3085
Sök

BMW's Topplock spricker väldigt lätt vid kokning/trimning. Diskussion kring ämnet

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 juli 2009
#21
perzy skrev:
Jag hörde att bmw har endast 4 mm mellan cylindrarna. Detta för att få en kortare motor. Volvos överladdade har 8 mm, sugisarna 6 mm. Det lär vara besvärligt och ligga på gränsen (bmw alltså) för kylningen. Snacka om hotspot! Tyvärr styr yttre krav (utrymme i bilen typ) ofta motordesign.

Jag har för mig att det faktiskt är ännu mer - men då räknar jag nog med kylkanalen mellan cylindrarna, inte bara godset.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
26 juli 2009
#22
torpis skrev:
BMW har valt att klämma långt ner på sina toppar och har en grund gänga i blocken. Har andra motorer samma lösning?  Dem jag vet som har bultar liknande Volvos vitmotorer, grövre och längre.

det är nog inte omöjligt att kombinationen med en så lång topp & infästningen långt ner samt klena bultar gör att topparna blir lite extra känsliga, ju längre ner i topplocks-godset du fäster så får du sämre värmeavledning och mera materialrörelser just kring infästningen.

Sen till vissa andra i tråden, denna handlar inte om Volvo vs BMW utan om varför topparna är känsliga på BMW

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#23
ekelund88 skrev:
hur luftade du systemet ? smile

som man skall med bilen upphissad i fram för och få ut luften ? troligen inte

ytterst troligen på rätt sätt... som sagt så läste jag på om motorerna och luftade på rätt vis med nosen i högläge och vattenkanna genom luftskruven. 

Bara en sådan procedur tyder ju på att något inte är rätt från fabriken.


Är det bara luften i systemen som är boven och inte bultarna alls?

Finns det någon som kör ARP?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 juli 2009
#24
torpis skrev:
ekelund88 skrev:
hur luftade du systemet ? smile

som man skall med bilen upphissad i fram för och få ut luften ? troligen inte

ytterst troligen på rätt sätt... som sagt så läste jag på om motorerna och luftade på rätt vis med nosen i högläge och vattenkanna genom luftskruven. 

Bara en sådan procedur tyder ju på att något inte är rätt från fabriken.

Det låter ju väldigt krångligt för att lufta ett kylsystem på en bil?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#25
ekelund88 skrev:
perzy skrev:
Jag hörde att bmw har endast 4 mm mellan cylindrarna. Detta för att få en kortare motor. Volvos överladdade har 8 mm, sugisarna 6 mm. Det lär vara besvärligt och ligga på gränsen (bmw alltså) för kylningen. Snacka om hotspot! Tyvärr styr yttre krav (utrymme i bilen typ) ofta motordesign.

ändå plockar man ut 1000 hk + ur bmws gammla 6or smile och "världens snabbaste gatbil" byggde ju vs motor på en gmamal bmw 6a

Använde han STD bult? Vilken motor använde han? M50? eller någon annan? 

Jag vet att det finns starka BMW-motorer men jag vet inte hur dem är modifierade för att hålla.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

564 Inlägg
26 juli 2009
#26
De BMW motorer som har extra känsliga toppar är M20-motorerna, ("lilla sexan", satt i E21, E30, E28, E34), samt M30 ("stora sexan", satt i E23, E24, E28, E32, E34).
Dessa motorer har svårt för att klara en kokning, troligtvis på grund av lång alu-topp som kröker sig lätt vid hög värme. Ofta spricker dom under kamaxeln, vilket kan vara svårt att se.
Man kan säga att topplockspackningen ALLTID går på dessa mellan 20´och 27´k mil. Undantag finns självklart, men det kan vara bra att ha i åtanke att man nu när bilarna börjar bli några år, bör välja en bil där man redan bytt packning.

Däremot är M50-motoron, som torpis tog som exempel, en betydligt bättre motor ur den synvinkeln.  Den har en tåligare topp och en bättre packning.

När det gäller överhettning så är det egentligen inte bmw-motorerna sämre på något sätt, utan har man fel i kylsystemet så kokar motorn. Det gäller ju de flesta bilar. En bmwmotor med fungerande kylsystem kokar inte.
Det som brukar göra att motorn kokar i köer är viskokopplingen på kylfläkten. Den bör bytas om den är sliten, annars fungerar den inte som den ska. En annan punkt som är viktig att kolla är vattenpumpen. När pumpen är sliten så kan skovelhjulen släppa från axeln. Originalpumpen brukar kunna hänga med i ca 20-28 tusen mil.
På M50 och nyare 6or är även termostathuset något att se över om man inte har gjort det. Huset är i plast och kan spricka med tiden. Byt!

