3099
Sök

BMW's Topplock spricker väldigt lätt vid kokning/trimning. Diskussion kring ämnet

98 Inlägg
26 juli 2009
#41
Rille0 skrev:
Il-Bandito skrev:
Det var mest äldre BMW som hade problem med det. Sista BMW med känslig topp var E34 innan 90 års modell. Därefter har det inte varit några problem.

Att vissa BMW från 90-talet såsom E36 och nyare E34 haft problem med kokning beror på att många ägare inte vet att de måste lufta kylaren ibland när de fyller på kylarvätska. Det finns en liten plastig-skruv vid påfyllings expansionen för kylarvätska som måste öppnas helt när man fyller på med kylarvätska.

Det ska fyllas på tills det rinner ur det där lilla extra hålet. In med plastskruven på plats igen, sätt på locket för kylarbehållaren och allt är klart.

säker på det? vi har bytit 3st bmw motorer nu i år på  jobbet, o vi är inte ens bmw-verkstad, alla är 6cyl alu block (m52?) från nyare 3-serier. som har spruckit i blocket samt krökt topparna, 2 av dom hade topparna slagit sig så mkt så de inte gick o plana, samt alla 3 hade omfattande sprickor och krokiga block, är underbara motorer när dom funkar men börjar dom gå varmt då blir det jobbigt.

Visst kan det hända även nyare BMW, som med alla andra märken. Men fenomenet hörde mer till vanligheterna innan 90 talet på BMWs bilar. De nyare BMW (exempevlis min E90) har inte ens motor temperaturmätare i instrumentpanelen. (Varnar via färddatorn om det skulle vara nåt). Det är väl för att man ska koncentrera sig på körning och inte kolla på mätaren hela tiden. wink
Senast redigerat av Il-Bandito (26 juli 2009)

75 Inlägg
26 juli 2009
#42
Team-Adolfsson skrev:
M50 toppen är precis som M20 toppen
spricker vid kokning eller blir skev
vanligaste stället där M50 toppen spricker är mellan ventilerna i förbräningsrummet
även vid grenröret ner till ventilerna vid hård körning pga värmen från grenröret
många drar heller inte grenröret med angivna NM utan drar så hårt dom kan det klarar inte en alu topp utan spricker direkt när det börjar bli varmt
har haft 6 BMW nu
4 M20 motorer 1 M50 och en M30
M30 gick i kok toppen klarade sig
2 M20 gick i kok 1 topp sprack andra klarade sig
M50 har kokat och toppen sprucken på 4 ställen

sen att folk inte verkar veta att BMWs ventiler kroknar vid hög varvning är lite konstigt tycker jag
och det måste vara konstruktionsfel då det ändå är en högvarvigmotor som borde klara lite varv

Låter inte alls kul det där. hmm Inte många här på garaget som erkänner sina bilars brister (bara till att kolla på tidigare inlägg) smile

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

511 Inlägg
26 juli 2009
#43
grym diskussion, måste bara tilläga att min gamla 325 kokade som tusan en gång när den stod på tomgången visade sej vara expansionskärlet som hade gett up här i livet,
första tanken var SHITTT det var det med denna topp, men for på bmw köpte ny expansionkärl bytte startare och tänkte jaha hur lång tid ska detta ta innan den går varm, shit inte än, tok en provtur tryckte ut den ordentligt, o jävlas vad den gick, motorn hade klarat sej även fast den gått varm ett tag,

Stod inte vid bilen vid tillfället den gick varm så därav kokade den ett tag, men motorn var i finimang skick

325 e36 92 wink good shit stryck tålig tyckte jag den var, dock aldeles för slö, med tanke på 192 hästar som ja vad ska man säga dom kommer aldrig känns det som, men men.
beroende på vilken bil man mäter dessa hästar med förstås,

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#44
Jag känner igen de problem ni med BMW lyfter fram.   Som sagt bytte jag topp och den gamla var sprucken och ventilerna var krokiga, tallriken hade liksom förskjutits någon millimeter i sidled på i princip alla avgasventiler.

