Rostskyddsgarantin gäller genomrostning i alla de flesta fall. Dvs det måste gå hål innan de tar på sig att åtgärda problemet.
I övrigt fall kan det också handla om konstruktionsfel, om det verkligen går att bevisa att det är konstruktionsfel och inte bristande underhåll eller normalt slitage.
Lyckades få en ny motorhuv nu precis av VW för att ha visat upp att det var konstruktionsfel, trots att den inte är genomrostad.
12 års rostskyddsgaranti på Focus vad jag kan se.
"Gamla Focus drabbades av en hel del rostproblem. På den nya modellen har Ford försökt åtgärda bristerna. Sålunda är limningarna mycket välgjorda. Bilen har också en ny konstruktion av de bakre skärmkanterna, utan smutssamlande hylla. Dessutom har innerskärmarna bak, som tidigare var gjorda i ett fuktbindande filtmaterial, bytts ut. Även galvningen av bränslepåfyllningen har förbättrats.
Dörrar och balkar under bilen är invändigt behandlade med rostskyddsmedel och bränsletanken är i plast. Underredets slitskydd får också godkänt, utom längst bak där det är i tunnaste laget.
På minuskontot noteras att hela karossen är i plåt och att invändig behandling saknas i motorhuv och baklucka. Bakluckan är dessutom dåligt dränerad och sparklådornas skarvar är vända rakt ned och ligger mitt i sprutet från framhjulen.
Men totalt sett har nya Focus klart bättre förutsättningar att stå emot rosten än den gamla modellen."
- Vi Bilägare gav betyget 3/5
Senast redigerat av Mortalis (29 juli 2009)