3304
Sök

Köpråd: Saab 900 eller 9000

Avstängd
1 106 Inlägg
26 april 2006
#21
sveddan skrev:
Saabare skrev:
Inte tillåtet med spacers?! Fan va dåligt.

Jo jag vet, det tycker jag oxå! Men det är tillåtet så länge du håller dig borta från allmän väg, på bana eller liknande.

Synd att Saab inte gjorde 9000 med 5/110 fälgar. Då hade det varit snyggare.

Livet startar vid 220 km/h

1 453 Inlägg
26 april 2006
#22
Saabare skrev:
sveddan skrev:
Saabare skrev:
Inte tillåtet med spacers?! Fan va dåligt.

Jo jag vet, det tycker jag oxå! Men det är tillåtet så länge du håller dig borta från allmän väg, på bana eller liknande.

Synd att Saab inte gjorde 9000 med 5/110 fälgar. Då hade det varit snyggare.

Äh, varför då? De flesta fälgar tillverkas både i 4- och 5-bult. Dessutom är det billigare varje gång man ska byta bultar och fälglås wink


Avstängd
1 106 Inlägg
26 april 2006
#23
sveddan skrev:
Saabare skrev:
sveddan skrev:

Jo jag vet, det tycker jag oxå! Men det är tillåtet så länge du håller dig borta från allmän väg, på bana eller liknande.

Synd att Saab inte gjorde 9000 med 5/110 fälgar. Då hade det varit snyggare.

Äh, varför då? De flesta fälgar tillverkas både i 4- och 5-bult. Dessutom är det billigare varje gång man ska byta bultar och fälglås wink

Skulle vara snyggare orginalfälgar än de som finns på 9000 nu. Aerofälgar o A50 är de enda som är snygga 9000 orginalfälgar.

Livet startar vid 220 km/h

A + B = KUL
66 Inlägg
26 april 2006
#24
Jag tycker att 9000 är mer "gubb-bil" än 900. smile Själv har jag en NG900 men skulle lika gärna kunna tänka mig en 9000 av senare årsmodell.

Att NG900 skulle kännas plastig kan jag inte hålla med om. Jag tycker tom att NG900 har snyggare/modernare interiör än 9000. Eftersom att "samma" bil (OG9-3) tillverkades ända fram till 2002 (2003 som cab) så känns designen inte otroligt gammal. Själv anser jag att min bil tex känns hyffsat modern fast att den faktiskt har 10 år på nacken.

Min erfarenhet från 9000 är inte lika stor som från NG900, så jag vågar inte uttala mig för mycket, men en 9000 är säkert bättre att köpa om man vill ha bra väghållning. Kan hålla med om att NG900 inte har superväghållning från början, men jämfört med många andra bilar, tex mina kompisars Vento -94, Polo -99, V70 -06, Astra -05 osv så kränger inte min NG900 mer i kurvorna än dessa nämda bilar. Givetvis hade ett sportchassi bestående av nya sportigare dämpare/fjädrar suttit som en smäck vid lite elakare körning, men att NG900 är superdålig tycker jag inte. Men för mer hästar än de 185 som är standard i en 2.0T behövs definitivt något göras med chassit.

En 9000 med "Aero/A50" kjolarna, ett par snygga fälgar och sänkt är däremot RIKTIGT snygg!

Så... valet är nog högst personligt, men som så många andra redan sagt, satsa på en 900 från -96 o frammåt så slipper man oftast rost/barnsjukdomar osv.
När 9000 blev ett bra köp vet jag inte. (kanske alla?)

Lycka till med köpet!

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)

Avstängd
1 106 Inlägg
26 april 2006
#25
CarBear skrev:
Jag tycker att 9000 är mer "gubb-bil" än 900. smile Själv har jag en NG900 men skulle lika gärna kunna tänka mig en 9000 av senare årsmodell.

Att NG900 skulle kännas plastig kan jag inte hålla med om. Jag tycker tom att NG900 har snyggare/modernare interiör än 9000. Eftersom att "samma" bil (OG9-3) tillverkades ända fram till 2002 (2003 som cab) så känns designen inte otroligt gammal. Själv anser jag att min bil tex känns hyffsat modern fast att den faktiskt har 10 år på nacken.

Min erfarenhet från 9000 är inte lika stor som från NG900, så jag vågar inte uttala mig för mycket, men en 9000 är säkert bättre att köpa om man vill ha bra väghållning. Kan hålla med om att NG900 inte har superväghållning från början, men jämfört med många andra bilar, tex mina kompisars Vento -94, Polo -99, V70 -06, Astra -05 osv så kränger inte min NG900 mer i kurvorna än dessa nämda bilar. Givetvis hade ett sportchassi bestående av nya sportigare dämpare/fjädrar suttit som en smäck vid lite elakare körning, men att NG900 är superdålig tycker jag inte. Men för mer hästar än de 185 som är standard i en 2.0T behövs definitivt något göras med chassit.

En 9000 med "Aero/A50" kjolarna, ett par snygga fälgar och sänkt är däremot RIKTIGT snygg!

Så... valet är nog högst personligt, men som så många andra redan sagt, satsa på en 900 från -96 o frammåt så slipper man oftast rost/barnsjukdomar osv.
När 9000 blev ett bra köp vet jag inte. (kanske alla?)

Lycka till med köpet!