Detta med bmw-motorer och dåliga toppar/topplockspackningar är något som främst gäller några av R6orna som jag nämnt ovan. M10-motorn (4cyl motor som är lite att jämföra med volvos b20) håller mycket bra för både överladdning och vanlig trimming. Denna har inte alls samm problem med topplocken.

Det är iaf lite av min syn på saken. Jag är inte alls orolig för att köpa en bmw med m50 motor och köra den stenhårt. Så länge jag vet att kylsystemet är i bra skick men fräsch pump, slangar, termostathus och viskokoppling (det är är ju rena serviceprylar som slits, inget konstigt att man får byta med tiden)  så brukar det bara vara att tuta och köra. Det är mycket stabil och trevlig motor!

Mvh Johan.

564 Inlägg
26 juli 2009
#27
TurbOla skrev:
torpis skrev:
ekelund88 skrev:
hur luftade du systemet ? smile

som man skall med bilen upphissad i fram för och få ut luften ? troligen inte

ytterst troligen på rätt sätt... som sagt så läste jag på om motorerna och luftade på rätt vis med nosen i högläge och vattenkanna genom luftskruven. 

Bara en sådan procedur tyder ju på att något inte är rätt från fabriken.

Det låter ju väldigt krångligt för att lufta ett kylsystem på en bil?

Det är inte alls krångligt att lufta en bmw-sexa. Gör man på rätt sätt så är det jättelätt.

Mvh Johan

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 juli 2009
#28
groze skrev:
Det är inte alls krångligt att lufta en bmw-sexa. Gör man på rätt sätt så är det jättelätt.

Mvh Johan

Men ändå. smile
Min bil fyller jag på kylarvätska genom expansionskärlet tills markeringen blir rätt.
Sen startar jag bilen och låter den gå en stund.
Stänger av, tar av locket, ser att vatten-nivån sjunkit, och fyller på igen.

Klart. smile
Då har den luftat sig, då luften samlas i expansionskärlet, och sen försvinner det när man lyfter på locket och fyller på mer vatten.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

564 Inlägg
26 juli 2009
#29
TurbOla skrev:
groze skrev:
Det är inte alls krångligt att lufta en bmw-sexa. Gör man på rätt sätt så är det jättelätt.

Mvh Johan

Men ändå. smile
Min bil fyller jag på kylarvätska genom expansionskärlet tills markeringen blir rätt.
Sen startar jag bilen och låter den gå en stund.
Stänger av, tar av locket, ser att vatten-nivån sjunkit, och fyller på igen.

Klart. smile
Då har den luftat sig, då luften samlas i expansionskärlet, och sen försvinner det när man lyfter på locket och fyller på mer vatten.

Jo, det är så man gör på din bil. På bmw gör man på ett annat sätt.

Det finns ju saker som är mer komplicerade att byta på en volvo jämfört med bmw, men det betyder ju inte att volvos sätt är dåligt eller att det är felkonstruerat. Eller hur? smile
(som exempel behöver man skruva in kolvarna i bromsoken bak på s/v40 när man byter belägg, det behöver man inte på bmw e21, där räcker det att trycka tillbaka kolvarna för hand eller med en tång)

Förstod du hur jag tänker?

Mvh Johan.

4 001 Inlägg
26 juli 2009
#30
groze skrev:
TurbOla skrev:
groze skrev:
Det är inte alls krångligt att lufta en bmw-sexa. Gör man på rätt sätt så är det jättelätt.

Mvh Johan

Men ändå. smile
Min bil fyller jag på kylarvätska genom expansionskärlet tills markeringen blir rätt.
Sen startar jag bilen och låter den gå en stund.
Stänger av, tar av locket, ser att vatten-nivån sjunkit, och fyller på igen.

Klart. smile
Då har den luftat sig, då luften samlas i expansionskärlet, och sen försvinner det när man lyfter på locket och fyller på mer vatten.

Jo, det är så man gör på din bil. På bmw gör man på ett annat sätt.

