3709
Sök

Nu är det dags mitt första lådbygge har kommit rätt så långt behöver bara lite hjälp

48 Inlägg
23 juli 2009
Och glömde . bygger man ljud ska man ju f*n inte snåla bara hämta ut det man behöver. och oj så dyrt en 22mm skiva köpte jag förra veckan å byggde åt en kompis den gick på hela hemska fruktansvärda fasansfulla 400 kr ...........

tumtum

6 851 Inlägg
23 juli 2009
tumtumracing skrev:
TT-Avant skrev:
Tycker det är lite sådär hysteri ang. material tjocklek. Ok att folk som tävlar i dB vill ha tjockt material då det annar kanske kan va svårt att få flöde i lådan om man har stag m.m. Men för den "vanlige" lyssnaren så kan jag ej fatta om folk inte vet vad stag i baslåda är? Den lådan jag har byggt nu är endast i 19mm spån..för tunn, nä..den är stagad med 2" reglar på insidan.

Men kära du. vi e som på olika plan. Hej jag kör saab med en 12a. jag hade http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … oduct=1923   2st sånna. fattar du nu? vilken enorm skillnad på tryck? behövs tjock stabilt material så den e stumm.men bygg du i spån du å kör en tolva det blir jätte bra det......   L

öhh..ok. du har inte testat att staga en låda? Detta ger bra mycke hållbarare konstuktion än vad tjocka skivor ger.

PS: lägg gärna upp nån bild på dina byggen, kan var kul att se dessa "värsting" basarna.
Även dB resultat skulle vara trevligt.
Senast redigerat av TT-Avant (23 juli 2009)

48 Inlägg
24 juli 2009
men lilla gubben klart som f*n lådan är stagad. om du inte fått upp ögonen så sålde jag bilen för 2.5 vec sen till jocke82 . så du påstår jag ljuger . oj du e rolig du. ELLER så inte. han har lagt upp nån bild på elementen JA ! var ända i sverige när jag köpte dom.. db tyvärr hålls inget sånt i norrland.

tumtum

6 851 Inlägg
24 juli 2009
Menar mest att du bör ju ha lite byggbilder  från bygget? För din kompis som köpte den hade inte mycke till bilder. Jag orkar inte..men jag vet att en stagad låda i spån håller minst lika bra som en låda i MDF. Vad för tjocklek man har på spånskivan får man såklart välja efter antal element, storlek m.m..annars så kanske du menar att ExtraKim oxå har skit bygge då han har byggt med reglar och spånskivor i sin bil?http://www.garaget.org/?car=142861
Och varför skulle jag vetat att du hade sålt din bil? Jag har inte en ***** aning om vem du är och så länge du inte har några dB resultat alls att komma med så kan du inte prata om olika tryck.
Senast redigerat av TT-Avant (24 juli 2009)

Jävel
2 018 Inlägg
24 juli 2009
spån blir ju dåligt av fukt? därför bygger man av mdf? min är 25mm mdf smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

6 851 Inlägg
24 juli 2009
Plankpojk skrev:

Jo men har man så pass mycke fukt i bilen att det börjar lösa upp en spånskiva,då har man nog ganska stora probelm med själva bilen. Antagligen så läcker det in vatten någon stanns i bilen.

Jag har aldrig sagt att MDF inte är bra, men för att återvända till trådskaparen så är det därför jag har sagt att det funkar minst lika bra med spån (då det va det han hade att tillgå.)
Senast redigerat av TT-Avant (24 juli 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 juli 2009
Rent funktionsmässigt så har såvitt jag vet MDF en högre resonansfrekvens än spån iom att MDF är stummare.

Men som TT säger så fungerar en stagad låda med tunnare matrial lika bra och tom. ibland bättre än en låda med grovt matrial utan stag.

Som det även har påpekats så är MDF mkt trevligare att jobba med än spån, framförallt när man skall såga och fräsa iom att spånskivan har grövre flisor i sig.

Detta har med tagits upp förr så kan vi inte bara droppa detta nu?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
Plankpojk skrev:

Wörd! det bästa inlägget hitils tongue tyvärr så har mina spånskivor luggit ute och blitt lite fuktiga, men jag försökte bara få en ritning till en bas, Jag ville inte diskutera material.

Men jag får slänga ihop nått själv utan någon som helst kunskap tror jag:P det blir en fuktig 22mm spånplatta portat Alpha Bas med min gammla potatiskanon rör.

Det är antagligen emot alla principer men fick faktiskt ingen större hjälp här så jag skyller på er om det inte blir bra wink hehe

Saab

SPC SCR
28 Inlägg
25 juli 2009
Skicka ett pm till evilaudio han kan nog hjälpa dig

SPC: Skaraborgs Performence Club
SCR: Skaraborg Concern Racing

Sök