2442
Sök

Köpråd: Golf runt-02, Audi a3 runt -01 eller Mitsubishi Colt runt -06

53 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
#1
Jag står i valet och kvalet över filken bil jag ska lägga mina pengar på. Jag har en budget på 70000:- och vill inte överskrida den.
Det jag funderar över är om jag ska köpa en äldre bil med lite mer kvalitét för 70000:- eller en nyare bil för de pengarna, men då kan man inte handla kvalitétsmärke.
De bilar jag framförallt har kikat på är golf runt-02. Audi a3 runt -01 eller Mitsubishi Colt runt -06. Dessa ligger i ungefär samma prisklass. Det jag kan tycka är tråkigt är att man betalr så mkt pengar för tex en gammal audi när man kan få en colt i nysckick med färre mil för samma pris.
Andra bilar jag kikat lite på är Honda civic och volvo s40.
Var först inne på renault megané och peugeote 206 men fått råd av många att låte bli.

Jag vill ha en bil som är billig i drift och som krånglar så lite som möjligt. Att den håller är viktigare än om den drar en dl mindre. Jag åker på 90-väg 2 mil till jobbet varje dag.

Någon som kan rekomendera något?

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juli 2009
#2
Jag fixade din rubrik (för en gångs skull)  ta till dig av rubriksreglerna och använd dig av dem frmöver... Mvh

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 juli 2009
#3
Bmw är utan tvivel ett kvalitetsmärke, och de ligger i topp när det gäller tillförlitlighet. Visst håller en japanare något bättre, men å andra sidan är de långt ifrån Bmws nivå i övrigt. Dessutom är Bmw bland de snålaste bilarna i förhållande till vikt och effekt du kan hitta, och så är de billigast att underhålla. Kolla Teknikens Världs undersökning där de kollar underhållskostnaderna över 6k mil om ni inte tror mig, Bmw vann alla klasser de har en modell i.

Alltså är Bmw ett märke som både håller bra och drar något mindre, precis vad du sökte efter wink

Compact är en bra modell, eftersom den bygger på den större 3-serien så har den alla de fördelar från den större modellen (stadig, bekväm, krocksäker) men är samtidigt mindre och smidigare att köra. Bilen är något mindre än Golf etc men ungefär lika rymlig. Nackdelen med modellen är att den bara finns som tre-dörrars, behöver du tvunget bakdörrar får du köpa en sedan. Den är lika stor som S40 ungefär smile

318 är "lagom" pigg men vädligt snål, 0.6(-0.7 om du har mycket gasfot) liter milen blandad körning är inga problem och då är där ändå 143hp. Så jag tipsar om denna modellen:
http://www.blocket.se/varmland/BMW_318_ … 20&w=3

Bilen i annonsen är bara ett exempel, ingen aning om det är för långt från dig eller så tongue

Ett annat tips är Mercedes A-klass, den rymmer mycket med tanke på storleken och känns som en betydligt större bil än vad den är (precis som Bmwn ovan) i högre farter. Problemet är att vissa reparationer är svindyra eftersom det är så trångt under huven. Har du inget behov av att lasta så är Bmwn ovan ett bättre val tycker jag.

Lycka till med köpet!
Senast redigerat av Rquired (25 juli 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juli 2009
#4
Polon skrev:
Andra bilar jag kikat lite på är Honda civic och volvo s40.

Någon som kan rekomendera något?

Heh missade S40 wink

Ja köpte mig just en S40 2001:a 2.0t, har gått 24500mil, men är fräsh och helt okej i karossen. Jag gav 27000kr, vilket är ett klipp i mina ögon.  Den går att köra under 0.7/mil LÄTT.  Mitt perosnbästa är 0.62 mellan växjö och Ljungby, låg då ca 10km över angiven fart på mätaren och följde trafiktyttmen, mestadels 100km/h på mätaren således.

Motorerna är solida så längem an sköter dem, bilen som sådan känns helt okej trots ganska många mil på mätaren.  Jag bedömmer en S40 Fas2 som mycket bil för pengarna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 339 Inlägg
25 juli 2009
#5
Rquired skrev:
Bmw är utan tvivel ett kvalitetsmärke, och de ligger i topp när det gäller tillförlitlighet. Visst håller en japanare något bättre, men å andra sidan är de långt ifrån Bmws nivå i övrigt. Dessutom är Bmw bland de snålaste bilarna i förhållande till vikt och effekt du kan hitta, och så är de billigast att underhålla. Kolla Teknikens Världs undersökning där de kollar underhållskostnaderna över 6k mil om ni inte tror mig, Bmw vann alla klasser de har en modell i.

