310_tv31a3.jpg

1 290 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#180
Som jag har nämnt tidigare så har jag efter en krökt ventil i originalmotorn fått omprioritera projektmotorn. Den kommer plockas ihop med alla nya delar förutom insug och större turbo, dessa prylar kan jag bygga och montera när nya motorn sitter på plats i bilen.

Får nu hjälp av Robin att ta fram distanser till kolvarna (har avhandlats tidigare i tråden). Robin gillar att mäta, mäta och mäta smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/897523_5z26mc.jpg

Och nej, jag ska inte använda Biltemas bultar till vevstakarna, har ARP-bultar liggande.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/897538_cymxnz.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/897544_huiqlh.jpg

Svarvar fram distanser ur JM7, aluminium-silikon-brons. Riktigt skumt material, segt och svårarbetat. Fortsättning följer.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/897551_7cspf4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/897563_81g0h7.jpg
Senast redigerat av Exsicco (6 april 2010)


Sök