3569
Sök

Köpråd: Saab 900 eller 9000

91 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
#41
måste åka o provköra en 9000 2.3t ...ingen som bor i närheten av varberg som bjuder på ett åk?smile

Avstängd
1 106 Inlägg
4 maj 2006
#42
prets skrev:
måste åka o provköra en 9000 2.3t ...ingen som bor i närheten av varberg som bjuder på ett åk?smile

Varför inte köpa Kevlar_souls bil? Han ska sälja den nu.

Livet startar vid 220 km/h

Klubbmannen
4 maj 2006
#43
9000 är ju som tidigare antytt en bättre bil. Sen om du gillar utseendet är en smaksak. Jag skulle gärna haft en 9k, men att sälja min og900T16 vore som att sälja en del av min själ. Hjärtat vill ha en 900 aero, den gasglada delen av hjärnan vill ha en 9k

Avstängd
1 106 Inlägg
5 maj 2006
#44
prets skrev:
tack för dina svar saabare . jag hade inte tänkt lägga så mycket pengar på bilen då det blir min förstabil..

just nu lutar det faktiskt åt saab 9000. känns som det blir lite roligare.. det e många som säger det att 900 är lite "ostabil" på vägen:)...

hittade en som jag tycker verka riktigt prisvärd
http://www.blocket.se/vi/7971292.htm?ca=20_s

möjligt att den var med bland dem du skrev..kollade inte igenom alla.

förklara mer om EBD är det unikt just för 900?

om jag köper en 900 ska jag inte leta efter en 94års.. har hört att dem ska ha en del "barnsjukdomar" också..

EBD är ett system som ökar bromskraften när bilen är tungt lastad. Tar man 96 o framåt så slipper man de barnsjukdomarna.

Livet startar vid 220 km/h

91 Inlägg
6 maj 2006
Trådstartare
#45
är det några brister med en saab 9-3 -98?
den måste väl vara bättre än en saab 900?
hittade en 9-3a för 51.000kr som gått 16.000 mil..låter det som ett bra pris?

231 Inlägg
6 maj 2006
#46
Om du väljer mellan dessa bilar och vill ha en SAAB så blir det 900:an. 9000 har så mkt som inte ens liknar SAAB. Dock är chassigt lite svajigt på 900, detta känner du mest av vid acceleration av 2,0T men uppdaterar du framvagnen med lite matnyttigt så blir det en för jävla kul bil att köra!
_______________________________________________
Volvo gör traktorer, SAAB gör flygplan! wink


Avstängd
1 106 Inlägg
6 maj 2006
#47
prets skrev:
är det några brister med en saab 9-3 -98?
den måste väl vara bättre än en saab 900?
hittade en 9-3a för 51.000kr som gått 16.000 mil..låter det som ett bra pris?

9-3:or av gamla modellen känns likadant som 900.

Livet startar vid 220 km/h

91 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
#48
är det inte en viss skillnad på moterna på 900 och 9-3?

Avstängd
1 106 Inlägg
7 maj 2006
#49
Det är inte så många skillnader i 9-3 som i 900. De motorer som följde med 9-3 från 900 var 2,0i 130 o 2,0T 185. 2,3:an följde oxå med 9-3 men byttes ut mot 2,0t 154 hk. Sen kom det nya motorer. 2,0T 200, 2,2 Diesel o 2,3T 225(endast i Viggen).

Livet startar vid 220 km/h

Avstängd
1 106 Inlägg
7 maj 2006
#50
900:an är en rolig bil. 9-5:an är betydligt roligast o köra. Satsa på 900, 9-3 eller 9-5.

Livet startar vid 220 km/h

91 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
#51
mm 9-5 är kul..mina föräldrar hade en 2.0t innan som var chippad 220hk..den e lite svajig när man drar på tycker jag annars e de la kul:)

blir nog en 900 2.0t jag köper tror jag..

men jag har läst innan här på forumet om moterer som heter t5,t7 eller nåt? t5 skulle visst vara bättre:S

Avstängd
1 106 Inlägg
7 maj 2006
#52
900 har inte det sabla motorfelet som beskrevs i tidningarna.

