3704
Sök

Skillnad på 740 och 760?!

329 Inlägg
24 april 2006
Trådstartare
#1
Vilka är skillnaderna på 740 respektive 760, allt från utseende till hjulupphängning till elsystem osv osv??

vh

SLK
610 Inlägg
24 april 2006
#2
740 = 4 cylindrar
760 = 6 cylindrar..

#2573
1 489 Inlägg
24 april 2006
#3
760 är högre än 740 tycker jag det ser ut som ? 760 har väl el i stolarna vilket inte 740 har. AC har kompisen i sin 760..

760 känns lite mer påkostad än 740. Sen gör ju V6:an sitt också smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

864 Inlägg
24 april 2006
#4
annan inredning, mer utrustning, anorlunda till utseende bak och fram...lyktor spoiler lite sånt...hjulupphängning o sånt vet jag inte men förnuftet säger väl att 760 är lite kraftigare på den biten..vill även minnas att 760 enbart finns med automatlåda

329 Inlägg
24 april 2006
Trådstartare
#5
Okej, fyll på med mer svar de som förefaller ha sådanna:D

694 Inlägg
24 april 2006
#6
helt olika bilar!! beror mkt på årsmodell kolla 940 respektive 960 samma skillnad typ!!


12 Inlägg
24 april 2006
#7
760 är ju den lite lyxigare modellen, bensinaren har ju v6...sen finns även den raka fyran med turbo och sen turbodieseln me d24an....v6an e det väl oftast om inte alltid automat men i dom andra vet jag att det finns manuella lådor...760in har ofta kromade lister på handtag å runt skärmkanterna, el styrning på säte, rutor å speglar är det väl också. På 90:an så har 760in även längre bakljus än 740 och fronten är samma som 940, men innan 90an e det samma tror jag.
Senast redigerat av Volvo_wonka (24 april 2006)

B20, det håller

460 Inlägg
24 april 2006
#8
Nyare 760 har även delad bakaxel

21 761 Inlägg
24 april 2006
#9
Är det den axeln som kallas multilink?

188 Inlägg
24 april 2006
#10
6:an i 760n är värdelös, den racklar mer än den går. ska du köpa en 760 så skulle jag rekomendera tic:en


329 Inlägg
24 april 2006
Trådstartare
#11
tacl för alla svar, jo de var de jag var inne på, alltso att sli till på en...   Blir förmodligen en tic,   740 lr 760 är tanken..

sixten
252 Inlägg
24 april 2006
#12
finns väl även 760 med en turbo 6:a med? :S kanske jag är på helt fel spår, men har för mig de, har dock inte sålts i sverige har jag fått för mig...

272 Inlägg
24 april 2006
#13
Multilink bakaxel (delad) i 760 88 och nyare. 960 front äldre från 88 och framåt. Instrumentbrädan i 88 och framåt påminner mkt om den i 850. med en kromad list. mkt snygg! bredare baklampor efter 90.

740 tic var ofta väldigt väl utrustade med! kan vara mer utrustning i en sån än i en 760 Gle t.ex.
Senast redigerat av mr_loffe (24 april 2006)

. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
18 november 2007
#14
kolla in min så ser du:P hehe

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 november 2007
#16
alminjo skrev:
740 = 4 cylindrar
760 = 6 cylindrar..

Bara lite rätt.
760 TIC har en fyra, precis som 740.
"Vanliga" 760'n har dock en Renault-6'a under huven. Lite mer kraft, men ganska känd för att krångla.

Kortfattat kan man säga att 760 är en lyxigare 740. Oftast automatlåda, mer utrustning, annan inredning m.m.

760 fick dessutom gamla 940-fronten.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

33 Inlägg
6 januari 2008
#17
eftersom 760 fick den fronten redan 1988 så kan det väl inte vara gamla 940 fronden då 940 kom 1991 wink


1 754 Inlägg
6 januari 2008
#18
Har inte 760'n samma V6a som DeLorean DMC-12?

Jag kan inget om allt.

1 893 Inlägg
6 januari 2008
#20
Motorn kallas "PRV" sexan. Det var ett sammarbete mellan Peugeot, Renault och Volvo.
Det som den fick dåligt rykte för var att cylinderfodrena började läcka när de gått några mil.
Problemet var störst i B27an (Gamla 260) det var nästan borta till B28 (senare 260, 240GLT, 760GLE.) för att vara så botat som det kan bli på en alu-motor till B280. (760 88-90)
Men rykten hänger kvar... Renault och Peugeot har fortfarande motorn i produktion idag som 3.0L (Skulle på volvo språk givetvis hetat B300.) och har de senaste 15-20 åren inte haft onormalt många som läcker.

I volvon drar de också onödigt mycket bensin, där är anledningen till mera dåligt rykte. wink
Men å andra sidan drar Volvos egna nya sexa (3.0L) också ett par deciliter mera än tex BMW's tre litare. Vilket biltidningarna undrade över under några års tid när den kom 91.

För att återgå till frågan..
764 kom först. (82 års modell) som volvos lyxbil. Den hade det mesta i utrustningsväg som standard från början. 744 släptes två år senare för att täcka upp luckan mellan 240 och 760.
Det var snik versionen. Den hade servostyrning  och C-lås som standard (Finns tydligen några ex, som inte ens har C-lås.). Resten fick man bocka för i utrustnings listan...

Förutom silnaden i utrustnings nivå mellan 740/760, kom den senare med innertak och stolpar i plych, detta gick aldrig att ens beställa till 740.

85 kom slutligen "sosse-containern" 745 och 765.

88-90 fick 760an ny modernare front (Ser ut som 900) med aluminium huv som gick hela vägen upp till vindrutan (740 och 760 82-87 hade en kort plåt med hål i, där kupé fläkten tar sin luft, mellan huven och rutan.)
88-90 fick också en så kallad multilink bakaxel och 80 liters tank. (Multilink fick inte plats i kombin, så den fick behålla stel axel och 60 liters tank.)
88-90 fick också automatisk nivåreglering som standard.
Jag köpte en 764 88 , det enda som gick att köpa till (Som inte redan var standard.) Var el, till takluckan (Blev standard 89.) skin och el-manövererade stolar med minne.

90 ändrades bakljusen på 744/764, 764ans blev då bredare, gick nästan ända in till reg-skylten.

Sedan kom 900 91-.
Först till 95 års 965 kom multilink axeln på kombin, detta löstes med en komposit blad fjäder, som sparade plats nog för multilink och 75 liters tank. 940 fick behålla sin stela bakaxel fram till nedlägningen av modellen 97. (Finns några 98or ute, men tro mg, de är tillverkade tidig höst 97, nyåret 98 fanns inte fabriken kvar, annat än skalet. Jag vet, jag jobbade där fram till nedlägningen av 900.) 98 tillverkades S80 där gamla 900an tillverkades innan.



Sök