2664
Sök

Konstig rök motor går orent luktar bränt

19 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
#1
Har en Ford Escort RS2000
Idag när jag tog bilen till skolan gick den som en dröm hela vägen dit..
Sen på rasten när jag går ut och ska åka iväg så märker jag att motorn låter helknäppt och det är små vibrationer i hela bilen hela motorn vibrerar typ... och det lukta konstigt så jag stänger av... sen när jag ska åka hem så får jag igång bilen efter att fått gett fullgas när jag starta för annars hände inget bara ett litet klick ljud.. och kör en bit.. motor går jätte konstigt låter ungefär som en motorcykel.. sen när jag gasar på får jag inte samma effekt sen efter några varv så gick den som normalt men jag hade världens största vita tjocka rökmoln bakom mig släppte av på gasen och sen går den sådär konstigt igen och det luktar bränt som fan i bilen nästan som det brinner.. vad har hänt egentligen?! super tacksam för svar!


Ölbryggare
339 Inlägg
25 april 2006
#2
Ja en idé kan ju vara att kolla hur mycket kylarvatten det gått åt och hur oljan ser ut igentligen...Topplockspackning låter ju inte helt otroligt om man säger så...


1 453 Inlägg
19 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
#4
Pepe skrev:
Ja en idé kan ju vara att kolla hur mycket kylarvatten det gått åt och hur oljan ser ut igentligen...Topplockspackning låter ju inte helt otroligt om man säger så...

Byta topplockspacknig på verkstad är väl sviin dyrt? men om man skulle göra det själv va kostar delarna ungefär?


2 123 Inlägg
25 april 2006
#5
Max 600 kr för en topplockspackning och kylarvätska och olja är ju inte dyrt direkt.
Det är ju ingen konst att byta nåt av det heller smile

bitter besserwisser
644 Inlägg
25 april 2006
#6
sätter även jag mina pengar på topplockspackninen. köp en verkstadsmanual och sätt igång

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Fartygsingenjör
550 Inlägg
25 april 2006
#7
Säger precis som ovanstående till 90% säkerhet topplockspackningen som gått.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Lastbilschaufför
186 Inlägg
25 april 2006
#8
det som är på min 360 då kanske?
känns som att den inte går på alla cylindrar å vid gaspådrag känns det som att den inte orkar åsså luktar avgaserna as!

Ride Hard-Die Free!

19 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
#9
Nej bilen har aldrig kokat eller nått, jag bara ställde bilen på parkeringen då gick den helt normalt sen när jag skulle starta den så va den sån... vad kan det mer finnas för orsaker att topplockspackningen har gått?


Ölbryggare
339 Inlägg
25 april 2006
#10
På äldre bilar är det mer eller mindre väntat att topplockspackningen en vacker dag går sönder, det beror oftast på att topplocket blivit lite skeft och inte blivit efterdraget och på så sätt kan det fresta på packningen lite för mycket så att den går sönder lite. Eller så är det så att det blir för mycket klegg i kylsystemet pga att folk inte anvädner glykol i den utsträckningen de borde, framför allt för att det är ett rostskydd. Vilket då innebär extra tryck på packningen eftersom kanaler blir halft igensatt av klegget som blir när det rostar lite lätt i kylkanaler.

Det är dom två anledningarna jag kan komma på. Och på min förra bil var det en kombiantion av båda, men den kokade aldrig...


Lastbilschaufför
186 Inlägg
25 april 2006
#11
Min bil har heller aldrig kokat men däremot läker den kylarvätska då och då....
Jag blandar glykol och vatten 50-50 duger det?
Va kan läckagen bero på?
Dom har bytt nån kran eller vad det nu var uti värmepaketet å den läkte inget efter det men nu verkar den ha börjat om...
kan det vara topplockspackningen?
och va tror ni att en sån går på till en 360?inte dyr skulle jag tro...

Ride Hard-Die Free!

21 761 Inlägg
25 april 2006
#12
50-50 duger bra(till och med i Pite), det brukar vara den blandning som ger maximalt frysskydd på de flesta glykoler. Det finns även glykoler som kan blandas 60% glykol och 40% vatten.
Gör en motortvätt, om det är smutsigt i motorrummet, och kolla sedan med motorn igång vart det läcker någonstans. Kan ju vara pumpen, termostaten eller vid slanganslutningar.
Senast redigerat av Drönirettab (25 april 2006)

199 Inlägg
25 april 2006
#13
Om man ska byta toppackning kan man lika gärna plana toppen också när den ändå är av. Om man går i trim-tankar kan det vara idé att porta den också. Ofta så ska man byta topplocksbultar också, ventilkåpspackning och lite annat smått och gott om man ska göra det "riktigt" och få det riktigt 100 igen.


460 Inlägg
26 april 2006
#14
Volvo_Elin skrev:
Min bil har heller aldrig kokat men däremot läker den kylarvätska då och då....
Jag blandar glykol och vatten 50-50 duger det?
Va kan läckagen bero på?
Dom har bytt nån kran eller vad det nu var uti värmepaketet å den läkte inget efter det men nu verkar den ha börjat om...
kan det vara topplockspackningen?
och va tror ni att en sån går på till en 360?inte dyr skulle jag tro...

Låg kylvätskenivå kan få toppackningen att gå utan att bilen kokar (överhettning).
90% av brusten toppackningen så räcker det inte med att byta utan att planslipa topplocket.
Att topplocket blivit krokigt är andledningen att packningen gick sönder från början

A.E
bilverkstadsägare i 25år


Sök