2639
Sök

Bildäcken sticker ut hjälp!

12 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#1
Min s40 var med på en liten olycka, 19 000kr skulle jag få betala och då skulle l
änkarmen, hela fjädern , drivaxeln och styrleden, styrspindeln o massa annat bytas.
Självklart hade nästan inget gått sönder, men dem orkar ju inte bry sig så
dem byter alllt som går att byta på vänsterframsidan av min bil..

Så jag fixade allting själv istället, min farsa är den som lagar allt, så vi gick
genom allt , öppnade alla delar för att se var som var sönder. Vi bytte
länkarmen för den hade blivit sne, och resten vad inte ett dugg skadat, Vi
köpte såklart även en ny fälg. Vi satte ihop allt, igen och bilen rullade som
vanligt dock var ratten sne och vi fixade till den genom att justera på
styrleden(tror jag den delen heter) och ratten blev mkt bättre, den åker
fortfarande pyttlelite åt vänster när man kör, inget som syns om man inte
släpper ratten..

Men problemet är att däcken är lite sne, den sticker ut uppifrån med ca 1cm ,
vi försöker lista ut vad det är som kan göra så att däcken sticker ut uppifrån.

http://img56.imageshack.us/img56/5804/frminskad3nc7.jpg ( lånad bild)


Så ser den ut uppifrån , och nerifrån är den normal och sticker inte alls ut.

Vad är det som kan göra så att däcket sticker ut ? Fjädern och drivaxeln är
lösa och dem kan ju inte trycka ut den, länkarmen är bytt och det är en ny
fälg. Förslag på vad det är som gör så att däcket sticker ut ?!


hela lagninge har kostat mig 500kr hittills och bilen går att köra utan problem förutom att däcket sticker lite ut


Orkar inte läsa allt ? Sammanfattning

Min S40 var med i en olycka , och har lagats men däcken sticker ut uppifrån

http://img56.imageshack.us/img56/5804/frminskad3nc7.jpg (lånad
bild ) så mkt ungefär sticker den men från nersidan så sticker den inte alls ut.

Vad kan göra så att den sticker ut? Länkarmen är bytt och inga andra delar
är skadade. hjälp!

269 Inlägg
23 juli 2009
#2
Vet ej hur det är på dom just men går det inte att ställa vinklar på dom , om det går så är det la en hjulinställning som behövs , det behöver du endå göra

VW Passat R Tdi 4motion

12 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#3
TdiR skrev:
Vet ej hur det är på dom just men går det inte att ställa vinklar på dom , om det går så är det la en hjulinställning som behövs , det behöver du endå göra

Det går att ställa in vinklen genom styrleden , men det påverkar ba sidorna av däcket, inte uppifrån, den är lutad utåt från översidan, så sidorna på hjulet är som dem ska , dem behöver ba ändras, men de e uppifrån på hjulet som de sticker ut

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
24 juli 2009
#4
lossar man inte fjäderbenet och drar det lite i sidled? innåt=däcken lutar innåt i överkant... så gör man på min golf iallafall..

Men det är inte så att länkarmsinfästningen fått sig en smäll?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Körv
3 535 Inlägg
24 juli 2009
#5
Toe-in?

Truckdriving Man

12 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#6
AcesHigh666 skrev:
lossar man inte fjäderbenet och drar det lite i sidled? innåt=däcken lutar innåt i överkant... så gör man på min golf iallafall..


Men det är inte så att länkarmsinfästningen fått sig en smäll?

Hängde inte exakt med på de dära, förklara lite mer detaljerat?

Om du syftar på karossen som håller länkarmen så är den helt oskadad

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
24 juli 2009
#7
låter ju som krökt fjäderben...

men en hjulinställning skall göras ifall ni har varit på å bytt det minsta lilla där fram... en hjulinställning kan man inte göra själv ifall man inte har den mätutrustningen... så in å gör en, kostar sällan över 1000:- å då pratar jag om 4hjulsinställning, ifall ni bara kör fram blir det billigare...


48 Inlägg
24 juli 2009
#8
det är inte så att du har skruvat lite för mkt på en exentrisk ( tror det stavas så) bult till upphängningen vilket medför att du får en annan camber?


12 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#9
og900turbo skrev:
Rafelr4 skrev:
AcesHigh666 skrev:
lossar man inte fjäderbenet och drar det lite i sidled? innåt=däcken lutar innåt i överkant... så gör man på min golf iallafall..


Men det är inte så att länkarmsinfästningen fått sig en smäll?

Hängde inte exakt med på de dära, förklara lite mer detaljerat?

Om du syftar på karossen som håller länkarmen så är den helt oskadad

är inget du kan se med ögat !!

Skrivarna var inte skadade, karossen är hårdare än skruvarna, dem borde ha fått i sig någon skada innan karossen tar emot någon skada. det är mycket annat som tyder på att karossen inte är skadad

12 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#10
Xoff skrev:
låter ju som krökt fjäderben...

men en hjulinställning skall göras ifall ni har varit på å bytt det minsta lilla där fram... en hjulinställning kan man inte göra själv ifall man inte har den mätutrustningen... så in å gör en, kostar sällan över 1000:- å då pratar jag om 4hjulsinställning, ifall ni bara kör fram blir det billigare...

