2528
Sök

Råd ang Amega Qcomp 50

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
Beskrivning
Amega Qcomp 50 5,25" kit

Har funderingar hur de blir då min instrumentbräda är lite högre på förarsidan än på passagerar sidan. Det kommer alltså spela upp i rutan på ett kortare avstånd. Hur mkt kommer detta påverka ljudet och omdömet totalt?

Hu är en Alpine 9887R

Steget som driver detta är ett audison.

Rekomenderas 7l låda. Är de någon som testat dessa eller hört dem? Att dem är bra tvivlar jag inte på men råd för monteringen skulle uppskattas eller synpunkter.

Har redan 4x6.5" i dörrar, men dessa kommer endast bli midbas. Funderar om man skulle bygga in dessa i dörrarna fast lite högre upp och vinkla dem lite?

Nån som har ideer.. så tar jag tacksamt emot lite synpunkter..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 juli 2009
Ang. avståndet till rutan och reflexer så kan jag bara säga att man får testa sig fram till vilka vinklar som funkar.

Midbasarna funkar att ha där nere, du kan vinkla upp de främre ngt.
Örat är inte LIKA känslig för midbasområdet som för mellanregsiter och diskant.

Sedan kommer du till det roligaste......kompa kompa kompa big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Ang. avståndet till rutan och reflexer så kan jag bara säga att man får testa sig fram till vilka vinklar som funkar.

Midbasarna funkar att ha där nere, du kan vinkla upp de främre ngt.
Örat är inte LIKA känslig för midbasområdet som för mellanregsiter och diskant.

Sedan kommer du till det roligaste......kompa kompa kompa big_smile

okok.. låter bra smile

ja det blir väl en jäävla massa compande.. får betala nån för de, då ja redan nu känner frustrationen.

Ska nog strunta i basarna bak.. kör på låda fram istället. Ska hitta mig nån bra och välljudande bas bara.

Men ja tror midbasarna kommer spela på nog. men man bör väl ha lite subbas med.

Funderar på om naka diskanterna är bättre eller sämre än amegas, då ja har 4 utav dem. Men de får ja väl testa.

Vad menas med att filtrena har ingång för 2steg? Så jag kan driva diskanter med ett och mellan med ett annat eller? Har ej sett de förr..Men jag antar de är nått åt det hållet.

Nåväl. tack för svaret lonefoxen smile

Får ja sålt mina pio basar och hertz så köper jag nog en Focal Utopia BE 21WX 8" va tror du om den? och sedan köra den på 1.2k steget.. kanske blir overkill men.. tror du de skulle funka?

Att köra en Dls RW10 på endast 250wrms vette fan även om nu den kan låta bra.. hur jag än gör här känns det som overkill..
Senast redigerat av pattilatti2 (25 juli 2009)

1 631 Inlägg
25 juli 2009
Mest troligt är att du drabbas av en diffus vänster/mitt där placering kommer variera med frekvensen beroende på reflexer mot rutan.

Har du sen dessutom en lägre höjd till höger så får du troligtvis också konstigt djup och höjd.

Ovanstående är gissningar, det är omöjligt att veta säkert på förhand.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
ja.. de skiljer några cm på höjden mellan vänster och höger sida... Men man kanske får lösa de på någe vis.. klippa och klistra.. så dem hamnar på lika höjd från rutan.

vad tror ni annars om att bygga in de i dörrarna, rätt högt upp på dem spelandes mot lyssnaren.

Dock vill ja ha dem i brädan.

7 241 Inlägg
25 juli 2009
Men ang höjdskillnaden......tänk efter lite.
Bygg upp höger högtalare så den hamnar på samma avstånd och vinkel som på förarsidan....

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Bygg upp höger högtalare så den hamnar på samma avstånd och vinkel som på förarsidan....

ja de är väl planen. eller att på någe vis kapa förarsidans upphöjning..

va tror ni om att driva en 8-10" fram på mitt monosteg? kanske blir overkill? Men det skulle va skönt att slippa basarna bak tongue

7 241 Inlägg
25 juli 2009
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:

ja de är väl planen. eller att på någe vis kapa förarsidans upphöjning..

va tror ni om att driva en 8-10" fram på mitt monosteg? kanske blir overkill? Men det skulle va skönt att slippa basarna bak tongue

Med det lilla jag har hunnit lyssna på Focal Polyglass 21V2 med felvinkel på lådan och inte inspelad så ja det tycker jag att dus kall göra.

1 631 Inlägg
25 juli 2009
pattilatti2 skrev:
vad tror ni annars om att bygga in de i dörrarna, rätt högt upp på dem spelandes mot lyssnaren.

Sämsta alternativet helt klart. Fel placering, dessutom lär du behöva allt utrymme i dörren för middarna. Dubbla lådor får inte plats.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
ja okok.. smile Finns emma plattan o ladda ner? på pirate eller nå.. Fast de kanske inte du gurius gillar tongue

Så får man testa hur skiten låter.

