4462
Sök

Bildäcken sticker ut hjälp!

Supraman
2 300 Inlägg
11 augusti 2009
#21
mingan77 skrev:
mingan77 skrev:
AcesHigh666 skrev:
På en framvagn så styr fjäderbenet just den vinkeln du har problem med... så jag hade köpt ett nytt...

Vad jag menar är att om vi tar min golf t.ex så sitter det i nerekanten där fjäderbenet är skruvat i länkarmen, 2 bultar... i länkarmen så är det ett par "avlånga" hål så att man ska kunna "flytta" fjäderbenet utåt eller innåt... och på så vis justera camber vinkeln, dvs den vinkel som verkar ställa till det för dig...

kan man göra så med orginal fjäderben på golf  vr6??? har bara inte tänkt på det.

Någon som kan svara på det ?? smile

alla hål e inte avlånga, dom flesta e runda bara, antingen får man modda hålen eller köpa speciela skruvar som man kan justera med.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

\m/(><)\m/
742 Inlägg
11 augusti 2009
#22
mingan77 skrev:
mingan77 skrev:
AcesHigh666 skrev:
På en framvagn så styr fjäderbenet just den vinkeln du har problem med... så jag hade köpt ett nytt...

Vad jag menar är att om vi tar min golf t.ex så sitter det i nerekanten där fjäderbenet är skruvat i länkarmen, 2 bultar... i länkarmen så är det ett par "avlånga" hål så att man ska kunna "flytta" fjäderbenet utåt eller innåt... och på så vis justera camber vinkeln, dvs den vinkel som verkar ställa till det för dig...

kan man göra så med orginal fjäderben på golf  vr6??? har bara inte tänkt på det.

Någon som kan svara på det ?? smile

Ja på Golf 1-3 så kan man justera camber genom att man lossar dom 2 bultarna som håller ihop fjäderbenet med hjulspindeln och trycker inåt eller utåt, 1:an har nog t.o.m exentriska brickor på ena bulten. Annars för bilar som har fasta hål så finns det ombyggnadssatser att köpa från t.ex H&R. Har monterat såna på ganska många bilar på jobbet och det funkar kalas, har för mig att ett kit för H/V sida går på runt en 500:-
http://www.forza.se/ klicka sedan på väghållning / camberjustering.. Men men sånt där bör den som gör en hjulinställning åt dig veta
Senast redigerat av isso (11 augusti 2009)

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
12 augusti 2009
#23
isso skrev:
mingan77 skrev:
mingan77 skrev:

kan man göra så med orginal fjäderben på golf  vr6??? har bara inte tänkt på det.

Någon som kan svara på det ?? smile

Ja på Golf 1-3 så kan man justera camber genom att man lossar dom 2 bultarna som håller ihop fjäderbenet med hjulspindeln och trycker inåt eller utåt, 1:an har nog t.o.m exentriska brickor på ena bulten. Annars för bilar som har fasta hål så finns det ombyggnadssatser att köpa från t.ex H&R. Har monterat såna på ganska många bilar på jobbet och det funkar kalas, har för mig att ett kit för H/V sida går på runt en 500:-
http://www.forza.se/ klicka sedan på väghållning / camberjustering.. Men men sånt där bör den som gör en hjulinställning åt dig veta

ofan är de inte  värre än så o lossa på dom 2 skruvarna.. jag vet att man aldrig kan få perfekt utan att göra en hjulinställning men det där är ju kalas smile

men genom att lossa dom o sen trycka in  fjäderbenet.. de låter ju lite för lätt, går den inte tillbaka då ??


\m/(><)\m/
742 Inlägg
12 augusti 2009
#24
mingan77 skrev:
isso skrev:
mingan77 skrev:

Någon som kan svara på det ?? smile

Ja på Golf 1-3 så kan man justera camber genom att man lossar dom 2 bultarna som håller ihop fjäderbenet med hjulspindeln och trycker inåt eller utåt, 1:an har nog t.o.m exentriska brickor på ena bulten. Annars för bilar som har fasta hål så finns det ombyggnadssatser att köpa från t.ex H&R. Har monterat såna på ganska många bilar på jobbet och det funkar kalas, har för mig att ett kit för H/V sida går på runt en 500:-
http://www.forza.se/ klicka sedan på väghållning / camberjustering.. Men men sånt där bör den som gör en hjulinställning åt dig veta

ofan är de inte  värre än så o lossa på dom 2 skruvarna.. jag vet att man aldrig kan få perfekt utan att göra en hjulinställning men det där är ju kalas smile

men genom att lossa dom o sen trycka in  fjäderbenet.. de låter ju lite för lätt, går den inte tillbaka då ??

Efter att man släppt på bultarna så bryter man hjulet dit där det ska vara och håller kvar och drar fast bultarna.. klart! Tänkte du ögonmåtta cambern på ett ungefär eller?

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

147 Inlägg
13 augusti 2009
#25
decib3L skrev:
Toe-in?

ot. snarare camber. toe in är att framkanten på fälgarna är närmare varandra än bakkanten. toe in har man på en bakhjulsdriven bil för att den inte ska dra åt något håll.

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

Supraman
2 300 Inlägg
13 augusti 2009
#26
ozcarzzon skrev:
decib3L skrev:
Toe-in?

ot. snarare camber. toe in är att framkanten på fälgarna är närmare varandra än bakkanten. toe in har man på en bakhjulsdriven bil för att den inte ska dra åt något håll.

Nja mkt möjligt, så här har jag fått det förklarat för mig av en hjulinställare och tro det eller ej men farvinden e inblandad.

toe-out har man på en framhjulsdriven bil för drivaxeln vill dra hjulet runt svängningscentrum, då när man kör kommer toe att vara 0

På en bakhjulsdriven bil är det bilen plus fartvinden som tvingar framhjulen runt svängningcentrum åt andra hållet så att det blir 0 toe när man kör.

positiv camber lättare att manöverera men mindre stabil
negativ camber blir den svårare att manöverera men blir stabilare.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

147 Inlägg
13 augusti 2009
#27
Stefan Varberg skrev:
ozcarzzon skrev:
decib3L skrev:
Toe-in?

ot. snarare camber. toe in är att framkanten på fälgarna är närmare varandra än bakkanten. toe in har man på en bakhjulsdriven bil för att den inte ska dra åt något håll.

Nja mkt möjligt, så här har jag fått det förklarat för mig av en hjulinställare och tro det eller ej men farvinden e inblandad.

toe-out har man på en framhjulsdriven bil för drivaxeln vill dra hjulet runt svängningscentrum, då när man kör kommer toe att vara 0

På en bakhjulsdriven bil är det bilen plus fartvinden som tvingar framhjulen runt svängningcentrum åt andra hållet så att det blir 0 toe när man kör.

positiv camber lättare att manöverera men mindre stabil
negativ camber blir den svårare att manöverera men blir stabilare.

Det är mycket möjligt smile.

Men jag menar bara att toe inställningen har inget att göra med att hjulet sticker ut i överkant för det är camberinställningen som gör det wink. ( i detta fallet eventuellt nåt som är skevt, fjäderben, länkarmsinfästing osv..)

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!


Sök