Om man kör lite hårdare, vilket jag antar att de flesta på detta forum gör ibland, så ska ni veta, att en diesel drar t ex 0,7 istället för 0,5 vid tuktkörning, vet detta väl då jag kör 200hk trimmat 850 diesel.
hade en T5a förut... den kunde på sina håll dra 0,8 långkörning, men om man närmar sig en stad eller ett fint ställe att gasa på......... under 2 liter är knappast möjligt om man är gasglad.
Det högsta jag har uppmätt med min diesel är 0,83l/mil. det var enbart stadskörning samt riktig hårdkörning varar 4 varv på strippen.... (lägsta uppmätta är 0,37, upptankad mätning!)
ta med det i kalkylen också så ska ni se att ni inte ens kommer till stan innan man tjänar på att köra diesel
Själv så kan jag inte ens förstå varför det ens finns 2 typer av motorer att välja medan fortfarande.. dessutom tycker jag det är vansinne att det blev bensintypen som blev bestyckad med etanol.....
har själv körd diesel på etanol med betydligt bättre resultat än med de bensinbilar jag konverterat...
Bläää för bensinbilar och deras loppfyllda tändstift och fuktiga fördelare och svaga tändspolar