Det finns ju saker som är mer komplicerade att byta på en volvo jämfört med bmw, men det betyder ju inte att volvos sätt är dåligt eller att det är felkonstruerat. Eller hur? smile
(som exempel behöver man skruva in kolvarna i bromsoken bak på s/v40 när man byter belägg, det behöver man inte på bmw e21, där räcker det att trycka tillbaka kolvarna för hand eller med en tång)

Förstod du hur jag tänker?

Mvh Johan.

det är jävligt enkelt att fylla alla kylsystem och få dom urluftade om man använder en vaccumpump som jag gör wink

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 juli 2009
#31
groze skrev:
Jo, det är så man gör på din bil. På bmw gör man på ett annat sätt.

Det finns ju saker som är mer komplicerade att byta på en volvo jämfört med bmw, men det betyder ju inte att volvos sätt är dåligt eller att det är felkonstruerat. Eller hur? smile
(som exempel behöver man skruva in kolvarna i bromsoken bak på s/v40 när man byter belägg, det behöver man inte på bmw e21, där räcker det att trycka tillbaka kolvarna för hand eller med en tång)

Förstod du hur jag tänker?

Mvh Johan.

Jodå, men man tycker att det inte borde finnas så många sätt att kunna konstruera eller lufta kylsystem på - jämfört med bromsar som det finns olika lösningar på, snart krävs det kanske en mekanisk verkstad för att fylla på kylarvätska. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

309 Inlägg
26 juli 2009
#32
Som torpis skrev i första inlägget så spricker toppen eller packningen när motorn kokar för att det blir så varmt.

Jag bara funderar på om man skulle kunna komma runt det problemet ifall man kanske byter termostat som öppnar vid lägre temperatur och kanske bygga om kyl fläktarna bakom kylaren? Så att de går igång och kyler samtidigt så att säga.

Vad tror ni?

Att köra turbo är beroendeframkallande...

564 Inlägg
26 juli 2009
#33
Om man har en "kallare" termostat så arbetar motorn i för kall temperatur. Med en fräsch vattenpump och kylfläkt så behövs inte det. Däremot som jag tror torpis var inne på, är att det är när man trimmar motorn väldigt mycket som man kan få överhettningsproblem. Det är nog inget konstigt egentligen, eftersom det skapas mer värme då.

Att komma runt det problemet kan kanske vara en separat elektrisk vattenpump, alukylare, termostatus i metall istället för plast osv.
Jag har aldrig trimmat någon bmw-sexa så pass mycket att jag fått problem med överhettning. Men det gäller ju att hela tiden ta bort eller förstärka den svagaste länken.

Allra först måste vi nog komma överens om vilken bmw-sexa vi ska koncentrera oss på att "förbättra"?

Ska vi välja M50 som torpis hade i sitt exempel?

564 Inlägg
26 juli 2009
#34
Jag tror nog att torpis är problemet på spåren. Bultarna kan nog kanske vara en bov i dramat. Jag tror inte dom är för klena för originalmotorn, men däremot så räcker dom nog inte till om man börjar överladda. Men det kan säkert folk som har gjort det svara på?
Det rullar ju en hel del överladdade m50-motorer här i sverige. wink

564 Inlägg
26 juli 2009
#35
TurbOla skrev:
groze skrev:
Jo, det är så man gör på din bil. På bmw gör man på ett annat sätt.

Det finns ju saker som är mer komplicerade att byta på en volvo jämfört med bmw, men det betyder ju inte att volvos sätt är dåligt eller att det är felkonstruerat. Eller hur? smile
(som exempel behöver man skruva in kolvarna i bromsoken bak på s/v40 när man byter belägg, det behöver man inte på bmw e21, där räcker det att trycka tillbaka kolvarna för hand eller med en tång)

Förstod du hur jag tänker?

Mvh Johan.

Jodå, men man tycker att det inte borde finnas så många sätt att kunna konstruera eller lufta kylsystem på - jämfört med bromsar som det finns olika lösningar på, snart krävs det kanske en mekanisk verkstad för att fylla på kylarvätska. smile

Det handlar nog mycket om hur motorn är konstruerad. Man anpassar kylsystemet efter motorn. Och när motorn sitter som den gör i bmw, och bmw har en viss design på karossen så kan det kanske vara svårt att placera expanssionskärlet helt optimalt, vilket kan göra att bubblor lätt stannar på vägen. Men gör man som man ska är det som sagt väldigt lätt att lufta.

