3693
Sök

Ska jag köpa en Golf 2 eller golf 3?

739 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
hej jag är nu sugen på att skaffa en Golf så jag undra en del små saker som tex

hur billig är en Vr6 bensin förbrukning? samma fråga om golf 2 16v  hur hållbara är dem i motorn och så?

har tänkt kolla runt lite på golfar men är det någon ide att köpa en golf 3 gti 8v? är dem slöa som fan eller ?

mvh
Senast redigerat av vofloo (25 augusti 2009)

German Engineering
9 083 Inlägg
25 juli 2009
Ska du ha en bensinsnål Golf MK3 så skulle jag inte rekommendera VR6, den dricker 1 liter/mil, dyr i försäkring och väldigt dyrt om motorn havererar, det är kamkedja på den och håller upp till 20.000 mil vilket är riktigt dåligt. Sen är de oftast buskörda av ungdomar. Jag kan ingenting om Golf MK2 men det är säkert en bra bil.

Köp en Golf MK3 med 1.8 liters motor, 90hk/145nm i vridmoment smile Riktigt snål med soppa.
Sen har du ju GTi, 8V på 115hk/166nm och 16V på 150hk/180nm, båda är på 2.0. De är också snåla smile
De är lättmekade och reservdelar är inte så dyra, kan ju hitta en massa saker på skroten för en billig peng. När det gäller försäkringen så råder jag dig att fråga runt och jämför priserna på nätet smile Ring de också.

Det är vad jag rekommenderar smile Lycka till.

CarpeDiem - VW-entusiast wink
Senast redigerat av CarpeDiem (25 juli 2009)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Körv
3 535 Inlägg
25 juli 2009
Golf 2 såklart! Typ i stort sett samma bil som golf 3 men den är hållbar.

Truckdriving Man

1 196 Inlägg
25 juli 2009
2an tycker jag mkt ballare stuk på dom

739 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
så ni tycker jag ska ta o köpa en sådan golf som är på bilden skaju kolla på den på söndag så hoppas jaginte bli missnöjd av massa rost eftersom den va lackad för 2 år sen smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 juli 2009
En Golf 2 16v GTI vore ju ganska bra, billig i försäkring, skatt, rep och drar inte mkt bensin (ligger väl ungefär runt 0.8 blandat). En framtida klassiker anser jag.
Lägg pengar på att uppgradera bromsar och väghållning. Sjukt sugen på att skaffa en fin sån att ha som busbil sen smile Gocart all over them.
VR6 drar ganska mycket bensin som nämnts.

269 Inlägg
25 juli 2009
Tycker att det är sjukt att jämföra golf 2 o 3 , golf 3 är mycket mer bil o om man tänker på buller o sånt så går det inte att åka i golf 2 .. Sen så är inte vr6 så mycket dyrare

VW Passat R Tdi 4motion

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 juli 2009
Bara att ha is i magen, är rätt slött på marknaden för GTI bilar överhuvudtaget. Håller utkik på blocket varje dag för å hitta en fin IV (v6 t.ex.) och V (GTI) men det händer inte mkt nu på marknaden...färre som byter bilar nu under krisen antar jag.

huh?
10 427 Inlägg
25 juli 2009
Ett hett tips är att leta efter rost under framvagnen på Golf 2:or. Verkar vara lite känsligt i dessa dagar.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 juli 2009
steifan skrev:
Ett hett tips är att leta efter rost under framvagnen på Golf 2:or. Verkar vara lite känsligt i dessa dagar.

Jo, frambalken är det som tydligen byts, inte svindyrt direkt, men bor man i norrland har man inte så stora bekymmer med rost smile eller beror lite på var i norrland såklart.
Som tur e är den mesta rosten på 2orna ytrost, ser förjävlig ut men går att åtgärda innan de gått åt skogen.

739 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
jag bry mig inte om buller wink lyssnar på musik så de räcker en 740 hör man rätt mycket i med siktar nog på golf 2an 8v räcker för mig och den är fin invändigt typ skinn + förr förra ägaren hade bytt och renoverat den mycket smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 juli 2009
Kolla att den verkligen är rostfri, svårt med en bil på 25000 mil (mycket)..kollade på en sån, 16v, pedantskött 100% rostfri. Såg direkt ett par bubblor och rost på frambalken..han ville ha 20 papp för en 90/91a, tycker 16 för en 87a kan vara i mesta laget, speciellt 8v, men men.
Är den fin så e den smile
Sen, känn verkligen så du trivs med väghållningen alltså, återigen den jag testade hade nån ghettosänkning + 17" fälgar utan servo.
En av de bästa bilar som finns blev fort den sämsta bil jag nånsin kört.

739 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
adå få se imån om det är något och ha smile

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
25 juli 2009
Kolla även fjäderbenstalrikarna bak, dom brukar rosta som fan med

EDIT: flera ja kollar på har dom inte vart vacker på
Senast redigerat av BBAD (25 juli 2009)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
25 juli 2009
Jag har golf 3 Gti 8v, och ja! 8v "räcker" för att man ska kunna ha kul... men inget att direkt hänga i granen... 16v är riktiga raketer, men lite svåra att få tag på då dem är grymt eftertraktade..

Du kan inte välja fel på vare sig golf 2 eller golf 3, med undantag för VR6 som 90% av de man pratar med säger går sönder, är dyra att laga, går ofta sönder?

golf 2 är en riktig klassiker som rent prestandamässigt ligger bättre till än golf 3, med motsvarande motor i...
mest pga. att dem väger i runda slängar nästan 200kg mindre. Dock så kompletterar golf 3 upp detta lite med att vara större och något "modernare" fastän den är baserad på samma teknik...

Jag beställde t.ex ett par coilovers till min bil, som det stod golf 2/3 på! alltså så passar delar rätt över...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

739 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
kollade idag på den bilen på bilden där uppe blev väldigt missnöjd dem hade spaklat igen blinkershålen och lite på sidan avbilen det hade börjat spricka och såg väldigt fult ut + moton va oljig som fan ska kolla på andra golfar nu hoppas på en gti nu smile

269 Inlägg
26 juli 2009
Åkt alla möjliga golfar i många år o kan säga att vr6 är utover dom andra .. Visst kanske vr6 är dyr o så men att dom går sönder mer än dom andra är skitsnack .. Många kör bara sina vr6 utan att sköta om dom ... Jag har själv köpt en som var väldigt misskött o renoverat upp allt . Kan säga att det är den skönaste golfen .. Även haft på senare år en gti 8 v mk3 , den är inte hälften så rolig som vr6 ...

VW Passat R Tdi 4motion

474 Inlägg
26 juli 2009
Hm a vad kan man säga ? Om du vill styla upp din Golf så de e bättre med en 2:a för att de e rätt så snygga med lite styling o tuning o som sagt innan mig de eväger mindre än 3:a jag hade sj haft 2:a som jag bytte mot 3:A o blev riktig missnjöd efter ett tag för att motoren gick inte friskt som min gamla .Så jag skulle råda dig köpa en 2:a 16v lr Gti de e sköna men lite kallt på vinter smile

739 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
jodå ska kolla runt lite efter golf 2 16v smile

Down n`out
514 Inlägg
26 juli 2009
om du ska köpa en mk2 16v! köp då den med stora insuget ,

Down n`out

Sök