Jag öppnade fjäderbenet, och den var sne , men fjäderbenet kan väl inte påverka hjulet eftersom fjäderbenet rör på sig fritt och inte sitter fast så den kan inte pressa ut hjulet?

rätta mig om jag har fel.
Hjulinsällning tänker jag göra så får jag fått in däcket på plats.

12 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#11
Pebexxa skrev:
det är inte så att du har skruvat lite för mkt på en exentrisk ( tror det stavas så) bult till upphängningen vilket medför att du får en annan camber?

Jag håller på o kollar upp det med cambervinkeln, Vad syftar du på för skriv ? du får gärna markera den på en bild lr tala om på vilken del den sitter

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
24 juli 2009
#12
På en framvagn så styr fjäderbenet just den vinkeln du har problem med... så jag hade köpt ett nytt...

Vad jag menar är att om vi tar min golf t.ex så sitter det i nerekanten där fjäderbenet är skruvat i länkarmen, 2 bultar... i länkarmen så är det ett par "avlånga" hål så att man ska kunna "flytta" fjäderbenet utåt eller innåt... och på så vis justera camber vinkeln, dvs den vinkel som verkar ställa till det för dig...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

48 Inlägg
24 juli 2009
#13
Rafelr4 skrev:
Pebexxa skrev:
det är inte så att du har skruvat lite för mkt på en exentrisk ( tror det stavas så) bult till upphängningen vilket medför att du får en annan camber?

Jag håller på o kollar upp det med cambervinkeln, Vad syftar du på för skriv ? du får gärna markera den på en bild lr tala om på vilken del den sitter

pillar tyvärr inte med volvo så kan inte hjälpa dig med just det, var mer ett tips om att du skall kolla upp dessa bultar wink


12 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#14
AcesHigh666 skrev:
På en framvagn så styr fjäderbenet just den vinkeln du har problem med... så jag hade köpt ett nytt...

Vad jag menar är att om vi tar min golf t.ex så sitter det i nerekanten där fjäderbenet är skruvat i länkarmen, 2 bultar... i länkarmen så är det ett par "avlånga" hål så att man ska kunna "flytta" fjäderbenet utåt eller innåt... och på så vis justera camber vinkeln, dvs den vinkel som verkar ställa till det för dig...

Ska köpa ett nytt fjäderben då.

Min länkarm är kanske lite annorlunda, tror inte att de går o justera något på den förutom att skriva den, skriver man den löst då låter bilen när man köper, så den måste skruvas ordentligt så den sitter fast.
Jag återkommer hur som helst imorgon med bilder på hur hjulet sticker ut , och en bild på länkarmen som gick sönder

12 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#15
Pebexxa skrev:
Rafelr4 skrev:
Pebexxa skrev:
det är inte så att du har skruvat lite för mkt på en exentrisk ( tror det stavas så) bult till upphängningen vilket medför att du får en annan camber?

Jag håller på o kollar upp det med cambervinkeln, Vad syftar du på för skriv ? du får gärna markera den på en bild lr tala om på vilken del den sitter

pillar tyvärr inte med volvo så kan inte hjälpa dig med just det, var mer ett tips om att du skall kolla upp dessa bultar wink

Tack hur som helst, Förstår hur du menar. Mitt mål är att hitta det som skapar själva problemet , när jag hittar det så kan jag till och med lämna bilen på lagning, nu säger alla mekaniker olika och ingen garanterar att bilen blir lagad, bara att jag blir rånad

1 043 Inlägg
25 juli 2009
#16
Det går bara att justera toe-in på den bilen fram.
Det kan vara spindeln som är krokig eller fjäderbenet eller båda två.

4 Inlägg
25 juli 2009
#17
Är det samma fälg bredd på den "nya" fälgen som den gamla?


Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
8 augusti 2009
#18
AcesHigh666 skrev:
På en framvagn så styr fjäderbenet just den vinkeln du har problem med... så jag hade köpt ett nytt...

Vad jag menar är att om vi tar min golf t.ex så sitter det i nerekanten där fjäderbenet är skruvat i länkarmen, 2 bultar... i länkarmen så är det ett par "avlånga" hål så att man ska kunna "flytta" fjäderbenet utåt eller innåt... och på så vis justera camber vinkeln, dvs den vinkel som verkar ställa till det för dig...

kan man göra så med orginal fjäderben på golf  vr6??? har bara inte tänkt på det.
Senast redigerat av mingan77 (8 augusti 2009)


Plåtslagare
72 Inlägg
9 augusti 2009
#19
det ä fjäderbenet är de snett så ä hjulet snett

har aldrig varit intresserad av sport bara motor driven sort

Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
10 augusti 2009
#20
mingan77 skrev:
AcesHigh666 skrev:
På en framvagn så styr fjäderbenet just den vinkeln du har problem med... så jag hade köpt ett nytt...

Vad jag menar är att om vi tar min golf t.ex så sitter det i nerekanten där fjäderbenet är skruvat i länkarmen, 2 bultar... i länkarmen så är det ett par "avlånga" hål så att man ska kunna "flytta" fjäderbenet utåt eller innåt... och på så vis justera camber vinkeln, dvs den vinkel som verkar ställa till det för dig...

kan man göra så med orginal fjäderben på golf  vr6??? har bara inte tänkt på det.

Någon som kan svara på det ?? smile



Sök