Motorn kallas "PRV" sexan. Det var ett sammarbete mellan Peugeot, Renault och Volvo.
Det som den fick dåligt rykte för var att cylinderfodrena började läcka när de gått några mil.
Problemet var störst i B27an (Gamla 260) det var nästan borta till B28 (senare 260, 240GLT, 760GLE.) för att vara så botat som det kan bli på en alu-motor till B280. (760 88-90)
Men rykten hänger kvar... Renault och Peugeot har fortfarande motorn i produktion idag som 3.0L (Skulle på volvo språk givetvis hetat B300.) och har de senaste 15-20 åren inte haft onormalt många som läcker.
I volvon drar de också onödigt mycket bensin, där är anledningen till mera dåligt rykte.
Men å andra sidan drar Volvos egna nya sexa (3.0L) också ett par deciliter mera än tex BMW's tre litare. Vilket biltidningarna undrade över under några års tid när den kom 91.
För att återgå till frågan..
764 kom först. (82 års modell) som volvos lyxbil. Den hade det mesta i utrustningsväg som standard från början. 744 släptes två år senare för att täcka upp luckan mellan 240 och 760.
Det var snik versionen. Den hade servostyrning och C-lås som standard (Finns tydligen några ex, som inte ens har C-lås.). Resten fick man bocka för i utrustnings listan...
Förutom silnaden i utrustnings nivå mellan 740/760, kom den senare med innertak och stolpar i plych, detta gick aldrig att ens beställa till 740.
85 kom slutligen "sosse-containern" 745 och 765.
88-90 fick 760an ny modernare front (Ser ut som 900) med aluminium huv som gick hela vägen upp till vindrutan (740 och 760 82-87 hade en kort plåt med hål i, där kupé fläkten tar sin luft, mellan huven och rutan.)
88-90 fick också en så kallad multilink bakaxel och 80 liters tank. (Multilink fick inte plats i kombin, så den fick behålla stel axel och 60 liters tank.)
88-90 fick också automatisk nivåreglering som standard.
Jag köpte en 764 88 , det enda som gick att köpa till (Som inte redan var standard.) Var el, till takluckan (Blev standard 89.) skin och el-manövererade stolar med minne.
90 ändrades bakljusen på 744/764, 764ans blev då bredare, gick nästan ända in till reg-skylten.
Sedan kom 900 91-.
Först till 95 års 965 kom multilink axeln på kombin, detta löstes med en komposit blad fjäder, som sparade plats nog för multilink och 75 liters tank. 940 fick behålla sin stela bakaxel fram till nedlägningen av modellen 97. (Finns några 98or ute, men tro mg, de är tillverkade tidig höst 97, nyåret 98 fanns inte fabriken kvar, annat än skalet. Jag vet, jag jobbade där fram till nedlägningen av 900.) 98 tillverkades S80 där gamla 900an tillverkades innan.