Stefan Varberg skrev:
ozcarzzon skrev:
ot. snarare camber. toe in är att framkanten på fälgarna är närmare varandra än bakkanten. toe in har man på en bakhjulsdriven bil för att den inte ska dra åt något håll.
Nja mkt möjligt, så här har jag fått det förklarat för mig av en hjulinställare och tro det eller ej men farvinden e inblandad.
toe-out har man på en framhjulsdriven bil för drivaxeln vill dra hjulet runt svängningscentrum, då när man kör kommer toe att vara 0
På en bakhjulsdriven bil är det bilen plus fartvinden som tvingar framhjulen runt svängningcentrum åt andra hållet så att det blir 0 toe när man kör.
positiv camber lättare att manöverera men mindre stabil
negativ camber blir den svårare att manöverera men blir stabilare.
Det är mycket möjligt
![smile](img/smilies/smile.png)
.
Men jag menar bara att toe inställningen har inget att göra med att hjulet sticker ut i överkant för det är camberinställningen som gör det
![wink](img/smilies/wink.png)
. ( i detta fallet eventuellt nåt som är skevt, fjäderben, länkarmsinfästing osv..)
Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!