Alltså är Bmw ett märke som både håller bra och drar något mindre, precis vad du sökte efter wink

Compact är en bra modell, eftersom den bygger på den större 3-serien så har den alla de fördelar från den större modellen (stadig, bekväm, krocksäker) men är samtidigt mindre och smidigare att köra. Bilen är något mindre än Golf etc men ungefär lika rymlig. Nackdelen med modellen är att den bara finns som tre-dörrars, behöver du tvunget bakdörrar får du köpa en sedan. Den är lika stor som S40 ungefär smile

318 är "lagom" pigg men vädligt snål, 0.6(-0.7 om du har mycket gasfot) liter milen blandad körning är inga problem och då är där ändå 143hp. Så jag tipsar om denna modellen:
http://www.blocket.se/varmland/BMW_318_ … 20&w=3

Bilen i annonsen är bara ett exempel, ingen aning om det är för långt från dig eller så tongue

Ett annat tips är Mercedes A-klass, den rymmer mycket med tanke på storleken och känns som en betydligt större bil än vad den är (precis som Bmwn ovan) i högre farter. Problemet är att vissa reparationer är svindyra eftersom det är så trångt under huven. Har du inget behov av att lasta så är Bmwn ovan ett bättre val tycker jag.

Lycka till med köpet!

Du glömde en detalj, han får lägga till en 10 000 på omlackering om han köper a-klass big_smile. För vi snackar väll ändå runt 00-03 elr?


Sen Bmw e de inget fel på, mer ägarna som alltid har väldigt tung högerfot tongue. Se upp med de.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 juli 2009
#6
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Bmw är utan tvivel ett kvalitetsmärke, och de ligger i topp när det gäller tillförlitlighet. Visst håller en japanare något bättre, men å andra sidan är de långt ifrån Bmws nivå i övrigt. Dessutom är Bmw bland de snålaste bilarna i förhållande till vikt och effekt du kan hitta, och så är de billigast att underhålla. Kolla Teknikens Världs undersökning där de kollar underhållskostnaderna över 6k mil om ni inte tror mig, Bmw vann alla klasser de har en modell i.

Alltså är Bmw ett märke som både håller bra och drar något mindre, precis vad du sökte efter wink

Compact är en bra modell, eftersom den bygger på den större 3-serien så har den alla de fördelar från den större modellen (stadig, bekväm, krocksäker) men är samtidigt mindre och smidigare att köra. Bilen är något mindre än Golf etc men ungefär lika rymlig. Nackdelen med modellen är att den bara finns som tre-dörrars, behöver du tvunget bakdörrar får du köpa en sedan. Den är lika stor som S40 ungefär smile

318 är "lagom" pigg men vädligt snål, 0.6(-0.7 om du har mycket gasfot) liter milen blandad körning är inga problem och då är där ändå 143hp. Så jag tipsar om denna modellen:
http://www.blocket.se/varmland/BMW_318_ … 20&w=3

Bilen i annonsen är bara ett exempel, ingen aning om det är för långt från dig eller så tongue

Ett annat tips är Mercedes A-klass, den rymmer mycket med tanke på storleken och känns som en betydligt större bil än vad den är (precis som Bmwn ovan) i högre farter. Problemet är att vissa reparationer är svindyra eftersom det är så trångt under huven. Har du inget behov av att lasta så är Bmwn ovan ett bättre val tycker jag.

Lycka till med köpet!

Du glömde en detalj, han får lägga till en 10 000 på omlackering om han köper a-klass big_smile. För vi snackar väll ändå runt 00-03 elr?


Sen Bmw e de inget fel på, mer ägarna som alltid har väldigt tung högerfot tongue. Se upp med de.

Jag sitter på en 03 A-klass och japp den behöver lagas och lackas om, så där finns den andra nackdelen med den bilen. Glömde nämna det... tongue

Det finns ägare med tung högerfot som sköter sina bilar, men ännu fler som inte gör så. Båda typerna av förare dras ofta till Bmw. På de lite motorsvagare modellerna är det inte lika vanligt med buskörda exemplar, men kolla ändå upp bilen noga så den känns ok!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juli 2009
#7
passa er även för tjejkörda bilar... "tjejer" ger aldrig full gas, men kan mycket väl hålla 70blås rakt över en trottoarkant eller genom en 30cm djup vattenpöl osv....  tung gasfot eller tjejkörd... vet i tusan vad som är bäst

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 juli 2009
#8
torpis skrev:
passa er även för tjejkörda bilar... "tjejer" ger aldrig full gas, men kan mycket väl hålla 70blås rakt över en trottoarkant eller genom en 30cm djup vattenpöl osv....  tung gasfot eller tjejkörd... vet i tusan vad som är bäst

Vadå har du aldrig kört på tvären genom en vattenpöl? Skvätter så fint ju cool

*skämt osido, förstår vad du menar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 juli 2009
#9
När det gäller Golf då, TDIerna är riktigt populära och den starkaste TDIn sägs ju dra GTIn i körklädje och prestanda, men jag vet inte säkert om de.
1.6 FSI är annars en motor du ska försöka få tag i, om du nu inte ska ha GTI eller bättre.
Sök efter köprådstrådar på Golf IV här på Garaget så ser du alla eventuella brister den modellen har, orkar tyvärr inte skriva dom ytterligare en gång just nu..


