Rquired skrev:
Bmw är utan tvivel ett kvalitetsmärke, och de ligger i topp när det gäller tillförlitlighet. Visst håller en japanare något bättre, men å andra sidan är de långt ifrån Bmws nivå i övrigt. Dessutom är Bmw bland de snålaste bilarna i förhållande till vikt och effekt du kan hitta, och så är de billigast att underhålla. Kolla Teknikens Världs undersökning där de kollar underhållskostnaderna över 6k mil om ni inte tror mig, Bmw vann alla klasser de har en modell i.
Alltså är Bmw ett märke som både håller bra och drar något mindre, precis vad du sökte efter
Compact är en bra modell, eftersom den bygger på den större 3-serien så har den alla de fördelar från den större modellen (stadig, bekväm, krocksäker) men är samtidigt mindre och smidigare att köra. Bilen är något mindre än Golf etc men ungefär lika rymlig. Nackdelen med modellen är att den bara finns som tre-dörrars, behöver du tvunget bakdörrar får du köpa en sedan. Den är lika stor som S40 ungefär
318 är "lagom" pigg men vädligt snål, 0.6(-0.7 om du har mycket gasfot) liter milen blandad körning är inga problem och då är där ändå 143hp. Så jag tipsar om denna modellen:
http://www.blocket.se/varmland/BMW_318_ … 20&w=3Bilen i annonsen är bara ett exempel, ingen aning om det är för långt från dig eller så
Ett annat tips är Mercedes A-klass, den rymmer mycket med tanke på storleken och känns som en betydligt större bil än vad den är (precis som Bmwn ovan) i högre farter. Problemet är att vissa reparationer är svindyra eftersom det är så trångt under huven. Har du inget behov av att lasta så är Bmwn ovan ett bättre val tycker jag.
Lycka till med köpet!