termostathus bytte jag till ett i Aluminium, det finns faktiskt smile


Fortfarande ingen som provat med ARP bult?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 118 Inlägg
26 juli 2009
#45
Min M30 kokade med.. sad Har dock inte öppnat motorn sen dess.
Får återkomma med dommen senare tongue

Edit: Jag stod på tomgång när den kokade..
Senast redigerat av NJ_ (26 juli 2009)

D.i.l.l.i.g.a.f

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 juli 2009
#46
Men har inte BMW helalu-motorer nuförtiden?

Aluminium leder ju värme så mycket bättre, så motorn i sig skulle kunna vara en enda stor kylfläns...
Dock är gjutjärn mycket stryktåligare.
Senast redigerat av TurbOla (26 juli 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 656 Inlägg
26 juli 2009
#47
Team-Adolfsson skrev:
M50 toppen är precis som M20 toppen
spricker vid kokning eller blir skev
vanligaste stället där M50 toppen spricker är mellan ventilerna i förbräningsrummet
även vid grenröret ner till ventilerna vid hård körning pga värmen från grenröret
många drar heller inte grenröret med angivna NM utan drar så hårt dom kan det klarar inte en alu topp utan spricker direkt när det börjar bli varmt
har haft 6 BMW nu
4 M20 motorer 1 M50 och en M30
M30 gick i kok toppen klarade sig
2 M20 gick i kok 1 topp sprack andra klarade sig
M50 har kokat och toppen sprucken på 4 ställen

sen att folk inte verkar veta att BMWs ventiler kroknar vid hög varvning är lite konstigt tycker jag
och det måste vara konstruktionsfel då det ändå är en högvarvigmotor som borde klara lite varv

det med ventilerna viste jag inte finns de nånstans man kan läsa om det ? var bilen chipad vilken motor ?


1 482 Inlägg
26 juli 2009
#48
Men om man nu ser det här på ett annat sätt.

Det är ju inte toppen det är fel på, utan det är många motorer som har problem med kylsystemet. Luft, dålig pump, dålig kylare, viskokopplingen.

Långdrar man det så är motorn absolut inte konstruerad för att koka! Det är ju igentligen ingen motor.

M60 motorerna har ju lite problem med varmgång men då mest pga viskokopplingen och samt trasig kylare. Aldrig hört att dom topparna spricker dock. bara att packningen går.

Jag håller på att bygga ihop en E30, och för att vara säker ska jag sätta in en elfläkt med en switch så när jag vet att jag ska köra hårt så slår jag bara på elfläkten och håller koll på vattentempen.

Ett bra sätt att slippa detta är ju att ge fan i att köra om den går över medelstrecket på tempmätaren smile

BLT Service
Theracords Music Label

Bonntrimmare
620 Inlägg
26 juli 2009
#49
ja efter tredje motorbytet i min 242 tröttnade jag på volvos skit motorer B21A sköt jag toppen på b23A kammremmen kuggade och jag brände några ventiler B21ET ja den motorn rev jag nog isär 5 gånger å bytte toppar packningar turbosar å grenrör å allt möjligt innan den sköt ut en stake igenom blocket. så nu sitter en M50B25 där istället för jag tyckte inte det var prisvärt att montera ngn av volvos nyare motorer.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Bonntrimmare
620 Inlägg
26 juli 2009
#50
NJ_ skrev:
Min M30 kokade med.. sad Har dock inte öppnat motorn sen dess.
Får återkomma med dommen senare tongue

Edit: Jag stod på tomgång när den kokade..

äh M30 håller jag har kokat och över varvat min hur många gånger som helst funkar skit bra drar inte en droppe varken vatten eller olja!

