Bilen fick smeknamnet ”pundarburken” av min ena syrra som jobbar inom kriminal vården (En pundarburk brukar stå olagligt parkerad utanför trappuppgångar kortare tider och gärna nattetid då skummisar gör sina skumma affärer). Den behöver lite omvårdnad då den inte har blivit speciellt underhållen av förra ägaren och det tog mig bara typ 3 år för att få köpa den av honom.
Det här projektet är något jag ska lägga min semester på, ja det lär nog ta lite längre tid än så innan det är klart men… en bil blir aldrig klar, det finns alltid något mer man kan göra.
Har en liten budget på ca 12k, bilen gick på 5k, Det innebär ca 7k på det som behövs bytas och jag räknar med att sänkningen som är inplanerat lär gå på ca 4k. Fick tag på en sänkningssats på h2mracing för 2,5k sedan så äre lite bussningar och annat som behövs bytas så vi får hoppas på att alla pengarna springer iväg där. Men mycket av jobbet är rengöring och det kostar mestadels en jävla massa tid och tålamod. Två saker jag har ganska mycket av på semestern.
Mål:
Bilen ska återställas till ett ungefärligt originalskick med några små förbättringar
Det som ska göras:
Invändigt:
- Plocka ur inredning
- Göra ren inredningen
- Göra rent allt övrigt invändigt
- Byta växelspaksdamasken
- Fixa alla småskavanker som finns (Det är en del)
Motor/Växellåda
- Egentligen bara en större rengöring
- Byta eventuella skadade delar
Utvändigt
- Sänka med 40mm
- Byta till emblemlös grill
- Byta strålkastarna
- Vita blinkers
- Tona rutorna
- Bättra på lacken (blir nog en omlackering framöver)
- Införskaffa nya fälgar och däck (om jag hittar några för lämpligt pris)
Ljudanläggning
Ja vi får se vad pengarna räcker till. Den stereon som sitter i nu kommer jag byta till den jag en gång hade i min Jetta samt att jag kommer att byta ut som två originalhögtalarna fram och införskaffa några bak.
Övrigt
Ja det kommer alltid något.
Ja det var väl den korta beskrivningen av mitt lilla sommarprojekt!
Bilder och liknande har jag av lite olika anledningar valt att lägga på egen server.
Direkt länk till bilderna:
www.fixarpelle.se/galleriLänk till projektets hemsida:
www.fixarpelle.se