53 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#10
Mortalis skrev:
När det gäller Golf då, TDIerna är riktigt populära och den starkaste TDIn sägs ju dra GTIn i körklädje och prestanda, men jag vet inte säkert om de.
1.6 FSI är annars en motor du ska försöka få tag i, om du nu inte ska ha GTI eller bättre.
Sök efter köprådstrådar på Golf IV här på Garaget så ser du alla eventuella brister den modellen har, orkar tyvärr inte skriva dom ytterligare en gång just nu..

Hade gärna tagit en golf 5á FSI men hittar ingen i min prisklass... Vill ju helst inte ha en som gått så långt... Vad tror ni om en Colt 1,5 invite -07. Står i en bilhall i närheten för 79.000 (Går säkert få ner priset på).. Någon som vet nått om den modellen? Jag provade en -05 1,3 häromdagen och tyckte den var ganska skön.. Nån som vet om det är farthållare i -07an?

De är lite därför jag drar mig för att köpa tex en golf -03 när jag kan få en colt -07 för samma pris som gått endast 7000 mil... men jag vet inte, kanske tänker fel

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 juli 2009
#11
Polon skrev:
Mortalis skrev:
När det gäller Golf då, TDIerna är riktigt populära och den starkaste TDIn sägs ju dra GTIn i körklädje och prestanda, men jag vet inte säkert om de.
1.6 FSI är annars en motor du ska försöka få tag i, om du nu inte ska ha GTI eller bättre.
Sök efter köprådstrådar på Golf IV här på Garaget så ser du alla eventuella brister den modellen har, orkar tyvärr inte skriva dom ytterligare en gång just nu..

Hade gärna tagit en golf 5á FSI men hittar ingen i min prisklass... Vill ju helst inte ha en som gått så långt... Vad tror ni om en Colt 1,5 invite -07. Står i en bilhall i närheten för 79.000 (Går säkert få ner priset på).. Någon som vet nått om den modellen? Jag provade en -05 1,3 häromdagen och tyckte den var ganska skön.. Nån som vet om det är farthållare i -07an?

De är lite därför jag drar mig för att köpa tex en golf -03 när jag kan få en colt -07 för samma pris som gått endast 7000 mil... men jag vet inte, kanske tänker fel

Golf IV (98-03/04) finns också med FSI, de kan vara lite svåra att få tag i, men en sån ska definitivt vara i din prisklass. Golf 5an är så mkt "tjockare" så jag tyckte FSIn på den var riktigt tråkig jämfört med en icke FSI IV till och med.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 juli 2009
#12
Polon skrev:
Mortalis skrev:
När det gäller Golf då, TDIerna är riktigt populära och den starkaste TDIn sägs ju dra GTIn i körklädje och prestanda, men jag vet inte säkert om de.
1.6 FSI är annars en motor du ska försöka få tag i, om du nu inte ska ha GTI eller bättre.
Sök efter köprådstrådar på Golf IV här på Garaget så ser du alla eventuella brister den modellen har, orkar tyvärr inte skriva dom ytterligare en gång just nu..

Hade gärna tagit en golf 5á FSI men hittar ingen i min prisklass... Vill ju helst inte ha en som gått så långt... Vad tror ni om en Colt 1,5 invite -07. Står i en bilhall i närheten för 79.000 (Går säkert få ner priset på).. Någon som vet nått om den modellen? Jag provade en -05 1,3 häromdagen och tyckte den var ganska skön.. Nån som vet om det är farthållare i -07an?

De är lite därför jag drar mig för att köpa tex en golf -03 när jag kan få en colt -07 för samma pris som gått endast 7000 mil... men jag vet inte, kanske tänker fel

Mitsubishi är fina bilar, en colt är inte lika mycket bil som en Golf men det duger utan tvivel. Speciellt om du kör mest i stan då skulle jag tro Colt är smidigare. Jag hade inte köpt en 07 korean istället för en 03 tysk, men en 07 japan hade jag kunnat tänka mig. Som du säger en nyare bil med allt det innebär, det du försakar är lite kvalitetskänsla och (väldigt) lite komfort. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

53 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#13
sket sig med en golf jag skulle titta på idag, han ångrade sig och ville inte sälja...
Står mellan en Colt-07 1,3 eller en ford fiesta -05 nu

53 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#14
Vad håller bäst av en colt czt turbo -05 och en Colt 1,3 -07?
Bland annat hört att det är tysk växellåda i turbon. kan den ha hållbarare delar överhuvudtaget tro?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 juli 2009
#15
Polon skrev:
Vad håller bäst av en colt czt turbo -05 och en Colt 1,3 -07?
Bland annat hört att det är tysk växellåda i turbon. kan den ha hållbarare delar överhuvudtaget tro?

Oavsett om turbon har hållbarare delar så tror jag detta kommer vägas upp mot att man kör en sådan bil hårdare än en 1.3a. Av de båda hade jag köpt turbon, alltid kul med mycket motor i en liten bil smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök