2675
Sök

Klä med vinyl, behöver tips..

21 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
Har just införskaffat mig en ny bil som jag ska bygga lite poppa-stereo i.
Hade tänkt mig att bygga om en del av dörrsidan och klä det med vinyl.
Har aldrig klätt något med vinyl förut och behövar alla tips jag kan få.
Vad ska man ha för lim, var finns vinylen m.m.

Länka gärna till guider eller liknande.

Mvh. Martin

494 Inlägg
25 april 2006
de är endel knep men införskaffa en varmlufts pistol de blir en himla skillnad när de är varmt
och köp seriöst lim någon super lim variant har inte hittat någon spray lim som
håller när man börjar sträcka skiten och att vara fyra händer är alltid bra!

vinyl finns att köpa på www.nardik.se bla

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

"A Johlsson"
302 Inlägg
25 april 2006
Vogge skrev:
de är endel knep men införskaffa en varmlufts pistol de blir en himla skillnad när de är varmt
och köp seriöst lim någon super lim variant har inte hittat någon spray lim som
håller när man börjar sträcka skiten och att vara fyra händer är alltid bra!

vinyl finns att köpa på www.nardik.se bla

Varmluftspistolen är bra men ta det lugnt med den då det lätt kan "brännas/smältas" för mycket, det är ganska svårtatt få det bra i vinklar och vrår anser jag, skulle nog hellre se över alternativet flockning, det tyckte jag var helt fantastiskt. smile

8 156 Inlägg
25 april 2006
Det är ganska så stor skillnad på flockning och vinyl... wink
Vinyl är ju mer åt skinnhållet ju.
Jag ska också klä om min interiör med vinyl, så jag tar också gärna emot tips.

Här har du en länk till en sida som säljer vinyl:
http://www.topntrim.nu/vinyl.htm

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

21 Inlägg
26 april 2006
Trådstartare
tackar för inläggen!
Problemet är bara det där med limmet.. Måste ha nått bra.
Läste igenom några av mina gamla bilstereo tidningar (R.I.P) men det framgick inget alls om vad för lim som var bra.. Bara att man skulle limma båda fästytorna & låta dem torka til len klibbfri yta innan man satte på vinylen.

Ska nog ta hem lite vinyl från nårdik och testa lite innan jag går på det riktiga wink
Senast redigerat av Lofobia (26 april 2006)

781 Inlägg
26 april 2006
Lofobia skrev:
tackar för inläggen!
Problemet är bara det där med limmet.. Måste ha nått bra.
Läste igenom några av mina gamla bilstereo tidningar (R.I.P) men det framgick inget alls om vad för lim som var bra.. Bara att man skulle limma båda fästytorna & låta dem torka til len klibbfri yta innan man satte på vinylen.

Ska nog ta hem lite vinyl från nårdik och testa lite innan jag går på det riktiga wink

låter som en god ideé.

prova är alltid bra..

om ja me får låna tråden lite.. va finns det för matriel som blir bra och som är rikigt lätt att jobba med?

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
26 april 2006
Det finns en del olika sorters kontaktlim
har för mig att det är bättre och kraftigare ju högre nr det har
om du har för lågt nr på limmet så är det mjukare och om solen ligger på sa kan det mjukna och vinylen  släppa från underlaget

21 Inlägg
26 april 2006
Trådstartare
Timpan, MDF är bra att jobba med tycker jag. Ska bygga mina dörrsidor och lite detaljer i hatthyllan i det till att börja med.  Kan bli baslåda och stegrack med så småningom.

Har beställ DLS spraylim och DLS vinylen från Nårdik nu. Hopaps på att hinna få det innan helgen så man har nått att göra nu när det är en dag extra på helgen wink

781 Inlägg
27 april 2006
Lofobia skrev:
Timpan, MDF är bra att jobba med tycker jag. Ska bygga mina dörrsidor och lite detaljer i hatthyllan i det till att börja med.  Kan bli baslåda och stegrack med så småningom.

