3938
Sök

Plasta låda. Lite frågor

340 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Ska plasta en låda som passar in i reservhjulsbaljan. I den ska det monteras en JBL GTO 10" bas. Frågan är hur tjock vägg jag behöver plasta ngn 22mm är det iaf ingen plats till. Så vad är minimum?

Sen vill jag gärna veta var man köper material billigast. Är det biltema som gäller??

16 197 Inlägg
21 juli 2009
newBadboy skrev:
Ska plasta en låda som passar in i reservhjulsbaljan. I den ska det monteras en JBL GTO 10" bas. Frågan är hur tjock vägg jag behöver plasta ngn 22mm är det iaf ingen plats till. Så vad är minimum?

Sen vill jag gärna veta var man köper material billigast. Är det biltema som gäller??

själva baffeln som då sätter basen i bör vara minst 19mm.

ca 8mm bör låda plastas för att bli stabil.

biltemas plast e varken billig elle direkt bra..

www.seasea.se har de du behöver.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 juli 2009
vad är det för fel på biltemas plast? den duger bra. har plastat mycket med den. Så länge den skapar en hård yta så kan man med lätthet använda den till bilstereobyggen. Värre är den om den inte håller för båtbruk så man måste hoppa i livbåten smile

340 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
Finemang, ngt annat viktigt at tänka på för att få till det bra. Ska man ha penseln i aceton under tiden eller?

Bilbyggare!!!
595 Inlägg
21 juli 2009
newBadboy skrev:
Finemang, ngt annat viktigt at tänka på för att få till det bra. Ska man ha penseln i aceton under tiden eller?

Pensel i aceton under tiden? Under vilken tid?? Aceton har man till att rengöra verktygen med efter åt. Men dom flesta använder nog bara penslen en gång sen slängs den...

340 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
jaha men då får man ju ha en hel uppsättning med penslar. för de lär ju hinna torka innan alla lager är gjorda

16 197 Inlägg
21 juli 2009
michieff skrev:
vad är det för fel på biltemas plast? den duger bra. har plastat mycket med den. Så länge den skapar en hård yta så kan man med lätthet använda den till bilstereobyggen. Värre är den om den inte håller för båtbruk så man måste hoppa i livbåten smile

för att biltemas plast blir som "tuggummi" å sätter igen slippapper som fan.. å slippapapper e inte billigt..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 juli 2009
evilaudio skrev:
michieff skrev:

för att biltemas plast blir som "tuggummi" å sätter igen slippapper som fan.. å slippapapper e inte billigt..

Då har du inte låtit den härda tillräckligt wink
Jag har inte haft de problemen du beskriver med Biltemas plast....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
21 juli 2009
Biltemas plast funkar ju svinbra. använt den i alla tider. smile gäller att blanda ihop rätt mängd härdare...samt låta de torka/härda färdigt. som tidigare talare sa.
Senast redigerat av pattilatti2 (21 juli 2009)

Bilbyggare!!!
595 Inlägg
21 juli 2009
newBadboy skrev:
jaha men då får man ju ha en hel uppsättning med penslar. för de lär ju hinna torka innan alla lager är gjorda

Varför inte gjuta alla lager på en och samma gång??

340 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
hinner jag bara så smile

7 241 Inlägg
22 juli 2009
Brukar själv köra runt 6-8 lager per tillfälle, annars är det risk att det inte härdar igenom tillräckligt eller blir för kraftig värmeutveckling vid härdningen och DET är inte roligt med risk för otrevlig gasutveckling...

340 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Jaha då har jag varit duktig idag. Tejpade baljan först och plastade sedan. 4 lager. Hade ett helvete att få loss skiten men det gick. Fortsatte plasta.

Nu har jag tio lager med väv och tjockleken är  4-5mm. Den känns väldigt styv. Kommer att lägga på 2 lager till tror jag. Blir alltså totalt 12lager.  Jag använder 300 väven fö

Kommer detta att räcka tror ni???!!!!

Vill inte köpa mer polyester om möjligt då detta projekt börja bli lite väl dyrt.

Sen undrar jag hur mucket plats det måste vara mellan magneten och lådan om man har ventilations hål för spolen??
Senast redigerat av newBadboy (22 juli 2009)

got stance?
546 Inlägg
23 juli 2009
evilaudio skrev:
michieff skrev:

håller med evilaudio jobbade med det när jag plasta hatthyllan, var precis som att jobba med "tuggummi", har även provat plastic paddings den är betydligt bättre

夢の力

7 241 Inlägg
23 juli 2009
newBadboy skrev:
Jaha då har jag varit duktig idag. Tejpade baljan först och plastade sedan. 4 lager. Hade ett helvete att få loss skiten men det gick. Fortsatte plasta.

Nu har jag tio lager med väv och tjockleken är  4-5mm. Den känns väldigt styv. Kommer att lägga på 2 lager till tror jag. Blir alltså totalt 12lager.  Jag använder 300 väven fö

Kommer detta att räcka tror ni???!!!!

Vill inte köpa mer polyester om möjligt då detta projekt börja bli lite väl dyrt.

Sen undrar jag hur mucket plats det måste vara mellan magneten och lådan om man har ventilations hål för spolen??

Citerar Erik:

Robsarve skrev:
Räcker gott.

Minst 5 mm, men tumregeln är halva diametern på ventilationshålet.

Tycker att ett svar från honom borde räcke wink

340 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
goody då är jag i hamn. Nu ska jag "bara" lägga på spånskivan och få det tätt. jaja det blir säkert bra.

Hur blir det om man sedan lägger bagagemattan ovanpå basen. Kan det få några negativa konsekvenser?  Kommer iof nog ha galler mellan

Sök