Absolut. O dessutom har de gjort nästan samma design i interiören i 12 år. Exteriören var dessutom omodern. Carbear: Jag har en OG 9-3 o har inga problem med bilen. Men du läste väl hur stora problem jag fick tidigare o nu har bilen gått nästan bara 8500 mil. Som Carbear säger: Om man tar 900 så ska man ta nyare än 95. Om inte så ska man kolla noga så att det inte finns rost o så att motorn är i bra skick. NG900 o OG9-3 är mer för ungdomar. Te.x min som är 14 år o han vill köpa bilen av mig när han blir 18 år om 4 år. Jag har en 02:a men jag har de gamla Saab emblem på motorhuven o på ratten. Vissa 9000 känns gamla men inte Aero o A50. Man kan prova 900 oxå. Talladega är en av de få exemplar som finns men har metalliclack som standard.

Livet startar vid 220 km/h

91 Inlägg
26 april 2006
Trådstartare
#26
håller med om att ng900 ser lite modernare ut inuti..en annan sak som spelar in är ju bränsleförbrukning? ni med 900 och 9000 fram med er bränsleförbrukning nu:)

57 Inlägg
26 april 2006
#27
Valet är som sagt högst personligt, jag hade föredragigt 9000!
Mycket mindre problem med en 9000 än ng900 har ja fått erfara på jobbet, ska du ändå köpa en 900 så satsa på en -97 eller tidig -98 om den gjordes då? för -97 har hydralisk koppling till skillnad mot dem andra.. Men ska du köpa så ny kan du nästan lika gärna kolla på en tidigt 93?
Satsar du på en 9000 så rekomenderar jag en från 94 och framåt då det sitter kortmotor i denna.. Har aldrig förstått vad skillnad är på kort och lång i hållbarhet men alla man pratar med säger att kortmotorn ska vara bättre.. Du sitter ju dessutom mkt skönare i en 9000 än 900 ända bra med 900 är väl att du kan få den att se ut som en Viggen men det är väl allt också.. tongue
Finns det ju bara 2.0 till 900 och till skilland mot 9000 som har 2.3..

Valet är ditt men jag har hellre 9000 än 900!

© Christer

343 Inlägg
26 april 2006
#28
Såg att jag fick vara med på ett hörn också! ;-)

http://www.blocket.se/vi/7908522.htm?ca=15_s

91 Inlägg
26 april 2006
Trådstartare
#29
är automatlådan bra i 9000 2.3t?

A + B = KUL
66 Inlägg
26 april 2006
#30
Min 900 2,3 drar ca 1 liter/mil. (färddatorn visar allt mellan 0,96 - 1,06)
Jag kör varken galet fort eller otroligt sakta, rätt normalt. Ganska korta sträckor ska dock tilläggas.

prets skrev:
håller med om att ng900 ser lite modernare ut inuti..en annan sak som spelar in är ju bränsleförbrukning? ni med 900 och 9000 fram med er bränsleförbrukning nu:)

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)

91 Inlägg
26 april 2006
Trådstartare
#31
okej det e lite saftigt...tror du 2.0t tar mer eller mindre än din? din har ju trots allt större motor

343 Inlägg
26 april 2006
#32
Åkte till sthlm och det är ca 40 mil, låg i 110-120 km/h  och landade på 0,8l   när ja kom fram. Tycker jag är helt ok!

91 Inlägg
30 april 2006
Trådstartare
#33
är 9000 2.0t trimvänlig? för den är väl rätt så slö original kan jag tänka mig..
nån som vet vad saab 9000 2.3t, 2.0t gör 0-100 på?

Avstängd
1 106 Inlägg
30 april 2006
#34
9000 o 900 är trimvänliga. Men om man tar 2,3T 225 så är den inte seg som original.

Livet startar vid 220 km/h

91 Inlägg
30 april 2006
Trådstartare
#35
nepp då går det väl undan lite...men en vanlig 2.3t 200hk flyttar ju på sig med smile..finns chip till 9000 2.0t då får den 220-230 hästar tror jag

2.3 ltt är ju också ett alternativ..170 hk..nåt o börja med iaf:)
Senast redigerat av prets (1 maj 2006)

91 Inlägg
1 maj 2006
Trådstartare
#36
nån som vet vad 9000 2.0t respektive 2.3t gör 0-100km/h på?

21 Inlägg
1 maj 2006
#37
Hej!
Satsa på en 900T -96 till -98 tycker jag:)
Har själv nyss köpt en saab 900 Talladega -97 och är jätte nöjd över bilen.
Var lite tveksam först över att satsa på 900T men efter lite letande hittade jag bilen hos en bilhandlare i gbg.
Men nu kanske jag ska köpa mig en saab viggen istället:)
Lycka till med köpet!

mvh Per


91 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
#38
var o provkörde en saab 900 2.0turbo -97 idag..
den gick helt okej måste jag säga..
den hade gått 13200 mil och den kostar 49.000kr, på en bilfirma
det var en liten skada vid framspoilern ett stort hål+ en pyttepytteliten rostfläck, mindre än en fluga på bagageluckan.

frågan är om man ska satsa på en 9-3a när man kommer upp i det priset? vad tycker ni?

mvh

199 Inlägg
4 maj 2006
#39
om du ska styla så är nog 900 bäst,,finns mycket mer grejer till dom än till 9000. men om du ska ha kräm i bilen så köp en 9000 2.3t, dom går bra i från början


Avstängd
1 106 Inlägg
4 maj 2006
#40
Saabdajw skrev:
om du ska styla så är nog 900 bäst,,finns mycket mer grejer till dom än till 9000. men om du ska ha kräm i bilen så köp en 9000 2.3t, dom går bra i från början

900:an känns väl mer nyare än 9000. 9000 hade bara en facelift 1992 medan Saab erbjöd en helt ny 900

Livet startar vid 220 km/h


Sök