Har beställ DLS spraylim och DLS vinylen från Nårdik nu. Hopaps på att hinna få det innan helgen så man har nått att göra nu när det är en dag extra på helgen wink

mdf har ja jobbat lite med.. blir kanske och införskaffa sig en billig bil och bygga nåt skojj billjud.. smile

21 Inlägg
27 april 2006
Trådstartare
timpan_87 skrev:
mdf har ja jobbat lite med.. blir kanske och införskaffa sig en billig bil och bygga nåt skojj billjud.. smile

Precis vad jag har gjort wink
Dock kom jag underfund med att all kabel jag behöver kostar 3500kr :S

159 Inlägg
27 april 2006
Phaetoon skrev:
Det är ganska så stor skillnad på flockning och vinyl... wink
Vinyl är ju mer åt skinnhållet ju.
Jag ska också klä om min interiör med vinyl, så jag tar också gärna emot tips.

Här har du en länk till en sida som säljer vinyl:
http://www.topntrim.nu/vinyl.htm

hur tusan beställer man derifrån då?! big_smile

1 631 Inlägg
28 april 2006
Lofobia skrev:

Spraylim funkar inte till vinyl. Du ska ha annat lim till det, typ Fastbond från 3M.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

21 Inlägg
28 april 2006
Trådstartare
De rekomenderar spraylim i bilstereotidningen så det borde nog funka..
Fick hem mitt paket från nårdik idag smile Så nu blir det til latt testklä nånting med vinyl wink

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
28 april 2006
Vet inte om det gick fram men det finns olika "hårdheter " på spraylimmerna
men förhoppningsvis så har dom sålt rätt sort till dig

21 Inlägg
28 april 2006
Trådstartare
Jopp hängde med på det du sa. Det jag tog hem nu var mest till för att testa medl.
Köpte DLS limmet de har på Nårdik, vet inte vilken hårdhet det är men ska se hur det går.

Annars är det väl bara att kolla med färghandeln om de har nått starkare lim.
I morrn ska jag sätta igång med vinylandet :S
Senast redigerat av Lofobia (28 april 2006)

1 631 Inlägg
28 april 2006
Lofobia skrev:
De rekomenderar spraylim i bilstereotidningen så det borde nog funka..
Fick hem mitt paket från nårdik idag smile Så nu blir det til latt testklä nånting med vinyl wink

Prova du, men varför inte göra det ordentligt från början? Du gör det bara svårare för dig. Rätt lim är värt sina pengar...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

21 Inlägg
28 april 2006
Trådstartare
Det jag ska prova på är inte nått jag ska använda. Som jag skrev i mitt förasta inlägg så har jag aldrig klätt nått med vinyl så jag är oskuld på området.

Saxat från nårdiks info ang spraylimmet jag ska testa:
" DLS spraylim
Pris: 90:-
500 ml. Limmar filtmatta, vinyl m.m..
Artnr SPRAYLIM"

gurenius: Varför funkar inte spraylim? Vill gärna att du beskriver för mig var problemet uppstår..
Senast redigerat av Lofobia (28 april 2006)

1 631 Inlägg
28 april 2006
Jag har provat det där spraylimmet. Det duger att limma porösa material med (typ filtmatta). Material som inte släpper igenom luft (vinyl) kräver en annan typ av lim. Jobbar man med vinyl så vill man ha möjligheten att flytta vinylen ett antal gånger innan man värmer den på plats för att få ett bra resultat. Spraylim hugger direkt så du får bara en chans.

Se här:
http://www.topntrim.nu/lim.htm

// Gurra

1 631 Inlägg
28 april 2006
Lofobia skrev:
gurenius: Varför funkar inte spraylim? Vill gärna att du beskriver för mig var problemet uppstår..

Vinylen är tät. När det blir varmt så vill spraylimmet "lufta sig" och expanderar med vinylsläpp och bubblor som resultat.

// Gurra

21 Inlägg
3 maj 2006
Trådstartare
Tackar för det bra svaret Gurenius.
Ska se efter ett annat lim.

Sök