3397
Sök

Volvo 480t -89 startar ej

62 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Hejsan, har en Volvo 480 turbo med förmodad dålig generator då jag allt som oftast fått ladda upp batteriet även fast jag inte stått med tändning+stereo+ac osv igång utan att motorn varit tänd. Har ett ljudsystem på ca. 1000watt sammanlagt. Den gillar inte heller korta sträckor. Då verkar det som att väldigt mycket av batteriet går. Den är dock VÄLDIGT lättstartad när startmotorn väl snurrar. Nu körde jag väldigt många korta sträckor (5 ca) här om dagen och då ville den inte igång så jag fick först putta igång den en gång och andra gången fick jag starta den med startkablar. Stack hem och laddade batteriet som fått ladda i nästan ett dygn. När jag går ut och sätter mig och ska köra hörs bara ett (1) klick. Inte flera klick, bara ett. Startmotorn snurrar inte men ström finns där gott om.

Finns det någon som tror sig veta vad som är fel och vad som bör göras?

Mvh

Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 juli 2009
Antingen finns det ingen ström, (hur vet du att det finns?) eller så är startmotorn kass.

Men jag skulle tro att ditt batteri är totalt slut. Bara för att det visar 12v när man mäter på det så betyder det inte att det klarar att ge några ampere. Mät på batteriet när du försöker köra startmotorn, visar det fortfarande samma spänning så ligger felet någon annanstans. Har du möjlighet så testa med ett annat batteri. Eftersom du dessutom skrev att du fått ladda batteriet utan att ha rört bilen så tyder det ändå mer på ett dåligt batteri. (om du inte har nåt som drar tjuvström)

Och när du fått igång bilen igen, så byt till en generator som orkar ladda ordentligt. Om nu batteriet är felet så kommer du ganska snart få byta det igen om du inte byter generator, då batterier inte tycker om att bli urladdade särskilt mkt. (finns undantag)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

62 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Ska testa med ett annat batteri nu. Återkommer om 10. Tack sålänge smile

62 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Jovisst, nu funkade det. Men en väldigt konstig grejj endå, när jag sätter i mitt eget batteri igen startar den endå :S. Och voltmätaren visar högre värden jämfört med tidigare.. Knasigt..

Offroad Racing
3 122 Inlägg
23 juli 2009
Oxid och glapp vid batteripolerna... Vilket förändrades när du lossade alltihop. Bra med billiga fel, kanske detta bättrar på laddningen oxå... tongue

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

62 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
En erfarenhet rikare smile

Tack!

Sök