Lonefoxen vilken bas menar du? ska kika in den Ia.

7 241 Inlägg
25 juli 2009
De första 11 spåren på skivan har FUNNITS som mp3 på emmanet.com men jag hittar dem inte nu.
Dock är de helt värdelösa jämfört med skivan i sig enligt många jag snackat med.

Jag menar den här basen:
http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.aspx?prodid=1324

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
De första 11 spåren på skivan har FUNNITS som mp3 på emmanet.com men jag hittar dem inte nu.
Dock är de helt värdelösa jämfört med skivan i sig enligt många jag snackat med.

Jag menar den här basen:

okok.. de blir ju rätt maffigt med ett 1.2k steg till en 8" på 200wrms egentligen. men ja de kanske låter gött smile.. rätt segdriven den där men de ska nog inte vara nå problem tongue hehe

så du vet dig att den ska va bra.. känns fan lite me 200wrms tongue men ja de lär väl låta bra Ia..

7 241 Inlägg
25 juli 2009
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:

Jag menar den här basen:

okok.. de blir ju rätt maffigt med ett 1.2k steg till en 8" på 200wrms egentligen. men ja de kanske låter gött smile.. rätt segdriven den där men de ska nog inte vara nå problem tongue hehe

så du vet dig att den ska va bra.. känns fan lite me 200wrms tongue men ja de lär väl låta bra Ia..

Alltså det är den basen jag använder nu. INTE Utpiabasen (som ligger två-tre snäpp ÖVEr denna).

Roger kör med 21V2 i Mercan och matar den med ett LRx 1.1k. 420W RMS enligt spec.
Jag själv ger dne basen 750W RMS enligt spec. Så en Utopiabas på 1.2:an borde funka så länge du tar det lugnt med gainen och volymen wink

Jo ang 21V2:an så kan jag säga att den spelar dels mkt bättre rent musikaliskt sett men den spelar inte så mkt lägre än min Carpower BB-10 som jag hade innan. Sug på den karamellen ett tag wink
Senast redigerat av Lonefox (25 juli 2009)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:

Jag menar den här basen:

Alltså det är den basen jag använder nu. INTE Utpiabasen (som ligger två-tre snäpp ÖVEr denna).

Roger kör med 21V2 i Mercan och matar den med ett LRx 1.1k. 420W RMS enligt spec.
Jag själv ger dne basen 750W RMS enligt spec. Så en Utopiabas på 1.2:an borde funka så länge du tar det lugnt med gainen och volymen wink

Jo ang 21V2:an så kan jag säga att den spelar dels mkt bättre rent musikaliskt sett men den spelar inte så mkt lägre än min Carpower BB-10 som jag hade innan. Sug på den karamellen ett tag wink

hmm..låter ju riktigt nice detta.. vette fan oom de är behövligt o köra på  focals bästa 8".. även om den kanske låter "bäst" musikaliskt då.. fast de vet man ju inte..

tror inte heller dls rw där kommer låta bra i min vete fan varför..tongue

Sen vill man ju köra på något som inte andra kör.. Ska kika in fler alternativ på 8"...

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
lagom stor marknad för 8"..... :S

7 241 Inlägg
25 juli 2009
pattilatti2 skrev:

Spontant kommer jag på (OAVSETT pris):
DLS
Focal
Re Audio
u-Dimension
DD
JL

Letar jag runt finner jag nog fler big_smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
25 juli 2009
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

Spontant kommer jag på (OAVSETT pris):
DLS
Focal
Re Audio
u-Dimension
DD
JL

Letar jag runt finner jag nog fler big_smile

Impact
Hertz
Scan-speak
Seas

Sen om det är bra skit vet ja inte, men det fins ju iaf nåra at välja mellan.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
haha jo jag vet, har kikat på dem alla typ.. svårt...

fan ni glömde ju pioneer Hahaha

skulle vilja testa något nytt bara för att tongue men självklart ska de låta grymt bra.

seas
u-dimensions
re audio..

va låter bra där då? om de nu kan göra de tongue

DD lät ju intressant med..

Ligger nog mellan focal och DD just nu skulle ja tro..

Genesis Audiophile 25.01 dock en 10" men 20l låda.. bra? dålig?
Senast redigerat av pattilatti2 (25 juli 2009)

7 241 Inlägg
25 juli 2009
SEAS är BRA skit kan jag säga. JonasH har nog lite mer kött på benen än jag där kan jag garantera.

DD:s 1508 har jag inte hört i SQ-bruk, men lillebror 6" i DD:s färdiga låda avsedd för 8" lät trevligt i mitt tycke. Lät mkt mer "mogen" än just 6"....

Genesis har jag dessvärre ej hört själv, men har hört gott om dem.
Senast redigerat av Lonefox (25 juli 2009)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
Ska slita ur lådan fram och ta reda på måtten. så får någon hjälpa med antalet liter.

Sök