Jag tycker att 9000 är mer "gubb-bil" än 900.
Själv har jag en NG900 men skulle lika gärna kunna tänka mig en 9000 av senare årsmodell.
Att NG900 skulle kännas plastig kan jag inte hålla med om. Jag tycker tom att NG900 har snyggare/modernare interiör än 9000. Eftersom att "samma" bil (OG9-3) tillverkades ända fram till 2002 (2003 som cab) så känns designen inte otroligt gammal. Själv anser jag att min bil tex känns hyffsat modern fast att den faktiskt har 10 år på nacken.
Min erfarenhet från 9000 är inte lika stor som från NG900, så jag vågar inte uttala mig för mycket, men en 9000 är säkert bättre att köpa om man vill ha bra väghållning. Kan hålla med om att NG900 inte har superväghållning från början, men jämfört med många andra bilar, tex mina kompisars Vento -94, Polo -99, V70 -06, Astra -05 osv så kränger inte min NG900 mer i kurvorna än dessa nämda bilar. Givetvis hade ett sportchassi bestående av nya sportigare dämpare/fjädrar suttit som en smäck vid lite elakare körning, men att NG900 är superdålig tycker jag inte. Men för mer hästar än de 185 som är standard i en 2.0T behövs definitivt något göras med chassit.
En 9000 med "Aero/A50" kjolarna, ett par snygga fälgar och sänkt är däremot RIKTIGT snygg!
Så... valet är nog högst personligt, men som så många andra redan sagt, satsa på en 900 från -96 o frammåt så slipper man oftast rost/barnsjukdomar osv.
När 9000 blev ett bra köp vet jag inte. (kanske alla?)
Lycka till med köpet!