3984
Sök

VW Lupo 3L TDI - Generatorlampan lyser

4 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
Har provat plugga ur batteriet. Lampan slocknar någon km. Lyser konstant igen och gör så tills jag stänger av bilen. Remmen (är det spårkilremmen...?) som är strax till vänster om oljepinnen, fast längre ned, ser bra ut, nästan ny. Är det något fel på generatorn. Bilen går att köra som vanligt, hittills i alla fall. Har dock bara kört ca 10 km. Senaste starterna har lampan slocknat direkt efter start för att sedan komma på efter 5-10 sekunder. Då har jag bara kört bilen på tomgång.

Har provat köra fläkt, helljus och så under några minuter med tändningen på. Batteriet dog inte så jag antar att det är ok.

Måste jag byta generator? Hur gör jag detta?
Har hört att det kanske kan vara laddningsregulator / kol (vet dock inte riktigt vad det är...) Har ngn en länk till Biltema för en laddningsregulator, hittar ingen när jag söker där.

283 Inlägg
23 juli 2009
kallas även kolhållare, sitter i generatorn med två skruv går skit fort och byta.

269 Inlägg
23 juli 2009
testa med voltmeter hur mycket den laddar när du har några stora förbrukare på , så ser du i vilken skick generator är i

VW Passat R Tdi 4motion

4 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Den svarta delen på generatorn här, är det kolhållaren? Det är alltså den jag bör byta ut?

Till höger på den första bilden.

http://bilder.lagabasen.se/delar/1005/1005143045vy1.jpg

http://bilder.lagabasen.se/delar/1017/1017496944vy1.jpg
Senast redigerat av ekaflnoren (26 juli 2009)

4 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
Tack!

Har varit ute och mätt nu. 11,67 volt med bara tändning på. 11,66 volt med motorn igång... vad säger det er mitt herrskap...? smile

21 761 Inlägg
29 juli 2009
Det säger att generatorn inte ger någon laddning alls, dessutom bör du ladda upp batteriet med en batteriladdare så att inte batteriet blir djupurladdat. smile

Kika omkring generatorn hur det ser ut med kablarna som sitter där, så att ingen sitter löst eller kommer åt motorblocket.

Hur långt har bilen gått?

4 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det säger att generatorn inte ger någon laddning alls, dessutom bör du ladda upp batteriet med en batteriladdare så att inte batteriet blir djupurladdat. smile

Kika omkring generatorn hur det ser ut med kablarna som sitter där, så att ingen sitter löst eller kommer åt motorblocket.

Hur långt har bilen gått?

Tack för svaret!

Bilen har 18 000 mil. Tror inte någon av kablarna ligger åt motorblocket, tyvärr..

Sök