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#51
D_Carlsson skrev:
ja efter tredje motorbytet i min 242 tröttnade jag på volvos skit motorer B21A sköt jag toppen på b23A kammremmen kuggade och jag brände några ventiler B21ET ja den motorn rev jag nog isär 5 gånger å bytte toppar packningar turbosar å grenrör å allt möjligt innan den sköt ut en stake igenom blocket. så nu sitter en M50B25 där istället för jag tyckte inte det var prisvärt att montera ngn av volvos nyare motorer.

Vänligen håll dig till ursprungsämnet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#52
Noxxer skrev:
Långdrar man det så är motorn absolut inte konstruerad för att koka! Det är ju igentligen ingen motor.

Det är förvisso sant att en motor inte är gjord att gå utan att kylsystemet funkar.  Dock förefaller detta väldigt mycket mer frekvent på just BMW jämfört mot alla andra bilmodeller.

Frågan är just om det kan bero på toppbultarna som är betydligt klenare än alla andra toppbultar jag sett. Samtidigt också kortare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 juli 2009
#53
Man kanske har försökt spara pengar och vikt med kortare och klenare bultar? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
27 juli 2009
#54
Noxxer skrev:
Men om man nu ser det här på ett annat sätt.

Det är ju inte toppen det är fel på, utan det är många motorer som har problem med kylsystemet. Luft, dålig pump, dålig kylare, viskokopplingen.

Långdrar man det så är motorn absolut inte konstruerad för att koka! Det är ju igentligen ingen motor.

M60 motorerna har ju lite problem med varmgång men då mest pga viskokopplingen och samt trasig kylare. Aldrig hört att dom topparna spricker dock. bara att packningen går.

Jag håller på att bygga ihop en E30, och för att vara säker ska jag sätta in en elfläkt med en switch så när jag vet att jag ska köra hårt så slår jag bara på elfläkten och håller koll på vattentempen.

Ett bra sätt att slippa detta är ju att ge fan i att köra om den går över medelstrecket på tempmätaren smile

Varför envisas dom med att viskokoppling på fläkten då? sen att dessa blir utslitna måste också vara lite konstigt, jag har aldrig bytt viskokoppling på någon Volvo 2/7/9-serie.

Jag tror att Torpis är inne på rätt spår också med att just bultarna håller toppen i nederkant och inte igenom hela toppens godstjocklek och därför får toppen lättare att vrida sig.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

75 Inlägg
27 juli 2009
#55
kolvas skrev:
Noxxer skrev:
Men om man nu ser det här på ett annat sätt.

Det är ju inte toppen det är fel på, utan det är många motorer som har problem med kylsystemet. Luft, dålig pump, dålig kylare, viskokopplingen.

Långdrar man det så är motorn absolut inte konstruerad för att koka! Det är ju igentligen ingen motor.

M60 motorerna har ju lite problem med varmgång men då mest pga viskokopplingen och samt trasig kylare. Aldrig hört att dom topparna spricker dock. bara att packningen går.

Jag håller på att bygga ihop en E30, och för att vara säker ska jag sätta in en elfläkt med en switch så när jag vet att jag ska köra hårt så slår jag bara på elfläkten och håller koll på vattentempen.

Ett bra sätt att slippa detta är ju att ge fan i att köra om den går över medelstrecket på tempmätaren smile

Varför envisas dom med att viskokoppling på fläkten då? sen att dessa blir utslitna måste också vara lite konstigt, jag har aldrig bytt viskokoppling på någon Volvo 2/7/9-serie.

Jag tror att Torpis är inne på rätt spår också med att just bultarna håller toppen i nederkant och inte igenom hela toppens godstjocklek och därför får toppen lättare att vrida sig.

Är viskokopplingen det som gör det möjligt att snurra fläkten fast att "hela motorn" inte rör på sig?

