De BMW motorer som har extra känsliga toppar är M20-motorerna, ("lilla sexan", satt i E21, E30, E28, E34), samt M30 ("stora sexan", satt i E23, E24, E28, E32, E34).
Dessa motorer har svårt för att klara en kokning, troligtvis på grund av lång alu-topp som kröker sig lätt vid hög värme. Ofta spricker dom under kamaxeln, vilket kan vara svårt att se.
Man kan säga att topplockspackningen ALLTID går på dessa mellan 20´och 27´k mil. Undantag finns självklart, men det kan vara bra att ha i åtanke att man nu när bilarna börjar bli några år, bör välja en bil där man redan bytt packning.
Däremot är M50-motoron, som torpis tog som exempel, en betydligt bättre motor ur den synvinkeln. Den har en tåligare topp och en bättre packning.
När det gäller överhettning så är det egentligen inte bmw-motorerna sämre på något sätt, utan har man fel i kylsystemet så kokar motorn. Det gäller ju de flesta bilar. En bmwmotor med fungerande kylsystem kokar inte.
Det som brukar göra att motorn kokar i köer är viskokopplingen på kylfläkten. Den bör bytas om den är sliten, annars fungerar den inte som den ska. En annan punkt som är viktig att kolla är vattenpumpen. När pumpen är sliten så kan skovelhjulen släppa från axeln. Originalpumpen brukar kunna hänga med i ca 20-28 tusen mil.
På M50 och nyare 6or är även termostathuset något att se över om man inte har gjort det. Huset är i plast och kan spricka med tiden. Byt!
Detta med bmw-motorer och dåliga toppar/topplockspackningar är något som främst gäller några av R6orna som jag nämnt ovan. M10-motorn (4cyl motor som är lite att jämföra med volvos b20) håller mycket bra för både överladdning och vanlig trimming. Denna har inte alls samm problem med topplocken.
Det är iaf lite av min syn på saken. Jag är inte alls orolig för att köpa en bmw med m50 motor och köra den stenhårt. Så länge jag vet att kylsystemet är i bra skick men fräsch pump, slangar, termostathus och viskokoppling (det är är ju rena serviceprylar som slits, inget konstigt att man får byta med tiden) så brukar det bara vara att tuta och köra. Det är mycket stabil och trevlig motor!
Mvh Johan.