Livet startar vid 220 km/h

Avstängd
1 106 Inlägg
11 maj 2006
#53
Det blir nog en 900:a va? 900 är mer modern än 9000.

Livet startar vid 220 km/h

5 710 Inlägg
11 maj 2006
#54
prets skrev:
men jag har läst innan här på forumet om moterer som heter t5,t7 eller nåt? t5 skulle visst vara bättre:S

Japp det stämmer.
Lite dålig på när generationsskiftet ägde rum men klart är iaf att NG900 hade T5 över alla årsmodeller.
9-3:an har oxo T5spisar i någon modell, tror det var i 154hästaren -00 men kan ha vart fler.....
De senare 01> har T7 motorer som inte är lika stabilt byggda.

Lätt är det iaf att känna igen vilken motor som är vilken:
Röd DI-kasett   = T5
Svart DI-kasett = T7

MVH Jonas
..............

Avstängd
1 106 Inlägg
11 maj 2006
#55
jonTe skrev:
prets skrev:
men jag har läst innan här på forumet om moterer som heter t5,t7 eller nåt? t5 skulle visst vara bättre:S

Japp det stämmer.
Lite dålig på när generationsskiftet ägde rum men klart är iaf att NG900 hade T5 över alla årsmodeller.
9-3:an har oxo T5spisar i någon modell, tror det var i 154hästaren -00 men kan ha vart fler.....
De senare 01> har T7 motorer som inte är lika stabilt byggda.

Lätt är det iaf att känna igen vilken motor som är vilken:
Röd DI-kasett   = T5
Svart DI-kasett = T7

T5 motorn i 9-3:an var oxå 185 hästaren från 900 o nyare motorn 200 hästarn

Livet startar vid 220 km/h

Avstängd
1 106 Inlägg
11 maj 2006
#57
Den andra bilen är snyggast. Du ser vär inredningen i 9000. Väldigt omodernt. Ta hellre 900 eller 9-3. Du kan även prova 9-5. Är mycket bättre än 900,9000 o 9-3. O är roligare o köra än de 3 modellerna.

Livet startar vid 220 km/h

1 453 Inlägg
11 maj 2006
#58
Saabare skrev:
Den andra bilen är snyggast. Du ser vär inredningen i 9000. Väldigt omodernt. Ta hellre 900 eller 9-3. Du kan även prova 9-5. Är mycket bättre än 900,9000 o 9-3. O är roligare o köra än de 3 modellerna.

Vad är "bättre" med 9-5? Lite konstruktiv kan du väl vara...

Och varför är inredningen omodern på 9000? Tänk på att sista modellen kom för nio år sedan och inte var särskilt omodern då...


Avstängd
1 106 Inlägg
11 maj 2006
#59
Jag menar då 9000 med tygklädsel. Inredningen i 9000 Aero o A50 är mer modern än vanliga 9000.

Livet startar vid 220 km/h

Avstängd
1 106 Inlägg
21 maj 2006
#60
prets skrev:
var o provkörde en saab 900 2.0turbo -97 idag..
den gick helt okej måste jag säga..
den hade gått 13200 mil och den kostar 49.000kr, på en bilfirma
det var en liten skada vid framspoilern ett stort hål+ en pyttepytteliten rostfläck, mindre än en fluga på bagageluckan.

frågan är om man ska satsa på en 9-3a när man kommer upp i det priset? vad tycker ni?

mvh

Om man köper en 9-3 för det priset så har den gått över 20000 mil. Den pyttelilla rostfläcken är nog på grund av stenskott. T5 står för Trionic 5. Har du köpt en bil nu? Alla 9000 hade väl hydrualisk koppling.
Senast redigerat av Saabare (21 maj 2006)

Livet startar vid 220 km/h


Sök