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

4 001 Inlägg
27 juli 2009
#56
Herald skrev:
Är viskokopplingen det som gör det möjligt att snurra fläkten fast att "hela motorn" inte rör på sig?

jepp, och det sitter en bimetallfjäder i den som gör att när det blir varmare så spänner den lite hårdare och gör att fläkten inte slirar lika mycket

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

dARKiE
5 031 Inlägg
27 juli 2009
#57
Då har jag haft tur, kokat 3 av mina BMW vid riktig hårdkörning.
Men 2 av fallen så var det en slangklämma som hoppade av.

3:e gången var det vattenpumpen som var dålig.

Men har aldrig haft några problem med kylningen när man skött kylarsystemet med fräscha grejor annars.
Luftningen är inte svårare än på någon annan bil. Kanske bara för man är vann vid BMW då man haft ett par..?

Visste dock inte att det satt så klena bultar i topplocket faktiskt.. Så detta var intressant läsning.
Men tvivlar ju på att BMW "snålade" med bultstorleken för att spara pengar som Turbola sa.

Det är nog noga utträknat av bmw. Sen är det väl inte meningen igentligen att köra en bil som dem flesta gör idag då menar jag (driftträningar, 401meter) osv. Det sliter ju lite mer än "normalkörning) Klart saker går sönder då.. big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#58
Darkie skrev:
Sen är det väl inte meningen igentligen att köra en bil som dem flesta gör idag då menar jag (driftträningar, 401meter) osv. Det sliter ju lite mer än "normalkörning) Klart saker går sönder då.. big_smile

Nä precis, hårdkörning typ bana etc ger ju mer påfrestningar och de flesta bilar som råkar ut för oss "fjortisar" har ju gått mer än 20kmil allt som oftast.  Dock är det bara BMW som i folkmun har dåliga toppar. 

Det är sällan man upplever samma problembild med anda bilmodeller.  (även om min stackars Ford Mondeo dog BMW-döden efter 32000mil tongue)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

dARKiE
5 031 Inlägg
27 juli 2009
#59
torpis skrev:
Darkie skrev:
Sen är det väl inte meningen igentligen att köra en bil som dem flesta gör idag då menar jag (driftträningar, 401meter) osv. Det sliter ju lite mer än "normalkörning) Klart saker går sönder då.. big_smile

Nä precis, hårdkörning typ bana etc ger ju mer påfrestningar och de flesta bilar som råkar ut för oss "fjortisar" har ju gått mer än 20kmil allt som oftast.  Dock är det bara BMW som i folkmun har dåliga toppar. 

Det är sällan man upplever samma problembild med anda bilmodeller.  (även om min stackars Ford Mondeo dog BMW-döden efter 32000mil tongue)

Jo det har du väl rätt i! Men vet ju innerst inne att bmw haft problem med skeva toppar osv vid kokning speciellt aluminium topparna. Men jag har klarat mig 3 av 3 ggr. Stänger iofs av bilen såfort jag ser den sticker upp mot rött. Så kanske därför jag klarar mig. Vet inte om andra inte har sett mätaren stiga och stängt av försent.

Men det är klart får väl erkänna att jag svinar ännu mer med min volvo 740 vinterbil än vad jag vågar göra med bmw och den har tålt en hel del.. Som man inte vågar göra med Bmw (varvstopp etc utan problem). Hade aldrig fallit mig in att ligga på varvstoppen på BMW då jag vet vad konsekvenserna kan bli.. big_smile

Men nu ska jag inte störa tråden längre, var ialf intressant ämne.
Bultarna förvånade mig faktiskt väldigt. Har aldrig tänkt på att dem är så klena och det fast att jag skruva isär min E34 motor en gång. Bara för att titta hur det såg ut.. smile
Senast redigerat av Darkie (27 juli 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

75 Inlägg
27 juli 2009
#60
kolvas skrev:
Herald skrev:
Är viskokopplingen det som gör det möjligt att snurra fläkten fast att "hela motorn" inte rör på sig?

jepp, och det sitter en bimetallfjäder i den som gör att när det blir varmare så spänner den lite hårdare och gör att fläkten inte slirar lika mycket

Den infon tackar jag för, bra att kunna smile

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt


Sök