309 Inlägg
26 juli 2009
#36
groze skrev:
Om man har en "kallare" termostat så arbetar motorn i för kall temperatur. Med en fräsch vattenpump och kylfläkt så behövs inte det. Däremot som jag tror torpis var inne på, är att det är när man trimmar motorn väldigt mycket som man kan få överhettningsproblem. Det är nog inget konstigt egentligen, eftersom det skapas mer värme då.

Att komma runt det problemet kan kanske vara en separat elektrisk vattenpump, alukylare, termostatus i metall istället för plast osv.
Jag har aldrig trimmat någon bmw-sexa så pass mycket att jag fått problem med överhettning. Men det gäller ju att hela tiden ta bort eller förstärka den svagaste länken.

Och här har jag hela tiden gått runt och trott att det löser sig med en kallare temostat mad.

Att köra turbo är beroendeframkallande...

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 juli 2009
#37
Janken skrev:
Bra tråd och hoppas på intressant läsning då jag troligen kommer skaffa en 328 som nästa bil.

Men är inte jämförelsen lite udda? En överladdad 4a mot en rak sexa sugmotor?. Är ingen expert men känns ganska rimligt att det sitter grövre bultar till toppen på den mindre överladdade motorn?.

Bra initiativ som sagt, hoppas många skriver vettigare o mer innehållsrika svar än mig, o att man lär sig något wink.

MVH Janken

de sitter M12 i alla volvos vitmotorer...från raka 4or till raka 6an..å om de så är turbo eller ej sitter de samma bultar..


98 Inlägg
26 juli 2009
#38
Det var mest äldre BMW som hade problem med det. Sista BMW med känslig topp var E34 innan 90 års modell. Därefter har det inte varit några problem.

Att vissa BMW från 90-talet såsom E36 och nyare E34 haft problem med kokning beror på att många ägare inte vet att de måste lufta kylaren ibland när de fyller på kylarvätska. Det finns en liten plastig-skruv vid påfyllings expansionen för kylarvätska som måste öppnas helt när man fyller på med kylarvätska.

Det ska fyllas på tills det rinner ur det där lilla extra hålet. In med plastskruven på plats igen, sätt på locket för kylarbehållaren och allt är klart.
Senast redigerat av Il-Bandito (26 juli 2009)

2 021 Inlägg
26 juli 2009
#39
Il-Bandito skrev:
Det var mest äldre BMW som hade problem med det. Sista BMW med känslig topp var E34 innan 90 års modell. Därefter har det inte varit några problem.

Att vissa BMW från 90-talet såsom E36 och nyare E34 haft problem med kokning beror på att många ägare inte vet att de måste lufta kylaren ibland när de fyller på kylarvätska. Det finns en liten plastig-skruv vid påfyllings expansionen för kylarvätska som måste öppnas helt när man fyller på med kylarvätska.

Det ska fyllas på tills det rinner ur det där lilla extra hålet. In med plastskruven på plats igen, sätt på locket för kylarbehållaren och allt är klart.

säker på det? vi har bytit 3st bmw motorer nu i år på  jobbet, o vi är inte ens bmw-verkstad, alla är 6cyl alu block (m52?) från nyare 3-serier. som har spruckit i blocket samt krökt topparna, 2 av dom hade topparna slagit sig så mkt så de inte gick o plana, samt alla 3 hade omfattande sprickor och krokiga block, är underbara motorer när dom funkar men börjar dom gå varmt då blir det jobbigt.


Gödseldräng
4 529 Inlägg
26 juli 2009
#40
M50 toppen är precis som M20 toppen
spricker vid kokning eller blir skev
vanligaste stället där M50 toppen spricker är mellan ventilerna i förbräningsrummet
även vid grenröret ner till ventilerna vid hård körning pga värmen från grenröret
många drar heller inte grenröret med angivna NM utan drar så hårt dom kan det klarar inte en alu topp utan spricker direkt när det börjar bli varmt
har haft 6 BMW nu
4 M20 motorer 1 M50 och en M30
M30 gick i kok toppen klarade sig
2 M20 gick i kok 1 topp sprack andra klarade sig
M50 har kokat och toppen sprucken på 4 ställen

sen att folk inte verkar veta att BMWs ventiler kroknar vid hög varvning är lite konstigt tycker jag
och det måste vara konstruktionsfel då det ändå är en högvarvigmotor som borde klara lite varv



Sök