3399
Sök

ta bort tråd?

71 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#1
hur tar man bort tråden?
Senast redigerat av mikkeT5 (26 oktober 2009)

632 Inlägg
22 juli 2009
#2
400-450HK. Kommer kosta dig mycket pengar om du vill ha driftsäkert..

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

71 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#3
gör inte mycket om det landar under 400 ,, pengar får man väl komma över under resans gång o ja har ingen panik att få den färdig..

4 005 Inlägg
22 juli 2009
#4
Om du är nybörjare på motorer så ska du lämna iväg bilen för trimning till någon firma som kan det. Då menar jag inte bara chiptrimning och större avgassystem....

Finns en hel del registrerade företag på garaget.org som du kan prata med angående priser.

Så för att kunna svara på din fråga så behöver vi veta hur mycket pengar du vill lägga ner.
Finns rätt många trådar på forumet som du kan börja kolla i också.


71 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#5
exakt summa som jag tänkt lägga vet jag inte tänkte ta det bit för bit nämnligen ..
chipp och avgassystem har jag ju redan men man tröttnar..

4 005 Inlägg
22 juli 2009
#6
mikkeT5 skrev:
exakt summa som jag tänkt lägga vet jag inte tänkte ta det bit för bit nämnligen ..
chipp och avgassystem har jag ju redan men man tröttnar..

Ja, men är du villig att lägga 10k, 50k, 100k, 150k, 250k?


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juli 2009
#7
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=45647 här är en kille som börjat från scratch med exakt samma projekt.  Läs tråden så lär du dig en hel del

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

71 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#8
har väl mellan höften och pekfingret tänkt mig mellan 20 o 50 tkr har en kompis  som gör mkt åt mig med!

8 251 Inlägg
22 juli 2009
#9
50.000... Mja, det går väl men det blir tajt. Bara koppling går på 8000, en hyffsat seriös renovering av bottendelen utan att borra vilket oftast behövs kostar 10.000. Sen ska man ha soppapump, turbo, intercoller, spridare, mappning. En seriös 4-500hk maskin kan lätt gå loss på 100.000:- även om man gör mycket själv. Min bottendel inkl koppling landade på runt 30.000 och då är det ändå inte smidda kolvar. Naturligtvis går det att bygga billigt, men det är svårt.


71 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#10
om man lägger ca de pengarna hur många hästar tror du man kan plocka ur ?
bättre o få lite hästar som man kan bygga vidare på än få fler o behöva göra om typ allt för o fortsätta?

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2009
#11
läste du tråden jag länkade till?  Med tanke på din uppfattning om kostnaderna så bör du verkligen läsa på mer  ...och det är absolut inget drygt svar utan det är så det är.

I samma takt som du läser på så kommer du märka att 330 eller 600hk kostar dig ungefär samma pengar. Det är ny turbo, nya spridare, ny IC samt en bra mappning. Sen om du väljer 19T eller HX40 så är det samma pengar. Om du köper "gröna" spridare eller Ford 1600cc så är det samma pengar. Mappningen kostar per gång och inte per hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 juli 2009
#12
Håller med Torpis, läs om Phonics projekt.

50 000kr blir en jäkligt snäv budget.
Du kan välja mellan billig och hållbar, inte både och.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

71 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#13
okej om jag säger så här här att jag vill ha hållbarhet och möjlighet att bygga vidare vid senare tillfälle var ska jag börja o vad ska jag göra ? för mellan 30-50 tkr,

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 juli 2009
#14
Renovera bottendelen, och stoppa i H-profilstakar, så kan du sikta på turbo, spridare och sådant till senare när bottendelen är inkörd. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

71 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#15
TurbOla skrev:
Renovera bottendelen, och stoppa i H-profilstakar, så kan du sikta på turbo, spridare och sådant till senare när bottendelen är inkörd. smile

du vet ingen som  utför detta arbete ?? bekvämt o lämna bort=)

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 juli 2009
#16
Autotech i Trollhättan, t.ex. är ju kända.
Pacman Racing där jag lämnade min motor, i Dalby.

TM Racing, men det är ju långt bort.
Finns kanske några firmor i Göteborg med? smile

Annars bor ju både Leif och Sudden där. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

71 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#17
TurbOla skrev:
Autotech i Trollhättan, t.ex. är ju kända.
Pacman Racing där jag lämnade min motor, i Dalby.

TM Racing, men det är ju långt bort.
Finns kanske några firmor i Göteborg med? smile

Annars bor ju både Leif och Sudden där. tongue

tack så mkt smile leif och sudden??

ATM
24 Inlägg
23 juli 2009
#18
Ett bra nybörjar tips för en volvotrimmare med en T5-spis som bas är att börja med ett 19t-kitt

Ett välavstämt avgassystem från Ferrita för ca 7-9000:-
S60R spridare
Ny topppackning 5-800:-
Portat och ev.planadtopp <1300:- hos EB-motor i Borås
19T turbo eller 18T från en original R-modell 6-9000:-
Riktigt KN-filter ca 1000:-
Intercooler och tryckrör
Programering av styrbox 7-10 000:- Kan rekomendera Autotech motor i Trollhättan som har lång erfarenhet av att tillverka egna programvaror som FUNKAR!


Där har du 290-320hk beroende på hur ofta du vill byta koppling smile

mvh stoffe smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
23 juli 2009
#19
mikkeT5 skrev:
tack så mkt smile leif och sudden??

De är båda väldigt duktiga på Volvo vitmotorer, Leif bygger t.ex. för tillfället en 1000hk+ 850.

Leif heter LeifH här på garaget, Sudden är lite mer anonym av sig. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 juli 2009
#20
StoffeR32 skrev:
Ett bra nybörjar tips för en volvotrimmare med en T5-spis som bas är att börja med ett 19t-kitt

Ett välavstämt avgassystem från Ferrita för ca 7-9000:-
S60R spridare
Ny topppackning 5-800:-
Portat och ev.planadtopp <1300:- hos EB-motor i Borås
19T turbo eller 18T från en original R-modell 6-9000:-
Riktigt KN-filter ca 1000:-
Intercooler och tryckrör
Programering av styrbox 7-10 000:- Kan rekomendera Autotech motor i Trollhättan som har lång erfarenhet av att tillverka egna programvaror som FUNKAR!


Där har du 290-320hk beroende på hur ofta du vill byta koppling smile

mvh stoffe smile

Den setupen ger utan vidare ännu mer.
342hk vid 1,1bars ladd på en 855R med hemmabyggd intercooler, originalspridare, 3" downpipe och mappning, samt en förstärkt tryckplatta från Sam's fick en annan medlem i NordicR. Vågade dock inte ladda mer p.g.a vevstakarna. smile

Dock skulle jag rekommendera att börja bygga på en fräsch bottendel med H-profilstakar först, för att säkra upp hållbarheten.
Ingen som vet hur hårt T5orna är körda av föregående ägare.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök