4356
Sök

Får inget tryck med: RE audio RE 12D4 och Sinus live SL-A 500v2 audi 80 -92

159 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
kopplade just in min RE audio RE 12D4 och mitt Sinus live SL-A 500v2 som jag köpt nytt och fick hem idag,
men när jag kopplat in det, och ställt in steget, provat med typ 1000 olika inställningar,
hursomhelst får jag inget tryck, provade med en 30l låda, provade med en 28l låda,
provade 20l låda men inget tryck,
basljud får jag, men som sagt inget som helst tryck.

enda som hände när jag byggde mindre lådor, var att basen inte luftslog lika mkt. mindre låda = mindre luftslag, (luftslag = typ darrar tokslår å inget händer)

bilen är en audi 80 - 92, 16mm2 kablar, 13.96-14.00 volt på steget när bilen är igång, kopplat enligt rockfords inkopplnings schema i 2ohm.

Vad kan vara fel ?

väldigt tacksam för hjälp !

1 435 Inlägg
29 juli 2009
vad har du för huvudenhet? Hur är stegets delningsfilter inställt?

2 914 Inlägg
29 juli 2009
du har alltså en bas. pröva koppla in så du får den i 8 ohm (låter mkt fel men pröva) tongue
om det låter bättre då, kom in igen tongue
16mm2 ska räcka. hur mkt volt har du bak vid steget? tongue

159 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
vad har du för huvudenhet? Hur är stegets delningsfilter inställt?

JVC KD-R401

delningfilter, tänker du på "skruvarna" på ena sidan?

lowpass: rakt upp ca 90hz
subtronic: 30hz

gain. inställd efter när basen låter bäst.

2 914 Inlägg
29 juli 2009
nis skrev:

max??

159 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
nis skrev:

max??

provade allt, provade max, men nu står den lite mer än rakt upp, så lite mer än hälften

159 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
du har alltså en bas. pröva koppla in så du får den i 8 ohm (låter mkt fel men pröva) tongue

okey ska prova 8ohm imorrn, och ja det låter skitkonstigt, men då får ju inte basen ens i närheten av styrka... steget ger 450rms i 2ohm, vid 14.8 v.

13.96-14.00 volt på steget när bilen är igång

2 914 Inlägg
30 juli 2009
nis skrev:
kalle_kalle skrev:

okey ska prova 8ohm imorrn, och ja det låter skitkonstigt, men då får ju inte basen ens i närheten av styrka... steget ger 450rms i 2ohm, vid 14.8 v.

13.96-14.00 volt på steget när bilen är igång

då får då steget all den ström den vill ha tror jag om den ligger på 13.96 (visst är det då du spelar på kasnke... 80% av max)?

159 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
jo steget borde få all ström det vill ha...
men varför får jag inget tryck ?

2 914 Inlägg
30 juli 2009
nis skrev:

det är det som är så konstigt.
kolla om det är pga att steget har noll koll på högtallarkonen.
har du kollat så du har subwoffer inställt på stereon så inte stereon är inställd på rear när det gäller lågnivån.

159 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
nis skrev:

har du kollat så du har subwoffer inställt på stereon så inte stereon är inställd på rear när det gäller lågnivån.

nej det har jag inte kollat, är bara 1lågnivå (2kontakter) på stereon.... kan det vara så att det finns sub/rear inst på stereon? typ välja antingen eller..

polaren har samma stereo, å han satt å grejja med min också, men det blev ingen skillnad.

2 914 Inlägg
30 juli 2009
nis skrev:
kalle_kalle skrev:
nis skrev:

nej det har jag inte kollat, är bara 1lågnivå (2kontakter) på stereon.... kan det vara så att det finns sub/rear inst på stereon? typ välja antingen eller..

polaren har samma stereo, å han satt å grejja med min också, men det blev ingen skillnad.

jo den har det. vet inte hur du ställer in det men enligt http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=2577 så står det bakre eller subbas i spec. raden näst längst ner. tongue

vet inte hur du ställer in den. i min pioneer så är det inställt på subbas när den är "nollställd"
om du inte hittar det så kan du fråga dom du köpte stereon av vad som är förinställt. tongue

det kan vara så att ditt steg är ett bassteg. därför hörs inte resten av musiken i bashögtalarn tongue
Senast redigerat av kalle_kalle (30 juli 2009)

159 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
nis skrev:
kalle_kalle skrev:

jo den har det. vet inte hur du ställer in det men enligt http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=2577 så står det bakre eller subbas i spec. raden näst längst ner. tongue

vet inte hur du ställer in den. i min pioneer så är det inställt på subbas när den är "nollställd"
om du inte hittar det så kan du fråga dom du köpte stereon av vad som är förinställt. tongue

det kan vara så att ditt steg är ett bassteg. därför hörs inte resten av musiken i bashögtalarn tongue

jo det är ett bassteg.
ska läsa det dära.

560 Inlägg
30 juli 2009
Hallo,

Det låter som du har ett fasfel, att du har kopplat ena plusen eller minusen fel på basen eller in till steget.

Kolla detta så ska du se att det blir bra.

Det är riktigt bra tryck i denna basen med detta steget kan jag lova.

Lycka till

nis skrev:
kopplade just in min RE audio RE 12D4 och mitt Sinus live SL-A 500v2 som jag köpt nytt och fick hem idag,
men när jag kopplat in det, och ställt in steget, provat med typ 1000 olika inställningar,
hursomhelst får jag inget tryck, provade med en 30l låda, provade med en 28l låda,

enda som hände när jag byggde mindre lådor, var att basen inte luftslog lika mkt. mindre låda = mindre luftslag, (luftslag = typ darrar tokslår å inget händer)

bilen är en audi 80 - 92, 16mm2 kablar, 13.96-14.00 volt på steget när bilen är igång, kopplat enligt rockfords inkopplnings schema i 2ohm.

Vad kan vara fel ?

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

BilstereoNörd
576 Inlägg
31 juli 2009
När man råkar vända ena spolen fel så brukar ju basen snarare stå still o inte fladdra okontrollerat...

Den viktiga frågan är om det fladdrar hela tiden oavsett volym?
Eller är den enbart när du maxar o vill ha tryck som det "slinter" är det slutna lådor du testat med så borde dock inte högtalaren tappa kontrollen pga för mycket effekt...

Om det spelar okontrollerat oavsett volym!!
Så föreslår jag att du tillfälligt testar med ett annat slutsteg för att utesluta eventuellt tillverkningsfel på steget, symptomen tyder på att steget hamnar i självsvängning.. (okontrollerade konutslag).

Kan även bero på:
Dålig jordning av steget.
Dålig jordning av stereon.
Skadad signalkabel (signaljord)
Signaljord i stereon (icke troligt i detta fall med ny stereo)
// Tommy

jimmyostrom skrev:
Hallo,

Det låter som du har ett fasfel, att du har kopplat ena plusen eller minusen fel på basen eller in till steget.

Kolla detta så ska du se att det blir bra.

Det är riktigt bra tryck i denna basen med detta steget kan jag lova.

Lycka till

nis skrev:

Vad kan vara fel ?

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Sök